En tankenöt angående mitt problem med min lite äldre telefon.

Permalänk

En tankenöt angående mitt problem med min lite äldre telefon.

Råkade tappa min nya telefon i golvet så den är brickad kan man säga. Så nu måste jag använda min gamla telefon som har ett problem.

Det problemet är: Power on/off knappen samt volym upp och ned fungerar inte. Förmodar att det är någonting fel i kabeln.
Jag har en ersättningskabel/modul men självklart så blev man ju blåst då den (nästintill?) måste monteras mha industrirobot. Men kanske går det att använda en del i den.
Telefonen är en Sony Xperia Z1 Ultra.
Det finns en knapp som fungerar på telefonen och det är resetknappen. Den har jag använt om än jag tror att det kanske var ett misstag då det förmodligen tog bort eventuella Dev-kit privilegier.

Det som behövs göras: Starta telefonen

Det jag undrar är om någon som är lite duktigare på hårdvara skulle kunna titta på problemet och se om det finns någonstans på moderkortet där jag kan starta telefonen på något sätt. Kanske genom att göra som man kan göra på datorer, i.e sätta skruvmejseln mellan två pins.

Vad är det som ni tror är trasigt? Är det själva knapparna? Kanske konstigt att alla tre är trasiga då?Är det kabeln som har knäppat ur? Är det moderkortet som har tappat kontakt?
Telefonen detekteras inte av Sony Mobile Flasher, Sony Mobile Companion eller Flashtool när den kopplas till datorn via USB.
Telefonen fungerade perfekt när den var påslagen så moderkortet är inte trasigt på något sätt jag kan detektera, mha vardagligt användande.

Här har ni lite material ifall ni vill försöka er på problemet:

Permalänk
Medlem

Min kollega skruva sådana telefoner dagligen och har är såvitt jag vet ingen robot.
Skämt åsido, försök följa nån guide steg för steg hur man plockar isär den och glöm heller inte att kanske markera på papper vart varje skruv/del går till. Då blir det lättare för dig om du väl skulle vilja greja med den själv.

Är det verkligen en Z1 Ultra så det inte är en XA1 Ultra?

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

@Gyhlen:

Precis en Z1 ultra. Den gamla telefonen från 2014 llr nått sådant.
Har redan tagit isär den så det är inga problem
Men som sagt, går inte att löda fast en ribbonkabel med 20 connectors på en 2.5cm yta, så bra är jag inte. Kanske däremot går att klippa gamla kabeln vid connectorn mot poweronoff/volym och skarva in den nya där.

Permalänk
Medlem

Det där ska inte vara nått problem för nån som är duktig på att löda. Kräver dock både utrustning, material och teknik.
Detta är inte något som du gör efter att ha kollat ett par youtube videos som många verkar tro om lödning.

Permalänk

@BalleR:

Så kan det mycket väl vara.

Ingen som har några tips på hur man kan starta telefonen? Allt hjärnkapital slut?

Permalänk
Medlem

Du skriver att den fungerade perfekt när den var påslagen, hur menar du?

Har den batteri?

Permalänk

@katsuaki93:

Japp när jag sätter i USB-kabeln så laddas mobiltelefonen utan problem. Den startar dock inte automatiskt när telefonen når 100%.
Skärmen visar att batteriet är laddat till 100%. Dock är telefonen avslagen.

Permalänk
Medlem

Köp ett ersättningskort och släng in. Högst chans att det ska fungera.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

@Pan.Pan:
Menar du ett nytt moderkort?