Permalänk
Medlem

Sval/Tyst dator för strategispel

Min far lirar en del strategispel och behöver en ny dator. Han är ute efter något svalt och tyst som kan räcka hyfsat många år (med byte av grafikkort nånstans på vägen). Han kommer köra i 1080p och iom spelformen är det inte höga krav på extrema framerates på något sätt.
Försöker även hålla ner priset hyfsat.

Satte ihop nedan förslag där jag uppskattar feedback. Är minnet snålt tilltaget, antal trådar på CPU, behövs 1-2 extra fläktar i kabinettet etc..?

https://www.inet.se/produkt/b1007253/strategi

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

För att få ner priset kan du montera ihop datorn och köpa Windows-nyckel på ebay för en hundralapp. Direkt sparat 1700 kr. Du kan ta en avgift på 500 kr av gubben för arbetet att montera och installera. Båda tjänat på det.

Du sa tyst dator. Valde då till en bra billig kylare som är tyst. Mycket för pengarna. Bytte moderkort till ett som stödjer fler minneskanaler för framtida uppgradering av ram och tysthet valde en 2,5"-disk istället. Även ett mATX-chassi då du valt mATX-moderkort. Ger förslag på ett grafikkort som är populärt och generellt tyst.

Medföljande fläktar i chassit flyttar tillräckligt med luft för detta system.

https://www.inet.se/produkt/b1007261/datorbygge

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Undrar om han verkligen kommer behöva så mycket lagringsutrymme. Skulle kört utan vanlig HDD, så länge, kan alltid köpa till om det behövs senare.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Undrar om han verkligen kommer behöva så mycket lagringsutrymme. Skulle kört utan vanlig HDD, så länge, kan alltid köpa till om det behövs senare.

Jo, där ställde jag mig också tveksam. Han brukar tydligen ha ganska många spel installerade samtidigt och vissa titlar tar en del plats men håller egentligen med dig. Skall granska hur han nyttjar utrymmet efter ett par månader

Permalänk
Medlem

Vill du hålla nere budgeten kan det kanske vara värt att kolla om inte spelen går att köra på en Ryzen APU, speciellt med tanke på GPU priserna atm.
Då slipper man även en GPU som låter

Nätagget känns aningen overkill

Hade nog även övervägt ett mATX chassi, men är väl mer smaksak

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Vill du hålla nere budgeten kan det kanske vara värt att kolla om inte spelen går att köra på en Ryzen APU, speciellt med tanke på GPU priserna atm.
Då slipper man även en GPU som låter

Nätagget känns aningen overkill

Hade nog även övervägt ett mATX chassi, men är väl mer smaksak

Hade 2400GE legat på hyllan hade jag nog slagit till! Så fort något spel kräver mer hade det då gått att komplettera med ett diskret, kanske till en bättre peng än idag, precis som du är inne på

mvh / jokklas

Permalänk
Medlem

Det beror på vad det är för strategispel som spelas Om en APU fungerar så kolla på kort för <1500:- gruppen. Om kraven är större än så, byt hddn för att få in en GTX1060 istället. Skillnaden emellan 1050Ti och 1060 i prestanda är större än skillnaden i pris.
Ett förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11511209/

Permalänk
Medlem

Är medveten om att du nämnde specifikt 2400GE, men ser ingen poäng med en sådan istället för en vanlig 2400G i en större stationär där bättre kylning får plats. Om tanken var att 2400GE kanske får billigare listpris och bidrar med en lägre energiåtgång i hushållet, så visst, avvakta.

Moderkortet ska ha stöd för HDMI 2.0, inofficiellt däremot, SFF FORUM.

Minnet kan anses vara lite långsamt för en APU, men tog en kompromiss mellan prestanda och pris. Ska dock vara relativt kvick vilket som, men om det så önskas så är det bara att byta ut dem mot någon av dessa,

8GB minnen

16GB minnen

En sak att nämna däremot,

  • 15/3000 = 0,005ns

  • 16/3200 = 0,005ns

Responstiden är likadana, utan att ta hänsyn till andra parametrar gällande timings. Beroende på scenariot så kan prestandaskillnaden vara minimal, men har även sett scenarion där högre frekvenser har varit bättre även om responstiden är snarlik med lägre frekvenser. Min rekommendation är att ta dem som svider minst i plånboken helt enkelt.

