Tips på bil för körglad 70-åring.

Permalänk
Medlem

Min morfar har Tiguan TSI med AWD, lagom gubbig bil som passar bra och de gillar ju att sitta högt när de blir äldre och den är ganska enkel och komma ut och in ur, dock är det ett sömnpiller att köra kör hellre min egna mazda 3

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Roffe: Det står också bekväm/mjuk fjädring, vilket en Impreza WRX inte har. (jag har aldrig åkt i en, men den är nog hård i fjädringen och har relativt låg profil på däcken)

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Men "körglad" står överst. Om gubben gillar att köra bil så får han väl offra lite. Hur som helst, han får göra vad han vill med mina råd.

Allt är subjektivt... Clarkson sa att min bil är mindre bekväm än att bli knivhuggen men min morsa tyckte att den var helt ok att åka 70 mil på en dag i. Eller också var hon bara för upptagen med att leta efter tänderna för att klaga.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Alfa Romeo Stelvio med 2.0 bensinare. Borde väl gå att klämma in Q4 under 400k. Körglädje i massor, dynamiskt chassie, tillräckligt med kraft, bra lastutrymmen, lätt att stiga ur och in i och snål med bränsle om man vill. Allt annat än gubbig, vilket givetvis är en bra sak.

Permalänk
Medlem

Dodge Durango, törstig men sjukt cool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Farsgubben har börjat spana efter ny bil.
Min egen bilkunskap sträcker sig inte mycket längre än till Top Gear/Grand Tour, så tänkte att någon här på "Bilclockers" kanske har några tips att ge?

Krav:

- Bensindriven.
- 4-hjulsdrift.
- Gott om lastutrymme (kombi dock inget krav.)
- Lätt att gå i/ur (han blir ju inte yngre.)
- Bekväm/Mjuk fjädring. (se ovan.)
- "Rolig" att köra (fri tolkning, men ser helst att den inte voltar om man tar en sväng i 30 km/h och/eller att det tar 10 sekunder att köra om en långtradare.)

Modellen behöver inte vara fabriksny, men helst inte ha mer än 1-2 år på nacken heller.
Låg förbrukning är ett plus men inget måste.
Manuell eller automatare spelar ingen roll.

Budget: ~350-400k.

För att få en fingervisning har vi än så länge varit och tittat på en Skoda Superb TSI 280 och den gillade han.

Tacksam för tips.

Valfri Merca C eller E 4matic (båda finns såklart i kombiutförande).
Båda modellerna finns med en bra bit över 300 hästar utan att gå på AMG modeller.
Och hur sportiga dom känns hänger på vilken utrustning dom har, en del är rätt stuttiga medans airmatic är underbart bekvämt på dåliga vägar.
Merca är även otroligt bra på automatlådor, vilket man snabbt ser då säkert 90%+ är utrustade med just automatlåda.

Men får många är just merca en icke-bil då det finns mycket förutfattade meningar fortfarande.
Om farsgubben din kan tänka sig att kolla på en så se till att ni testar flera bilar, det skiljer sig enormt mellan olika paket !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

@Igelkott: Hoppas du inte tog mig på allvar där. Det bar bara en samling grova generaliseringar baserade på fördomar.

Angående de märken du räknade upp:

Rover finns inte längre och kunde lika gärna aldrig ha funnits. Om du menar Range Rover så faller dom inom kategorin "nyttobilar jag faktiskt vill ha", där de är rätt helt ensamma.

Jaguars historia är en soppa av briljans, mediokritet och katastrofer. Man måste gå in på enskilda modeller där. E-Type: Enda gången jag hållit med Enzo Ferrari. S-type? Enda anledningen till att jag inte blir förvånad när jag ser en är att jag vet att det finns folk som kör PT Cruiser. Obegripligt att en sån design inte stoppas långt innan produktion.

Tesla är tekniskt intressanta för framtiden men just nu är det skrytbilar för folk jag inte skulle vilja tillbringa en minut av min lediga tid med.

Seat... jag gillar inte namnet...

@superpwnguin: Nu står det faktiskt "körglad" i titeln, inte "död inombords". Jag ger råd därefter.

Jorå det finns lite allvar i det hela!

Personligen har jag full beundran för dem som åker runt i Rover 75, PT cruiser eller inte minst Lancia Thesis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

tycker också subaru forester xt är ett bra val!

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd

Ska man ha en riktig bil med körglädje så köper man en bmw https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/3-serie/gran-turismo/2016...

Finns 320 från 361k så lite extras går in på 400k eller varför inte en 330i för 414k och för ren körglädje är en bmw oslagbar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Farsgubben har börjat spana efter ny bil.
Min egen bilkunskap sträcker sig inte mycket längre än till Top Gear/Grand Tour, så tänkte att någon här på "Bilclockers" kanske har några tips att ge?

Krav:

- Bensindriven.
- 4-hjulsdrift.
- Gott om lastutrymme (kombi dock inget krav.)
- Lätt att gå i/ur (han blir ju inte yngre.)
- Bekväm/Mjuk fjädring. (se ovan.)
- "Rolig" att köra (fri tolkning, men ser helst att den inte voltar om man tar en sväng i 30 km/h och/eller att det tar 10 sekunder att köra om en långtradare.)

Modellen behöver inte vara fabriksny, men helst inte ha mer än 1-2 år på nacken heller.
Låg förbrukning är ett plus men inget måste.
Manuell eller automatare spelar ingen roll.

Budget: ~350-400k.

För att få en fingervisning har vi än så länge varit och tittat på en Skoda Superb TSI 280 och den gillade han.

Tacksam för tips.

Hade kikat framförallt på Mercedes som är riktigt vassa i det prissegmentet du letar efter, men också på de andra tyskarna. Nåt i stil med en C 250/300/350. Går säkert att hitta ett par E-klasser som ligger däromkring också. Gå in på Mercedes.se och spana igenom (certifierade) begagnade bilar i området och provkör nån som du tycker är intressant. Ett hett tips är att provköra modellen du vill ha hos en handlare, och leta sedan i ett större område för den bästa dealen. Handlare är ofta angelägna om att sälja så fort som möjligt, tar du din tid, jämför erbjudanden från olika handlare och var allmänt jobbig går det att komma ner i pris eller få andra fördelar.

Även andra tyskar kan vara intressanta, men jag hävdar att i dagsläget är Mercedes i toppen, åtminstone i det här segmentet. Dock är marginalen inte jättestor, så snegla på BMW och Audi samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jorå det finns lite allvar i det hela!

Personligen har jag full beundran för dem som åker runt i Rover 75, PT cruiser eller inte minst Lancia Thesis.

Nog är jag full av någonting för dem som kör nyss nämnda styggelser alltid. Beundran är inte ordet dock...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Nog är jag full av någonting för dem som kör nyss nämnda styggelser alltid. Beundran är inte ordet dock...

Fördomsfull?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Det är ett av dem.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Varför en sån stor bil om han är själv?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

VW Golf R kombi. Har varit och testat ett par stycken i förebyggande syfte (rätt som det är blir man farsa och ska ha kombi). Den är fantastisk!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Hedersmedlem

Kia Stinger?

Lagom udda val som vänder uppochner på bilvärlden.
Helt klart en värdig utmanare till premium-tyskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

check - Bensindriven.
check - 4-hjulsdrift.
check_check - Gott om lastutrymme (kombi dock inget krav.)
check - Lätt att gå i/ur (han blir ju inte yngre.)
check - Bekväm/Mjuk fjädring. (se ovan.)
check_check_check - "Rolig" att köra

Jag tycker svaret är givet - gör som Schwarzenegger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

check - Bensindriven.
check - 4-hjulsdrift.
check_check - Gott om lastutrymme (kombi dock inget krav.)
check - Lätt att gå i/ur (han blir ju inte yngre.)
check - Bekväm/Mjuk fjädring. (se ovan.)
check_check_check - "Rolig" att köra

https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/the-terminator-is-a-badass-drives-a-am-general-hummer_5.jpg

Jag tycker svaret är givet - gör som Schwarzenegger.

dom är dock så långt man kan komma från bekväm ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska intressant när man skriver körglädje.

Är det verkligen relevant utanför en bana?

En bil ska väl vara bekväm, tyst, kunna accelerera snabbt för omkörningar t.ex.

Brukar kolla på det excellenta Top Gear (Med gamla gardet).

De kör ofta på bana men hur relevant är det utanför?

Undrar verkligen.

Har inte kört så många bilar så jag kanske borde köra en med körglädje för att förstå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Alla som rekommenderar låga, motorstarka sedaner kan ju inte mena allvar.
Klart "gubben" ska ha en mellanstor SUV. Då behöver man inte vika ihop hela kroppen för att klättra i och ur låga sportstolar. Som sagt i trådstarten, farbrorn är 70 år. Han kanske inte kör mer än i fem år till heller. Begagnad bensin-SUV, typ de förslag som getts längst upp måste väl vara de bästa förslagen?

Kanske inte kan lyfta benen nog högt för en SUV (dock är man sällan ett vandrande lik när man är 70, han kanske kör i 30 år till)? Sen är de ju horribla att köra oftast. Flera av förslagen är mycket enkla att kliva in och ur även för äldre personer.

Skrivet av lord_vasagos:

Ska man ha en riktig bil med körglädje så köper man en bmw https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/3-serie/gran-turismo/2016...

Finns 320 från 361k så lite extras går in på 400k eller varför inte en 330i för 414k och för ren körglädje är en bmw oslagbar

Vet att längden inte var med i OP men har de fixat deras "3 serier" så att man ryms i biljäveln om man är längre än 180cm?
Kommer tyvärr inte ihåg vilka modeller jag provat men ingen bmw som börjar med en 3a i namnet har varit bekväm för mig som är 187cm.

Skrivet av Larsp777:

Tycker det är ganska intressant när man skriver körglädje.

Är det verkligen relevant utanför en bana?

En bil ska väl vara bekväm, tyst, kunna accelerera snabbt för omkörningar t.ex.

Brukar kolla på det excellenta Top Gear (Med gamla gardet).

De kör ofta på bana men hur relevant är det utanför?

Undrar verkligen.

Har inte kört så många bilar så jag kanske borde köra en med körglädje för att förstå.

Även fast jag inte gillar att köra bil (för begränsade med alla regler och vägar) så är det imo viktigt, kör kring 7000 mil om året atm. Vissa bilar är riktiga as att köra.
Det är en jävla fröjd att glida runt i stan i en automat toyota yaris imo, går att ratta med ett finger och är mycket bekväm för priset. Inte lika rolig på landsväg men går helt ok på skogsvägar osv.

Kollar man på t.ex en a6 (motsvarande från bmw och merca är lika men har själv mindre erfarenhet på det området) är det som en dröm att pressa landsväg, 200km/h snitthastighet på E4an är som ingenting. Går att hålla en konversation samtidigt utan att ropa eller knappt ens höra vägen. Mindre roligt när man ska parkera saken i en stad dock eller ens köra i tätare trafik.

Sen finns det bilar som aldrig är roliga, inte ens positiv punkt med hela bilen (t.ex hyundai ix20). Bilar som det typ gör ont i magen när man ens tänker på att man ska köra de.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Kan säga Audi a6 allroad, den är lite högre än den vanliga a6 och sen köp bara en valfri 3 liters motor så har du körglädje samt så är Quattro fin fint

Kör en sådan med dieselsexan, körglädje är verkligen inget jag skulle tillskriva bilen. Småtrevlig i största allmänhet med typiska volkswagenmissar men ingen större upplevelse körmässigt. Vill man ha det får man kolla på S6 eller BMW/Merca med minst sexcylindrigt och sportpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tycker det är ganska intressant när man skriver körglädje.

Är det verkligen relevant utanför en bana?

En bil ska väl vara bekväm, tyst, kunna accelerera snabbt för omkörningar t.ex.

Brukar kolla på det excellenta Top Gear (Med gamla gardet).

De kör ofta på bana men hur relevant är det utanför?

Undrar verkligen.

Har inte kört så många bilar så jag kanske borde köra en med körglädje för att förstå.

Det hänger på hur din hjärna är kopplad. I min bil sitter det en stor röd knapp med texten "ENGINE START" på. Den är helt meningslös eftersom jag ändå måste sätta i nyckeln och vrida två hack innan jag trycker på den. En kompis till mig, som är lika gammal som jag och som också gillar gamla Top Gear, tycker den är skitlarvig. Jag däremot ler lite varje gång jag startar bilen. Varför? Vem vet? Vissa människor är mer praktiskt lagda. Andra mindre. Vissa vill bara åka bekvämt. Andra skiter i om tänderna skakar ut när vägen inte är helt slät om dom kan ta en skarp kurva 5 km/h snabbare.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kia Stinger?

Lagom udda val som vänder uppochner på bilvärlden.
Helt klart en värdig utmanare till premium-tyskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Stinger är en mycket bra bil, och ett riktigt stort kliv för Kia. Att det däremot skulle vara förvånande är inte sant, headhuntar man Peter Schreyer och framförallt Albert Biermann (en av BMWs toppingenjörer, som bla. står bakom M-seriens Competition Pack, som gjorde bilarna värdiga att tillhöra M-serien) och ger den sistnämnde fria händer så får man en bra bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det hänger på hur din hjärna är kopplad. I min bil sitter det en stor röd knapp med texten "ENGINE START" på. Den är helt meningslös eftersom jag ändå måste sätta i nyckeln och vrida två hack innan jag trycker på den. En kompis till mig, som är lika gammal som jag och som också gillar gamla Top Gear, tycker den är skitlarvig. Jag däremot ler lite varje gång jag startar bilen. Varför? Vem vet? Vissa människor är mer praktiskt lagda. Andra mindre. Vissa vill bara åka bekvämt. Andra skiter i om tänderna skakar ut när vägen inte är helt slät om dom kan ta en skarp kurva 5 km/h snabbare.

Tja, det kan jag väl förstå i viss mån.

Undrade mest vad själva körglädjen bestod av.

Det är kanske att det är tjusningen i att ta den där kurvan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Farsan köpte en Subaru XV...kanske inte en raket, men en riktigt fin bil med mycket säkerhets-lulllull som känns bra att en gubbe har

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tja, det kan jag väl förstå i viss mån.

Undrade mest vad själva körglädjen bestod av.

Det är kanske att det är tjusningen i att ta den där kurvan.

Skickades från m.sweclockers.com

Körglädje för mig är känslan att man är i kontakt med underlaget, via ratten främst men även i pedal etc. Det ska kännas mekaniskt på nåt vis, ju mer hjälpmedel och system som sitter emellan desto mer frånkopplat känns det. Bekväm mjuk fjädring, lättstyrd ratt, automatlåda osv bidrar negativ till det. Sen hur fort det går i kurvan spelar mindre roll, motorväg är urtrist men små "ko-stigar" ute på landet är skoj.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, i dessa prisklasser så kan man ju välja och vraka som satan. Istället för att fråga datornördar så tycker jag att ni ska ut och testköra bilar istället och sedan jämföra de bilarna man gillade att köra mest. Det är åtminstone vad jag hade gjort.

Permalänk
Medlem

Ford Focus RS? vet dock inte om lastutrymmet räcker men vi har denna demobilen på min praktik https://www.wayke.se/objekt/d3bb3202-7d31-4a60-b759-023db7581...

Visa signatur

I5 8600K l Asus Z370 TUF l Corsair Vengeance 16 Gb (4x4)
Asus gtx 1080 Strixl l Corsair 850W Psu l Kingston Hyperx 120 gb Ssd/500 gb Hdd l Corsair Meshify C Dark TG l Acer Predator XG270HU l Strafe RGB MX Blue l Scimitar RGB Gul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Subaru WRX STI Final Edition

4wd
300hp

Subaru WRX STI Final Edition

Synd bara att Subaru enligt mig helt lyckats förstöra sitt formspråk med de nya versionerna de släppt. Man kan tro att de tagit samma desginer som Honda använder.
Sjukt bra bilar som ser ut som något designteamet aldrig kunde sluta rita på. Less is more säger jag bara.

Permalänk

Som flera redan sagt, Subaru. Antingen en Outback om han vill köra med mer komfort, eller en Forester XT om man vill ha lite mer jeep och pulver under huven.

Visa signatur

muttesmutte