Prisfel är inte något vi gör för att få exponering. Eftersom vi betalar Prisjakt för varje "klick", är det verkligen en dålig affär om det var fallet. Vi kan inte avstå fel och skulle aldrig försöka neka det eller hävda att vi är annat än människor. Men fel kan hända såklart, även med priser, trots att detta kontrollerats automatiskt och en del också manuellt.
En av de erfarenheter du har sammanfattat här är kring ett länkfel från Prisjakt, där kunden genom Prisjakt ser en högtalare till kring 300 kronor, som vanligtvis kostar över 1600 kronor, just där har Prisjakt kopplat informationerna från oss till fel produkt.
Det är något som händer, även för Prisjakt, på samma sätt som att fel kan ske hos oss. Därför har Prisjakt också en "disclaimer":
"Trots att Prisjakt alltid gör sitt yttersta för att produktbilder och egenskaper ska vara korrekta så kan det hända att felaktigheter smyger sig in. Butikerna kan aldrig hållas ansvariga för felaktig information hos Prisjakt utan det är alltid den information som återfinns på butikernas och tillverkarnas webbplatser som gäller när man ingår ett avtal."
Det är alltid viktigt att kontrollera produkter man hittar via Prisjakt, eller andra jämförelsessajter, med butikens. Prisfel, är ett fel, och ser vi det rapporteras det direkt till Prisjakt som rättar till det snabbast möjligt, som vi också gör när vi ser fel på vår sajt.
Om du eller Ni upptäcker ett fel, i pris eller information, kan du eller Ni alltid skriva det till oss och vi kommer att korrigera det så fort som möjligt. Om det finns något som väcker frågor kan du eller Ni göra detsamma och vi vill fortfarande svara retur så fort som möjligt. Även om det kan ha lite svartid, kan man också skriva ett meddelanden till mig/os här på Sweclockers.
Frågan man då ställer är... länkar ni er info i cirkelreferens till prisjakt? Alltså hämtar i sin tur er hemsida priset på någon sätt från prisjakt, eller hämtas det från en egen databas?
För Prisjakt är inget mer än en referens till er hemsida. Om nu kunden har via prisjakt gått in på er sida och beställt något för "X" kronor, är det ju inte prisjakt ni ska skylla på, då de inte bestämmer era priser, utan er egen hemsida som tar emot beställningen bestämmer ju riktiga priset. Det prisjakt ovan disclamer säger är ju att om priset skiljer mellan hemsida och dem, är det butikens info som gäller.
Om nu @Chris_Kadaver lyckas göra en beställning på er hemsida på dessa diskar, för detta priset, har ni ju gjort fel på er hemsida. Detta görs medvetet av oseriösa butiker för att just prisjakt länkarna ska uppdateras, som sedan ni kan justera tillbaka. Och läser man TS beskrivning: "Priset låg kvar i typ 10 minuter efter att jag hade beställt." Så måste ju ni ha:
1. Tagit emot hans beställning på detta pris.
2. Haft detta pris på denna vara på er egen hemsida.
3. Insett att det kommer uppdateras till Prisjakt.
4. Ändrat priset kort efter den beställningen.
Så antingen är ni oseriös butik som försöker trixa med Prisjakts system, och sedan skyller på dem...
Eller så är ni rent av idioter som inte inser att ett pris på 320kr för 240GB och 520kr på 480GB, två separata produkter är grovt fel... som ni sedan inte levererar beställningen på.