Skippade HDDn helt och prioriterade SSDn istället. Får man även bort en mekanisk komponent som för oväsen.

Nätdelen må se dyr ut med "ynka" 550W, men rätt oslagbar både i kvalité och ljudnivå troligen.

Chassit finns dessvärre inte i lager än så länge, men om det inte är panik så rekommenderar jag det starkt. Bara att ta något annat annars, exempelvis vad som helst ur Fractal Designs Define-serie eller kanske något från Be-Quiet.

Då en 2400G kan gå lite hett med stockkylaren som medföljer, så valde jag att inkludera en bättre kylare för att minimera oljud.

Motiveringen till denna är väl att den är billigare, men fortfarande med fokus på ljudnivån.

Denna lista är inte så mycket mer annorlunda mot vad andra har föreslagit, så ta den som du tycker bäst om.

Även om jag personligen inte är superförtjust i hur man låser in sig med Coffee Lake med begränsade valmöjligheter, så måste jag erkänna att i5 8400 är ett monster med tanke på priset. Strategispel med AI osv brukar föredra hög IPC istället för en massa tillgängliga trådar oftast, helst om det är äldre spel. Men om så önskas så kan jag även göra en lista med något snarlikt med Ryzen istället, men kostar lite mer därefter också. i3 8350K är kanske till och med är ett bättre val om man ska jaga IPC, men tycker 4 trådar börjar bli gränsfall när man köper nytt.

Moderkortet har en Intel NIC istället för Realtek, nätverkskrets dvs. Realteks alternativ fungerar såklart, men i detta fall så skilde det knappt något i pris när man valde ett med Intel istället, som dessutom är bättre. Men det finns även ett ATX Z370 moderkort för 50 kr extra om det är mer intressant, ASUS PRIME Z370-P. Men då måste man även byta ut chassit mot något som får plats med ATX.

Tycker 8GB minne är lite på gränsen idag när man ska köpa nytt, men det är så länge man inte är begränsad av budgeten. Det som skiljer sig mot Leoms förslag är att denna har 16GB istället och något slöare frekvenser, som inte riktigt är lika petigt som det är med APU:er t.ex.

När det kommer till GTX 1050 Ti så behöver man inte nödvändigtvis investera i dyrare modeller, det är inget strömslukande monster minst sagt. När det till och med finns passiva modeller så lär ju vilken modell som helst med en relativt skaplig kylfläns + en fläkt eller två räcka rätt långt för både temperaturer och ljudnivåer. Icecrystal föreslog GTX 1060 3GB som också är ett bra alternativ, men priset är helt åt skogen för tillfället om man jämför mellanskillnaden till ett GTX 1060 6GB.

Samma visa med SSD, nätdel och chassi nämnt i listan ovanför denna. Tillagda kylaren kan dock vara lite överflöd på en i5 8400 då den som inkluderar är ganska skaplig faktiskt, men Pure Rock kommer fortfarande vara märkbart tystare.

Motiveringen till denna är att den är lite mer påkostad.

Ett tips är att se till att du har verifierat dig som SweClockers medlem på Inet innan du beställer, man får en hyfsad rabatt på frakten.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom han inte kräver höga framerates så tror jag nästan på ryzen i det här fallet. Det är en gissning att ryzen kommer åldras bättre än i5. Jag kan ha fel, men här är ett mer prisvärt alternativ. Dock får du/han/ni bygga själva. Kör windows gratis med vattenstämpel eller köp billigt på kinguin.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack alla för mycket bra råd. Nu blir det nån dags funderande innan beställning!

Mvh / jokklas

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Du sa tyst dator. Valde då till en bra billig kylare som är tyst. Mycket för pengarna. Bytte moderkort till ett som stödjer fler minneskanaler för framtida uppgradering av ram och tysthet valde en 2,5"-disk istället. Även ett mATX-chassi då du valt mATX-moderkort. Ger förslag på ett grafikkort som är populärt och generellt tyst.

Medföljande fläktar i chassit flyttar tillräckligt med luft för detta system.

Random inhopp här, men jag tycker det är superfint att du motiverar ändringarna du gjort från OPs förslag! Gjorde mig glad

Skickades från m.sweclockers.com