Corsair lanserar Obsidian 1000D – mastodontchassi med plats för två system

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar Obsidian 1000D – mastodontchassi med plats för två system

Chassifamiljen Obsidian utökas med modellen 1000D, vilken visats på Computex sedan innan. Bland paradnumren märks stöd för två 480 mm-radiatorer och två separata datorsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yo dawg, we heard you like computers..

Permalänk
Inaktiv

2 systems chassin har funnits länge, försäljningen har varit ungefär som man förväntar sig.

Jag försöker klura ut målgruppen för detta chassi och har svårt att finna den, hade det varit plats 2st atx så hade den varit intressant för många om priset var lägre. Nu så mycket pengar på ett chassi som inte räckte hela vägen..

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon159643:

2 systems chassin har funnits länge, försäljningen har varit ungefär som man förväntar sig.

Jag försöker klura ut målgruppen för detta chassi och har svårt att finna den, hade det varit plats 2st atx så hade den varit intressant för många om priset var lägre. Nu så mycket pengar på ett chassi som inte räckte hela vägen..

Jag kan se två användningsområden, om än något krystat;

1) Förälder och barn vill ha var sin dator i samma rum, förälder är entusiast, kanske har flera grafikkort och budget för prisklassen.

2) Hårdvaruentusiast bygger påkostad dator och vill ha router eller NAS i form av mITX i botten av datorn för separat lagring.

Men förmodligen är det ett chassi som huvudsakligen kommer synas i utställningssammanhang, storleken är inte logisk oavsett användningsområde.

Permalänk
99:e percentilen

Hur man än vänder och vrider på det får jag aldrig ihop logiken med två datorer i ett chassi. Två separata datorer måste vara överlägset i varje tänkbart sammanhang. Inte bara är det lättare att flytta två mindre datorer än en enorm; de gånger man bara behöver en dator slipper man dessutom släpa på 50 kg värdelös utfyllnad i ett av de mest otympliga format man kan tänka sig. För att inte nämna när man av någon anledning faktiskt inte vill ha båda datorerna på samma plats [längre].

Finns det en enda fördel med dubbelsystemschassin?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Hur man än vänder och vrider på det får jag aldrig ihop logiken med två datorer i ett chassi. Två separata datorer måste vara överlägset i varje tänkbart sammanhang. Inte bara är det lättare att flytta två mindre datorer än en enorm; de gånger man bara behöver en dator slipper man dessutom släpa på 50 kg värdelös utfyllnad i ett av de mest otympliga format man kan tänka sig. För att inte nämna när man av någon anledning faktiskt inte vill ha båda datorerna på samma plats [längre].

Finns det en enda fördel med dubbelsystemschassin?

Platsbesparande och de skulle kunna dela samma nätdel. Det finns tillfällen då man låter två system dela samma hårddiskar, men då måste något SAN liknande kort in. Detta med att två datorer dela på samma hårddiskar genom SAN är supervanligt i företagssammanhang.

Jag själv har personligen funderat på två-system chassi länge men det ska ha stöd för minst 2st atx, sedan minst 2st usb C portar fram. Orsaken till varför jag vill ha detta är flera, men egentligen mest för det är grymt. Jag må ha en liten lägenhet, men 2 chassi bredvid varandra finns plats.

Framtidsmässigt på två-systemchassin så ser jag 2 hinder. Cpuerna blir bättre, idag finns 16 core till mainstream, snart kanske dual cpu moderkort kommer till mainstream. -Lite som Pentium Pro (1995) en gång var, för runt 60 000kr om jag minns rätt kunde man få en dual cpu hemdator.
Molnet, allt går emot det. Jag vet riktigt duktiga experter som enbart kör med laptop, docka och externa skärmar. Varför ska man ha all datakraft lokalt? Molnet ger en dessutom tillgång till så mycket tjänster idag, det handlar ej om att bara köra en VM där.

Så jag tror två-moderkorts chassin är en cool nischad grej, deras syfte är mest att visa upp. Lite som att många bilar idag har dubbla ljuddämpare bak utan att rent avgasmässigt kräva detta volym på utblås.

