Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja men den stora skilnanden är ju att de flesta måste betala 75kr extra för frakten när den kommer fram medans då kunder till ETT bolag slipper det eftersom dem har ett direktavtal med postnord.

Jag skiter fullständigt i postnord som företag i sig självt, och om du anser att jag är inkoneskvent så kan det bara bero på att du fortfarande inte förstått vad som är fel med hela situationen! Mycket tragiskt i såfall.

Nu verkar det som att det är särbehandlingen som verkar vara det du specifikt hänger upp dig på. Men om du hade läst källorna bättre så ser du att postnord har vart i kontakt med flertalet stora aktörer för att få igång det här, men Wish verkar vara dom enda som hoppat på tåget än så länge. Samtidigt så tror jag att när dom får det här i rullning och processerna sitter på plats, kommer det nog inte vara så svårt för mindre aktörer att skriva upp sig för momsregistreringen och hänga på.

Jag tror inte Postnord är ute efter att ta över världen tillsammans med Wish. Du kan vara lugn.

Permalänk
Medlem

@Perfn: Wish kommer inte momsregistrera sig heller, kommer fortfarande vara PostNord som betalar in momsen. Ebay erbjuder redan detta till deras säljare via GSP, men bara i staterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är sjukt stor stad tror det var 20 mil tvärs över och ca 22 miljoner personer (lite mer än när jag var där sist) Men kommer inte paketen från typ hongkong eller mer elektronik (som exempel eller kläder) producerande städer?

Vet annan stad på S som är mer handelsplattform för billiga kopior (jag och namn ).

Shanghai är ju var mycket av dessa Ebay produkter tillverkas och säljs vidare. Sen ja hongkongs hamn är också var mycket skickas från, men det är tro det eller ej en liten stad i jämförelse. Shanghai hamnen är störst i världen på container frakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world%27s_busiest_conta...
https://www.youtube.com/watch?v=B1weiVgMzq0

Permalänk
Medlem

Jag är ändå mycket förvånad över beslutet.
Finns det någon här som har "insider"-insikt?

Frågan är alltså nått i stil med:
Postnord beklagade ju sig över "horribla" paketvolymer.
Nu har dom ju fått bukt med volymerna, hur kan det då ligga i deras intresse att fixa denna lösning?

Det enda man kan spekulera i, är att dom ändå hellre tar större paketvolymer utan att behöva momsa, än mindre volymer och behöva momsa?

Dvs, trots avgiften på 75:- så ser dom det ändå som ett bättre alternativ att flytta momsandet till avsändaren?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Shenzhen tänkte han på, lägg ihop hamnen i Shenzhen, Hongkong och Guangzhou (de är alla grannar) så har du mer kapacitet än Shanghai och Ningbo-Zhoushan. När det gäller småpaket så går de ofta på flyg också. Sen måste ju megastäder som Chongqing (och andra städer inland) också använda hamnen i Shanghai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är ändå mycket förvånad över beslutet.
Finns det någon här som har "insider"-insikt?

Frågan är alltså nått i stil med:
Postnord beklagade ju sig över "horribla" paketvolymer.
Nu har dom ju fått bukt med volymerna, hur kan det då ligga i deras intresse att fixa denna lösning?

Det enda man kan spekulera i, är att dom ändå hellre tar större paketvolymer utan att behöva momsa, än mindre volymer och behöva momsa?

Dvs, trots avgiften på 75:- så ser dom det ändå som ett bättre alternativ att flytta momsandet till avsändaren?

De beklagade sig för att de kommer många paket men inga pengar.
Att sedan behöva kontrollera varenda nu paket kostar också mycket pengar som vi i slutändan får betala med hanteringsavgiften.

Om det skattas av säljande part så får postnord sina pengar och därmed mindre ansträngning. Lättare hantering med andra ord.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det är PostNord som ansvarar för det hela och måste fortfarande betala in moms och göra importdeklarationerna. Du har kunnat skicka DDP hela tiden, så det är oklart vad som skulle vara nytt. En säljare i Kina har exempelvis kunnat skicka med PostNord/DirectLink som DDP/förbetalt, eller DDP med DHL Express. De kan däremot inte skicka DDP med China Post eller "EMS". När man skickar DDP står avsändaren för speditionsavgifter, så det finns fortfarande en avgift inbakad i priset.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:
Nej, det var inte att PostNord beklagade sig, utan det var skatteministern, som tyckte att det var förjävligt att folk kunde undslippa att betala Svensk moms (och därmed gick massor av pengar förbi statens giriga händer) och tryckte på Tullverket att lösa detta, som i sin tur tryckte på PostNord (iaf. vad jag har läst/förstått).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx: Shenzhen tänkte han på, lägg ihop hamnen i Shenzhen, Hongkong och Guangzhou (de är alla grannar) så har du mer kapacitet än Shanghai och Ningbo-Zhoushan. När det gäller småpaket så går de ofta på flyg också. Sen måste ju megastäder som Chongqing (och andra städer inland) också använda hamnen i Shanghai.

Ahh, ja förstår din poäng.

Men med tanke på 1-2+ månads frakt är det sällan flyg. Det går i överbliven båt plats till en hamn närmare oss, sedan hanteras den troligen på det sättet dock. Betalar du för frakten så kan det mycket möjligt gå via flyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@BasseBaba: Det är PostNord som ansvarar för det hela och måste fortfarande betala in moms och göra importdeklarationerna. Du har kunnat skicka DDP hela tiden, så det är oklart vad som skulle vara nytt. En säljare i Kina har exempelvis kunnat skicka med PostNord/DirectLink som DDP/förbetalt, eller DDP med DHL Express. De kan däremot inte skicka DDP med China Post eller "EMS". När man skickar DDP står avsändaren för speditionsavgifter, så det finns fortfarande en avgift inbakad i priset.

Skrivet av Belzader:

@BasseBaba:
Nej, det var inte att PostNord beklagade sig, utan det var skatteministern, som tyckte att det var förjävligt att folk kunde undslippa att betala Svensk moms (och därmed gick massor av pengar förbi statens giriga händer) och tryckte på Tullverket att lösa detta, som i sin tur tryckte på PostNord (iaf. vad jag har läst/förstått).

Skrivet av iller:

De beklagade sig för att de kommer många paket men inga pengar.
Att sedan behöva kontrollera varenda nu paket kostar också mycket pengar som vi i slutändan får betala med hanteringsavgiften.

Om det skattas av säljande part så får postnord sina pengar och därmed mindre ansträngning. Lättare hantering med andra ord.

Absolut, lättare hantering.
Men vad jag menar är ju att postnord beklagade ju sig över volymen 150k olönsamma paket / dygn redan innan man skulle momsa.

Win-win för Postnord borde ju vara dagens system!
Dom har fått ned 150k paket till 15k, dvs betydligt mindre att göra, samtidigt som dom kan ta 75:- per paket.

Flyttar vi momsen till WISH, så kommer vi ju hamna där vi var innan:
Postnord kommer behöva skyffla 150k olönsamma paket per dygn, utan intäkt.
Och som Petterk säger så kommer dom ju ändå ha viss admin kvar.

Därför förstår jag inte vad det är som blir så mycket bättre för postnord med denna lösning?
Större volymer, viss admin kvarstår, 0:- i intäkt istället för 75:-.

EDIT: Okej, det jag inte tagit höjd för kom jag på nu, är att PN eventuellt avgiftsbelägger WISH här?
Därav att jag efterfrågar nån som har lite "inside" information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, lättare hantering.
Men vad jag menar är ju att postnord beklagade ju sig över volymen 150k olönsamma paket / dygn redan innan man skulle momsa.

Win-win för Postnord borde ju vara dagens system!
Dom har fått ned 150k paket till 15k, dvs betydligt mindre att göra, samtidigt som dom kan ta 75:- per paket.

Flyttar vi momsen till WISH, så kommer vi ju hamna där vi var innan:
Postnord kommer behöva skyffla 150k olönsamma paket per dygn, utan intäkt.
Och som Petterk säger så kommer dom ju ändå ha viss admin kvar.

Därför förstår jag inte vad det är som blir så mycket bättre för postnord med denna lösning?
Större volymer, viss admin kvarstår, 0:- i intäkt istället för 75:-.

EDIT: Okej, det jag inte tagit höjd för kom jag på nu, är att PN eventuellt avgiftsbelägger WISH här?
Därav att jag efterfrågar nån som har lite "inside" information.

Syftet ska ju inte vara att göra postnord glada... syftet är att få in momsen.
Så om postnord förlorar på detta ska väl inte ens vara något att hänga upp sig på?

Sen förstår jag att de klagade när de fick 150k paket om dagen (det hade jag som företag också gjort), och fick inget för det... men belägget för momsen har ju inte med det att göra. Detta kom ju från riksdagen och via tullverket. Postnord ville ju ha 125kr från början, men detta ansågs för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh, ja förstår din poäng.

Men med tanke på 1-2+ månads frakt är det sällan flyg. Det går i överbliven båt plats till en hamn närmare oss, sedan hanteras den troligen på det sättet dock. Betalar du för frakten så kan det mycket möjligt gå via flyg.

Tar det 4 veckor eller mindre så går det via flyg. Båt tar ofta 5-6 veckor på havet. Även budgetalternativ kan gå via flyg, såsom "EMS" ePacket. PostNord skickar bland annat med flyg från Kina och Hongkong.

@BasseBaba: Läs artiklarna som länkas, det finns ingen mer information. Av det som framgår så är det fortfarande PostNord som importdeklarerar och betalar, Wish betalar till PostNord bara. Varje paket som skickas på sådant vis är redan betalt, så de behöver ju inte tänka på att returnera grejerna som det blir med alla lågvärdesförsändelser annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Syftet ska ju inte vara att göra postnord glada... syftet är att få in momsen.
Så om postnord förlorar på detta ska väl inte ens vara något att hänga upp sig på?

Sen förstår jag att de klagade när de fick 150k paket om dagen (det hade jag som företag också gjort), och fick inget för det... men belägget för momsen har ju inte med det att göra. Detta kom ju från riksdagen och via tullverket. Postnord ville ju ha 125kr från början, men detta ansågs för högt.

Herregud, jag tror jag behöver gå en kurs i hur jag uttrycker mig i skrift, ber om ursäkt, sak försöka en gång till.
Detta handlar alltså inte om momsen öht, att vara eller icke vara.

Min fråga handlar om NULÄGET:

IDAG: Postnord momsar paketen, tar ut 75:- per paket, och får enligt egen utsago in runt 15k paket per dygn.
Detta borde i min mening vara HAPPY FUCKING TIMES för dom.

Men av någon anledning, som man inte förstår så, har ju POSTNORD gjort en ny deal, från artikeln:

Citat:

Breakit rapporterar nu dock att den kinesiska webbhandlaren Wish har nått en överenskommelse med Postnord

Så, jag hade 100% förstått detta om det var farbror staten eller tullverket som "tvingat" postnord till detta.

Men jag förstår inte varför POSTNORD har tagit valet att förhandla fram en deal där dom återigen kommer bli sönder&"#%€&"/ av 150k paket per dygn, och till råga på allt får dom inte ens några 75:- per paket längre?

I min mening verkar det horribelt, avstå från avgiften och öka paketvolymen?

@Petterk "inside" information. Världen är "liten", med lite tur kanske nån här känner nån som är "inblandad" i det hela och kan komma med lite info. Som jag själv kom på, det kanske blir ett deal där wish ändå betalar en avgift till posten? Vem vet? Dom är väl fria att knyta vilken deal dom vill antar jag.
Wish kommer ju gå från mer eller mindre 0 försäljning nu, till att återgå till finfin försäljning igen, om man löser detta.

Och fine, så kan det väl vara. Returerna kanske kostar mer än 75:- i intäkt per paket smakar.

