överklock har ingen effekt min dator [Nuub]

Permalänk
Medlem

överklock har ingen effekt min dator [Nuub]

Hej!

Jag försöker klocka min processor,
först genom enkel klockning i bios, valt "extreme"

och sedan nu genom att manuellt ändra core multipliern till 5.0 ghz, och justera volten.

men den visar fortfarande standard klock på 3.6ghz

jag vet inte vad jag ska googla för att hitta svar,
olika svar säger kolla energiinställningar- dom är inställda på prestanda.
reset bios- men jag installera i december

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur: Testa köra nått stresstest så processorn får arbeta lite. Finns en del strömspar inställningar i BIOS som gör att den klockar ner sig när den inte är belastad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

@odjur: Testa köra nått stresstest så processorn får arbeta lite. Finns en del strömspar inställningar i BIOS som gör att den klockar ner sig när den inte är belastad

mm jag har hwmonitor öppet nu när jag spelar. den kommer inte peaka över 3.6

OK!_---
men jag måste uppdatera.. jag känner en märkbar skillnad när jag spelar i klarhet och fps.. som innan dippade under 120 i overwatch. och nu ligger den stadigt på 200-

så det funkar nog ändå. kan någon förklara, jag har ju ändrat basklockan. varför det inte syns i windows

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk

sparade du innan du bootade igen? weird

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

sparade du innan du bootade igen? weird

Jag sparade min nya profil.
Det här är min ändringar

Xmp - on

Avx negative core ratio - 3
Cpu core ratio - sync all
1-core ratio limit - 50

/Digi+vram
Cpu current capability - 140%
Cpu load line calibration - level 3

Cpu core/cache voltage - manuel
Dram voltage override - 1.29

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Testa kör i aida64 eller annan cpu benchmark. Bara en liten FYI, kör du avx last kommer den "bara" köra i 4,7 eftersom du har 3 i avx offset! Vet dock inte på rak arm vad i verkliga livet som kör avx last men jag kör min på 0 offset.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Testa kör i aida64 eller annan cpu benchmark. Bara en liten FYI, kör du avx last kommer den "bara" köra i 4,7 eftersom du har 3 i avx offset! Vet dock inte på rak arm vad i verkliga livet som kör avx last men jag kör min på 0 offset.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur: Jag var nog lite otydlig, kör Aida64 stresstest Och se om frekvensen går upp
Min 8700k går upp och ner i frekvens beroende på last, detsamma gällde min 7600k jag hade tidigare

Tror man går till verktyg för att starta "stability test"

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@odjur: Jag var nog lite otydlig, kör Aida64 stresstest Och se om frekvensen går upp
Min 8700k går upp och ner i frekvens beroende på last, detsamma gällde min 7600k jag hade tidigare

Tror man går till verktyg för att starta "stability test"

nu kör jag aida64 stresstest,

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur:

Skumt! För att utesluta att man inte råkat ändra någon konstig inställning i BIOS av farten, så testa att resetta CMOS/BIOS(Beroende på moderkort antingen via knapp/jumper, eller plocka ut batteriet på moderkortet ) och börja om med klockningen.
Och prova köra på adaptive voltage istället för manual Då ställer den ner volten när processorn är idle.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@odjur:

Skumt! För att utesluta att man inte råkat ändra någon konstig inställning i BIOS av farten, så testa att resetta CMOS/BIOS(Beroende på moderkort antingen via knapp/jumper, eller plocka ut batteriet på moderkortet ) och börja om med klockningen.
Och prova köra på adaptive voltage istället för manual Då ställer den ner volten när processorn är idle.

Det finns ju inställning i bios
Load eufi defaults. Så jag har gjort de. och gjort om processen med mina inställningar. Men windows visar ingen ändring av basklocka.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur: Då har jag fan slut på idéer för tillfället.. Long shot men antar att det är ett z370 moderkort du har?

Btw, så brukar windows visa standardklocken, kolla hwmonitor för att säkerställa eller cpu-z men det gjorde du kanske?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

z370-f

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Avstängd

Testa att tanka ner XTU och se om du kan överklocka din processor via det programmet.

Om du kan överklocka via det programmet så är det säkert nån säkerhetsspärr i ditt moderkorts bios som spökar för dig.

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har missat det någonstans, men jag kan inte se det iaf...

Temperaturen?
Turbo?
Throttle?

CPUn beter sig precis som dens turboläge är avstängt, eller termiskt throttlad och är fast vid basfrekvens. Börja med att få liv i turbo-läget först, utan OC. Får du inte liv i det har du större problem, för den ska boosta till 4Ghz+, oavsett Z370 eller H360 osv. Ev kan en dålig BIOS version orsaka det också...

Permalänk
Medlem

[quote postid="17382072" userid="242041" name="Paddanx"]

CPUn beter sig precis som dens turboläge är avstängt,

det kan jag hålla med om.

jag ska läsa på mitt moderkor, känns som jag kan ha missat gjort några inställningar... denna guide som föreslås https://www.reddit.com/r/intel/comments/7angzf/asus_strix_z37... och det klistrade inlägget.

"set AI Overclock Tuner to manual
Disable ASUS Multicore Enhancement
Set CPU Core Ratio to Sync All Cores
Set 1-core ratio limit to 48 to start
Disable CPU SVID Support
Go to Internal CPU Power Management
Set IA AC Load Line and IA DC Load Line to .01 each
Set CPU Core/Cache Voltage to Manual and then 1.25 to start"

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du har den senaste uefi/bios installerat?

Permalänk
Medlem

det är inte så att du sitter på en stockkylare så then throttlar??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det är inte så att du sitter på en stockkylare så then throttlar??

i5 8600K kommer inte med en kylare. Man måste köpa en tredje part kylare när man köper K modellerna sen SkyLake

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Eller så bootar datorn inte ens med clock utan resetar till defaults för din OC är så instabil?

Permalänk
Medlem

Anders9110: jag har nyköpt hyperevo 212.
blomkungen: jag har följt denna youtubern https://youtu.be/EQ15NW1qaxs?t=658

dom ändringar jag gjort är
Xmp - on

Avx negative core ratio - 3
Cpu core ratio - sync all
1-core ratio limit - 50

/Digi+vram
Cpu current capability - 140%
Cpu load line calibration - level 3

-----
jag tycker faktiskt detta är lite knepigt. men det verkar så lätt när man läser andra som redan gjort de här.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

[quote postid="17382072" userid="242041" name="Paddanx"]

CPUn beter sig precis som dens turboläge är avstängt,

det kan jag hålla med om.

jag ska läsa på mitt moderkor, känns som jag kan ha missat gjort några inställningar... denna guide som föreslås https://www.reddit.com/r/intel/comments/7angzf/asus_strix_z37... och det klistrade inlägget.

"set AI Overclock Tuner to manual
Disable ASUS Multicore Enhancement
Set CPU Core Ratio to Sync All Cores
Set 1-core ratio limit to 48 to start
Disable CPU SVID Support
Go to Internal CPU Power Management
Set IA AC Load Line and IA DC Load Line to .01 each
Set CPU Core/Cache Voltage to Manual and then 1.25 to start"

Skrivet av odjur:

Anders9110: jag har nyköpt hyperevo 212.
blomkungen: jag har följt denna youtubern https://youtu.be/EQ15NW1qaxs?t=658

dom ändringar jag gjort är
Xmp - on

Avx negative core ratio - 3
Cpu core ratio - sync all
1-core ratio limit - 50

/Digi+vram
Cpu current capability - 140%
Cpu load line calibration - level 3

-----
jag tycker faktiskt detta är lite knepigt. men det verkar så lätt när man läser andra som redan gjort de här.

Det är rätt lätt, när du inte har något fel.

Helt ärligt. Skippa OCen. Få igång turbonivån, felsökt det först. Få den att fungera korrekt i default/stock, för det är där du har garanti/reklamation på. För du lagar inte ett fel med en OC... du riskerar bara göra det värre.

Vi undrar fortfarande vad för temps du får i Idle och Load?

Antingen är något fel på moderkortet, eller CPUn, eller inställning/kylning (fel monterad). För du ska inte vara låst på den nivån om allt stämmer. Får du inte rätta på det, kontakta ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är rätt lätt, när du inte har något fel.

Helt ärligt. Skippa OCen. Få igång turbonivån, felsökt det först. Få den att fungera korrekt i default/stock, för det är där du har garanti/reklamation på. För du lagar inte ett fel med en OC... du riskerar bara göra det värre.

Vi undrar fortfarande vad för temps du får i Idle och Load?

kontakta ÅF.

jag har letat efter en turbo boost inställning, den jag hitta står på Enabled.
men ni kanske stött på liknande? tänkte jag

tempsen är fine! efter mina inställningar kanske cpu tempen går upp till 50.

vem är åf?

Men min fps är bättre nu! och jag har bättre flyt ingame. så jag klagar inte

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

vem är åf?

ÅF betyder återförsäljare. Alltså personerna som sålde dig produkten.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av odjur:

Hej!

Jag försöker klocka min processor,
först genom enkel klockning i bios, valt "extreme"

och sedan nu genom att manuellt ändra core multipliern till 5.0 ghz, och justera volten.

men den visar fortfarande standard klock på 3.6ghz

jag vet inte vad jag ska googla för att hitta svar,
olika svar säger kolla energiinställningar- dom är inställda på prestanda.
reset bios- men jag installera i december

https://snag.gy/9vsdXy.jpg
https://snag.gy/zQU2Js.jpg

Skrivet av odjur:

Jag sparade min nya profil.
Det här är min ändringar

Xmp - on

Avx negative core ratio - 3
Cpu core ratio - sync all
1-core ratio limit - 50

/Digi+vram
Cpu current capability - 140%
Cpu load line calibration - level 3

Cpu core/cache voltage - manuel
Dram voltage override - 1.29

om du kollar och jämför dina manuellt inställda inställningar och jämför med vad du har i CPU-Z så ser inte dina inställningar ut att ha sparats eller har återställts automagiskt för att det inte var stabilt nog att boota då den enligt cpu-z fortfarande står kvar på att max köra multiplier x43 vilket jag tippar är stock turbo multiplier dvs max 4300Mhz med turbo i fullt flås.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

multiplier x43

betyder x 35.0 ( 8 - 43) i cpuZ att den körs på max 43?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

5.0 på 1.29volt tycker jag känns vääääldigt svårt att nå på en 8700K. Som många andra skrivit tror jag det gått tillbaka till default settings då OC är alltför instabil. Denna guide borde fungera hyffsat för en 8700 oxå: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1465098-raufs-guide-ti...

Börja med babysteps säger jag. Kan inte bara vräka på med 5.0 och förvänta dig att du har ett guldexemplar.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av odjur:

betyder x 35.0 ( 8 - 43) i cpuZ att den körs på max 43?

det inom parenteserna i cpu-z är de multipliers som din cpu kommer använda beroende på belastningen.

den kommer i strömsparläge gå ner till ~100Mhz x8 =800Mhz, och i högsta tillåtna fart ~100Mhz x43 = 4300Mhz

100Mhz x35 = 3500Mhz är väl default värdet när turbo inte är aktivt typ desktop, webläsare osv.

att du ändå inte kommer över 3500Mhz låter som att antingen så går din cpu så pass varmt att den förhindrar att köra turbo eller att turbo är avstängt.

edit:
8600k har ju 3600Mhz default klocka utan turbo så du kommer ju inte äns upp i defaultvärdena på den skulle definitivt kolla upp så du inte ligger allt för högt i temps för nånting blockar ju t.om. den från att gå upp i stockinställningarna.

i idle kan det vara möjligt eftersom det finns vissa sparfunktioner som klockar ner när inte max behövs.

men i spel/aida64 borde du minst komma upp till ~3600Mhz då det är default klocken på din cpu utan turbo aktiverat.

vad har du för temperaturer idle och vid en runda aida 64.

för låter som att du troligen ligger rätt nära 90°c kanske t.om även vid idle eftersom den ev throttla ner den då också.

tror att de börjar throttla runt 85-90°c nånting

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är fine,
jag har inte problem med det. cpu blir max 50 grader, idle 35. Efter att jag gjort lite ändringar nu igen, får jag en lite högre temp. max 65

ändringarna jag gjort är
XMP: ON
AVX offset ratio : 0
Cpu Core: 47
Power saving: Performance
Cpu svid Support: Disable

/Digi+Vram

Cpu load line callibration: Level 6

/Internal Cpu power
Intel speedstep: Disable

/Turbo mode
Long duration: max 5555
short duration: max 5555

Cpu Core/ Cache voltage: Manuel 1.35 V
Q-fan controll: High eller Aggresive eller vad det stod

jag kan inte hitta problemet.
Funkar inte

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Så här ser advance tabben ut i bios.

Power options

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.