Hämta hem 64 spel ok ej ok etc

Permalänk
Inaktiv

Hämta hem 64 spel ok ej ok etc

Äntligen har jag köpt en c64 mini. Dock såg jag att ik+ inte fanns vilket var ett av mina favoritspel.

Såg att man kunde lägga in spel med ett Usb minne etc.

Min fråga är om det ok att ladda hem c64 spel gällande licenser?

Om det är ok. Siter som är ok och inte skickar med ”extra” filer som innehåller trojaner etc.

Dvs länka inga siter innan ”vi” vet att det är ok.

Ibland har det även sålts c64 cd skivor med samlingar som har varit lagliga kanske kunde man föra över dessa till ett Usb och spel på mini c64.

Permalänk
Medlem

Trådar angående piratkopiering är Inte tillåtna.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Trådar angående piratkopiering är Inte tillåtna.

Han frågar ju om det är ok att ladda ner...

On topic: betvivlar att det är ok rent lagligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Sök på termen "abandonware"
dvs saker som ingen längre bryr sig om att bevaka rättigheterna för.
Jag tror att många av spelen till de äldre plattformarna räknas dit numera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Sök på termen "abandonware"
dvs saker som ingen längre bryr sig om att bevaka rättigheterna för.
Jag tror att många av spelen till de äldre plattformarna räknas dit numera.

Fast IK+ är väl inte abandonware? Släpptes ju på virtual console tex.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZecretW:

Sök på termen "abandonware"
dvs saker som ingen längre bryr sig om att bevaka rättigheterna för.
Jag tror att många av spelen till de äldre plattformarna räknas dit numera.

Tack ska kolla detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Trådar angående piratkopiering är Inte tillåtna.

Han frågade ju för han inte vet. Jag har ingen aning heller och skulle lätt kunna fråga samma fråga här.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Trådar angående piratkopiering är Inte tillåtna.

Fel.

"Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

http://www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/game...

Här finns en lista på spel som man får ladda hem

Permalänk
Inaktiv

Hittade lite info med hjälp från er verkar vara en gråzon. Tyvärr så så kan jag inte skriva mer utan att bryta mot regler : )

Fick iallafall svar på min fråga.

Min fråga kunde likaväl ha handlat det var ok att köra med en gammal bil på en 90 väg. Dvs min fråga handlade om att jag inte ville göra något olagligt därav frågan.

Nu har jag fått svar på min fråga och jag kan vara laglig enligt samhällets alla regler : )

Tack för hjälpen !!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Djup respekt för Ron Hubbard och hans verk (även om han bara gjorde musiken i IK+), värmer mitt hjärta att se så fin vördnad för gamla mästerverk

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Djup respekt för Ron Hubbard och hans verk (även om han bara gjorde musiken i IK+), värmer mitt hjärta att se så fin vördnad för gamla mästerverk

http://eab.abime.net/showthread.php?t=91477&highlight=hubbard

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

S.k. abandomware och liknade ligger i en gråzon och vi har därför vald att inte tillåta sådana diskussioner. Detta då det är väldigt svårt för oss att veta vad som är ok eller ej.
Ni är välkomna att anmäla regelbrytande trådar, men glöm inte §5 i forumreglerna

Citat:

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Från §7-FAQ:en i forumreglerna:

Citat:

Q: Så kallad "abandonware" är gamla spel eller program som inte säljs längre. Vad gäller i dessa fall?
A: Termen "abandonware" är vansklig och ofta missvisande. Att ett gammalt spel eller program inte längre finns att köpa betyder inte att det är fritt fram att kopiera. Ofta innehar någon fortfarande upphovsrätten, även i fall där utvecklaren eller utgivaren inte längre är verksam (t.ex. gått i konkurs).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...