Network sharing in April update without homegroup

Permalänk
Medlem

Network sharing in April update without homegroup

Som jag förstår det så försvann windows homegroup i samband med April Creators update (Version 1803) så nu fungerar inte mina delade mappar längre. Efter att ha läst runt lite så tror jag mig ha förstått att homegroup försvann pga smb1 är förlegat. Nu till min fråga. Vad ska jag göra istället? Jag vill ha en mapp som alla på nätverket kan nå utan krångel.

Om jag missförstått allt så är detta min felkod när jag försöker ansluta till en share med namn dvs pc1\share1, 192.168.1.x fungerar fortfarande men först efter prompt. Detta är bara ett problem när en dator med 1803 försöker nå en share.

Windows cannot access \\xx
Error code 0x80070035
The network path was not found

Detta är mitt hemnätverk, jag har tre windows 10 pro burkar, skrivare och lite skit. Tidigare har jag också kunnat nå mina shared directory genom att ansluta till VPN tunneln i min router (Asus rt-ac68u) och det hade varit nice om det också kan fungera i framtiden.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Inaktiv

Jag visste inte ens om att homegroup existerade. hehe.

Såhär har jag gjort i åratal, både lokalt och med AD. AD är rekommenderat då man ofta vill låsa utdelningen på användarnivå, även om låsning på datornivå också borde fungera.
https://www.youtube.com/watch?v=uNeo7O6ImAo
De kör everyone i exemplet, vilket man helst ej ska göra. Men homegroup var väl ej bättre den.
Jag vill minnas att lösningen med att ha flera användare där de på olika datorer har samma lösenord rent praktisk fungerar likadant som man hade en riktig AD. Detta gäller för övrigt även DCOM kommunikation, vilket är ett steg mer avancerat.
Men då gäller det att om man byter lösenord så ska man byta det överallt.

Permalänk
Medlem

10 min video?! Finns det kanske förklarat i punktform istället? Haha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

10 min video?! Finns det kanske förklarat i punktform istället? Haha

så bör du kunna göra, kan inte kolla mer, har ej aktiverat nätverksdelning och har inte planerat att forska djupare i det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

https://i.imgur.com/S0g4Q6R.png

så bör du kunna göra, kan inte kolla mer, har ej aktiverat nätverksdelning och har inte planerat att forska djupare i det

Ja, sedan mappa sökvägen till en enhet så man snabbt kommer åt den.
Det kan finnas krångel med denna mapning, men det gäller framförallt mer komplicerade nätverk och AD inloggningar där mappningen ska vara olik för olika användare.

Jag vill minnas att jag har gjort liknande sedan windows 95 och jag trodde detta var det vanliga sättet. -Man kör med ett sätt som fungerar och kollar ej om alternativ dyker upp och nu försvinner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Som jag förstår det så försvann windows homegroup i samband med April Creators update (Version 1803) så nu fungerar inte mina delade mappar längre. Efter att ha läst runt lite så tror jag mig ha förstått att homegroup försvann pga smb1 är förlegat. Nu till min fråga. Vad ska jag göra istället? Jag vill ha en mapp som alla på nätverket kan nå utan krångel.

Om jag missförstått allt så är detta min felkod när jag försöker ansluta till en share med namn dvs pc1\share1, 192.168.1.x fungerar fortfarande men först efter prompt. Detta är bara ett problem när en dator med 1803 försöker nå en share.

Windows cannot access \\xx
Error code 0x80070035
The network path was not found

Detta är mitt hemnätverk, jag har tre windows 10 pro burkar, skrivare och lite skit. Tidigare har jag också kunnat nå mina shared directory genom att ansluta till VPN tunneln i min router (Asus rt-ac68u) och det hade varit nice om det också kan fungera i framtiden.

Tack för hjälpen

Nej SMBv1 försvann i 1603 det är SMBv2 som försvann i 1803, och den sista SMBv3 kommer väl försvinna här framöver också alla SMB är förlegat finns andra nya modernare lösningar för delningar.

Så klart kan du dela ut det via server, UPnP och många andra lösningar, skrivare påverkas fortfarande inte då den kör på den aktuella SMBv3, men även när den försvinner så är alla nya modernare skrivare typ IP styrda redan.

man kan få en billig svart laser för 800:- med NFC, Wi-FI delning etc.

Windows 10 kommer ju bygga upp nya delningslösningar så länge enheter är inom samma nätverk, både säkrare och tillförlitligare då kan man endast komma åt grejer som är inom samma nätverk, medans SMBv1,2,3 protokollen är inbyggda.

Listan är lång på anledningar. men säger bara de damp vad jag har väntad på att SMB ska försvinna över 10 år, själv påverkas jag inte i 1803 ändringar av homegrupp har inte delat på sådan sätt i över 5-10 år tid var riktigt efterlängtad.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Tyvärr fungerar inte den här metoden för mig men tack. Den metoden har dock tidigare fungerat. Det är svårt att veta vad som borde fungera och vad som är borttaget. Nu känns det nästan som att något mer har brustit för mig.
Detta är mycket frustrerande. btw funkar inte heller med brandväggar av. Jag får fortsätta imorgon.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Avstängd

Jag har samma problem här hemma hos mig.. inga av mina Windowsbaserade enheter eller Androidenheter kan hitta varandra på nätverket, detta försvann med den där 1803 uppdateringen.. innan fungerade lite som det ville.. instabilt som fan som vanligt i Windows, men man kunde ibland få till det.. numera är det permanent nekad åtkomst.. lite tråkigt att detta problem har följt med Windows sedan Windows 95.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

@VadSaDu: Jag har aldrig haft problem men använder enbart lösenordsskyddad delning med separata konton, inga genvägar. Alltid fungerat även i blandade miljöer. På server-windows har det hänt att någon uppdatering stängt av vissa av funktioner som krävs för att enheterna ska synas för alla. Finns trådar både här och på andra ställen om vilka det är. Hände rätt nyligen med Server 2012, men delningen fungerar fortfarande ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så här ser mina utdelningar ut.
De funkar utan att vi behöver logga in en extra gång.

Mapprättigheter:

Utdelningsrättigheter:

Skickades från m.sweclockers.com