Krångel med grafikkoret och datorn...

Permalänk
Medlem

Krångel med grafikkoret och datorn...

Det började med att Win10 Pro kraschade hårt och det enda jag kan säga om det är att grafikkortet fläktar gick direkt till 100% sedan var jag tvungen att tvångsavsluta maskinen.
Plockade ut grafikkortet och datorn fungerar normalt - idag kom jag på att jag kört in nya drivare i veckan, så jag tryckte i kortet igen och nu tar datorn störa, startar fläktar och sedan dör den.
Ut med grafikkortet igen, samma visa.

Vad kan det vara som krånglar nu då? Och är grafikkortet paj?
Nu har jag gjort en CMOS reset.

Har provat lite till och när jag startar maskinen strömmen går igång sedan lyser onboard LEDen på CPU innan strömmen dör.
Vi pratar en tidsrymd på 1-2 sekunder.

Provade att rycka ur alla sladdar till moderkortet, bara ett minne och fläktar, då passerar den POST och går igång.
Och strömmen dör inte.

Det jag plockade ut var en Samsung SSD och ett Kingston NVMe.

Med NVMe i så försvinner strömmen som i exemplet ovan inom 1-2 sek.
Med SSD så passerar den POST.

PS. Det är den dator och de delar som står i min signatur det gäller. DS.

Mer info.
Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Kan det vara en av de gtx 1070 modeller som det var problem med strömkretsarna kanske och som de senare släppte nytt bios till för att hindra att det går sönder ?

Vilken modell är det på 1070't och när köpte du det ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

@mini-z1994: EVGA GTX FTW 1070 ACX 3.0.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@mini-z1994: EVGA GTX FTW 1070 ACX 3.0.

När köptes kortet ?
http://www.guru3d.com/news-story/evga-gtx-10701080-cards-almo...

Blir och skicka in på garanti iallafall, bara och kontakta supporten på Evga så snart som möjligt om att kortet slutat fungera.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

När köptes kortet ?
http://www.guru3d.com/news-story/evga-gtx-10701080-cards-almo...

Blir och skicka in på garanti iallafall, bara och kontakta supporten på Evga så snart som möjligt om att kortet slutat fungera.

I höstas så garanti finns har mejlat Komplett där jag köpte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Efter många tester igår har jag nu kommit fram till att det är den nya NVMe som krånglar, så snart jag sätter i den går datorn INTE till POST.

Det jag tidigare skrev om processron stämmer inte... det är den första POST testen som görs och det samtidigt som strömmen "sprider" sig i systemet och när den når NVMe boom.

Grafikkortet är det heller inte fel på, tror jag, ska prova att rulla tillbaka drivrutinerna för att se om stabiliteten återvänder.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.