PWM-splitter...minskar farten/delas volten?

Permalänk
Avstängd

PWM-splitter...minskar farten/delas volten?

Hej!
En sån här splittar en PWM-kontakt till två PWM-fläktar. Ingen Molex verkar behövas så jag antar att båda fläktarna drivs från fläktkontakten på moderkortet. Påverkas farten/volten därmed?

Permalänk
Inaktiv

Nej den funkar bra och skall inte sakta ner,

Permalänk
Medlem

Enda fara med en sån där PWM-splitter är om du kopplar flera fläktar två är ingen fara vid fler kolla upp vad styrningen klarar av på moderkortet så är det lugnt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Som herrarna ovan skrivit ska det inte vara något som begränsar. Jag har dock fått för mig att fläktarnas RPM begränsas till den långsammare fläkten vilket kan vara relevant om du kör två olika modeller. Jag är inte säker på det dock.

Om du trots detta känner att de inte går 100% se till så att det är kopplade till en fan header som klarar av att leverera tillräckligt med kräm (brukar stå på fläktarna). För mig med ASUS-mobo är det CHA_1 som gäller, då den är speccad till 1A. Om du har problem får du titta i din instruktionsbok för just ditt moderkort och vilken fan header som du bör använda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har dock fått för mig att fläktarnas RPM begränsas till den långsammare fläkten vilket kan vara relevant om du kör två olika modeller. Jag är inte säker på det dock.

En PWM-signal anger inte ett fast varvtal som fläktarna ska snurra i, den anger hur länge fläktarnas motor ska vara på och av i varje puls. Så en PWM-signal kan t.ex. säga att fläktarnas motor ska vara på 30% av tiden, och hur högt varvtal det blir varierar från fläkt till fläkt. Varvtalet begränsas alltså inte av den långsammaste fläkten, men har man olika fläktar så kommer de snurra olika snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En PWM-signal anger inte ett fast varvtal som fläktarna ska snurra i, den anger hur länge fläktarnas motor ska vara på och av i varje puls. Så en PWM-signal kan t.ex. säga att fläktarnas motor ska vara på 30% av tiden, och hur högt varvtal det blir varierar från fläkt till fläkt. Varvtalet begränsas alltså inte av den långsammaste fläkten, men har man olika fläktar så kommer de snurra olika snabbt.

Tack, undra varför jag fick för mig det då. Men nu vet jag bättre!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

OM, fläktstyrningen tittar på RPM signalen, och försöker styra efter det, kommer fläkten kopplad på kontakten i mitten på bilden att avgöra hastigheten för båda fläktarna. (Om man tittar efter ordentligt ser man att RPM signalen inte finns med i kontakten längst till vänster.)

Eftersom en del fläktar skickar en RPM puls mer än en gång per varv, kan det ge märkliga resultat, om man kör olika fläktar på de båda kontakterna.
Som regel är det ett icke problem, de flesta skickar bara en puls per varv, och ovanpå det brukar inte fläktkontroller kretsen bry sig om RPM signalen utan jobbar bara med "duty-cycle" och x%, i vilket fall båda fläktarna kommer skala mot sitt eget max varvtal. Så, det inledande versala OM, är just ett sådant. Ett särfall, som troligtvis inte kommer hända. Får man märkliga, och oönskade resultat är det bara att byta kontakt-plats på fläktarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.