*edit*
Många har system som idag kräver minst 2 datorer för att driva, men en bära dator idag är ofta tung. Jag ser fördel med att dela upp den i 2st för att flytta. Släpa en dual motherkortschassi, ja då får man vara stark.

Permalänk
Medlem

Borde inte "Streamers" vara en målgrupp, de som använder en streaming dator separat och på så sätt slipper ha två chassin.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sukero:

Borde inte "Streamers" vara en målgrupp, de som använder en streaming dator separat och på så sätt slipper ha två chassin.

Ja kanske dem, nu sysslar jag ej med streaming, men matx kanske är perfekt för capture datorn?
Då kan de dessutom ha alla kablar inkopplade.

Permalänk
Master of Overkill

Tycker är nice chassi, om det inte va gjort i stål.

Dubbla PCs är nice sak, kan ha samma PC för två personer eller om man bara tycker det är kul bygga i eller man vill ha två datorer själv för olika anledningar kanske en mITX spela på och ett dual mobo för renderings PC om man jobbar med sånt.

Möjligheterna är stora och bara för många inte tycker det är något "värt" satsa på så tydligen finns väldigt många andra som kanske vill det.

Kolla bara på Caselabs gigantiska chassin finns hur många byggen som helst på nätet så kundgrupp finns men kanske inte så mycket i Sverige.

Hade kunnat köpa om det va i Allu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander

Calselabs chassin är också väldigt stilrena, den här känns jäkligt "plottrig" och illa genomtänkt, mobo-plåten tex var inte vacker, massor med fula hål överallt. HDD-vaggan är popnitad så den måste man borra för att få bort och SSD-platserna kräver onödigt långa kablar för att man ska kunna öppna dörrarna med dem ikopplade. För att komma åt atx-nätagget måste man ta bort eventuell itx-system och skruva bort shrouden.

Ett hafsverk designmässigt. Vill jag ha mastodontchassi med massiv radiatorpotential köper jag då hellre Caselabs för design och kvalitet eller Thermaltake för priset.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pirazy:

@tvelander

Calselabs chassin är också väldigt stilrena, den här känns jäkligt "plottrig" och illa genomtänkt, mobo-plåten tex var inte vacker, massor med fula hål överallt. HDD-vaggan är popnitad så den måste man borra för att få bort och SSD-platserna kräver onödigt långa kablar för att man ska kunna öppna dörrarna med dem ikopplade. För att komma åt atx-nätagget måste man ta bort eventuell itx-system och skruva bort shrouden.

Ett hafsverk designmässigt. Vill jag ha mastodontchassi med massiv radiatorpotential köper jag då hellre Caselabs för design och kvalitet eller Thermaltake för priset.

Ja asså det är Corsair, du får ju tänka på det är stål, popnitar och skall massproduceras world wide.

Ägt 3 Caselabs, men ja du får ju lägga på flera tusenlappar om du ska äga ett.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Alling:

Streamers, folk med en andra pc som agerar server (jag tillhör bägge). Jag ser absolut nyttan av detta chassi, men med heltäckt front så undrar jag hur bra ventilationen är med två system.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Värt att minnas är att 900D var stort nog att kräva pallfrakt vilket ställde till det med beställningar och postutlämning, detta ser ännu större och tyngre ut..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av marcusOCZ:

@Alling:

Streamers, folk med en andra pc som agerar server (jag tillhör bägge). Jag ser absolut nyttan av detta chassi, men med heltäckt front så undrar jag hur bra ventilationen är med två system.

Ska nog inte vara ett problem överhuvudtaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir helt klart lite sugen då dual boot och VM's inte alltid erbjuder det jag vill ha.
Dock så är nytt chassi sist på listan över vad jag skulle spendera pengar på.

// kan nämna att mitt 900D kom som hemleverans helt gratis från Inet, tyckte lite synd om gubben som kånkade upp det till min dörr, på 3e våningen!

Permalänk
Medlem

Så mycket oanvänd yta. Ser ingen mening med chassit. Ok om man kunde ploppa i 16 5,25" eller 3,5" enheter som i mitt gamla Chieftec Jumbo eller vad det heter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Det finns tillfällen då man låter två system dela samma hårddiskar, men då måste något SAN liknande kort in. Detta med att två datorer dela på samma hårddiskar genom SAN är supervanligt i företagssammanhang.

