Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köra in i någon annans bil, vad händer sen?

Permalänk

Köra in i någon annans bil, vad händer sen?

Jag råkade köra in i någons bil bakifrån. Rejäl buckla på killens bil. Jag har helförsäkring om det har någon betydelse. Jag gav han mitt nummer men vad kommer hända nu? Sjukt korkat

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Det blir ett försäkringsärende, om du är helförsäkrad så står du som mest för självrisken (beroende på avtal mellan 1500-3000 ungefär).

Permalänk
Medlem

Ring ditt försäkringsbolag så hjälper de till att fixa allt.
Du får betala självrisk om det är som du skriver, hur mycket det är beror på hur du valt din försäkring. Eftersom du har helförsäkring se till att kolla din bil ordentligt med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ring ditt försäkringsbolag och anmäl händelsen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag råkade köra in i någons bil bakifrån. Rejäl buckla på killens bil. Jag har helförsäkring om det har någon betydelse. Jag gav han mitt nummer men vad kommer hända nu? Sjukt korkat

Era försäkringsbolag kommer prata och bestämma vem som är vållande till olyckan, 100% ditt fel så du kommer betala din självrisk och båda bilarna blir skickade till verkstad för reparation.

Har du otur så kan du även åka på vårdslöshet i trafik, böter+möjligtvis indraget kort.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Jag åkte moped (antar att jag redan där sjunker en del i era ögon). Jag körde in bakifrån pga att bilen framför honom stannade för att en järnvägsövergång började tjuta. Ska inte komma med några bortförklaringar men tjutet var inget jag hörde. Han sa själv att bilen framför honom bromsade in ganska kraftigt. Ändå mitt fel jag vet. Bör tillägga att övergången var av en mindre storlek där det endast åker fordon från ett industriområde på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Moped inte trimmad hoppas jag.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig: alltid den som kör in bakifrån som är vållande, man har en skyldighet att hålla avstånd och uppsikt,
(där av 3 sekunders regeln)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag åkte moped (antar att jag redan där sjunker en del i era ögon). Jag körde in bakifrån pga att bilen framför honom stannade för att en järnvägsövergång började tjuta. Ska inte komma med några bortförklaringar men tjutet var inget jag hörde. Han sa själv att bilen framför honom bromsade in ganska kraftigt. Ändå mitt fel jag vet. Bör tillägga att övergången var av en mindre storlek där det endast åker fordon från ett industriområde på.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har fortfarande en trafikförsäkring på mopeden. Ring försäkringsbolaget där du har denna försäkring och anmäl vad som hände. Du kommer vara vållande till skadan men självrisken är beroende på vilket bolag du har. Där jag jobbade förut var det ingen självrisk för trafik på mopeder.

Sånt här händer hela tiden, 95% av våra ärenden var påkörning bakifrån och backning från parkeringsplats. Inget att skämmas för. Försäkringsbolaget kommer kirra detta åt dig.

Tare lugnt på vägen och ha en bra dag!

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag åkte moped (antar att jag redan där sjunker en del i era ögon). Jag körde in bakifrån pga att bilen framför honom stannade för att en järnvägsövergång började tjuta. Ska inte komma med några bortförklaringar men tjutet var inget jag hörde. Han sa själv att bilen framför honom bromsade in ganska kraftigt. Ändå mitt fel jag vet. Bör tillägga att övergången var av en mindre storlek där det endast åker fordon från ett industriområde på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ingen fara. Låter inte som om någon blev skadad vilket alltid är trevligt! Bra med helförsäkring, det borde bli några tusen att hosta upp så ska det vara ur världen. Kan inte tänka mig att några myndigheter, polis eller någon annan kommer blanda in sig.

Skit du i vilken nivå du har i andras ögon här på SWEC så slipper du ett huvudbry

Permalänk

Okej, iallafall skönt att man sitter på helförsäkring när det väl händer något. Den kostar ju trots allt 5000 per år att försäkra

Skadorna på mopeden är mer eller mindre bara repor, den klarade sig undan väldigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Okej, iallafall skönt att man sitter på helförsäkring när det väl händer något. Den kostar ju trots allt 5000 per år att försäkra

Skadorna på mopeden är mer eller mindre bara repor, den klarade sig undan väldigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Oroa dig inte. Shit happens, det är därför man har försäkring. Huvudsaken är att ingen kom till skada, plåt går att laga

Permalänk

Skadorna på mopeden existerar knappt. På något försäkringspapper Stog det att självrisken för skada på annat fordon med trafikförsäkring var 1000. Jag har hel men jag borde väl ändå ha möjlighet att betala den ynka tusenlappen? Hoppas det blir billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Skadorna på mopeden existerar knappt. På något försäkringspapper Stog det att självrisken för skada på annat fordon med trafikförsäkring var 1000. Jag har hel men jag borde väl ändå ha möjlighet att betala den ynka tusenlappen? Hoppas det blir billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde kunna köra bara trafiksjälvrisken om du inte vill ha din egen moped lagad, men vill du få något gjort på den blir det självrisken för helförsäkring som gäller istället.

Permalänk
Medlem

Tillägg som ingen verkar ha tagit upp. Är ju rätt sent så kan missat det.
Men du kommer att få en förhöjd försäkringspremie ett tag framöver då det var du som är vållande.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Tillägg som ingen verkar ha tagit upp. Är ju rätt sent så kan missat det.
Men du kommer att få en förhöjd försäkringspremie ett tag framöver då det var du som är vållande.

Detta har aldrig hänt för min del trots att jag varit vållande två gånger.
Antar att det kan vara olika för olika personer, men det du skriver behöver inte stämma är vad jag vill få fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag råkade köra in i någons bil bakifrån. Rejäl buckla på killens bil. Jag har helförsäkring om det har någon betydelse. Jag gav han mitt nummer men vad kommer hända nu? Sjukt korkat

Skrivet av HickeHiskelig:

Jag åkte moped (antar att jag redan där sjunker en del i era ögon). Jag körde in bakifrån pga att bilen framför honom stannade för att en järnvägsövergång började tjuta. Ska inte komma med några bortförklaringar men tjutet var inget jag hörde. Han sa själv att bilen framför honom bromsade in ganska kraftigt. Ändå mitt fel jag vet. Bör tillägga att övergången var av en mindre storlek där det endast åker fordon från ett industriområde på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det behövs göras en rapport på vad som hänt, och ni båda kommer ge en del av er historia. Är ofta lite dumt att erkänna allt "ditt fel" innan man fått en helhetsbild. Han han tex kört för fort, eller gjorde en onödigt hårdinbromsning, eller bidragit ska detta tas med, även om du kör in i honom. Försäkringsbolagen kommer sedan reda ut vem som hålls ansvarig.

Om det nu är ditt fel, är det din trafikförsäkring som kickar in. Du har en självrisk på den, ofta 1000kr, som du kommer få betala. Detta täcker samtliga skador på hans fordon. Därför är trafikförsäkring det minsta du måste ha för att få köra ett fordon i trafik.

Denna trafikförsäkringspremie kommer gå upp närmaste åren om du anses vållande, därför är det bättre att låta dem utreda det, vs att erkänna allt. Du har inget att förlora, så länge du är ärlig i din rapport i övrigt så klart.

Resten av din försäkring, det som då är hel, halv osv, är till ditt fordon. Där kommer du beroende på ditt avtal få betala en självrisk på antal 1000 kronor, och kan då få lagat på din moped det som täcks av försäkringen.

Kort sagt... shit happens. Det kostar en hel del pengar, men försäkringen kommer sätta tak på kostnaderna iaf.

Permalänk
Medlem

@Paddanx Menar du att den som "bromsar för hårt" kan bli vållande istället? Eller blir ingen alls vållande isåfall? Trodde att det 100% alltid var den som körde på bakifrån som har ansvaret att hålla avstånd oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@Paddanx Menar du att den som "bromsar för hårt" kan bli vållande istället? Eller blir ingen alls vållande isåfall? Trodde att det 100% alltid var den som körde på bakifrån som har ansvaret att hålla avstånd oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har en bil bakom, och tvärnitar utan anledning, kan du hållas iaf delvis ansvarig för det, om inte helt (beror väl på vad som hänt). Samma sak om du bromsar på motorvägen för att undvika att köra på en fågel och sedan orsakar en olycka pga det. Det är svårare att bevisa, då precis som du säger ligger bevisbördan på den som kört på. Men det kan bli fall av förmildrande omständigheter eller delat ansvar.

Men undantag finns.
Tex så råkade min bästa vän ut för en som i backe vid korsning rullade bak och drämde in i honom i fronten. När väl polisen kommer dit / försäkringsbolaget tittar på det så första tanken är ju, "han är vållande", då skadan var bak på hennes bil, och fronten på min väns, men han stod still i detta fall och hade vittnen på det (sån tur var), så det blev hon som ansågs vållande.

Och där stod i tidningen för typ 1 år sedan om en som blivit dömd för att han bromsat för fåglar och därför orsakat en seriekrock om jag minns rätt.

Annat undantag var med min mor när jag var ung. Blev en snabb inbromsning med vår "nya" bil på en väg i Malmö. Hon tvingades tvärnita och lyckades stanna... sen smällde bakomvarande bil in i oss, så hennes bil skuttade fram och tog framvarande bil. Det gick att se på bromsspåren och höjderna på skadorna, så hon fick rätt till slut, men hon var ju helt oskyldig, och från början ansågs vållande. Hon hade stannat, och hon orsakade inget dock.

Sen självklart ska du hålla avstånd till framförvarande, det är grundläggande regel. Men vårdslöskörning, udda omständigheter, fortkörning, omkörningar osv, kan ändra dessa grundläggande reglers ansvar.

Då jag inte vet omständigheterna, anser jag det bättre att råda honom att bara ärligt förklara händelseförloppet och låta försäkringsbolaget reda ut det.

Permalänk
Inaktiv

** Tråd rensad §8/§1/OT, vänligen ignorera "rensning" och fortsätt diskussionen //mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Detta har aldrig hänt för min del trots att jag varit vållande två gånger.
Antar att det kan vara olika för olika personer, men det du skriver behöver inte stämma är vad jag vill få fram.

Oj, haha. Kanske dags att fundera över dina körvanor? ;P

Det låter väldigt bra att slippa förhöjd premie efter vållande 2ggr. Aldrig krockat själv men av de som gjort det så har de alltid fått förhöjd premie. Kanske går att avtala bort i något paket?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

@HickeHiskelig: alltid den som kör in bakifrån som är vållande, man har en skyldighet att hålla avstånd och uppsikt,
(där av 3 sekunders regeln)

Det där stämmer inte helt.

Om du vid ett rödljus bromsar in kraftigt när signalen blir gul och någon kör in i dig så är du vållande som bromsat in om du hunnit åka förbi innan det slagit om.
Den som bromsar måste ha uppsikt bakåt så denna inte orsakar en olycka.

De tog upp detta på handledarkursen jag va på igår.

Kanske gäller samma vid bevakad tågövergång att inte tvärnita precis framför bommarna när signalen börjar ljuda.
Då kan det ha varit första bilen som bromsade som är vållande till olyckan.

@HickeHiskelig
TS: Tog du reg nummer och namn på han som bromsade först?

Permalänk
Medlem

@anon200632: då får du nog tala med handledaren igen för det är garanterat helt fel.
så länge inte den framför slänger i backen så är det alltid den som är bakom som har alla skyldigheter att hålla avstånd uppsikt och inte köra fortare än att man kan stanna.

denna information har jag fått av, folksam, länsförsäkringar samt trafikpolisen i jönköping och stockholm.
det är bara att ringa och fråga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

@Decimal: då får du nog tala med handledaren igen för det är garanterat helt fel.
så länge inte den framför slänger i backen så är det alltid den som är bakom som har alla skyldigheter att hålla avstånd uppsikt och inte köra fortare än att man kan stanna.

denna information har jag fått av, folksam, länsförsäkringar samt trafikpolisen i jönköping och stockholm.
det är bara att ringa och fråga.

Det va polisen och kursledaren som sa detta och förklarade.

Kan man inte stanna på ett säkert sätt så ska man köra på gult för att inte orsaka olycka med bakomvarande trafik.

Permalänk
Medlem

@anon200632: som sagt ring till försäkringsbolagen och trafikpolisen, garanterar att dom har sagt fel.
känsla av att detta är en repris av rondell missen.

Edit för att svara på ditt tillägg, ok men det betyder inte att den framför blir vållande, det betyder bara att man bör köra för att undvika en olycka.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

@Decimal: då får du nog tala med handledaren igen för det är garanterat helt fel.
så länge inte den framför slänger i backen så är det alltid den som är bakom som har alla skyldigheter att hålla avstånd uppsikt och inte köra fortare än att man kan stanna.

denna information har jag fått av, folksam, länsförsäkringar samt trafikpolisen i jönköping och stockholm.
det är bara att ringa och fråga.

Man kan ju tex tänka sig att framförvarande bil får motorstopp eller liknande, då är det ju inte alls solklart att det kunnat undvikas, såvitt jag fattar så skulle jag också gå på att det är bromsverkansavstånd som gäller även här. "Kugghjulsregeln" och liknande är inte en regel, utan ett praktiskt grundat "se genom fingrarna" såvitt jag tolkade på tiden jag gjorde teorin...

Nå, till TS fråga så är den redan besvarad ovan med att han står för självrisken.
Blev själv påbackad för något år sedan av en kille som skulle handla någon mindre grej litet snabbt, ställt ifrån sig bilen som vanligt och inte noterade att parkeringplanen där lutar i en skitskum vinkel (jag vet inte varför, den är helt igenom idiotiskt gjord när det gäller det, tippar på att de försökt att spara pengar när de byggde den, men det är ju idiotiskt ur säkerhets synpunkt, tänk om nästa bil med stressad förare som skall beställa kaffe eller handla snus inte stannat mot någonting utan rullar på en människa tex... När han är inne och handlar.) så att hans bil kom i rullning och accelererade mer och mer tills den stannade mot framskärmen på vår bil... Rent tekniskt så fick han då stå för självrisken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

@Decimal: som sagt ring till försäkringsbolagen och trafikpolisen, garanterar att dom har sagt fel.
känsla av att detta är en repris av rondell missen.

Edit för att svara på ditt tillägg, ok men det betyder inte att den framför blir vållande, det betyder bara att man bör köra för att undvika en olycka.

Har jag begått ett trafikbrott om jag var på väg att köra mot rött, men panik bromsade och fick stopp!
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fallet tolka jag det som att du har bromsat kraftigt innan en trafiksignal som visat rött och att du inte har orsakat någon skada.

I trafikförordningen hittar du allmänna regler om hur man ska framföra sitt fordon i trafik. I 2:1 trafikförordningen står det att en trafikant ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor. Man ska uppträda på så sätt att man inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. I 2:2 trafikförordningen hittar vi regler som säger att en trafikant ska följa de anvisningar som finns meddelade för trafiken genom bl.a. trafiksignaler. Enligt 14:3 trafikförordningen döms man till penningböter om en förare uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bland annat reglerna i 2:1 och 2:3 trafikförordningen. Innebörden av trafiksignalers ljussignaler regleras i 3:6 vägmärkesförordningen. Om det är rött sken från trafiksignalen ska man stanna innan stopplinjen, eller om sådan inte finns, innan trafiksignalen.

Du måste alltså framföra din bil på ett omsorgsfullt och varsamt sätt så att du inte riskerar att orsaka trafikolyckor. Att underlåta att göra detta pga. vårdslöshet eller oaktsamhet kan leda till böter. Du måste även stanna innan trafiksignal som visar rött för att inte straffas med böter. Förutom böter riskerar man även att Trafikverket återkallar körkortet om man bryter mot dessa reglerna enligt 5:3 körkortslagen då det kan vara vårdslöshet i trafik om man inte framför sitt fordon på ett omsorgsfullt och varsamt sätt enligt 1 § lag om straff för vissa trafikbrott.

I detta fallet bedömer jag det så att du har stannat innan trafiksignalen och inte orsakat någon skada. Om så är fallet har du troligen inte begått något brott om du har framför ditt fordon varsamt och med omsorg för andra trafikanter. Det krävs dock inte att du orsakar någon skada utan bara att det föreligger medvetet risktagande från din sida.

Hade någon kört in i han så hade han begått ett brott.
Så man får ej panikbromsa så man stör annan trafik.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Det där stämmer inte helt.

Om du vid ett rödljus bromsar in kraftigt när signalen blir gul och någon kör in i dig så är du vållande som bromsat in om du hunnit åka förbi innan det slagit om.
Den som bromsar måste ha uppsikt bakåt så denna inte orsakar en olycka.

De tog upp detta på handledarkursen jag va på igår.

Kanske gäller samma vid bevakad tågövergång att inte tvärnita precis framför bommarna när signalen börjar ljuda.
Då kan det ha varit första bilen som bromsade som är vållande till olyckan.

@HickeHiskelig
TS: Tog du reg nummer och namn på han som bromsade först?

Du har ändå en poäng tycker jag. Bilen längst fram bromsade kraftigt väldigt nära tågövergången när han mycket väl hade hunnit över. Men jag ringde trygg hansa imorse och får betala 1000kr självrisk. Jag berättade som det var och att det var mitt fel osv. Jag tog inga uppgifter på den första bilen som bromsade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det där stämmer inte helt.

Om du vid ett rödljus bromsar in kraftigt när signalen blir gul och någon kör in i dig så är du vållande som bromsat in om du hunnit åka förbi innan det slagit om.
Den som bromsar måste ha uppsikt bakåt så denna inte orsakar en olycka.

Det där tror jag ärligt talat inte ett dugg på. Den som tvärnitar i panik har ju aldrig möjlighet att ha uppsikt bakåt. Det är därför bakomvarande alltid har ansvar att hålla avstånd. Det finns ingen situation i vilket det skulle vara annorlunda. Möjligtvis om den som ligger först bromsar för att jävlas och därmed orsakar en olycka, men inte ens då är det försvarbart att som bakomvarande inte hålla avstånd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@anon200632: fast det enda som står här är att man har en skyldighet att framföra sitt fordon på ett sätt som inte stör trafiken.
Jag ser inte att det någonstans står att den som bromsar är den som blir vållande?
säger det igen, kolla med trafikpolisen i din stad, kolla med försäkringsbolagen. garanterar att du kommer få det svar jag skrivit ovan.
ps: lawline är väl studenter och knappast experter på trafik regler?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.