Oneplus 6 avtäcks – flaggskeppstelefon med konkurrenskraftig prislapp

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 6 avtäcks – flaggskeppstelefon med konkurrenskraftig prislapp

Oneplus avtäcker bolagets senaste flaggskepp vid namnet Oneplus 6. Modellen utrustas med senaste snittets hårdvara till konkurrenskraftigt pris samt ett sensorjack som kan döljas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar den vara en till i samlingen av dual standby lurar... synd. Dual Active funktion hade varit något att sticka ut med mot konkurrenterna.

Ser ingen poäng att uppgradera 3T då.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra för mig som precis börjat leta ny lur och tyckt allt hittills varit för dyrt. Här får man allt känns det som. Går från en gammal Nexus 6

Permalänk
Medlem

H*lvete vad stor.
Finns det fler som tycker att mobilerna går åt fel håll? Runt 5" är perfekt för att hantera med en hand imo!
För dyr för mig dock.
5k är mitt tak för topplurar och letar själv mobiler för under 4k.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Letar ny mobil och det här är den som lockar mest, men att den inte är vattentät är en relativt stor dealbreaker

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken ointressant telefon.... gäsp... den har varken ip klassning minneskortplats eller trådlös laddning. ? jaha ändå ska den kosta så mycket som den gör. och deras kameror har väl ändå aldrig nuddat samsung eller nu huawei som verkar ha tagit toppen på den fronten.

Så vad är säljargumenten undrar man förutom att den är snabb då ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Letar ny mobil och det här är den som lockar mest, men att den inte är vattentät är en relativt stor dealbreaker

är du säker att den inte är vattentät/fukttålig? vill minnas att dom postat massa reklam inför lanseringen med något i stil "dont you hate to put down your phone in rain"

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

H*lvete vad stor.
Finns det fler som tycker att mobilerna går åt fel håll? Runt 5" är perfekt för att hantera med en hand imo!
För dyr för mig dock.
5k är mitt tak för topplurar och letar själv mobiler för under 4k.

Får mig att tänka på min lärare i skolan som sa tvärt emot och sa att man då bara skulle tappa bort dem, Detta var dock 10 år innan de vanliga smartphones.

Nå de finns telefoner för olika smaker och T.om. Apple har ändrat sig. Det positiva är att mobilerna nu får mindre dödyta.

För min del kan det bli en sådan här eller annan med dubbla simkort, alla alternativ för runt 10 000kr går dock bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Letar ny mobil och det här är den som lockar mest, men att den inte är vattentät är en relativt stor dealbreaker

den klarar ju vatten rätt bra. den är ju vattenavstötande iallafall klarar regn och om du tappar den ner i i disken en sekund står det på deras hemsida iallafall

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

är du säker att den inte är vattentät/fukttålig? vill minnas att dom postat massa reklam inför lanseringen med något i stil "dont you hate to put down your phone in rain"

Enligt Linus videos där han går igenom deras fabrik där den görs, så är.. nedre (kommer inte ihåg, kan vara övre delen också) lika vattentät som andra mobiler som är vattentäta. Men det verkar inte täckas oavsett av Oneplus garanti så, blir den vattenskadad är man körd känns det som.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Kollade på lanseringen igår eftersom jag letar efter ett alternativ till iPhone som jag kört sedan 2007 men nu så tycker jag det är för dyrt och Apple tappat fokus och gör produkter som inte passar mig längre.
Gjorde några roliga noteringen, snubben som presenterade använde samma strategi som Steve Jobs om även inte lika vältränad på det. Formspråket på presentationen var en ren kopia av Apple och de försöker bygga en Apple liknande fanbase.
Jag skulle nog kunna tänka mig att testa denna som första alternativ till iPhone, gillade hörlurs uttaget som jag använder i min "cave" med mitt gamla ljudsystem. Priset är OK också.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jerkanftw:

Letar ny mobil och det här är den som lockar mest, men att den inte är vattentät är en relativt stor dealbreaker

Som andra har sagt så är den vattenavvisande, att ha den vattentät kostar en hel del inte minst i certifiering och tester. Så jag tror inga problem med vattenskyddet om man har telefonen normalt.

Här är en som doppar Oneplus 5T i en kopp med vatten: https://www.youtube.com/watch?v=HudgpE2QZmE Och ja skador kan komma efteråt.. Så det är idiotisk att testa om man ej får betalt för att göra det som youtube tittare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Enligt Linus videos där han går igenom deras fabrik där den görs, så är.. nedre (kommer inte ihåg, kan vara övre delen också) lika vattentät som andra mobiler som är vattentäta. Men det verkar inte täckas oavsett av Oneplus garanti så, blir den vattenskadad är man körd känns det som.

