Varför sparas inte surfen?

Permalänk
Medlem

Varför sparas inte surfen?

Jag har haft 20GB abonnemang hos tele 2 i snart 5 år. I snitt har jag använt ca 5GB per månad med undantag för någon månad sedan då jag använde hela min pott. Då gick det inte ens att surfa i slö fart som när surfen tog slut för 10 år sedan. Utan jag blev tvungen att köpa till en extra dyr datamängd. Men de andra 900GB som jag inte använt under mina 5 år, vart är dom? Det är ju datamängd som jag betalat för men inte fått levererad.

Känner mig lurad.

Permalänk
Medlem

Läs kontraktet med Tele2. Mitt tips är att byta till Vimla eller nåt istället, där oanvänd data sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har haft 20GB abonnemang hos tele 2 i snart 5 år. I snitt har jag använt ca 5GB per månad med undantag för någon månad sedan då jag använde hela min pott. Då gick det inte ens att surfa i slö fart som när surfen tog slut för 10 år sedan. Utan jag blev tvungen att köpa till en extra dyr datamängd. Men de andra 900GB som jag inte använt under mina 5 år, vart är dom? Det är ju datamängd som jag betalat för men inte fått levererad.

Känner mig lurad.

Det finns abonnemang som låter dig spara (oftast en begränsad mängd) surf, byt till ett sådant om du vill ha den möjligheten. Det står garanterat i avtalet huruvida du får spara surf eller inte så vill man inte bli "lurad" får man helt enkelt läsa det finstilta

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vissa operatörer låter en spara data, andra inte. De vill tjäna pengar på dina behov, så enkelt är det.

Permalänk

Det beror ju helt på vad du har för abonnemang - de som erbjuder innestående surf brukar stolt visa det. Dock är det inte standard att det är så i dagsläget. Låter som att du säkert kan flytta ditt abonnemang till något billigare som dessutom låter dig spara överbliven data.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

@Evolved: Att spara surfen är ju ett nyare påfund, och ditt gamla abonnemang har inte det i avtalet och kommer inte läggas till automatisk bara för att nya abonnemang har det.
Så byta abonnemang är väl det enda du kan göra för att få tillgång till den funktionen.

Håller med, det är ful taktik de har kört med länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Jag har haft 20GB abonnemang hos tele 2 i snart 5 år. I snitt har jag använt ca 5GB per månad med undantag för någon månad sedan då jag använde hela min pott. Då gick det inte ens att surfa i slö fart som när surfen tog slut för 10 år sedan. Utan jag blev tvungen att köpa till en extra dyr datamängd. Men de andra 900GB som jag inte använt under mina 5 år, vart är dom? Det är ju datamängd som jag betalat för men inte fått levererad.

Känner mig lurad.

Det där med "sparad surf" är ju ett av många alternativa produktpaketeringsupplägg och det är väl en förhållandevis ny produktpaketering. Det är inte så att man sparar oanvänd surf i en burk eller på en server (såklart) hehe. Oanvänd surf är ju något som egentligen är ganska fiktivt på samma sätt som "ojoggade kilometrar" som kan byggas upp om man inte sköter sina joggingpass ;).

Men ja, det här är ju såklart givet och hjälper inte så mycket.

Vad hjälper då? Ja du har ingen rätt till oanvänd datamängd om det inte finns med i avtalet vilket jag gissar inte finns med i nuläget.
Byt leverantör till någon som sparar sin data.
Själv har jag haft vimla sedan flera år där de sparar oanvänd datamängd och det är rätt fint alltså

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Då gick det inte ens att surfa i slö fart som när surfen tog slut för 10 år sedan. Utan jag blev tvungen att köpa till en extra dyr datamängd.

Eftersom andra har svarat på det andra, så svarar jag på detta, eftersom jag tills nyligen hade den typ av data paket.

Tele2 tog bort dessa data paket för ett antal år sedan, och ersatta alla med det de har idag.
Dock så om man hade ett data paket som tillät en att fortsätta kunna surfa, så behöll man det tills man bytte abonnemangs typ.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet och den största datamängd man kan spara verkar vara hos vimla med 100gb/år. Det är ju inte direkt ett paket mjölk som blir gammalt.

Tycker att det är oerhört fult gjort av dessa bolag. Framförallt när dagens sidor kräver så extremt mycket data för att ladda all reklam. En artikel på ett fåtal KB blir flera MB istället pga all reklam som är prioriterad att laddas före artikeln.

Permalänk
Medlem

Varför har man ett 20gb abonnemang om man bara använder 5gb är en bättre fråga.
Sen får man såklart läsa om ens operatör har spara surf eller inte, inte direkt svårt?

Varför skulle det vara fult, man väljer operatör efter vad man vill ha precis som allt annat i livet.
Och det är löjligt enkelt att byta operatör, så inte direkt något problem heller.

Permalänk
Medlem

Jag har vimla och är super nöjd använder inte så mycket surf så skönt att det sparas i pott den dagen man använder mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Evolved: Att spara surfen är ju ett nyare påfund, och ditt gamla abonnemang har inte det i avtalet och kommer inte läggas till automatisk bara för att nya abonnemang har det.
Så byta abonnemang är väl det enda du kan göra för att få tillgång till den funktionen.

Håller med, det är ful taktik de har kört med länge.

Inte helt sant. Hallon ändrade de abonnemang jag har där till att börja spara surf då dom nyare började med det.

Jag skulle ringa Tele2 och kolla läget, säga att man byter operatör om det inte går att ordna, då kanske dom ordnar något.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

@Erooo: Kudos till Hallon då. Regeln är ju att de inte gör något åt det, tur att det finns undantag.
Dock så kan man ju inte räkna att lägga till surf man har missat att använda retroaktivt från tiden innan tillägget gjordes.

Permalänk
Medlem

Ju fler som lämnar de antika operatörerna desto mer ändrar de i sina abonnemangsformer, har du inte bindningstid byt över till vimla, hallon eller fello som kör med detta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jo jag vet och den största datamängd man kan spara verkar vara hos vimla med 100gb/år. Det är ju inte direkt ett paket mjölk som blir gammalt.

Tycker att det är oerhört fult gjort av dessa bolag. Framförallt när dagens sidor kräver så extremt mycket data för att ladda all reklam. En artikel på ett fåtal KB blir flera MB istället pga all reklam som är prioriterad att laddas före artikeln.

Fast tele2 har ju inget att göra med hur mycket reklam det finns på ex aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har haft 20GB abonnemang hos tele 2 i snart 5 år. I snitt har jag använt ca 5GB per månad med undantag för någon månad sedan då jag använde hela min pott. Då gick det inte ens att surfa i slö fart som när surfen tog slut för 10 år sedan. Utan jag blev tvungen att köpa till en extra dyr datamängd. Men de andra 900GB som jag inte använt under mina 5 år, vart är dom? Det är ju datamängd som jag betalat för men inte fått levererad.

Känner mig lurad.

Har du ett av de gamla volym abonemangen som fick uppgraderad datamängd? Till samma låga pris som innan?
I så fall har du ju ett gammalt abonemang när abonemangen inte sparade data, du får byta till ett nytt om du vill ha de nya funktionerna.

Edit:

Skrivet av Evolved:

Jo jag vet och den största datamängd man kan spara verkar vara hos vimla med 100gb/år. Det är ju inte direkt ett paket mjölk som blir gammalt.

Tycker att det är oerhört fult gjort av dessa bolag. Framförallt när dagens sidor kräver så extremt mycket data för att ladda all reklam. En artikel på ett fåtal KB blir flera MB istället pga all reklam som är prioriterad att laddas före artikeln.

Det är ju inte heller data som de sparar på usb minnen. 4g nätet är fortfarande överbelastat och skulle det släppas helt löst skulle vi riskera att hamna i ett läge där det går segt för alla igen. Även om 4g också blivit uppgraderat, mycket mer antenner och nyare teknik, högre överföringshastigheter osv.
5g tror jag kommer bli väldigt förmånligt förr eller senare då de har den tekniska möjligheten att vara det, innan alla IoT devices kör på publika adresser och har egna 5g sändare så kommer det vara näsintill omöjligt för en stad (åtminstone i Sverige) att maxa nätet, då varje antenn har möjligheten till över 120k sessioner samtidigt, till skillnad från 4g som jag tror inte ens klarar 10k sessioner samtidigt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Använd upp allt på sista dagen se en film eller nått ;D

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om vad jag har för abonnemang och hur operatörerna håller på. För att få er att förstå hur jag ser på det. Säg att du tankar fulltank i bilen första dagen i månaden, sedan kör du upp 25% av bränslet under månadens gång. Vid månadsskiftet så tvingas du hälla ut de resterande 75% i tanken. Det känns moraliskt fel.

Sedan gör databegränsningen inte enligt mig att nätet blir mindre belastat. Jag har inte stött på en enda person utom jag själv (och de äldre) som tvekar att fylla på surfen när den är slut, måste ju vara uppkopplad, tillgänglig liksom, strunt i vad det kostar, bara betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag är fullt medveten om vad jag har för abonnemang och hur operatörerna håller på. För att få er att förstå hur jag ser på det. Säg att du tankar fulltank i bilen första dagen i månaden, sedan kör du upp 25% av bränslet under månadens gång. Vid månadsskiftet så tvingas du hälla ut de resterande 75% i tanken. Det känns moraliskt fel.

Sedan gör databegränsningen inte enligt mig att nätet blir mindre belastat. Jag har inte stött på en enda person utom jag själv (och de äldre) som tvekar att fylla på surfen när den är slut, måste ju vara uppkopplad, tillgänglig liksom, strunt i vad det kostar, bara betala...

Låter som du har fel abbonemang. Du bör byta till ett abbonemang som passar dina behov. Vad jag vet finns det obegränsade abbonemang där man får i stort sätt surfa hur mycket man vill, du får välja ett sådant.

Det du avtalat med tele2 är ju det som gäller...

Igår använde jag bara 1 GHz av mina 2,5 GHz, så idag får AMD banneimej ge mig 4 GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa/säga att Halebop har också samma grej - allt din oanvänt data sparas till nästa månaden.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Evolved:

Jag är fullt medveten om vad jag har för abonnemang och hur operatörerna håller på. För att få er att förstå hur jag ser på det. Säg att du tankar fulltank i bilen första dagen i månaden, sedan kör du upp 25% av bränslet under månadens gång. Vid månadsskiftet så tvingas du hälla ut de resterande 75% i tanken. Det känns moraliskt fel.

Sedan gör databegränsningen inte enligt mig att nätet blir mindre belastat. Jag har inte stött på en enda person utom jag själv (och de äldre) som tvekar att fylla på surfen när den är slut, måste ju vara uppkopplad, tillgänglig liksom, strunt i vad det kostar, bara betala...

Det är väl i.o.f.s. inte riktigt samma sak. Det här är snarare som att du betalar för 10 TV-kanaler men inte hann titta på mer än SVT1 den månaden. Inte fasen får du tillbaka pengar för de andra nio kanalerna i abonnemanget då?

Bandbredd är ju ingen resurs som operatörerna har på tunnor i ett förråd. Det du betalar för är att nätet deras ska klara belastningen som dina upp till 20GB /månad innebär. Det är däri begränsningen ligger.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Jag är fullt medveten om vad jag har för abonnemang och hur operatörerna håller på. För att få er att förstå hur jag ser på det. Säg att du tankar fulltank i bilen första dagen i månaden, sedan kör du upp 25% av bränslet under månadens gång. Vid månadsskiftet så tvingas du hälla ut de resterande 75% i tanken. Det känns moraliskt fel.

Hehe. Jag förstår hur du tänker. För bensinen är det ju så. Och det hade även varit surt om arbetsgivaren tog tillbaka den del av lönen man inte själv bränt vid nya löning hehe.
Men så kan det inte alltid fungera.

En del tjänster betalar man för tillgång en viss period och där kan även mängdbegränsningar förekomma. Men att ha en tidsram för avtalet där tillgången försvinner efter att tiden är slut är inte så märkligt utan ganska rimligt.
Exempelvis kan man inte förvänta sig att betala för en buffé, hoppa över att käka utan bara dricka lite och komma tillbaka dagen efter och be om gratis tillgång på mat beroende hur man gjorde dagen innan. Jag får inte ett gratis årskort till på simhallen för att jag inte nyttjade mitt simhallskort alls hela förra året och netflix får man inte tillgång till efter att man slutar betala heller. Detta även om man inte nyttjat deras utbud.

Så visst är exemplet med bensinen bra, men det täcker inte riktigt in alla situationer så väl.

Det som är bra är att det med lätthet går att byta operatör för en del operatörer har ju alternativet nu för tiden att faktiskt lassa över oanvänd data i en pott. Fin grej

Skrivet av Evolved:

Sedan gör databegränsningen inte enligt mig att nätet blir mindre belastat. Jag har inte stött på en enda person utom jag själv (och de äldre) som tvekar att fylla på surfen när den är slut, måste ju vara uppkopplad, tillgänglig liksom, strunt i vad det kostar, bara betala...

Mjaa. Det där kan man tycka vad man vill om. Överallt är det inte fullt i etern men på en del ställen har det väl historiskt varit begränsat hur många enheter man har kunnat serva med data till en rimlig nivå och då har datatak hjälpt till att begränsa den totala mängden data vilket mindrar problem med bandbreddsbegränsningar. Inget man som användare ser så tydligt utan det är väl mer operatörerna som ser var kapaciteten varit knapp och var problemen faktiskt uppstår. Aja. Det byggs väl bort efterhand och det blir ju bättre allt eftersom

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Läs kontraktet med Tele2. Mitt tips är att byta till Vimla eller nåt istället, där oanvänd data sparas.

Telia gör även detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Evolved:

alla anpassar sig till vad som finns på marknaden
erbjuder någon en tjänst så hoppar resten på ifall det är vad kunderna vill ha för att få behålla kunderna

man har inte automatiskt rätt till alla dessa nya ''tjänster'' utan man måste binda om sig/ändra avtalet då detta inte är något dom gör åt dig

sedan är det en av anledningen till man ska byta abonnemang typ vartannat år för att ta del av alla dessa ''nyheter''

Själv har jag ett telia abonnemang som ger 12 GB surf/månad (för min del har jag gått från från 2->6gb ->12Gb) för att ta del avv detta) och oanvänd surf sparas med upp till 100GB utöver min månadssurf på 12Gb
själv använder jag bara 5-8 GB en vanlig månad men bra att ha extra de månader jag är ute och reser och ser på bla. netflix mm

så kollar man runt på de större abonnemangen så tror jag de flesta har ''tjänsten'' sparad surf

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads