Beställde precis 2st 480GB OCZ TR200 SSDs. För ca 1020 kr. Raid 0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

@hurrai ?:

Prisfel är inte något vi gör för att få exponering. Eftersom vi betalar Prisjakt för varje "klick", är det verkligen en dålig affär om det var fallet. Vi kan inte avstå fel och skulle aldrig försöka neka det eller hävda att vi är annat än människor. Men fel kan hända såklart, även med priser, trots att detta kontrollerats automatiskt och en del också manuellt.

En av de erfarenheter du har sammanfattat här är kring ett länkfel från Prisjakt, där kunden genom Prisjakt ser en högtalare till kring 300 kronor, som vanligtvis kostar över 1600 kronor, just där har Prisjakt kopplat informationerna från oss till fel produkt.
Det är något som händer, även för Prisjakt, på samma sätt som att fel kan ske hos oss. Därför har Prisjakt också en "disclaimer":
"Trots att Prisjakt alltid gör sitt yttersta för att produktbilder och egenskaper ska vara korrekta så kan det hända att felaktigheter smyger sig in. Butikerna kan aldrig hållas ansvariga för felaktig information hos Prisjakt utan det är alltid den information som återfinns på butikernas och tillverkarnas webbplatser som gäller när man ingår ett avtal."

Det är alltid viktigt att kontrollera produkter man hittar via Prisjakt, eller andra jämförelsessajter, med butikens. Prisfel, är ett fel, och ser vi det rapporteras det direkt till Prisjakt som rättar till det snabbast möjligt, som vi också gör när vi ser fel på vår sajt.

Om du eller Ni upptäcker ett fel, i pris eller information, kan du eller Ni alltid skriva det till oss och vi kommer att korrigera det så fort som möjligt. Om det finns något som väcker frågor kan du eller Ni göra detsamma och vi vill fortfarande svara retur så fort som möjligt. Även om det kan ha lite svartid, kan man också skriva ett meddelanden till mig/os här på Sweclockers.

Frågan man då ställer är... länkar ni er info i cirkelreferens till prisjakt? Alltså hämtar i sin tur er hemsida priset på någon sätt från prisjakt, eller hämtas det från en egen databas?

För Prisjakt är inget mer än en referens till er hemsida. Om nu kunden har via prisjakt gått in på er sida och beställt något för "X" kronor, är det ju inte prisjakt ni ska skylla på, då de inte bestämmer era priser, utan er egen hemsida som tar emot beställningen bestämmer ju riktiga priset. Det prisjakt ovan disclamer säger är ju att om priset skiljer mellan hemsida och dem, är det butikens info som gäller.

Om nu @Chris_Kadaver lyckas göra en beställning på er hemsida på dessa diskar, för detta priset, har ni ju gjort fel på er hemsida. Detta görs medvetet av oseriösa butiker för att just prisjakt länkarna ska uppdateras, som sedan ni kan justera tillbaka. Och läser man TS beskrivning: "Priset låg kvar i typ 10 minuter efter att jag hade beställt." Så måste ju ni ha:
1. Tagit emot hans beställning på detta pris.
2. Haft detta pris på denna vara på er egen hemsida.
3. Insett att det kommer uppdateras till Prisjakt.
4. Ändrat priset kort efter den beställningen.

Så antingen är ni oseriös butik som försöker trixa med Prisjakts system, och sedan skyller på dem...
Eller så är ni rent av idioter som inte inser att ett pris på 320kr för 240GB och 520kr på 480GB, två separata produkter är grovt fel... som ni sedan inte levererar beställningen på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

@Chris_Kadaver: Jag påpekade inget annat är att det är banken som håller i pengarna och att det inte är något butiken kan göra något åt.
Angående prissättningen vill jag inte bege mig in i diskussionen.

Men butiken är väl den som "bokat" pengarna från första början? Det borde ju inte göras förrän man vet att varan är tillgänglig kan man tycka.

Permalänk

@Paddanx:

Prisfel, är fel, inte något vi skyller på Prisjakt, förutan om de länkar till fel produkt som har en lägre pris de har länkat till. Gör de det, ligger felet i att de har kopplat fel informationer ihop. Prisfel, där gäller priset om vi har bekräftat det (orderbekräftelse eller fakturabekräftelse) för det produkt som står på bekräftelsen. Är där inte skickat en bekräftelse, då har vi rätt att makulera beställningen och självklart informera kring det – eftersom där är tala om ett fel.

Prisfel kan uppstå på flera sätt, men gemensamt är att där är tala om fel. Oavsett om de automatiskt kontrolleras på bakgrunden av information med fel i från t.ex. leverantören eller manuella beräkningar som innehåller fel.
Det är vad som kan hända, och självklart något som vi tar reservationer mot, men informerar kring direkt till kunden.

Men som tidigare skrivit. Om du upptäcker ett fel, i pris eller information, kan du alltid skriva det till oss och vi kommer att korrigera det så fort som möjligt. Om det finns något som väcker frågor kan du göra detsamma och vi vill fortfarande svara retur så fort som möjligt. Även om det kan ha lite svartid, kan man också skriva ett meddelanden till mig här på Sweclockers.

Permalänk

@videopac:

Reserveringen sker i det samma man godkänner beloppet. Det är så användarevillkoren för t.ex. Mastercard är för att använda den typ av betalningskort. Om en beställning makuleras, gör vi vort bästa för att frigiva beloppet snabbast, men jämför vollkoren för t.ex. Mastercard, kan banken hålla på reservationen i upp till 28 dagar.

Lyckligtvis är det färreste fall som banken inte hjälper till att frigöra beloppet. Men det har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

@Paddanx:

Prisfel, är fel, inte något vi skyller på Prisjakt, förutan om de länkar till fel produkt som har en lägre pris de har länkat till. Gör de det, ligger felet i att de har kopplat fel informationer ihop. Prisfel, där gäller priset om vi har bekräftat det (orderbekräftelse eller fakturabekräftelse) för det produkt som står på bekräftelsen. Är där inte skickat en bekräftelse, då har vi rätt att makulera beställningen och självklart informera kring det – eftersom där är tala om ett fel.

Lite därför en seriös butik ordnar en orderbekräftelse direkt

Och fel en gång... okej.
Fel gång på gång som du bara i denna trådan har 3 pers som vid olika tillfällen har råkat ut för samma sak... är något fel.

Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

Prisfel kan uppstå på flera sätt, men gemensamt är att där är tala om fel. Oavsett om de automatiskt kontrolleras på bakgrunden av information med fel i från t.ex. leverantören eller manuella beräkningar som innehåller fel.
Det är vad som kan hända, och självklart något som vi tar reservationer mot, men informerar kring direkt till kunden.

Lustigt... där finns 20+ andra företag bara inom datormarknaden som kan hantera detta, år efter år, gång på gång, både när fel uppstår och se till så de inte uppstår. Om detta är så stort problem att du måste skylla på "tekniskt fel" så pass ofta som det verkar ske, kanske det är dags att byta tekniker och/eller system?

Ert lager verkar också leva sitt egna liv enligt prisjakts omdömen, där folk får vänta 3 veckor på saker som är "i lager"...?

Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

Men som tidigare skrivit. Om du upptäcker ett fel, i pris eller information, kan du alltid skriva det till oss och vi kommer att korrigera det så fort som möjligt. Om det finns något som väcker frågor kan du göra detsamma och vi vill fortfarande svara retur så fort som möjligt. Även om det kan ha lite svartid, kan man också skriva ett meddelanden till mig här på Sweclockers.

Men varför ska jag jaga fel i erat system?
Jag har mitt jobb, jag spenderar denna tid med att jaga fel i mina system och se till att dessa rättas till, innan kunden ens kontaktat mig. Och när de sker, ser man till att säkra upp så de inte sker igen.

Det är lätt att säga att vi ska säga till er om ett pris blivit fel, men ska vi säga till prisjakt att sluta ta mer era priser tills ni manuellt godkänt dem då också? Så inte fel uppstår för kunden? På så sätt så behöver du inte betala för prisjakts klicken som du nämnde ovan, och du slipper sura kunder för er beställning gått igenom med fel priser. Då är ju allt kontrollerat innan kund ser det. Win-Win, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

@videopac:

Reserveringen sker i det samma man godkänner beloppet. Det är så användarevillkoren för t.ex. Mastercard är för att använda den typ av betalningskort. Om en beställning makuleras, gör vi vort bästa för att frigiva beloppet snabbast, men jämför vollkoren för t.ex. Mastercard, kan banken hålla på reservationen i upp till 28 dagar.

Lyckligtvis är det färreste fall som banken inte hjälper till att frigöra beloppet. Men det har hänt.

Mmm, men man borde väl inte kunna godkänna beloppet om det är så att varan endera inte finns eller att det värde som man godkänner är felaktigt jämfört med ert system? Eller hur kommer man till betalningen? Är det inte via ert system? (Jag har inte varit inne på just er sida)

Vad jag menar är att man borde inte kunna göra en beställning om varan inte finns. Om varan finns och är felprissatt (i ert system) så förstår jag inte varför ni inte i sådant fall expedierar varan, ordern borde då inte makuleras. Har man själv däremot beställt till ett högre pris och vill makulera ordern får man självklart stå sitt eget kast. Men det var det väl inte frågan om här?

Permalänk

@Paddanx:

Upptäcker man något som verkar konstigt, får man gärna meddela oss det... om man gör eller inte, det är upp till den enskilda personen.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att ni någon gång haft fel pris, utan att det hänt flera gånger och ni därmed legat kvar under dagar på Prisjakts förstasida för att få gratis exponering och sedan hänvisa till något fel. Självklart kan det hända en gång, det är nog de flesta med på, men när det sker upprepade gånger kan det ses som ett systematiskt sätt att utnyttja Prisjakt och dess exponering etc.

Som sagt innan är detta något oseriösa butiker gör för att se bra ut på prisjakt för att efter ett par dagar 'rätta till' priserna. Alltså ser ni väldigt oseriösa ut när det inte bara händer en gång utan flera gånger.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

@Paddanx:

Upptäcker man något som verkar konstigt, får man gärna meddela oss det... om man gör eller inte, det är upp till den enskilda personen.

Vi har upptäckt att ni har oroväckande många gånger låga priser på produkter vars köp sedan hävs... vänligen har bättre koll på era priser så de stämmer.

Så, nu har jag meddelat.
Ta till er kritiken, om ni nu är seriösa...

Permalänk

@videopac:

Beställningen är via vår sida. Betalningen går via vår sida men vidare till ett säkert sajt från betalningsinlöseren.
Oavsett om produkten är på lokallager eller fjärrlager, expedieras beställningen inte om där är fel i den (pris, produkt eller information).

Permalänk

@Paddanx:

Och det gör vi... men det är fortfarande ingen garanti mot fel för framtiden. Men jo, vi läser också med hr och där, och tar självklart det vi kan, till oss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jannick_ComputerSalg:

@videopac:

Beställningen är via vår sida. Betalningen går via vår sida men vidare till ett säkert sajt från betalningsinlöseren.
Oavsett om produkten är på lokallager eller fjärrlager, expedieras beställningen inte om där är fel i den (pris, produkt eller information).

Då ligger ju felet i ert system. Självklart skall man ju inte komma vidare till betalning om det är något som inte stämmer. Eller har ni så dålig kontroll på vad ni skriver in i ert artikelsystem/lagershantering? Jag kan förstå att flera ordrar kommer in samtidigt men då måste en bokning av produkten ske innan betalning.

Det du beskriver måste ju vara exceptionellt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i kritiken men så här gör ju även större aktörer som t.ex. Webhallen och då brukar det vara lite lugnare...

Permalänk

@videopac:

Betalningen säkras med det samma (Det görs jämför användarevillkoren för t.ex. Mastercard), men vi drar endast beloppet när beställningen är bekräftad. Inte före.
Det vara sig om felet är på pris, fel länk från t.ex. Prisjakt, produkt, lager eller annat.

Permalänk
Medlem

@Jannick_ComputerSalg
Fast ni borde väl ändå visa lite Goodwill och sälja produkten till det låga priset ändå. Och ta lärdom av det inträffade så det inte sker igen?

Köpte ett GTX 1070Ti på Netonnet för 3900kr. Trots att det förmodligen var fel så fick jag grafikkortet ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida:

Jag kan inte svara annorlunda än jag tidigare gjort, men du är välkommen att skriva till oss på salg@computersalg.se om du önskar svar på andra frågor.

Permalänk
Medlem

@videopac:
Man kan även se det ur företagets synvinkel:
Dom vill veta att du kan betala för varan innan dom binder upp den, samma som när du tankar en bil med kort.
Vill man inte råka ut för det kan man välja postförskott eller faktura om sådant alternativ finns.

Permalänk
Medlem

Jag har själv jobbat med kundservice i 4 år och drygt ett år som kundservicekoordinator. Jag har full förståelse för att fel uppstår. Men vanligtvis tar man som näringsidkare på sig ansvaret och släpper produkten till utsatt pris i ren goodwill. Inte vänta till måndag för att antingen godkänna eller neka beställningen när pengar dessutom reserverats på grund av företagets miss med prissättningen. I det här fallet var det inget uppenbart prisfel för mig som konsument. Priset på disken ligger i krokarna samsung 860 evo och crucial mx500 per GB. Alla recensenter av ssdn i fråga är överens om att priset rimligen bör ligga ungefär hälften till en tredjedel av vad den idag är prissatt till. Dessutom var det green weekend. Jag är inte varken speciellt förvånad eller upprörd över bemötandet eftersom jag själv hatar att jobba med kundservice och fjäska kunder i allmänhet. Jag kan tycka det är en frisk fläkt att ni på det här sättet kör över era kunder när ni gång på gång uppenbart begår samma misstag. Däremot tror jag inte andra kunder har samma överseende som jag har. Du nämner en högtlare för 1600:- till ett pris av 300:- i det här fallet gäller det en kass ssd med en skrivhastighet om 100MB/s efter 5GB skrivning. En dealbreaker för många. I mitt fall lyckades jag hitta ett tillämpningsområde som hade fungerat där jag enbart skulle ha ssdn att läsa in mjukvarupluggar och inget annat. Som jag tidigare skrev gick jag nu miste om eventuella fynd hos mer seriösa konkurrenter eftersom green weekend hann ta slut när jag väl fick beskedet om att jag inte får någon ssd. Dessutom är jag utan pengarna en vecka, vilket NI och ingen annan orsakade. Ett seriöst kundbemötande hade kunnat se ut enligt följande:

"Bäste kund,
Vi har dessvärre råkat ut för ett tekniskt fel som innebär att du lyckades beställa två SSD:er till ett lägre pris än vad vi egentligen avsåg. Vi vill passa på att tacka dig som gjorde oss uppmärksamma på detta och vi ska i fortsättningen se över våra rutiner gällande prissättning. Normalt sett godkänner vi inte beställningar där priset uppenbart är felaktigt, men i ditt fall anser vi att priset ändå inte var orimligt med tanke på bland annat Green Weekend och att vi hade för avsikt att ha en utförsäljning av dessa. Därför har vi nu sett till att du trots vårt misstag kommer få dina SSD:er till utlovat pris. Ha en fortsatt fin vecka och välkommen åter!"

Följande svar hade gett ett gott intryck och gjort att jag både hade rekommenderat er och själv fortsatt handla från er. Men så blev det tyvärr inte i det här fallet. Jag hoppas för er egen del att ni lär er något.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredix:

@videopac:
Man kan även se det ur företagets synvinkel:
Dom vill veta att du kan betala för varan innan dom binder upp den, samma som när du tankar en bil med kort.
Vill man inte råka ut för det kan man välja postförskott eller faktura om sådant alternativ finns.

Klart man kan, men hur få varor har man i lager om man inte kan binda upp en vara de få minuter det tar att slutföra en affär? Skillnaden när man tankar med kort är att man får varan innan man betalar, det handlar det inte om här.

Problemet verkar ju vara det att en del (alla?) företag har problem med sina order-/lagersystem som gör att de inte vågar lite på vad dessa säger om de varor de har. Om man inte kan hantera att folk beställer varor samtidigt (semaforer, någon?) så tycker jag nog att det är dags att uppdatera sina system.