Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa siten att köpa "Kina-telefon"?

Permalänk
Testpilot

Bästa siten att köpa "Kina-telefon"?

Hejsan!

Sitter och ska beställa en extra lur till mig själv, men även för bekantas räkning.
Telefonerna i fråga är (mellan tummen och pekfingret) Xiaomi Mi Max 2 (Global), Xiaomi Redmi 5 (Global) & Elephone S8.

Vart är det bäst att köpa dessa telefoner? Har kollat på följande sidor:
GearBest
AliExpress
Banggood

Är alla dessa, eller ingen av dessa vettiga alternativ?
Eller det kanske finns någon bättre site ändå?

Har handlat lite dyrare saker från GearBest förut, likaså bekanta. Dock har det varit en mixed bag när det kommer till hantering av garantiärenden o.s.v. Har aldrig köpt något för mer än typ 300kr från Ali/Bang, aldrig heller behövt kontakta för retur/reklammation så har ingen erfarenhet av den biten hos dom.

Tack på förhand!
Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Webhallen.com eller Netonnet.se båda säljer "kina telefoner"

Lenovo "motorola" Xiaomi , Huawei, ZTE.

Finns ingen fördel med att köpa det absolut billigaste av något annat "kina märke" som annat okänt om du inte vet med dig att om din telefon går sönder kan slänga den och köpa en ny. Satsa på att köpa från en försäljare i Sverige då det gäller reklamation och Garanti.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grabben_83a:

Webhallen.com eller Netonnet.se båda säljer "kina telefoner"

Lenovo "motorola" Xiaomi , Huawei, ZTE.

Finns ingen fördel med att köpa det absolut billigaste av något annat "kina märke" som annat okänt om du inte vet med dig att om din telefon går sönder kan slänga den och köpa en ny. Satsa på att köpa från en försäljare i Sverige då det gäller reklamation och Garanti.

Grejen är den att köper jag en telefon för 2000kr från t.ex. GearBest (som jag gjort förut), då får jag räkna med 1000-2000kr extra för samma telefon i Sverige, beroende på om jag lär betala tull o.s.v. eller inte.

Kan inte riktigt motivera mig själv att köpa hos svenska ÅF längre när det är så stora prispåslag, speciellt inte när utbudet är så otroligt klent på vettiga low-high/mid range telefoner.

För transparens så har jag idag en Galaxy S8 som är köpt i Sverige. Men hur jag använder telefonen (surf, YouTube, musik till 99%) kan jag inte motivera mig själv att varken behålla eller köpa en ny high-end lur alls längre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en del dyrare köp på Aliexpress, och dom har alltid hjälpt mig om det blir nåt problem. Det som är bra med Ali är att dom håller pengarna tills jag har fått varan och kollat att den är schysst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Grejen är den att köper jag en telefon för 2000kr från t.ex. GearBest (som jag gjort förut), då får jag räkna med 1000-2000kr extra för samma telefon i Sverige, beroende på om jag lär betala tull o.s.v. eller inte.

Kan inte riktigt motivera mig själv att köpa hos svenska ÅF längre när det är så stora prispåslag, speciellt inte när utbudet är så otroligt klent på vettiga low-high/mid range telefoner.

För transparens så har jag idag en Galaxy S8 som är köpt i Sverige. Men hur jag använder telefonen (surf, YouTube, musik till 99%) kan jag inte motivera mig själv att varken behålla eller köpa en ny high-end lur alls längre.

Varför byta om du har en relativt ny telefon? Galaxy S8 är fortfarande bra trots att S9 har kommit. Är det problem med telefonen?
Själv kör jag med Lenovo "Motorola" Moto G4 Plus och nu kommer Moto G6 versionen den är mid range har bra kvalité ligger kring 2000-3000:- beroende på plus eller icke.

Ja men säkerheten med Garanti och reklamation kostar en liten slant också. Tror säkert att även Svenska återförsäljare skulle kunna sälja billigare om de slapp hantera Garanti och reklamation då de utländska siterna som säljer billigt brukar vara ganska dåliga på just den punkten. Sen brukar det vara dyrt att skicka in den om något händer. Men man kan jue köpa billigt och slänga om den går sönder och köpa en ny man får avväga risken.

