Permalänk
Medlem

i7 8700k lr vänta på i7 9700k?

Kommer uppgradera min dator i sommar eller efter sommaren, frågan är om det är värt att vänta på att 9700k kommer ut eller om man ska köra på 8700k?

Vad tror ni? Är inte så insatt i hur stor skillnad det kommer vara mellan dem, men föredrar helst att ha det nyaste då jag spelar mycket osv.

Permalänk
Medlem

I spel lär det nog inte bli någon markant skillnad.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ifall det är värt o vänta kan bara du svara på. Behöver du verkligen en uppgraderad dator under sommaren? Några nya spel som släpps då? Vad behöver du den nya datorn till egentligen? Kan det vänta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator idag?
Själv har jag i7 2600K@4.6Ghz, 16GB ddr3 2133Mhz och ett r9 290. Jag spelar mest diverse quake, lite kingdome come och andra "slötitlar". Jag hade tänkt klara mig på det fram till 7nm och DDR5. 30-50% prestandaboost är inget att hänga i granen. 100% ökning på en plattform som inte är dödsdömd samma år man köper den... ja då snackar vi

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Mycket pekar på att det blir en refresh av en refresh i och med 9700K. Om den ens nu heter så. Intel har tydligen problem med sin 10nm nod och därför kan man inte förvänta sig direkt någon superhöjning mellan 8700K och 9700K. Max någon %.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Jag ha själv 8700k som jag är supernöjd efter uppdatering från 4670k.. Det beror på vad du ha just nu processor. Kan du nämna vad ha du för setup?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Mycket pekar på att det blir en refresh av en refresh i och med 9700K. Om den ens nu heter så. Intel har tydligen problem med sin 10nm nod och därför kan man inte förvänta sig direkt någon superhöjning mellan 8700K och 9700K. Max någon %.

Visste inte att det var tal om någon refresh? Trodde det bara var två kärnor till? Men visst... det behövs väl en krympning för att värmen inte ska skena, inte minst om den ska komma i närheten av 5ghz.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Visste inte att det var tal om någon refresh? Trodde det bara var två kärnor till? Men visst... det behövs väl en krympning för att värmen inte ska skena, inte minst om den ska komma i närheten av 5ghz.

Det kanske inte är en refresh i den dess sanna definition MEN för mig är det en refresh-isch CPU där man slängt på fler kärnor eller ryktas vara det iallafall. Det är varken en ny arkitektur, ny nod eller ens en krympning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det kanske inte är en refresh i den dess sanna definition MEN för mig är det en refresh-isch CPU där man slängt på fler kärnor eller ryktas vara det iallafall. Det är varken en ny arkitektur, ny nod eller ens en krympning.

Nä men precis så lär det vara. Sen är frågan huruvida de 2 extra kärnorna är värda att vänta på eller inte är svårt att säga. Historiskt sett har man gjort rätt i att köpa flest antal kärnor som gått att få tag i på konsumentplattformarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä men precis så lär det vara. Sen är frågan huruvida de 2 extra kärnorna är värda att vänta på eller inte är svårt att säga. Historiskt sett har man gjort rätt i att köpa flest antal kärnor som gått att få tag i på konsumentplattformarna.

Beror väl på vad man ska göra med processorn. När det kommer till spel så används sällan alla trådar och kärnor i en 8700K.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är väldigt liten skillnad i prestanda mellan varje generation. Onödigt att vänta. Köp nuvarande generation.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Finns väl inget bekräftat om 9700k? Allt är bara spekulationer än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Finns väl inget bekräftat om 9700k? Allt är bara spekulationer än så länge.

Intel och spekulation?

Var länge sen man "ej" visste vad som komma skulle hos Intel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Slö, slöare, slöast.
Men ska du bara spela och liknande så duger en 8700k fint. Speltillverkare ligger en 10 år efter andra när det gäller att utnyttja systemresurser, detta av flera anledningar som att ytterst få av deras kunder sitter med imponerande systemlösningar för att driva spelen.

Angående i7 9700k så kommer det artiklar efter artiklar att Intel har tillverkningsproblem, det förvånar mig inte ett dugg om den ej kommer i år, det kan bli att vänta länge.
Men för de som spelar så har grafikkortet en stor betydelse och "alla" undrar när grafikkortet Nvidia 1180Ti kommer?
Köper man ett 1080Ti idag så är det svindyrt, förutom det så får man en dator med spelprestanda som i princip är identisk med den många här har haft i runt ett år. Väntar man när 1180Ti kommer får man däremot en unik prestanda ett tag och är lite "herre på täppan".

Permalänk
Medlem

Har haft en 4770k sedan 2013 och har varit sjukt nöjd med en i7a så kommer köra på det igen.

Låter som det blir en 8700k då, vad ska man köra för moderkort och kyling om man ska klocka den på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt. Det kommer var lika eller verkligen MINIMALT förbättrat IPC, ungefär samma klockfreqvens men kommer vara ännu en liten bit varmare då det är 2 extra kärnor som bidrar med mer värme.
Och lika som med senaste släppet kommer fler och fler var tvungen att delidda då även i stock värmen redan skena iväg pga den TIM intel envisas med att använda.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

8700K kommer bara bli en parentes. Premium speldator kommer att ha 8/16 AMD har Intel kommer om någon månad. köpa idag välj AMD 2700/2700X eller vänta på Intels kommande 8/16 cpu.

Vem skulle köpa en 7700K 4/8 idag som premium speldator. Men ändå lyckades intel sälja dessa för ett år sedan som premium speldator cpu.

Måste det vara Intel?
Va realistisk vänta då på 8/16 om du byter hårdvara med sällan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

8700K kommer bara bli en parentes. Premium speldator kommer att ha 8/16 AMD har Intel kommer om någon månad. köpa idag välj AMD 2700/2700X eller vänta på Intels kommande 8/16 cpu.

Svårt att förstå vad du skriver ..

8700K slår det bästa AMD har att erbjuda i majoriteten av de tester som gjorts av Sweclockers - särskilt på spelfronten.

Många kärnor är inget nytt, men ändå ser vi sällan spel som nyttjar flerkärniga processorer särskilt bra. Jag tror inte detta kommer att ändra sig helt plötsligt, vilket också får mig att tro att man kommer att kunna leva länge på sex kärnor som i 8700K (men även fyra).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort rekommenderas tillsammans med en i7 8700k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Svårt att förstå vad du skriver ..

8700K slår det bästa AMD har att erbjuda i majoriteten av de tester som gjorts av Sweclockers - särskilt på spelfronten.

Många kärnor är inget nytt, men ändå ser vi sällan spel som nyttjar flerkärniga processorer särskilt bra. Jag tror inte detta kommer att ändra sig helt plötsligt, vilket också får mig att tro att man kommer att kunna leva länge på sex kärnor som i 8700K (men även fyra).

Mer än 5Ghz på kisel är knappast rimligt. Redan idag har vi nästintill nått gränsen för krympningar. Därmed är nog de flesta överens om att fler kärnor/trådar är framtiden. Jag köpte intel E8300 istället för Q6600 eftersom den vid köptillfället presterade bättre än Q6600. Det kom att ändra sig rätt radikalt och jag hade klarat mig på Q6600 längre om jag istället hade köpt en sådan. Nu tror jag skillnaden mellan ryzen och intel är lite för stor för att 2700X ska kunna slå i7 8700K på grund av den stora skillnaden gällande klockfrekvens. Däremot skulle två kärnor till på coffee lake inte skada. Meen... det är ju som många skriver högst spekulativt när/om processorn kommer släppas och om den verkligen kommer nå 5Ghz som 8700K.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Svårt att förstå vad du skriver ..

8700K slår det bästa AMD har att erbjuda i majoriteten av de tester som gjorts av Sweclockers - särskilt på spelfronten.

Många kärnor är inget nytt, men ändå ser vi sällan spel som nyttjar flerkärniga processorer särskilt bra. Jag tror inte detta kommer att ändra sig helt plötsligt, vilket också får mig att tro att man kommer att kunna leva länge på sex kärnor som i 8700K (men även fyra).

Skillnaden är inte så stor. Se filmen där de kör 8700k vs 2600x har du ett 1080ti så eventuellt kan du märka skillnaden när du kör i låg upplösning men 1080,1440 eller 4K så är skillnaden nästan 0. Men då finns 2700X för samma pris som 8700k men då 2700Xhar 2/4kärnor/trådar mer så kan du belasta den cpun än mer utan att få fps dippar. Spelar du in samtidigt som du spelar då är det 2700x som är ditt solklara val om du inte köper intels 7900k för 10000kr
Väljer du amd så kommer du kunna byta CPU 2020 utan att behöva byta moderkort är en stor bonus i sammanhanget då prestandan kommer öka när 7nm är standard som tillverknings teknik.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Om du tänker vänta, så kan du lika bra vänta på Zen 2, krympningen till 7nm kommer göra det möjligt för AMD att göra CPUer med 12 kärnor för mainstream dvs 2ccx kluster med 6 kärnor var.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om du tänker vänta, så kan du lika bra vänta på Zen 2, krympningen till 7nm kommer göra det möjligt för AMD att göra CPUer med 12 kärnor för mainstream dvs 2ccx kluster med 6 kärnor var.

Då amd ska köra samma sockel fram till 2020 så kommer det vara max 8/16 men de kommer att få plats med en grafikkrets som är i nivå med minst Nvidia 1050ti i cpun 👍😃. Skulle de få plats även med hbm2 minne i cpun så blir prestandan minst som 1060. Med en sådan CPU så skulle de dominera när man ser på lite enklare datorer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

@sesese: Med tanke på att AMD förbereder en upphottad Z490 moderkort så tror jag vi kan komma att få se CPUer som är lite mer extrema.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Svårt att förstå vad du skriver ..

8700K slår det bästa AMD har att erbjuda i majoriteten av de tester som gjorts av Sweclockers - särskilt på spelfronten.

Många kärnor är inget nytt, men ändå ser vi sällan spel som nyttjar flerkärniga processorer särskilt bra. Jag tror inte detta kommer att ändra sig helt plötsligt, vilket också får mig att tro att man kommer att kunna leva länge på sex kärnor som i 8700K (men även fyra).

Nu är det där en sanning med modifikation. I vissa scenarion (i 720P) så slår Intel AMD. Däremot i 1080p och över är de jämbördiga eftersom då agerar GPUn flaskhals. Att säga att Intel slår AMD i majoriteten av tester är bara felaktigt.

Skrivet av _Merc_:

Om du tänker vänta, så kan du lika bra vänta på Zen 2, krympningen till 7nm kommer göra det möjligt för AMD att göra CPUer med 12 kärnor för mainstream dvs 2ccx kluster med 6 kärnor var.

Zen 2 kommer ut tidigast 2019..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

@Xinpei: japp zen 2 kommer 2019 och om han är villig att vänta på I7 9700k så kan man lika bra vänta på zen 2.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem

Mest kräm för pengarna är nog en R5 2600X och snabbt minne till den typ >3200MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av bobby89:

Vilket moderkort rekommenderas tillsammans med en i7 8700k?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är också i uppgraderingstankar, främst för att min PSU begick självmord tillsammans med moderkortet ett par dagar sedan..

Jag ser många köra på Asus z370 Prime P (1090 kr tror jag), jag kommer själv köra på en Prime A (1590kr) då den sägs ha samma komponenter som asus rog seriens kort (2000kr+) med bättre ljudkrts än Prime P och heatsink för M.2. Jag vet inte hur varma M.2 blir, men eftersom jag kommer köra OS på en, så antar jag att det inte kommer skada att den är svalare.

Vad jag har hört så är det PRIME<TUF<ROG Strix< Maximus Hero.
Prime är i botten, och TUF verkar vara riktad åt totalinsatta överklockar guru. ROG korten börjar på 1800 ish, och maximus på typ 2200.
Rog korten är dock konsument kort, som Prime, men högsta klass. Maximus hero är typ en blandning mellan TUF och ROG. färre automatiska verktyg och fler enskilda inställning du kan göra i bios, men jag kan tycka att prislappen inte riktigt är värt det för något jag troligen kommer göra en eller två gånger (pilla i BIOS).
ska man pilla ofta och experimentera kanske det är värt.

Vad gäller tillverkare verkar asus långt mest populär, men andra svär MSI eller Asrock är bättre. jag kollade på hur bios såg ut (största skillnaden) och gillade asus. (youtube Z370 Asus bios overview etc)

Vad gäller Ryzen eller Intel så väljer jag intel då en del av spelen jag kommer spela vet jag inte är bra på multicore och jag vill ha klockhastigheten. Ryzen är klart mer prestanda för pengarna, men kommer inte i närheten av 4.7 Ghz som 8700K har turbo till i stock (en kärna)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Slö, slöare, slöast.
Men ska du bara spela och liknande så duger en 8700k fint. Speltillverkare ligger en 10 år efter andra när det gäller att utnyttja systemresurser, detta av flera anledningar som att ytterst få av deras kunder sitter med imponerande systemlösningar för att driva spelen.

Angående i7 9700k så kommer det artiklar efter artiklar att Intel har tillverkningsproblem, det förvånar mig inte ett dugg om den ej kommer i år, det kan bli att vänta länge.
Men för de som spelar så har grafikkortet en stor betydelse och "alla" undrar när grafikkortet Nvidia 1180Ti kommer?
Köper man ett 1080Ti idag så är det svindyrt, förutom det så får man en dator med spelprestanda som i princip är identisk med den många här har haft i runt ett år. Väntar man när 1180Ti kommer får man däremot en unik prestanda ett tag och är lite "herre på täppan".

Vill nog påstå att den absoluta lejonparten även här på ett entusiastforum sitter med klenare hårdvara än en 1080Ti.

Sen låter det sjukt meningslöst att vara "herre på täppan" finns ju ingen anledning att sitta på ett 1180Ti om du inte utnyttjar prestandan.