Det låter som ytterligare ett av dina vanligt förekommande exempel på väldigt nischade användningsområden för datorer, och för mig som okunnig på just det området inte som något där "vanliga" – om än gigantiska – chassin är särskilt relevanta. Men kanske har fel.

Skrivet av sukero:

Borde inte "Streamers" vara en målgrupp, de som använder en streaming dator separat och på så sätt slipper ha två chassin.

Skrivet av tvelander:

Dubbla PCs är nice sak, kan ha samma PC för två personer eller om man bara tycker det är kul bygga i eller man vill ha två datorer själv för olika anledningar kanske en mITX spela på och ett dual mobo för renderings PC om man jobbar med sånt.

Skrivet av marcusOCZ:

Streamers, folk med en andra pc som agerar server (jag tillhör bägge). Jag ser absolut nyttan av detta chassi, men med heltäckt front så undrar jag hur bra ventilationen är med två system.

Förstår ändå inte resonemanget. "Samma PC för två personer"? "Streamers"? Vad vinner de på ett chassi som mäter in på absurda 148 liter och väger 30 kg (utan komponenter)? Chassit är 70 centimeter högt. Det går inte ens in under ett skrivbord. Med två inhysta datorsystem kan hela paketet lätt landa uppemot 50 kg. Och nog är det en fördel för "streamers" – för att inte tala om två personer som vill ha varsin dator – att kunna placera datorerna oberoende av varandra?

Råkar faktiskt ha just en ATX-dator (Define C) och en ITX-dator (PC‑TU100), vars sammanlagda volym är under 50 liter. Äger även en server, vars primära syfte hade eliminerats om den satt ihop med min PC. Och jag kan placera dem precis hur jag vill, helt oberoende av varandra.

Om jag vill ha datorerna i olika rum är det enkelt fixat på två minuter. Om jag bara behöver ha med mig en dator till ett LAN behöver jag inte hyra en släpkärra. Om jag vill "spara plats", eller vad folk nu tror att man gör med ett dubbelsystemschassi, kan jag stapla mina datorer på varandra och de kommer fortfarande vara mindre än 1000D i alla riktningar.

Nej, jag står fast vid att två "vanliga" datorer av typiskt ATX- respektive ITX-snitt är betydligt mer praktiskt, användbart, smidigt, flexibelt etc än två system i ett 1000D, i alla tänkbara situationer. Att det är "kul" är förstås en annan sak (och ett argument som kan användas för att motivera i princip vad som helst).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det låter som ytterligare ett av dina vanligt förekommande exempel på väldigt nischade användningsområden för datorer, och för mig som okunnig på just det området inte som något där "vanliga" – om än gigantiska – chassin är särskilt relevanta. Men kanske har fel.

Problemet är vad jag vet att det inte finns något litet och smidig hårdvara för detta. Det är just om man kan dela nätagg och lagringsmedia som jag kan se någon fördel med ett chassi för två datorer, allt annat handlar enligt mig mer om en dator att visa upp.
Tar vi stora serverhallar så är det rackchassin, så de behöver ej ha det.
Och för vanliga privatpersoner så håller jag med om att de flesta kan placera två datorer bättre än en.

Går man längre tillbaka i tiden så var stora chassin respekt, speciellt emot de icke datorkunnande. Och vi grabbar köpte så stora chassin som vi kunde, inte för de behövdes då de var nästan helt tomma, idag tycker jag trenden emot en liten snygg och kompakt dator.
Skärmarna förr var lite likadant en polare hade 2st 19" skärmar runt 1996 och många tjejer på besök sa wow vilken dator ..

Vill man höra detta wow ljud idag, så detta chassi med vattenkylning och fina skärmar så kanske?

Permalänk
Medlem

Känns som att företagen tävlar om vilken del av datorn som skall vara dyrast.
En top notch dator kostar 2x så mycket som den gjorde för 6-7 år sedan.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Är jag blind eller? Jag ser bara monteringsplats för ett moderkort, inte två.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Är jag blind eller? Jag ser bara monteringsplats för ett moderkort, inte två.

Det är ett system upp till E-ATX på normal placering, och ett Mini-ITX system placerat horisontellt uppepå "källaren"