Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SSD-enheter lika dyra som under 2016

Permalänk
Melding Plague

SSD-enheter lika dyra som under 2016

Marknaden för SSD-enheter har inte drabbats lika hårt som den för DDR4-minnen, med priser som endast ökat marginellt till cirka 3 kronor per gigabyte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntat, men tråkigt Vi får la se vad det blir av kartellutredningen. Det skulle sitta fint om det faktiskt var en kartell och de dömdes till att endast ha humana priser i fortsättningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag har också noterat detta och hoppas på en lite mer prissänkning. Strax över 1000kr för en 500GB ssd kommer nog leda till att de flesta färdigbyggda datorer får en vettig ssd.
Jag ser 500GB som en magisk gräns idag, med denna storlek så klarar sig majoriteten av alla enbart med denna ssd. De flesta som ej klarar sig kan komplettera med hdd och olika nätverkslagringsenheter.

Det tragiska jag ser är att behovet av större ssd än 500GB inte är superstort, speciellt när man ser på personer som måste ha ssd prestanda. Detta kan leda till att utvecklingen stagnerar.
Nå Microsoft kommer nog fixa detta med att bloata ner windows så 500GB C: inte räcker till en vettig dator med windows på.
*edit*
Det jag stör mig mest idag är när man ska köpa en laptop, man kanske kollar i den högre prisklassen +20 000kr, men vad sitter det för lagringsutrymmen i dessa? I företagsmodeller så ofta en 250 GB ssd och man blir lite förbannad på denna konfiguration, gör istället datorn någon hundralapp dyrare och sätt in en 500GB ssd.

Permalänk
Medlem

Jag var nöjd med min första SSD på 100/120gb även när den kostade 1500kr+. Man kan tycka att priserna borde fallit men 500 kronor för en 120gb är tillräckligt för de allra flesta icke-spelare och ett naturligt val. Jag hade gärna sett lägre priser på SSD men den största användningen jag ser för stora SSDer är enbart spel och deras laddningstider.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå Microsoft kommer nog fixa detta med att bloata ner windows så 500GB C: inte räcker till en vettig dator med windows på.

På min huvuddator (slösurfar, ser film/tv m.m) har jag windows 8.1 installerat och alla drivrutiner, annan mjukvara och allt som behövs på en 120 Gb SSD (med en 1 Tb hårddisk som lagring för film, foton från systemkameran och annat) och jag använder ungefär hälften av min SSD så att en systemdisk (SSD) skulle behöva 500 Gb för windows känns som låååångt fram i tiden.

Jag skulle kunna tänka mig att handla en 250 Gb SSD om priserna sjunker att använda som systemdisk men större är helt enkelt helt onödigt för alla normalanvändare. Lagring däremot behövs större diskar men det är ju en annan diskussion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

På min huvuddator (slösurfar, ser film/tv m.m) har jag windows 8.1 installerat och alla drivrutiner, annan mjukvara och allt som behövs på en 120 Gb SSD (med en 1 Tb hårddisk som lagring för film, foton från systemkameran och annat) och jag använder ungefär hälften av min SSD så att en systemdisk (SSD) skulle behöva 500 Gb för windows känns som låååångt fram i tiden.

Jag skulle kunna tänka mig att handla en 250 Gb SSD om priserna sjunker att använda som systemdisk men större är helt enkelt helt onödigt för alla normalanvändare. Lagring däremot behövs större diskar men det är ju en annan diskussion

Som ren systemdisk tar det nog många år innan Microsoft hinner bloata ner windows så hårt att 500GB ej räcker, men jag tänkte på laptops där majoriteten har en disk som de har till allt.

Går priset ner emot 1000kr så är det 500GB den ssd storleken som vanligt folk bör satsa på. Vissa argumenterar för att har man behov av mer utrymme lokalt så jobbar man fel, då man bara ska ha applikationer och temporära arbetskopior lokalt. -Men det beror på vad man jobbar med, videoredigering behöver mer utrymme än den som jobbar med rapportskrivning.

Permalänk
Avstängd

känns som om man väntar förgäves på 1TB SSD under 2000kr....

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

känns som om man väntar förgäves på 1TB SSD under 2000kr....