Hur som helst så kommer ju postnord få nån typ av administrativa kostnader, samtidigt som dom redan tidigare gnällt på att det är "olönsamt" att hantera dessa paket eftersom dom kommer från rabatterade kina, så det är därför jag har svårt att förstå varför postnord skulle verka för att driva upp Wish-paket-volymen igen.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Verkar som du mest är intresserad av konspirationsteorier där. Förmodligen handlar det om att Wish köper frakten av PostNord och att tjänsten DDP då ingår alternativt att de lyckats få tjänsten att avsändaren står för avgifterna och moms även när de använder annan speditör. Det blir ingen skillnad mot att beställa från en säljare i staterna som använder Ebay GSP eller från Amazon i staterna för konsumentens del, du betalar för tjänsten vid utcheckning och PostNord får pengarna från avsändaren istället för mottagaren. Läs artikeln på Breakit och Ehandel.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tar det 4 veckor eller mindre så går det via flyg. Båt tar ofta 5-6 veckor på havet. Även budgetalternativ kan gå via flyg, såsom "EMS" ePacket. PostNord skickar bland annat med flyg från Kina och Hongkong.

Tror inget lågpris jag beställt någonsin från Kina (via Ebay) kommer på under 6 veckor. Ofta har man ffs glömt bort vad det är när det kommer.
Sen ja man kan betala för snabbare frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inget lågpris jag beställt någonsin från Kina (via Ebay) kommer på under 6 veckor. Ofta har man ffs glömt bort vad det är när det kommer.
Sen ja man kan betala för snabbare frakt.

Kan räcka med att betala 5-10 kr mer än slöaste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@BasseBaba: Verkar som du mest är intresserad av konspirationsteorier där. Förmodligen handlar det om att Wish köper frakten av PostNord och att tjänsten DDP då ingår alternativt att de lyckats få tjänsten att avsändaren står för avgifterna och moms även när de använder annan speditör. Det blir ingen skillnad mot att beställa från en säljare i staterna som använder Ebay GSP eller från Amazon i staterna för konsumentens del, du betalar för tjänsten vid utcheckning och PostNord får pengarna från avsändaren istället för mottagaren. Läs artikeln på Breakit och Ehandel.se.

Konspirationsteorin går ju ut på att Postnord tidigare beklagat sig över att Kina skickar rabatterat pga den där gamla postlagen.
Det är det som jag bara funderar kring. Mao så utgick jag alltså från att varje inkommande kinapaket är en förlustaffär för postnord i dagsläget.
Därav min "konspirationsteori" om att det verkar orimligt att man frivilligt ökar en paketvolym som enbart är en kostnad, inte en vinst/intäkt?

T ex denna (orkar inte googla fram exakt den där dom beklagar sig):
https://www.breakit.se/artikel/8974/arlanda-dranks-av-kina-pa...

t ex, citat från artikeln:

Citat:

Postpersonalens vittnesmål var tydligt: Den senaste tiden har många utlämningsställen närmast översvämmats av den här sortens paket.

Det verkar lixom idiotiskt att frivilligt försätta sig i situationen där man blir dränkt av 150k paket per dygn igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Herregud, jag tror jag behöver gå en kurs i hur jag uttrycker mig i skrift, ber om ursäkt, sak försöka en gång till.
Detta handlar alltså inte om momsen öht, att vara eller icke vara.

Min fråga handlar om NULÄGET:

IDAG: Postnord momsar paketen, tar ut 75:- per paket, och får enligt egen utsago in runt 15k paket per dygn.
Detta borde i min mening vara HAPPY FUCKING TIMES för dom.

Jo jag håller med dig i den punkten...

Skrivet av BasseBaba:

Men av någon anledning, som man inte förstår så, har ju POSTNORD gjort en ny deal, från artikeln:
Så, jag hade 100% förstått detta om det var farbror staten eller tullverket som "tvingat" postnord till detta.

Men jag förstår inte varför POSTNORD har tagit valet att förhandla fram en deal där dom återigen kommer bli sönder&"#%€&"/ av 150k paket per dygn, och till råga på allt får dom inte ens några 75:- per paket längre?

I min mening verkar det horribelt, avstå från avgiften och öka paketvolymen?

... men som jag sa, postnord bestämmer inte över tullverket och momshanteringen. De 75kr är en nödlösning.... det ska eg hanteras precis som det avtalet görs. Tanken är dock att du ska kunna betala moms via köparen, oavsett företag eller land. Tyvärr fungerar inte detta långt från alltid, pga vi är ett litet land. Det är då nödlösningen behövdes. Men tanken är inte att postnord ska göra detta, eg.

Mao... Postnord vill troligen inte göra avtal, nej. Men det är inte de som bestämmer, är poängen. Om de inte går med på det får de ju helvete för detta... så de måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag håller med dig i den punkten...

... men som jag sa, postnord bestämmer inte över tullverket och momshanteringen. De 75kr är en nödlösning.... det ska eg hanteras precis som det avtalet görs. Tanken är dock att du ska kunna betala moms via köparen, oavsett företag eller land. Tyvärr fungerar inte detta långt från alltid, pga vi är ett litet land.

Mao... Postnord vill troligen inte göra avtal, nej. Men det är inte de som bestämmer, är poängen. Om de inte går med på det får de ju helvete för detta... så de måste.

Ah, förstår, missade det. Jag var av uppfattningen att nuvarande system med 75:- var sanktionerat och ok av alla instanser, tack för förtydligandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Konspirationsteorin går ju ut på att Postnord tidigare beklagat sig över att Kina skickar rabatterat pga den där gamla postlagen.
Det är det som jag bara funderar kring. Mao så utgick jag alltså från att varje inkommande kinapaket är en förlustaffär för postnord i dagsläget.
Därav min "konspirationsteori" om att det verkar orimligt att man frivilligt ökar en paketvolym som enbart är en kostnad, inte en vinst/intäkt?

T ex denna (orkar inte googla fram exakt den där dom beklagar sig):
https://www.breakit.se/artikel/8974/arlanda-dranks-av-kina-pa...

t ex, citat från artikeln:
Det verkar lixom idiotiskt att frivilligt försätta sig i situationen där man blir dränkt av 150k paket per dygn igen?

Fast avgiftens nivå har inget att göra med terminalavgifter från Kina.

Säg att de börjar skicka med PostNord/Direct Link, då får PostNord betalt för frakten, de tar en avgift för DDP och de tar momsen. De slipper skicka tillbaka något, de slipper vänta på betalning och de får betalt för hela frakten. Även om det inte är via PostNord det skickas får de in momsen och tar ut en avgift för tjänsten. Skickas det via PostNord/Direct Link i Kina eller Hongkong så kan de också skicka över exportdeklarationen elektroniskt om de kommit överens med plattformen/säljaren om detta. De har inget att förlora på att erbjuda speditionslösningar till kineserna.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Sluter Wish något avtal är det med PostNord inte med Tullverket. De bestämmer själva vilka avtal de ingår i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast avgiftens nivå har inget att göra med terminalavgifter från Kina.

Säg att de börjar skicka med PostNord/Direct Link, då får PostNord betalt för frakten, de tar en avgift för DDP och de tar momsen. De slipper skicka tillbaka något, de slipper vänta på betalning och de får betalt för hela frakten. Även om det inte är via PostNord det skickas får de in momsen och tar ut en avgift för tjänsten. Skickas det via PostNord/Direct Link i Kina eller Hongkong så kan de också skicka över exportdeklarationen elektroniskt om de kommit överens med plattformen/säljaren om detta. De har inget att förlora på att erbjuda speditionslösningar till kineserna.

Okey, förstår. Jag har nog läst in lite för mkt i det här gsmla postavtalet. Trodde mer eller mindre kina kunde skicka hur dom vill utan att betala för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Okey, förstår. Jag har nog läst in lite för mkt i det här gsmla postavtalet. Trodde mer eller mindre kina kunde skicka hur dom vill utan att betala för sig.

Kina har rabatterade terminalavgifter, men det gäller ju China Post och CPEL. (Dessutom försvinner rabatter på skrymmande brev om ett par år.) Inte om en speditör skickar ett paket där avsändaren står för moms eller liknande, där får istället PostNord eller vem som tar emot grejerna högre ersättning för terminalavgiften och får när det skickas DDP dessutom en ersättning för att göra importdeklarationen. PostNord finns på plats i Kina och Hongkong och erbjuder redan sina tjänster där, de förlorar knappast på att säljarna börja använda sig av dem heller. Att få China Post att börja erbjuda förbetald moms som en tjänst till deras kunder är däremot svårt. Det är t.ex. inget USPS i staterna erbjuder, medan deras privata konkurrenter som UPS och DHL erbjuder detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx: Sluter Wish något avtal är det med PostNord inte med Tullverket. De bestämmer själva vilka avtal de ingår i.

Och gör inte Postnord det, kan tullverket säga, jahapp, då får ni ingen ersättning för dem.

Åter... postnord är inget mer än mellanhand. Sen naturligtvis hur avtalet ser ut, kan postnord styra, så länge tullverkets krav uppfylls och moms blir hanterad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perfn:

Nu verkar det som att det är särbehandlingen som verkar vara det du specifikt hänger upp dig på. Men om du hade läst källorna bättre så ser du att postnord har vart i kontakt med flertalet stora aktörer för att få igång det här, men Wish verkar vara dom enda som hoppat på tåget än så länge. Samtidigt så tror jag att när dom får det här i rullning och processerna sitter på plats, kommer det nog inte vara så svårt för mindre aktörer att skriva upp sig för momsregistreringen och hänga på.

Jag tror inte Postnord är ute efter att ta över världen tillsammans med Wish. Du kan vara lugn.

Samhällsdestruktivt.

För att det ska vara okej så måste ALLA kunna skriva upp sig och förhandsbetala moms. Även du och jag. Oavsett om vi kan importera i stora mängder eller inte. Det ska inte vara så att endast etablerade företag med en hyffsat stor daglig omsättning ska kunna slippa undan medans lille svensson måste pynta upp för varje liten komponent han vill köpa in från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och gör inte Postnord det, kan tullverket säga, jahapp, då får ni ingen ersättning för dem.

Åter... postnord är inget mer än mellanhand. Sen naturligtvis hur avtalet ser ut, kan postnord styra, så länge tullverkets krav uppfylls och moms blir hanterad.

Nej! Tullverket kommer inte betala ersättning till PostNord. Tullverket har inte tvingat PostNord att ta fram avtal med plattformar.

Permalänk
Inaktiv

Underbara nyheter, lägger en beställning på en mega drönare direkt! WISH <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

För min del så hade det gärna fått vara mycket dyrare att handla från Kina. Mycket av det som säljs på Wish är av så dålig kvalité att det närmast kan räknas som sopor. Sedan verkar hela diskussionen handla om pengar, men inget verkar bry sig om miljön och den faktiska kostnaden för produkterna som man köper. Jag tror inte någon svensk skulle acceptera en arbetsplats med samma arbetsmiljö och rättigheter som i fabrikerna där dessa produkter produceras, men ändå sitter folk och köper sitt skit på Wish och gnäller för att de måste betala en avgift för hanteringen. Pinsamt.

Sedan ska man själv ha dåligt samvete när man köper en plastpåse på ICA. Undrar bara hur många plastpåsar jag måste köpa för att komma upp i samma miljöpåverkan som ett mobilskal från Wish som åkt från andra sidan jorden.

Men det spelar väl ingen roll om man köper i princip samma produkt i Sverige för "svenska priser" när det gäller miljö och arbetsmiljö i Kina, den är troligen producerad i samma fabriker eller liknande och måste transporteras från samma land.

Dessutom är väl ICA's plastpåsar gjorda av sockerrör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

eBay har haft detta ett bra tag nu.

Nej det har de inte. Det funkar på ett fåtal säljare, främst från USA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte klarna som slutit avtal med wish då? Alltså varken tullverket eller postnord ;).

Som jag förstått det så är det väl klarna som sköter momshanteringen i förväg så att momsbetalningen är gjord när paketet väl anländer till postnord och att postnord då direkt kan skicka vidare paketet utan extra hantering.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck