Permalänk
Medlem

dåliga värden?

Hej allesammans, är lite orolig över värderna när jag kollar på HWmonitor. tänker främst på CPU vcore som är uppe på över 2?
Är väldigt okunnig men skulle man kunna få en förklaring vad det innebär och hur det fungerar skulle det uppskattas
mvh

Permalänk
Medlem

@Fajn: Skicka bild på vad du ser, 2V låter helgalet

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Antar att detta är helt galet? men kan som sagt minimalt om detta så uppskattar hjälp om vad jag ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajn:

Hej allesammans, är lite orolig över värderna när jag kollar på HWmonitor. tänker främst på CPU vcore som är uppe på över 2?
Är väldigt okunnig men skulle man kunna få en förklaring vad det innebär och hur det fungerar skulle det uppskattas
mvh

HWmonitor och Speedfan är ökända för att visa fel stats. Vad du än gör lita aldrig på dem innan du testat något annat, t.ex RealTemp (intel cpu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

HWmonitor och Speedfan är ökända för att visa fel stats. Vad du än gör lita aldrig på dem innan du testat något annat, t.ex RealTemp (intel cpu).

Okej, har laddat ner realtemp men ser ingenting om vcore eller liknande där :/ ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

HWmonitor och Speedfan är ökända för att visa fel stats. Vad du än gör lita aldrig på dem innan du testat något annat, t.ex RealTemp (intel cpu).

I det här fallet hoppas jag att speedfan stämmer dock, den visar ~0.85-1.2 i Vcore

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bry mig om vad den säger där vid för det är sällan rätt.
Gå mer på temperaturen istället, går den inte för varmt så är det inget att tänka på, om du nu inte varit och gjort volt inställningar själv i bios.

Att den går upp till 1.2volt på auto inställningar är helt normalt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag skulle inte bry mig om vad den säger där vid för det är sällan rätt.
Gå mer på temperaturen istället, går den inte för varmt så är det inget att tänka på, om du nu inte varit och gjort volt inställningar själv i bios.

Att den går upp till 1.2volt på auto inställningar är helt normalt

överklockade cpu'n till 4.2 men nu när jag återställt allting som det var tidigare så är det absolut ingen skillnad varken på temp eller cpu core ..

Permalänk
Medlem

@Fajn: Testa att kolla med CPU-Z, jag tror inte du behöver vara överdrivet oroad egentligen eftersom den med största sannolikhet inte får 2V i sig

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

@Fajn: Testa att kolla med CPU-Z, jag tror inte du behöver vara överdrivet oroad egentligen eftersom den med största sannolikhet inte får 2V i sig

CpuZ visar samma(:
Nä det får man hoppas xD

Skickades från m.sweclockers.com