Ah i see

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Intressant men hur länge utlovas uppdateringar för telefonen? Hur lång ledtid har dom för allvarliga fixar? Känns som det här borde vara ett krav att presentera 2018.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om 5k kan anses vara lågt pris. Visst idag bär iPhone x och liknande kan kosta 10k kan det anses som prisvärt men numera kan man få en telefon för 2-3k som räcker gott och väl. Köpte en Asus Zenfone 3 för 2k åt min fru. Känns väldigt bra och ser fin ut. Märker inte någon större skillnad mot min telefon som på pappret är mer kraftfull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

om den bara hade stereo ljud.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

6.3 tum???? Herregud. Bigger ain't always better...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

den klarar ju vatten rätt bra. den är ju vattenavstötande iallafall klarar regn och om du tappar den ner i i disken en sekund står det på deras hemsida iallafall

Skrivet av Jerkanftw:

Enligt Linus videos där han går igenom deras fabrik där den görs, så är.. nedre (kommer inte ihåg, kan vara övre delen också) lika vattentät som andra mobiler som är vattentäta. Men det verkar inte täckas oavsett av Oneplus garanti så, blir den vattenskadad är man körd känns det som.

Har för mig att det kostar att få certifieringen också, så där sparar de väl in någon krona.

Permalänk
Medlem

Fattar inte folk som klagar på storleken?? Oneplus telefoner har ju varit exakt lika stora sedan Oneplus One??

Skiljer TVÅ mm mellan Oneplus One och Oneplus 6. Op6 är 1mm tunnare dock.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

6.3 tum???? Herregud. Bigger ain't always better...

Samsungs Galaxy S8 Plus är 6.2", skulle misstänka att storleken på denna är snarlik, om inte lite mindre då skärmen går längre upp (på grund av den omdebaterade "notchen").

Mitt enda problem med denna telefonen personligen är att baksidan är utav glas men den saknar ändå trådlös laddning. Trådlös laddning är det enda som fått mig att acceptera baksidan av glas på de nya iPhone, och Samsung telefonerna.

Permalänk
Testpilot

Jag ser inte varför man skulle vilja köpa nya OP6 över t.ex. Mi Mix 2S.
Mer eller mindre samma specs, fast MM2S har faktiskt bättre kamera och verkar kosta mindre.

Det är väl om man vill ha Oxygen OS och kunna köpa i Sverige då (istället för MIUI och behöva importera).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Här kan ni se skillnaden i storlek mellan t.ex. Oneplus One, 5T och 6

https://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/OnePlus-5...

Body to screen ratio har gatt upp till 83.81% ifran 5T's 80.43%.

Tycker att artikeln borde nämna at bakre 16Mpix-kameran har OIS vilket är en positiv nyhet för 6:an kontra 5:an.

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Har femman och är rätt nöjd. Men hade jag köpt ny idag så hade det blivit Nokia. Oneplus håller kvar vid samma låga PPI och jag sätter ingen tillit till deras förmåga att göra en flaggskeppsvärdig kamera. Priset blir bara högre och inget som ger mervärde har lagts till. Glasbaksida känns ju bara mwningslöst att lägga energi på. Oneplus var en gång de som dissade lullull för att göra saker prisvärda. Nu länns det snarare som att de snålar in på fel saker och är påkostade på andra.
Nä skulle min Oneplus 5 mot förmodan råka dö så blir det Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr verkar den vara en till i samlingen av dual standby lurar... synd. Dual Active funktion hade varit något att sticka ut med mot konkurrenterna.

Ser ingen poäng att uppgradera 3T då.

Hej!

Jag vill inte låta stöddig, men är ganska säker på att du har fel.

Jag har försökt läsa på Dual active/dual standby och kan inte se att min OP3 skulle ha dual standby.

Jag testar detta genom att ha aktiva streams på ena simkortet, och det är inga problem att smsa eller ringa till det andra samtidigt.

Nu kan jag ha missförstått vad dual active ska betyda, men du har ju aldrig nytta av att kunna ha två samtal igång samtidigt på telefonen ändå, eller?

Edit: Jag tror jag förstår problemet nu, miss av mig. När jag pratar i telefon på simkort 2 fungerar inte längre datatrafiken på simkort 1.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur 19:9 ration kommer påverka filmtittande på luren?

Är sugen på att byta min s7a då den blivit slö och hänger knappt med när jag skriver sms. Men luren har inte trådlös laddning eller ip klassifiering vilket känns superkorkat!

Har 3 stycken trådlösa laddare utplacerade i lägenheten och har inte lust att köra med sladd igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmm... Oroväckande lite skillnad mot OP 5T, förutom just baksidan i glas, vilket jag sällan ser som en fördel.
Gick från att ha iPhone sedan 2010, till i vintras när jag bytte till OP 5T. Trodde aldrig att jag skulle vara så otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

H*lvete vad stor.
Finns det fler som tycker att mobilerna går åt fel håll? Runt 5" är perfekt för att hantera med en hand imo!
För dyr för mig dock.
5k är mitt tak för topplurar och letar själv mobiler för under 4k.

Skrivet av Fatmajk:

6.3 tum???? Herregud. Bigger ain't always better...

Ni är väl medvetna om att storleken på skärmen inte har något att göra med storleken på telefonen..?
Denna 6.3" display motsvarar deras tidigare telefoner på 5,5".
Oneplus 6 är 0.5 mm bredare och 3 mm längre än Oneplus 3 som har 5,5" display. Förövrigt har Oneplus alltid tidigare haft 5,5" display.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Har femman och är rätt nöjd. Men hade jag köpt ny idag så hade det blivit Nokia. Oneplus håller kvar vid samma låga PPI och jag sätter ingen tillit till deras förmåga att göra en flaggskeppsvärdig kamera. Priset blir bara högre och inget som ger mervärde har lagts till. Glasbaksida känns ju bara mwningslöst att lägga energi på. Oneplus var en gång de som dissade lullull för att göra saker prisvärda. Nu länns det snarare som att de snålar in på fel saker och är påkostade på andra.
Nä skulle min Oneplus 5 mot förmodan råka dö så blir det Nokia.

Angående skärmupplösningen så spelar det väl mindre roll. Egentligen... Över 400 PPI ger väl knappast en pixlig bild och man ser väl inte skillnad mot högre PPI när man faktiskt använder telefonen. Blir väl mest en sifferhets för sakens skull.
Eller ja, undantaget är väl om man tänkt stoppa in luren i en VRlösning. Sätter man linser intill skärmen så gör det såklart skillnad med bättre upplösning ;).

Kameran har varit viktig för mig med vid tidigare val av lur och som du är inne på har väl oneplus inte legat i framkant där (kanske bättre denne vändan med det högre priset?). Något Nokialurarna också verkar sakna en del av i nuläget. Nokia lockar med uppdateringsupplägget, nordiskt märke och lite sådant, men inte kamerorna direkt.
Håller helt med om glasbaksidan. Bara dumt! Glas/keramer håller sämre och väger mer vilket gör att skal behövs mer. Då får man vikten av ett "snyggare" material som man sedan gömmer bakom plast ändå. Låter ju bara heldumt hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Angående skärmupplösningen så spelar det väl mindre roll. Egentligen... Över 400 PPI ger väl knappast en pixlig bild och man ser väl inte skillnad mot högre PPI när man faktiskt använder telefonen. Blir väl mest en sifferhets för sakens skull.

Jag har hört att fler pixlar drar mer ström och gör telefonen varmare, vilket är gött på vintern.
Men bortsett från att använda telefon som handvärmare kalla vinterdagar så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Angående skärmupplösningen så spelar det väl mindre roll. Egentligen... Över 400 PPI ger väl knappast en pixlig bild och man ser väl inte skillnad mot högre PPI när man faktiskt använder telefonen. Blir väl mest en sifferhets för sakens skull.
Eller ja, undantaget är väl om man tänkt stoppa in luren i en VRlösning. Sätter man linser intill skärmen så gör det såklart skillnad med bättre upplösning ;).

Kameran har varit viktig för mig med vid tidigare val av lur och som du är inne på har väl oneplus inte legat i framkant där (kanske bättre denne vändan med det högre priset?). Något Nokialurarna också verkar sakna en del av i nuläget. Nokia lockar med uppdateringsupplägget, nordiskt märke och lite sådant, men inte kamerorna direkt.
Håller helt med om glasbaksidan. Bara dumt! Glas/keramer håller sämre och väger mer vilket gör att skal behövs mer. Då får man vikten av ett "snyggare" material som man sedan gömmer bakom plast ändå. Låter ju bara heldumt hehe.

Högre upplösning syns direkt även om man inte kan urskilja individuella pixlar. Vid 400PPI får man fortfarande massa regnbågseffekter så fort det är lite fettigt, fuktigt eller repigt. Detta eftersom fukt och repor kan agera mikroskopiska linser som förstorar upp subpixlar. Skrivee just nu på en Oneplus 5 full av regnbågseffekter från genom fett förstorade subpixlar.

Skrivet av anon159643:

Jag har hört att fler pixlar drar mer ström och gör telefonen varmare, vilket är gött på vintern.
Men bortsett från att använda telefon som handvärmare kalla vinterdagar så håller jag med dig.

På en LCD-skärm där högre upplösning ger lägre ljusgenomsläpp så ja. Men inte med OLED. Och den ökade belastningen på GPU lär vara försumbar.