Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner

Permalänk
Melding Plague

Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner

Avgifterna som togs i bruk så nyligen som i mars uppges nu skrotas av Postnord enligt en rapport från Breakit. Rapporten anger också att fler aktörer varit i kontakt med Postnord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Nu händer de grejer!

Fan bra på riktigt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hoppas att Aliexpress hoppar på momståget också! Wish har inte i närheten av samma utbud av småelektronik..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hoppas eBay hoppar på snart med. Wish säljer ju BARA (typ) skräp men de andra aktörerna säljer ju även saker man faktiskt har användning för.
Måste säga att det gick långt över förväntan fort att få till det här.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Gött bara att vänta inte då finns saker till min bil på Wish som jag vill ha.. Hoppas dom andra hakar på så blir det enklare för oss som handlar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Haptic: Jag tror dom har en hel avdelning för småelektronik som heter GEEK.
Brukar ju för det mesta vara samma butiker på både wish och Ali.
Bara att wish är ju helt omöjligt att sortera och filtrera som man vill

Permalänk
Avstängd

är ju bra synd men synd att wish är sämst att beställa från och tar häldre saker från ebay/ali

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Wish är ju 99% skräp till överpriser. På Aliexpress finns det mer riktiga grejer av bra kvailté, synd bara att det inte är något avtal på gång med dem. Åtminstone om man ska tro Breakit. https://www.breakit.se/artikel/13462/kina-avgifterna-forsvinn...

"Något avtal med Ali express är, enligt uppgifter, inte på gång just nu."

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nu är det bara ett avtal med ebay/aliexpress som fattas. Wish säljer mest bara skräp.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vilken seger! Grattis till oss all!

Permalänk
Medlem

Är ju lite så man hade hoppats skulle ske, att företagen som säljer från detta kan lösa moms mm direkt. Så om nu ett företag redan gjort detta kan man hoppas andra följer med.

Förstår att det kanske inte är företaget alla hoppats på, men det krävs ofta flera mindre aktörer som gör ändringar för att större ska göra det. Titta bara på Steam som pga GoG och Origin hade möjlighet att returnera spel, tvingade Steam att också införa det.

Problemet är ju att vi som land är små... vi är dock rätt bra konsumenter, så på så sätt är vi en marknad som märks.

Permalänk
Avstängd

Säg till mig när det blir vettiga importregler från USA också...
Kinaimport är komplett ointressant för mig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen samtal med Aliexpress *egentligen* pågår. Wish är bara överprisat skräp.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Gearbest också hoppas jag!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Nu är det bara ett avtal med ebay/aliexpress som fattas. Wish säljer mest bara skräp.

Problemet är att ebay/aliexpress inte är en försäljare utan en plattform för säljare (och köpare).
Så det finns problem att få till en sådan lösning, däremot borde man kunna gör någon form av deklaration själv som man fyller i hos tullverket och få tillbaka ett dokument som man skickar till säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ju lite så man hade hoppats skulle ske, att företagen som säljer från detta kan lösa moms mm direkt. Så om nu ett företag redan gjort detta kan man hoppas andra följer med.

Förstår att det kanske inte är företaget alla hoppats på, men det krävs ofta flera mindre aktörer som gör ändringar för att större ska göra det. Titta bara på Steam som pga GoG och Origin hade möjlighet att returnera spel, tvingade Steam att också införa det.

Problemet är ju att vi som land är små... vi är dock rätt bra konsumenter, så på så sätt är vi en marknad som märks.

Var ju dock EU som tvingade Steam att införa det. länk

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Problemet är att ebay/aliexpress inte är en försäljare utan en plattform för säljare (och köpare).
Så det finns problem att få till en sådan lösning, däremot borde man kunna gör någon form av deklaration själv som man fyller i hos tullverket och få tillbaka ett dokument som man skickar till säljaren.

Wish kör väl med samma upplägg? Det finns flera säljare på Wish iallafall, precis som på Aliexpress, Ebay etc.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Beställt två gånger på wish och fått båda prylar gratis. Ena (3d skrivare) blev gratis pga en fraktskada som jag dock kunde reparera med superlim. Andra (en SSD) fick fel storlek men fick behålla den. Får se om det blir någon tredje.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om de nu skulle nöja sig med en kompensation från Wish på 10kr säger det en hel del om vilket massivt ockerpris den där "hanteringsagiften" på 75 -125 är.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig det skulle hända. Vill kunna köpa junk från kina som inte går att få tag på här. Finns så mycket udda interna adapters för datorer som inte finns på svenska marknaden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Trodde aldrig det skulle hända. Vill kunna köpa junk från kina som inte går att få tag på här. Finns så mycket udda interna adapters för datorer som inte finns på svenska marknaden.

Där är det aliexpress och Ebay som jag tycker är bäst på det. Förhoppningsvis blir det samma grej där med

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Men då hamnar man väl i samma situation som innan, massa paket som posten inte får betalt för pga frakten är så subventionerad från kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Om de nu skulle nöja sig med en kompensation från Wish på 10kr säger det en hel del om vilket massivt ockerpris den där "hanteringsagiften" på 75 -125 är.

Mja, PostNords hantering är ju manuell. Detta blir säkertligen automatiskt. Plus att Kineser är billigare.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Smutt! Hoppas att de sluter avtal med AliExpress också, så att jag kan fortsätta min kärleksaffär med den kinesiska ehandeln

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Om de nu skulle nöja sig med en kompensation från Wish på 10kr säger det en hel del om vilket massivt ockerpris den där "hanteringsagiften" på 75 -125 är.

Fast 10 kr är ju vad de tidigare kanske har skippat i moms, hanteringsavgiften är kostnaden för att öppna paketet och undersöka om det är momsat. Om de försäkrar att momsen är betald så slipper paketen bli "hanterade" och då ingen hanteringsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Men då hamnar man väl i samma situation som innan, massa paket som posten inte får betalt för pga frakten är så subventionerad från kina.

Vet inte om all info inte framgår i denna artikel men de kommer innebära att vi får betala lite moms på varan direkt vid köp.

Sedan märker Wish varan på något speciellt sätt, så postnord behöver bara scanna varan digitalt och kan direkt se att momsen redan är betald och då kan de direkt skicka den vidare.

Momsen kommer dock inte alls vara lika mycket som avgiften som är nu, då de slipper hanteras manuellt hos postnord osv.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ju lite så man hade hoppats skulle ske, att företagen som säljer från detta kan lösa moms mm direkt. Så om nu ett företag redan gjort detta kan man hoppas andra följer med.

Förstår att det kanske inte är företaget alla hoppats på, men det krävs ofta flera mindre aktörer som gör ändringar för att större ska göra det. Titta bara på Steam som pga GoG och Origin hade möjlighet att returnera spel, tvingade Steam att också införa det.

Problemet är ju att vi som land är små... vi är dock rätt bra konsumenter, så på så sätt är vi en marknad som märks.

Att säga att Sverige är litet stämmer dock inte riktigt heller. Sure, jämför man Sverige med superländerna som USA, Tyskland exc så är det klart.

Men faktum är att Sverige ligger på plats 90 av 200 i storlek med andra länder som Portugal, Israel, Belgien exc. Vilket resulterar i att Sverige i sammanhanget är ett medelstort land. Och inkluderar man även det faktum att Sverige är ett rikt land så är det det ändå ett land som många företag är intresserad av.

Skrivet av AndreaX:

Om de nu skulle nöja sig med en kompensation från Wish på 10kr säger det en hel del om vilket massivt ockerpris den där "hanteringsagiften" på 75 -125 är.

Dock skillnad. Att behöva kontrollera alla paket på en terminal i Sverige är betydligt mer jobbkrävande än att behöva lägga till en liten notis på en fraktsedel som Wish bara behöver göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Hoppas eBay hoppar på snart med. Wish säljer ju BARA (typ) skräp men de andra aktörerna säljer ju även saker man faktiskt har användning för.
Måste säga att det gick långt över förväntan fort att få till det här.

eBay har haft detta ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Efterlyste detta redan när det börjades diskutera om avgifter att dessa stora företagen utan problem skulle kunna hantera momsen och på så vis undvika extra avgifter.
Fick en redig skur skit slängt på mig att det var minsann inte företagens problem och det gick inte att göra så.
Ja vad skall man säga gubbar... Ingen nämn ingen glömd ;=)