Personligen kommer jag hålla mig till Lenovo "Motorola" Moto G serien även i fortsättningen haft min i snart 2år och funkar fortfarande kanon. Jag ser absolut ingen anledning att byta en telefon som fortfarande fungerar och även är lovad uppgradering till Android 8.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grabben_83a:

Varför byta om du har en relativt ny telefon? Galaxy S8 är fortfarande bra trots att S9 har kommit. Är det problem med telefonen?
Själv kör jag med Lenovo "Motorola" Moto G4 Plus och nu kommer Moto G6 versionen den är mid range har bra kvalité ligger kring 2000-3000:- beroende på plus eller icke.

Ja men säkerheten med Garanti och reklamation kostar en liten slant också. Tror säkert att även Svenska återförsäljare skulle kunna sälja billigare om de slapp hantera Garanti och reklamation då de utländska siterna som säljer billigt brukar vara ganska dåliga på just den punkten. Sen brukar det vara dyrt att skicka in den om något händer. Men man kan jue köpa billigt och slänga om den går sönder och köpa en ny man får avväga risken.

Personligen kommer jag hålla mig till Lenovo "Motorola" Moto G serien även i fortsättningen haft min i snart 2år och funkar fortfarande kanon. Jag ser absolut ingen anledning att byta en telefon som fortfarande fungerar och även är lovad uppgradering till Android 8.

Brukade byta telefon årligen, oftast har det blivit Samsung's nya Galaxy telefon. Men på senare år har dom sprungit iväg såpass i pris att jag har börjat kolla på alternativ. Gick från Galaxy S6+ till en Huawei Honor 8 som jag fick för 2499:- på release genom Mecenat, bytte dock till just S8.an förra året då jag fick den rätt billigt genom Mecenat också.

Dock är jag delvis besviken och delvis ångrar köpet överlag på S8an.
Det jag är besviken på är batteriet då det knappt tar mig genom dagen, det som gör att jag ångrar köpet lite är just den biten att jag sitter på en telefon som jag inte utnytter en bråkdel av då jag ändrat mina vanor för bruk - Lite som att köpa en Ferrari för att puttra runt på 50 vägar och söndagsåka. Jag planerar m.a.o. att sälja min S8.a rätt snart medan den fortfarande har något värde.

Så med ovanstående i åtanke är det 3 saker jag söker i en telefon idag för mina behov:
1 ½ - 2 dagar utan laddning (11-14h screen-on-time)
6"+ skärm
Inte över 2500kr

Sedan när det kommer till garantier o.s.v. ser jag inte hur svenska ÅF är något bättre om jag ska vara ärlig. Personligen aldrig haft en defekt telefon (eller någon jag känner), och spräcker man skärmen eller något får man iaf bekosta det själv (skärmbyte på min LG G3 gick på 2800kr, den sprack från ett 8cm högt fall). Så ur ett rent ekonomiskt perspektiv blir det billigare att bara köpa en ny t.ex. Xiaomi Mi Max 2 om man spräcker den, än vad det skulle kosta att reparera en high-end telefon från större märken.

Sedan kan man även byta runt/upp sig rätt fritt om kostnaden på telefonerna ligger runt 18-2500kr utan att känna att man bara kastar bort pengar. T.ex. skeppades Redmi 5 / Mi Max 2 med Android 7.1.1 innan Samsung ens offentliggjorde vilka enheter som skulle få den uppdatering och när.

Men det är som sagt en smak sak allting!
Utifrån hur jag använder mobilen idag, dom önskemålen på specs jag har och vad jag är beredd att betala så har jag ännu inte hittat någon telefon hos svensk ÅF som jag kan ge mina pengar till - Så fram tills att Elgiganten/NetOnNet o.s.v. börjar ta in mera Xiaomi/Doogee/Elephone lurar till vettiga priser så får det tyvärr bli import

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:
Mitt tips är Honorbuy, www.honorbuy.com

Har däremot aldrig behövt bråka kring garanti, utan är mest nöjd med att det tog mindre än 2 dagar att skicka från deras EU-lager till Sverige.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av walkir:

@Yatagarasu:
Mitt tips är Honorbuy, www.honorbuy.com

Har däremot aldrig behövt bråka kring garanti, utan är mest nöjd med att det tog mindre än 2 dagar att skicka från deras EU-lager till Sverige.

Awesome, ska kolla in den sidan!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Grejen är den att köper jag en telefon för 2000kr från t.ex. GearBest (som jag gjort förut), då får jag räkna med 1000-2000kr extra för samma telefon i Sverige, beroende på om jag lär betala tull o.s.v. eller inte.

Om du tex köper Xiaomi A1 64gb från aliexpress så går den på 1646 (pris) + 125 (postnord) + 411 (moms) = 2182 om du kör gratisfrakt. Samma telefon från NetOnNet kostar 2690. Så 500kr mer för att få telefonen i handen direkt och garanti.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av grovlimpa:

Om du tex köper Xiaomi A1 64gb från aliexpress så går den på 1646 (pris) + 125 (postnord) + 411 (moms) = 2182 om du kör gratisfrakt. Samma telefon från NetOnNet kostar 2690. Så 500kr mer för att få telefonen i handen direkt och garanti.

Det förutsätter att man betalar moms och PostNord

Det jag menar med att alla telefoner effektivt skulle blivit 1000-2000kr dyrare för mig att köpa i Sverige och 'få direkt i hand'. Inte värt garantin heller då jag nästan har råd med en helt ny telefon om den skulle paja (GearBest har dessutom 1 års reparationsgaranti på samtliga produkter dom säljer, utöver en 45 dagars returrätt policy och 100% DOA policy).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Xiaomi Redmi Note 4x via Ebay. Fördelen är att man kan betala via paypal/ebay och man brukar få global rom redan instalerad.
En sak som jag vill tilläga är att jag älskar min Xiaomi. Den 4000mah batteri klarar lätt en och en halv dag, vid ganske tung användning, reserve delar är skit billiga (en ny batteri via aliexpress är 100 spänn, skärm = 170, headphone jack = 30....).
Den enda sak jag onskade att min Xiaomi hade är en bättre kamera (ganska dåligt i low light och autofocus är inte den bästa) och NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Brukade byta telefon årligen, oftast har det blivit Samsung's nya Galaxy telefon. Men på senare år har dom sprungit iväg såpass i pris att jag har börjat kolla på alternativ. Gick från Galaxy S6+ till en Huawei Honor 8 som jag fick för 2499:- på release genom Mecenat, bytte dock till just S8.an förra året då jag fick den rätt billigt genom Mecenat också.

Dock är jag delvis besviken och delvis ångrar köpet överlag på S8an.
Det jag är besviken på är batteriet då det knappt tar mig genom dagen, det som gör att jag ångrar köpet lite är just den biten att jag sitter på en telefon som jag inte utnytter en bråkdel av då jag ändrat mina vanor för bruk - Lite som att köpa en Ferrari för att puttra runt på 50 vägar och söndagsåka. Jag planerar m.a.o. att sälja min S8.a rätt snart medan den fortfarande har något värde.

Så med ovanstående i åtanke är det 3 saker jag söker i en telefon idag för mina behov:
1 ½ - 2 dagar utan laddning (11-14h screen-on-time)
6"+ skärm
Inte över 2500kr

Sedan när det kommer till garantier o.s.v. ser jag inte hur svenska ÅF är något bättre om jag ska vara ärlig. Personligen aldrig haft en defekt telefon (eller någon jag känner), och spräcker man skärmen eller något får man iaf bekosta det själv (skärmbyte på min LG G3 gick på 2800kr, den sprack från ett 8cm högt fall). Så ur ett rent ekonomiskt perspektiv blir det billigare att bara köpa en ny t.ex. Xiaomi Mi Max 2 om man spräcker den, än vad det skulle kosta att reparera en high-end telefon från större märken.

Sedan kan man även byta runt/upp sig rätt fritt om kostnaden på telefonerna ligger runt 18-2500kr utan att känna att man bara kastar bort pengar. T.ex. skeppades Redmi 5 / Mi Max 2 med Android 7.1.1 innan Samsung ens offentliggjorde vilka enheter som skulle få den uppdatering och när.

Men det är som sagt en smak sak allting!
Utifrån hur jag använder mobilen idag, dom önskemålen på specs jag har och vad jag är beredd att betala så har jag ännu inte hittat någon telefon hos svensk ÅF som jag kan ge mina pengar till - Så fram tills att Elgiganten/NetOnNet o.s.v. börjar ta in mera Xiaomi/Doogee/Elephone lurar till vettiga priser så får det tyvärr bli import

Tyvärr enbart 5.5 tums skärm
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3738754

5.7 tums
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4756011

Jag vet folk som haft problem med fel som skulle gå på garantin som de fått hjälp av Svenska ÅF, men de har haft problem med garantiärenden hos utländska handlare, men som sagt en avvägning man får ta med i beräkningen det är inte jätteofta man behöver utnyttja garanti men när det väl behövs är det smutt om det är problemfritt.

Kastar man inte alltid bort pengar egentligen om man har en telefon som fungerar och fortfarande dessutom uppdateras?
Då handlar det snarare om att man vill förnya sig och ha något nytt.
I ditt fall verkar det vara för att du gjorde ett felköp (blev missnöjd) med telefonen.

Kolla upp andra tipset du fick de verkar ha fungerar bra med garantiärenden eller förbinder sig enligt EU regler iaf att lösa det.
Du verkar ha bestämt dig för att handla från Gearbest.
Min Moto G4 Plus klarar efter närmare 2år fortfarande en hel dag utan problem brukar ha ca 40-50% kvar vid lite tyngre användning men så är inte telefonen något prestandamonster heller.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det förutsätter att man betalar moms och PostNord ;)...

Jag ser inte hur du skulle slippa? PostNord håvar in alla paket från utanför EU som inte skickas med UPS, DHL osv... Det som förut landade rakt i brevlådan, pausar nu hos PostNord som skickar brev till dej att du måste betala.
Honorbuy har jag själv köpt ifrån. Från EU lager betyder att paketet kommer från innanför EUs gränser, således tillkommer ingen tull eller moms. Min Elephone låg på utlämnings stället 40 timmar efter jag tryckt ENTER.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Brukar köra aliexpress pga av att dom brukar ha sjukt bra deals. Köpte mig precis en Xiaomi Redmi Note 5 4GB 64GB 5.99" inc temp glass och flip case och en smart watch för 2200kr i någon förköps deal.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grabben_83a:

Tyvärr enbart 5.5 tums skärm
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3738754

5.7 tums
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4756011

Jag vet folk som haft problem med fel som skulle gå på garantin som de fått hjälp av Svenska ÅF, men de har haft problem med garantiärenden hos utländska handlare, men som sagt en avvägning man får ta med i beräkningen det är inte jätteofta man behöver utnyttja garanti men när det väl behövs är det smutt om det är problemfritt.

Kastar man inte alltid bort pengar egentligen om man har en telefon som fungerar och fortfarande dessutom uppdateras?
Då handlar det snarare om att man vill förnya sig och ha något nytt.
I ditt fall verkar det vara för att du gjorde ett felköp (blev missnöjd) med telefonen.

Kolla upp andra tipset du fick de verkar ha fungerar bra med garantiärenden eller förbinder sig enligt EU regler iaf att lösa det.
Du verkar ha bestämt dig för att handla från Gearbest.

Ska ha den andra du länkade i åtanke, dock lite liten skärm

Förstår absolut poängen med garanti, skulle t.ex. aldrig köpa grafikkort eller så utanför Sverige som jag vet att många andra gör. Men tror det mer bottnar i att jag har haft defekta enheter och faktiskt behövt utnyttja garanti/reklamation när det kommer till grafikkort/RAM/moderkort.

Det har du såklart en poäng med, tekniskt sett skulle jag kunna haft kvar min gamla S2.a då den förmodligen fungerar än idag (har faktiskt kvar en iPhone 4 och en Xperia Z3 i någon låda). Det handlade mycket om att köpa för man ville testa något annat & ha det senaste med dom nyaste funktionerna. Dock har som sagt mitt användningsområde & prioriteringar ändrats senaste året, så känner inte att jag varken behöver eller vill kasta 6-8000kr på nya flaggskepp 1-2 gånger om året. Således tänkte jag köpa en lur som fyller dom behoven jag har rätt precis, och känner jag att behoven ändras i framtiden får jag ta en ställning till det då.

Sitter och kollar på Honorbuy just nu faktiskt ~
Och det är absolut inget hugget i sten gällande att handla från GearBest, kan lika gärna handla från AliExpress/Honorbuy/Banggood/annat. Allt kommer ner till priset och vad för erfarenhet folk har haft med sidan i fråga, därav denna tråd till att börja med!

Skrivet av Turbonisse:

Jag ser inte hur du skulle slippa? PostNord håvar in alla paket från utanför EU som inte skickas med UPS, DHL osv... Det som förut landade rakt i brevlådan, pausar nu hos PostNord som skickar brev till dej att du måste betala.
Honorbuy har jag själv köpt ifrån. Från EU lager betyder att paketet kommer från innanför EUs gränser, således tillkommer ingen tull eller moms. Min Elephone låg på utlämnings stället 40 timmar efter jag tryckt ENTER.

Har visserligen inte handlat sedan den "nya PostNord avgiften" kom. Men innan dess har jag faktiskt aldrig betalat varken moms, tull, PostNord eller någon avgift alls för den delen utöver produktkostnaden och eventuell frakt. Var så sent som i vintras förra året jag handlade från SMOKtech och det tog inte ens en vecka innan jag hade paket att hämta hos ombud, direkt från Hongkong.

Verkar som att åtminstone 2st personer lov ordar Honorbuy, så det är positivt i alla fall!
Lite synd bara att dom inte har varken Redmi 5 Plus eller Mi Max 2 i lager, inget datum för nya leveranser heller "/

Fast kanske inte är någon skillnad mellan dessa, om båda går att köra på Engelska? CH-modellerna brukar komma utan Google's tjänster, men borde isåfall gå att sideload'a bara?
Multi-lang
Chinese & English
Edit:
Såg detta på CH/ENG-modellen:
"Redmi 5 Plus only supports English and Chinese now. But it will be pre-installed Google play and support OTA updates"
Den frågan som kvarstår då är ju hur banden för 3G/LTE ser ut..

Skrivet av to0shy:

Brukar köra aliexpress pga av att dom brukar ha sjukt bra deals. Köpte mig precis en Xiaomi Redmi Note 5 4GB 64GB 5.99" inc temp glass och flip case och en smart watch för 2200kr i någon förköps deal.

Mjo, priserna där är oftast riktigt trevliga!
Får se om det dyker upp någon kampanj så man kan norpa för en spottstyvel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

...Har visserligen inte handlat sedan den "nya PostNord avgiften" kom. Men innan dess har jag faktiskt aldrig betalat varken moms, tull, PostNord eller någon avgift alls för den delen utöver produktkostnaden och eventuell frakt. Var så sent som i vintras förra året jag handlade från SMOKtech och det tog inte ens en vecka innan jag hade paket att hämta hos ombud, direkt från Hongkong...

Så är det nog för de flesta. Jag har heller inte betalat någonting i denna änden tidigare.
Beställde ett par skinns till telefonen från Dbrand för en månad sedan. 200 spänn.
På gammalt hederligt PostNord manér, fick jag efter en månad en "påminnelse" att jag hade en leverans från utanför EU som måste tullas. (Så nu är det slut på gräddfilen.) Någon första avi har jag aldrig sett, direkt på påminnelsen! Mao blev mitt paket liggande gud vet hur länge, innan jag fick sagda påminnelse, i form av ett brev.
Betalade omedelbart med Swish, ytterligare en hundring (Tull, moms och PostNords avgift.) Sedan tog det ytterligare en dryg vecka innan paketet trillade ner. Hur länge? Vet jag inte, för jag hade semester en vecka. Men de hade sex dagar på sig att leverera innan jag åkte. Det låg på lådan när jag kom hem här om dagen.

Summa summarum! Lång liggetid hos PostNord plus ett påslag på drygt 30% gick min beställning på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yatagarasu:

Så med ovanstående i åtanke är det 3 saker jag söker i en telefon idag för mina behov:
1 ½ - 2 dagar utan laddning (11-14h screen-on-time)
6"+ skärm
Inte över 2500kr

Vilken modern smartphone klarar mer än 6h screen on time?
Vet att det finns typ en Elephone med 8000 mAh batteri och klarar typ 8-9h mod lite flyt. Men 12h?

Men oneplus 3 klarar ca 3-3.5h screen on time.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken modern smartphone klarar mer än 6h screen on time?
Vet att det finns typ en Elephone med 8000 mAh batteri och klarar typ 8-9h mod lite flyt. Men 12h?

Men oneplus 3 klarar ca 3-3.5h screen on time.

Från de reviews jag sett så verkar Xiaomi Mi Max 2 klara 10h+ utan problem, citat från Android Central:

Xiaomi touts 18 hours of video playback, 19 hours of reading time, 10 days of music playback, and 9 hours of gaming with the Mi Max 2. That's in line with what I've seen in the two weeks I used the Mi Max 2 — the phone easily lasts two days on a full charge with moderate use, with screen-on time exceeding 10 hours consistently.

Dold text

I GSMArena's tester så klarade telefonen 21:37h av video playback.

Finns flera telefoner som klarar sig rätt bra, t.ex.
ASUS Zenfone Max Pro
Lenovo P2
BlackBerry Motion

Egentligen vilken telefon som helst med Snapdragon 625 och ett 4000mAh+ batteri verkar klara 10h+ utan något större problem faktiskt. Beror självfallet på vad man gör exakt och vilken ljusstyrka man kör med - Men för film/surf/musik och ljusstyrka på 25-50% så är 2 dagar på en laddning inget större problem i något test jag sett än så länge.

Finns även telefoner som sniffar på 8-10h med betydligt starkare hårdvara, t.ex. Huawei Mate 10 (Pro).

Detta gör att jag ifrågasätter varför Samsung/Apple/OnePlus etc. ska envisas med att köra 2800-3200mAh batterier parat med en SoC som dricker hela batteriet på en halv dags användning. 120k+ poäng i AnTuTu spelar ingen roll känner jag om man iaf inte kan använda telefonen utan att springa runt med en powerbank i andra fickan

Edit:
Sedan har vi ju såklart en kostnadsfråga också, och där blir ju alternativen lite färre då telefoner som Huawei Mate 10 kostar en bra bit över budgeten om 2500kr jag satt - Men det finns!

Tycker dock det är lite kul att en telefon för 2000kr (Mi Max 2) klarar sig 2 dagar utan problem och ändå kan klämma in en SD625 SoC/4Gb RAM/64Gb ROM/1080p panel/Android 7.X.
Känns som om man betalar 5000kr+ mer på flaggskepp från jättarna 'bara' för en bättra kamera, IP klassning (i vissa fall) och support för senare OS (som tyvärr oftast tar så lång tid att komma så att Google hinner släppa nästa Android version..).

Vet inte med dig, men personligen tycker inte jag det är värt den extra kostnaden alls längre, speciellt inte när varenda flaggskepp som kommer har olidligt låga verkningstider p.g.a. överdimensionerade SoC's i förhållande till batterierna som sitter i. Enda anledningen jag ser att köpa en Galaxy/iPhone/OP/annan high-end telefon, det är om man verkligen behöver/vill ha den där kameran som brukar sitta på dom (men även där så har Samsung o.s.v. problem med innovation, sitter ju samma kamera mellan S7 till S8 som exempel).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Alltså du kan inte räkna med att glida genom tullen längre. Det är i praktiken så liten chans att du lika gärna kan skippa det. Jag hade aldrig orkat köpa en telefon utanför EU nu, tar lång tid i tullen och med 125kr + moms är det ofta samma pris som i Sverige.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."