Kan sluta vänta nu

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Inte den raskaste, men still.. Mycket bra pris (vet inte hur länge det håller i sig)

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Avstängd

Skulle verkligen bli förvånad om något i Sverige för en gång skulle faktiskt blev bättre

Permalänk
Medlem

Samsung's memory business leads record Q1 profits

Angående minne och de sanslöst höga priserna där. Samsungs vinst steg rejält det här kvartalet och det är tack vare DDR4 priserna

Permalänk
Medlem

Dustinhome har ett grymt erbjudande på Crucial MX500 1TB 2249kr just nu, riktigt prisvärt köpte en precis själv.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket Intels och Amd's nya moderkort påverkat möjligheterna att hålla uppe priserna.

Intel har sin teknik med Optane Memory Cache, den har visserligen varit rätt dyr för den lilla cache SSD'n man får. Nu kommer AMD moderkort med teknoligi inbyggt på moderkorten som kan använda SSD som en cache till vanlig hårddisk och det går att använda en SSD upp till 256GB.

Det går enligt mig inte att hålla uppe priserna då eftersom det finns annan teknik som nästan erbjuder samma prestanda. De som testat AMD's lösning har också märkt att den till och med är snabbare än Intels. AMD med optane SSD är snabbare än när samma SSD sitter på intelmoderkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

Frågan är hur mycket Intels och Amd's nya moderkort påverkat möjligheterna att hålla uppe priserna.

Intel har sin teknik med Optane Memory Cache, den har visserligen varit rätt dyr för den lilla cache SSD'n man får. Nu kommer AMD moderkort med teknoligi inbyggt på moderkorten som kan använda SSD som en cache till vanlig hårddisk och det går att använda en SSD upp till 256GB.

Det går enligt mig inte att hålla uppe priserna då eftersom det finns annan teknik som nästan erbjuder samma prestanda. De som testat AMD's lösning har också märkt att den till och med är snabbare än Intels. AMD med optane SSD är snabbare än när samma SSD sitter på intelmoderkort

Ja det finns intressanta tekniker på gång, men samtidigt få användare med behov. En majoriteten av användarna ser inte ens skillnad på en samsung 860 och 960 disk, saker som filkopiering är bara något elitusers gör eller vad de nu säger.

Optane är mycket intressant inte minst i servrar, men konsument känns det som en lite skara målgrupp. Jag personligen ogillar allt som har med inlåsning att göra, amd FuzeDrive känns som något hobby projekt att inte ens winows server är med på listan gör att jag ej tar det seriöst.

Annars angående cacha hdd, så kan det vara mängder med datorer som skriver till en hdd. Även om hddn sitter monterad i datorn genom en sata, så kan det vara olika operativsystem på samma dator som skriver till samma fil. Så om man har datan cachad, hur vet operativsystemet att den har senaste versionen? Det blir en massa overhead och jag ser poängen lite försvinner vid småfiler.

Bara ta en sådan sak som att skriva till en fil, så vill man ofta först låsa den, då ska cacheprogrammet låsa den på hddn, sedan jobba på den i cache, när den är klart så ska filen upplåsas igenom på hddn. Har man då en drös småfiler, så får man ändå mycket kommunikation emot hddn. Där låsningskontrollen får ha kontroller som kollar om det är ok att låsa filen .
*edit*
Cache fungerar väl enbart i läsning när jag tänker efter, hur vet alla operativsystem annars om det som finns på en hdd är senaste versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Optane är mycket intressant inte minst i servrar, men konsument känns det som en lite skara målgrupp. Jag personligen ogillar allt som har med inlåsning att göra, amd FuzeDrive känns som något hobby projekt att inte ens winows server är med på listan gör att jag ej tar det seriöst.

Problemet med optane var att den var relativt dyr och krävde intel datorer med nya moderkort. Så Optane tror inte jag påverkat priserna
Däremot tror jag AMD's lösning påverkar. Den är prestandamässigt bättre än Optanes samt fungerar på vilken SSD som helst, och den följer med på deras nya moderkort.

Jag tror tillverkarna av SSD'er tittat på alternativen, att fortsätta hålla priser höga kontra att priskonkurrera mot de nya teknikerna.
Om man väljer att hålla höga priser är risken stor att folk köper en relativt liten SSD med stor hårddisk, det behövs inte speciellt stor SSD och det riskerar ett överutbud vad jag tror. Vanligen köper man hårdvara för mer än vad man faktiskt behöver

Skrivet av anon159643:

Annars angående cacha hdd, så kan det vara mängder med datorer som skriver till en hdd.

De allra flesta konsumenter skriver fantastistkt mycket mindre jämfört med vad de läser. Mängden data som skrivs till en dator för normal privat användandare är försumbar. Vad folk vill är att starta program snabbt, det är där man vinner om man inte har mycket speciella krav

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Jag har också noterat detta och hoppas på en lite mer prissänkning. Strax över 1000kr för en 500GB ssd kommer nog leda till att de flesta färdigbyggda datorer får en vettig ssd.
Jag ser 500GB som en magisk gräns idag, med denna storlek så klarar sig majoriteten av alla enbart med denna ssd. De flesta som ej klarar sig kan komplettera med hdd och olika nätverkslagringsenheter.

Det tragiska jag ser är att behovet av större ssd än 500GB inte är superstort, speciellt när man ser på personer som måste ha ssd prestanda. Detta kan leda till att utvecklingen stagnerar.
Nå Microsoft kommer nog fixa detta med att bloata ner windows så 500GB C: inte räcker till en vettig dator med windows på.
*edit*
Det jag stör mig mest idag är när man ska köpa en laptop, man kanske kollar i den högre prisklassen +20 000kr, men vad sitter det för lagringsutrymmen i dessa? I företagsmodeller så ofta en 250 GB ssd och man blir lite förbannad på denna konfiguration, gör istället datorn någon hundralapp dyrare och sätt in en 500GB ssd.

Håller inte med ditt påstående! Har man ett stort spel-bibliotek så är 1TB det minsta man borde skaffa! Ingen borde sitta på mindre än en 500GB ssd idag.

Permalänk
Medlem

2016-11-25 beställde jag en Crucial MX300 750GB för 1290kr, vilket blir 1,72kr/GB. Kollar jag på Prisjakt idag så finns det två SSD som har lägre än 1,75kr/GB. Definitivt inte rätt utveckling.
Visst, köpte den under någon kampanj som Netonnet körde men idag ligger de flesta SSD mellan 2,5kr/GB och 2,9kr/GB, vilket är en stor skillnad mot vad jag betalade för 1½ år sedan.

RAM-minnen ska vi inte ens diskutera vilken sjuk skillnad det är där...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Håller inte med ditt påstående! Har man ett stort spel-bibliotek så är 1TB det minsta man borde skaffa! Ingen borde sitta på mindre än en 500GB ssd idag.

Skrivet av anon114264:

Håller inte med ditt påstående! Har man ett stort spel-bibliotek så är 1TB det minsta man borde skaffa! Ingen borde sitta på mindre än en 500GB ssd idag.

Nu skrev jag majoriteten och de flesta kan komplettera med hdd, för de flesta gamers idag fungerar 500GB ssd + 4TB hdd alldeles utmärkt.

Vi som måste ha större ssd för att kunna utföra våra arbetsuppgifter finns, men jag är rädd för att det blir som med 10Gbit ethernet. Det går inte ha ett vettigt hemma nätverk idag med 1Gbit nätverk, om man ska jobba på det sätt som man ska jobba genom att ha minimal data på alla klienter, men andelen hemanvändare som behöver ha detta är liten så utvecklingen går supersegt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

2016-11-25 beställde jag en Crucial MX300 750GB för 1290kr, vilket blir 1,72kr/GB. Kollar jag på Prisjakt idag så finns det två SSD som har lägre än 1,75kr/GB. Definitivt inte rätt utveckling.
Visst, köpte den under någon kampanj som Netonnet körde men idag ligger de flesta SSD mellan 2,5kr/GB och 2,9kr/GB, vilket är en stor skillnad mot vad jag betalade för 1½ år sedan.

RAM-minnen ska vi inte ens diskutera vilken sjuk skillnad det är där...

Jag köpte 1050 GB varianten för 2499:- i slutet av 2017, också på någon kampanj. Det blir 2,38:-/GB, så visst är det en tråkig utveckling.

Man kanske kan säga att folk blivit "bortskämda" med att allt hela tiden blir billigare samtidigt som det blir snabbare och bättre, men så har faktiskt utvecklingen sett ut för datorer ända sedan min första Commodore 64. Det här med att priserna stagnerar eller t.o.m. går upp är något helt nytt som bara skett de senaste åren.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Håller inte med ditt påstående! Har man ett stort spel-bibliotek så är 1TB det minsta man borde skaffa! Ingen borde sitta på mindre än en 500GB ssd idag.

Ingen? Det var ord och inga visor.
Så du tycker att vi som inte leker lekar på våra datorer utan använder dem till film-/tv-streaming och vanlig surf behöver en SSD större än 500 Gb? Varför? Windows med uppdateringar, drivrutiner och lite småprogram för normalanvändning tar inte upp 70 Gb och man klarar sig alldeles utmärkt med 120 Gb såvida man inte installerar program som Photoshop och använder sin SSD som förvaring (vilket för mig känns onödigt till tusen)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Väntat, men tråkigt Vi får la se vad det blir av kartellutredningen. Det skulle sitta fint om det faktiskt var en kartell och de dömdes till att endast ha humana priser i fortsättningen.

Kartellutredningen är inte för NAND priser. Jag tycker SSD priser ligger relativt bra till, man kan få SSDer riktigt billigt på reor, med tanke på COpySwede avgifter och annat trams

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag köpte 1050 GB varianten för 2499:- i slutet av 2017, också på någon kampanj. Det blir 2,38:-/GB, så visst är det en tråkig utveckling.

Man kanske kan säga att folk blivit "bortskämda" med att allt hela tiden blir billigare samtidigt som det blir snabbare och bättre, men så har faktiskt utvecklingen sett ut för datorer ända sedan min första Commodore 64. Det här med att priserna stagnerar eller t.o.m. går upp är något helt nytt som bara skett de senaste åren.

Vi har blivit bortskämda, det håller jag med om. Utvecklingen med PC komponenter har alltid gått nedåt för varje år och är något jag har verkligen vant mig vid. Har de senaste 10-15 åren byggt mina datorer med att köpa rätt komponent när "tiden än inne" så att säga. Nu sitter jag här och gnäller över att jag vill byta grafikkort i min dator men vägrar betala över 4000 kr för ett GTX1070, en serie som lanserades för två år sedan med ett lanseringspris för 3990 kr...

Byggde nyligen ihop en ny dator åt min bror med Intel gen8 och hade först ett riktpris på ungefär 8000-10.000 kr för hela datorn (*med gen7 eller gen8), fick dock en smärre chock när efter flera timmars jagande efter rätt komponenter för rätt pris, inte kunde komma under 11.500 kr, då var det verkligen det billigaste av det billigaste i t.ex. chassi och nätagg. Då valde jag även bort första tanken med att bara köra på SSD utan fick bli en 250GB SSD samt en 2TB mekanisk för att inte få slutsumman att skena allt för mycket.
Minnena som jag köpte till hans dator var exakt samma som jag har i min, Kingston HyperX Fury Black 16GB DDR4. Skillnaden var att han fick nu 2018 betala 862 kr mer än vad jag fick 2016-07-07 när jag beställde till mitt eget bygge.
Slutsumman hamnade på ca 12.500 kr med rea-jakt på grafikkort och minnen.

Edit: se *

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har de senaste 10-15 åren byggt mina datorer med att köpa rätt komponent när "tiden än inne" så att säga. Nu sitter jag här och gnäller över att jag vill byta grafikkort i min dator men vägrar betala över 4000 kr för ett GTX1070, en serie som lanserades för två år sedan med ett lanseringspris för 3990 kr...

Exakt, "Bygga nu eller vänta på lägre priser?" var den ständiga frågan under 90-, 00- och början av 10-talet. Nu är det mer "Vågar jag vänta ett halvår med att bygga ny dator, eller kommer priserna ha gått upp ännu mer då?".

Frågan är om vi någonsin kommer komma tillbaks till att priserna ständigt minskar samtidigt som prestandan, kapacitet o.s.v. ökar med 50 - 200% varje 2-3 år. Eller har tekniken blivit så pass "mogen" och "färdigutvecklad" att vi bara kommer se små variationer uppåt och nedåt i prissättning, utan några större förbättringar?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

I sammanhanget känns det relevant att även jämföra priserna mot dollarkurs (som är prislikare för det mesta i datorbranschen) och priset på HDD.
* Eftersom USD ligger ganska högt i dag innebär det att dagens priser (i USD) är lite lägre än de var 2016.
* Det har länge förutspåtts att priset (per terabyte lagringskapacitet) på SSD kommer att hamna på i princip samma nivå som priset för HDD. Prisskillnaden har på ungefär fem år halverats från att SSD var tjugo gånger dyrare till att nu vara tio gånger dyrare. Fortfarande en bra bit kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi som måste ha större ssd för att kunna utföra våra arbetsuppgifter finns, ...

... och har då också råd att betala för det.

Även om jag tycker att det vore väldigt bekvämt med SSD till alla mina program så kostar det för mycket i förhållande till inkomsten.
Alla stationära datorer hemma har "långsam" 120GB SSD systemdisk och därtill större HDD eller SSHD för de flesta program och lagrade data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

... och har då också råd att betala för det.

Även om jag tycker att det vore väldigt bekvämt med SSD till alla mina program så kostar det för mycket i förhållande till inkomsten.
Alla stationära datorer hemma har "långsam" 120GB SSD systemdisk och därtill större HDD eller SSHD för de flesta program och lagrade data.

SSD har varit för dyrt i rimlig storlek till vanligt folk och de har fått kompromissa som du gjorde. Förhoppningsvis blir det en ändring nu när ssd sjunker i pris, då kostnaden att köpa 2 olika typer också blir dyr.

Att sedan alla som har behov har råd är ett argument som jag inte gillar. Många kan inte utföra sina uppgifter utan att köra större mängd data på ssd, det betyder inte på något sätt de har råd. Jag själv har runt 20TB SSD totalt på alla maskiner och det har kostat en slant.

Samma "har råd" argument går använda emot bil, bostad i en storstadsnärhet, många "måste" ha dessa saker för att kunna utföra deras jobb, de har dock inte alltid råd med de stigande kostnaderna.
Sedan kan man filosofisk diskutera ordet måste, då man inte måste ha ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Eller har tekniken blivit så pass "mogen" och "färdigutvecklad" att vi bara kommer se små variationer uppåt och nedåt i prissättning, utan några större förbättringar?

Det påminner mig: 1989 köpte jag min första dator. Min pappa avrådde mig och tyckte att det var bättre att vänta tills tekniken var färdigutvecklad, som med tv-apparater. Så där i efterhand så har det ju skett en del utveckling på tv-fronten med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att sedan alla som har behov har råd är ett argument som jag inte gillar.

Om du måste ha SSD så beror det med största sannolikhet på att du tjänar mer pengar på att ha SSD än att inte ha det. Alltså betalar det sig självt att köpa SSD i det fallet, och du har då ur ekonomisk synvinkel inte råd att avstå.

Använder du inte datorn till att generera en inkomst så är "behovet" inte mer än en bekvämlighetsfråga.

Permalänk
Medlem

Svenska kronan är ju på krisnivåer jämfört med de flesta etablerade valutor och någon tror fortfarande att priset ska sjunka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tacka vet jag guldåren när man satt på inferno online och lirade Counter strike 1.6, där E-penis mättes i skillz och communityt var inte hardcore prylbögande (som numera är en hobby för sig). Det härliga var också att storbolagen kunde inte riktigt sälja in topp-prestandan till communityt eftersom du kunde vara l33t och spöa alla noobs med mormors dator. Att hålla på och köpa saker för riktiga pengar till exklusiva spelfunktioner sågs ofta som stört, gay och osportsligt. "Pay to win"-konceptet fanns inte ens.

Förebilderna inom scenen var inga extremsponsrade instagramkändisar (h*r*r)med en fanbase liknande pewdiepie-"followers".

Numera har väl många spel bettingfunktioner på kredit t.om? Eller är jag ute och cyklar nu? Det kanske inte gått så långt ännu?

Till denna skräpkultur kan vi addera lite hävstång så som t.ex extrembelånad högkonjunktur och kollaboration (milt uttryckt) mellan div storbolag som inte ..bryr..sig..riktigt..? Var är Invar Kamprad när vi behöver honom? Alla ska ha råd att spela spel!

Hisnande inflation och en del andra mysiga faktorer gör en vacker soppa.
150kr för en lunchsallad, 5000kr för ett grafikkort?
Myspys.

Anpassa sig eller gå under.
Begagnat och efterforskning IS KING.
Men t.om då svider det rejält i plånkan, jag lider med er.

Märkligt förresten att ingen tagit upp crypto-mining som prishöjningspåverkan av ssd?
God kväll! )