Hur hårt drar ni åt skruvarna i HDD-vaggan?

Permalänk
Medlem

Hur hårt drar ni åt skruvarna i HDD-vaggan?

Tycker att min Fractal Design R3 Freenas med 6x4TB WD Red mullrar lite väl mycket där den står. Funderar på om jag har dragit åt skruvarna för mycket i HDD-vaggorna, de har såna där gummi-mellanlägg som ska dämpa vibrationerna.

Det är bara det att Freenasen står högt uppe i skafferiet, och det är *väldigt bökigt* att baxa ner den bara för att provskruva. Därav en forumfråga.

Jag vet att lagom är bäst, men se alternativen.

Tack för deltagandet!

Permalänk
Medlem

Bör inte skruvarna vara utformade så du drar dem i botten utan att skada gummit ?

Annars skulle man dra skruven för dåligt och de skulle vibrerar ut efter ett tag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Fractal har typ vanliga skruvar, inget special vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

själva poängen med gummit försvinner om du skruvar åt det för mycket, skruva tills det sitter fast utan att komprimera gummit

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det är ju en alldeles fantastiskt dålig design om man faktiskt bara säkrar skruven genom att dra den mot gummi, dels har man väldigt dålig koll på vad som är lagom, dels finns det ingen säkerhet att de sitter kvar efter ett tag. Korrekt vore att de bottnade metall mot metall, sträckningen i godset och fjäderverkan är det som får en skruv att sitta kvar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Minns en gammal kompis som skruvade på och fick inn skruven i hårddisken tillräckligt för att kvadda den. Saker var mer spännande förr!

Själv har jag inte haft skruvar på varken min gamla burk eller min nuvarande så var väldigt länge sedan jag skruvade hårt och redigt så man vet att hdd'n sitter still.

Permalänk
Medlem

@Six:

Då har man haft för långa skruv.. rejält mycket för långa !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

2,1 -> 2,14 Nm beroende på humör.

Nå jag brukar inte använda momentnyckel till detta utan drar löst, just dessa skruvar är det ett sådant megastort spann man kan dra dem i så det är bara gå på ren känsla. Värre är det med cpun där de skickar med en 1.6Nm momentnyckel till threadrippern.

Permalänk
Medlem

De skruvar som följer med till dessa vaggor går inte att dra för hårt om du inte drar så pass hårt att du drar av den. det är bara gängat en bit på skruven för att man inte ska kunna dra de mer än vad som behövs och komprimera gummit.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd

Drar åt till det tar stop och drar till så dom ska sitta riktigt och känns inte som det finns någon orsak hur man drar för diskar som låter gör det även med gummi ringar buntband eller vad fan man behagar att dra fast dom med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

De skruvar som följer med till dessa vaggor går inte att dra för hårt om du inte drar så pass hårt att du drar av den. det är bara gängat en bit på skruven för att man inte ska kunna dra de mer än vad som behövs och komprimera gummit.

Precis vad jag misstänkte men inte kunde verifiera hemma själv.

Allt annat vore ett gravt designfel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du drar den ända in, that's it.
Vill den inte så är a) skruvgängan paj b) den invändiga gängan paj c) fel skruv till hål/bussning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|