Skrivet av Paddanx:
Syftet ska ju inte vara att göra postnord glada... syftet är att få in momsen.
Så om postnord förlorar på detta ska väl inte ens vara något att hänga upp sig på?
Sen förstår jag att de klagade när de fick 150k paket om dagen (det hade jag som företag också gjort), och fick inget för det... men belägget för momsen har ju inte med det att göra. Detta kom ju från riksdagen och via tullverket. Postnord ville ju ha 125kr från början, men detta ansågs för högt.
Herregud, jag tror jag behöver gå en kurs i hur jag uttrycker mig i skrift, ber om ursäkt, sak försöka en gång till.
Detta handlar alltså inte om momsen öht, att vara eller icke vara.
Min fråga handlar om NULÄGET:
IDAG: Postnord momsar paketen, tar ut 75:- per paket, och får enligt egen utsago in runt 15k paket per dygn.
Detta borde i min mening vara HAPPY FUCKING TIMES för dom.
Men av någon anledning, som man inte förstår så, har ju POSTNORD gjort en ny deal, från artikeln:
Citat:
Breakit rapporterar nu dock att den kinesiska webbhandlaren Wish har nått en överenskommelse med Postnord
Så, jag hade 100% förstått detta om det var farbror staten eller tullverket som "tvingat" postnord till detta.
Men jag förstår inte varför POSTNORD har tagit valet att förhandla fram en deal där dom återigen kommer bli sönder&"#%€&"/ av 150k paket per dygn, och till råga på allt får dom inte ens några 75:- per paket längre?
I min mening verkar det horribelt, avstå från avgiften och öka paketvolymen?
@Petterk "inside" information. Världen är "liten", med lite tur kanske nån här känner nån som är "inblandad" i det hela och kan komma med lite info. Som jag själv kom på, det kanske blir ett deal där wish ändå betalar en avgift till posten? Vem vet? Dom är väl fria att knyta vilken deal dom vill antar jag.
Wish kommer ju gå från mer eller mindre 0 försäljning nu, till att återgå till finfin försäljning igen, om man löser detta.
Och fine, så kan det väl vara. Returerna kanske kostar mer än 75:- i intäkt per paket smakar.
Hur som helst så kommer ju postnord få nån typ av administrativa kostnader, samtidigt som dom redan tidigare gnällt på att det är "olönsamt" att hantera dessa paket eftersom dom kommer från rabatterade kina, så det är därför jag har svårt att förstå varför postnord skulle verka för att driva upp Wish-paket-volymen igen.