Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Det låter rimligt.

Ok det är från startpunkt? Ja då blir det ju helt enkelt inga problem om jag är och klättrar i bergen.

Max 120m ovan mark gäller i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

Max 120m ovan mark gäller i Sverige.

Jo tack det vet jag redan. Och varför du svarade det när du citerade mig när jag ställer en helt annan fråga vet jag ej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Jo tack det vet jag redan. Och varför du svarade det när du citerade mig när jag ställer en helt annan fråga vet jag ej..

För om du skulle starta från Kaknästornet betyder det att du redan i startögonblicket har överskridit den lagliga flyghöjden, medans om du startar från kebnekaise fortfarande får flyga 120m upp, vilket i realiteten är betydligt högre mätt över havet än vad du är när du står på taket till Kaknästornet.

Så för att vara extra tydlig på din fråga, nej det är inte från startpunkt som gäller utan ovan mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Det låter rimligt.

Ok det är från startpunkt? Ja då blir det ju helt enkelt inga problem om jag är och klättrar i bergen.

Nej, men det är ju fortfarande 120m över mark som gäller, så om det är roligare uppe i bergen eller inte kan ju bara du avgöra..
Sen kan du ju också räkna med att du inte får flyga i nationalparker, som t.ex. vid Kebnekaise.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Ok, tack för förtydligande.

En sista fråga, av ren nyfikenhet..

Om man hela tiden måste ha uppsikt över drönaren och inte får flyga högre än 120m. Så betyder det ju att man inte får använda sig utav goggles, inte får titta i displayen på handkontroll och/eller surfplatta/mobil. Och att man dessutom inte kan flyga så långt bort (det mänskliga ögat har inte speciellt lång räckvidd).

Vad gör man med med drönaren? Jag tänker att det blir tråkigt efter ett par gånger att flyga runt i cirklar strax över ens eget huvud, lite som man lekte med radiostyrd bil från hobbex när man var liten.

Så hur använder ni era drönare lagligt utan att tröttna efter ett par gånger?
Då menar jag er som använder dem för privat bruk. Dvs ej kommersiellt/inom arbetet.
Och inte för racing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Om man hela tiden måste ha uppsikt över drönaren och inte får flyga högre än 120m. Så betyder det ju att man inte får använda sig utav goggles, inte får titta i displayen på handkontroll och/eller surfplatta/mobil. Och att man dessutom inte kan flyga så långt bort (det mänskliga ögat har inte speciellt lång räckvidd).

Vad gör man med med drönaren? Jag tänker att det blir tråkigt efter ett par gånger att flyga runt i cirklar strax över ens eget huvud, lite som man lekte med radiostyrd bil från hobbex när man var liten.

Då menar jag er som använder dem för privat bruk. Dvs ej kommersiellt/inom arbetet.
Och inte för racing.

Ska man gå exakt efter lagens långa arm så ska man ha en spotter som har koll på drönaren om man använder goggles.
Har dock aldrig hört nån som inte kör utanför Los.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emtek:

Ska man gå exakt efter lagens långa arm så ska man ha en spotter som har koll på drönaren om man använder goggles.
Har dock aldrig hört nån som inte kör utanför Los.

Ok, så LOS är ok att strunta i? Men kör man högre än lagen säger, då jävlar i min låda blir det liv på t.om användarna?

Jaja, är hur som helst intresserad av hur folk använder drönare privat om man följer lagen. I min värld är den oanvändbar och en alldeles för dyr leksak som man kommer tröttna på efter 20min om man följer lagen.

Men blir väldigt gärna motbevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, så LOS är ok att strunta i? Men kör man högre än lagen säger, då jävlar i min låda blir det liv på t.om användarna?

Jaja, är hur som helst intresserad av hur folk använder drönare privat om man följer lagen. I min värld är den oanvändbar och en alldeles för dyr leksak som man kommer tröttna på efter 20min om man följer lagen.

Men blir väldigt gärna motbevisad.

Tror du tittar lite på dyr drönare som kanske inte riktigt passar dina syften.
Denna lite dyrare varianten är för de som har ett lite större foto/video-intresse än genomsnittet, man betalar mycket för kamerafunktionerna, för att kunna få det där speciella perspektivet eller den där unika sekvensen.

Man kan ju se det lite som att vissa lägger ner 20k på en kamera för att de har intresset och ser möjligheterna att kunna utveckla intresset lite mer med den dyrare kameran än billig kompakt som ju ändå tar helt dugliga bilder.

Är du ute efter att flyga eller fota/filma?

Permalänk
Inaktiv

Tror du tittar lite på dyr drönare som kanske inte riktigt passar dina syften.
Denna lite dyrare varianten är för de som har ett lite större foto/video-intresse än genomsnittet, man betalar mycket för kamerafunktionerna, för att kunna få det där speciella perspektivet eller den där unika sekvensen.

Man kan ju se det lite som att vissa lägger ner 20k på en kamera för att de har intresset och ser möjligheterna att kunna utveckla intresset lite mer med den dyrare kameran än billig kompakt som ju ändå tar helt dugliga bilder.

Är du ute efter att flyga eller fota/filma?

prio ett är att börja flyga. Sen får jag se hur det utvecklar sig med fota/filma.
Men jag tänker inte köpa något skräp som bara flyger för att senare köpa något som kan fota/filma bra.
Då köper jag gärna något riktigt bra direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

prio ett är att börja flyga. Sen får jag se hur det utvecklar sig med fota/filma.
Men jag tänker inte köpa något skräp som bara flyger för att senare köpa något som kan fota/filma bra.
Då köper jag gärna något riktigt bra direkt.

Jag skulle tro att de flesta som köper den typen av drönare som tråden handlar om har gått den andra vägen (bl.a. med tanke på under vilken "huvuddel" denna tråden ligger) där fotografering/videoupptagning är viktigare än flygningen, flygningen blir som sagt ett sätt att få till det där speciella perspektivet man är ute efter och det är det man betalar lite mer premium för.

För att "flyga" finns det ju drönare för en bråkdel av priset, som på intet sätt flyger sämre, för de drönare tråden gäller går ju en lejonpart av vad man betalar för till kamera-kvalitet/stabilitet.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tro att de flesta som köper den typen av drönare som tråden handlar om har gått den andra vägen (bl.a. med tanke på under vilken "huvuddel" denna tråden ligger) där fotografering/videoupptagning är viktigare än flygningen, flygningen blir som sagt ett sätt att få till det där speciella perspektivet man är ute efter och det är det man betalar lite mer premium för.

För att "flyga" finns det ju drönare för en bråkdel av priset, som på intet sätt flyger sämre, för de drönare tråden gäller går ju en lejonpart av vad man betalar för till kamera-kvalitet/stabilitet.

Du har sannolikt rätt. Men som jag sa tidigare så kommer jag köpa en drönare som klarar av alla grejerna bra.
Så har jag alla möjligheter att utveckla det som jag tycker är roligast. Jag gillar att fota och jag gillar att flyga. Men jag gillar inte att känna mig begränsad.

Det lutar åt att vänta på en mavic 2 som det ryktas om. Tycker att både air och pro platinum har sina brister. Som jag hoppas de löser med mavic 2.

Lagarna får jag väl helt enkelt behandla som alla andra.

Permalänk
Medlem

Vill du flyga i första hand, så kanske en mindre race-drönare med FPV är ett bättre alternativ.
Mer adrenalin i den flygningen..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Du har sannolikt rätt. Men som jag sa tidigare så kommer jag köpa en drönare som klarar av alla grejerna bra.
Så har jag alla möjligheter att utveckla det som jag tycker är roligast. Jag gillar att fota och jag gillar att flyga. Men jag gillar inte att känna mig begränsad.

Risken är ganska stor att du aldrig kommer att få nåt som är riktigt bra på allt, beroende på vad man lägger in i bra. Lite som allt annat blir det en kompromiss för att få plats med allt.

Själv kör jag en Mavic pro när det är dags för foto och ett dedikerade flyg/race-maskiner när man vill få utlopp för det.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Vill du flyga i första hand, så kanske en mindre race-drönare med FPV är ett bättre alternativ.
Mer adrenalin i den flygningen..

https://www.youtube.com/watch?v=BfO3oUum-hY

https://www.youtube.com/watch?v=Ua2vWXMXO8Q

Ser ju helt klart riktigt kul ut.
Vad rekommenderas för drönare för detta ändamål?

Skrivet av GauntMan:

Risken är ganska stor att du aldrig kommer att få nåt som är riktigt bra på allt, beroende på vad man lägger in i bra. Lite som allt annat blir det en kompromiss för att få plats med allt.

Själv kör jag en Mavic pro när det är dags för foto och ett dedikerade flyg/race-maskiner när man vill få utlopp för det.

Ok, kanske något sådant jag ska göra också. dvs köpa två olika. Vilken rekommenderar du för dedikerad flyg/race-maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Finns andra som är bättre på dessa, då jag bara använder mina för kamerans skull. Inte nöjesflygningar..

Men här är ett par länkar.. tror dock det är roligare att bygga ihop sin egen.
https://rcland.se/fpv-racing/
https://www.hobbysweden.se/fpv-racing/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Och inte för racing.

Du har helt rätt!

Självklart ska man följa lagar och förordningar. Själv följer jag hastighetsbegränsningarna med min bil och skapar bilköer, enstaka idiotomkörningar men följer ju lagen och bidrar till mindre utsläpp (om nu 100 lit/år (0,5L/dag) minskad bensinförbrukning av min och de i snitt 20 efter mig spelar in globalt).

Jo, man tröttnar rätt fort på att måste hålla sin drönare under uppsikt och är bunden till diverse lagar och förordningar men de filmer/bilder jag tagit, tycker jag är värt lika mycket som en mobil i 10 000 kr klassen. Något jag kommer ha glädje av att titta på lång tid framöver och ha lite kul med att videoredigera. Inte för att jag kommer sluta flyga helt. Kul att ta fram någon gång men prio ett av årstiderna hemma från luften är nu klar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, själv tycker jag inte 500m är mer än nog. antar vi har olika preferenser.
dessutom riktigt tröttsamt att bo i detta land när allt roligt som ges möjlighet till begränsas eller görs olagligt.

Ska jag köra runt lagligt så är det dessutom 120m som gäller, och inte 500m.
och heller inte intresserad av att lägga 15-20 tusen på något som ínte kan användas fullt ut.
120m, då kan jag lika gärna köpa en radiostyrd bil. ungefär lika kul.

några ryska hacks är jag inte intresserad av att slänga in en pryl för 15.000:- och riskera problem.

när jag tänker på det så är det helt sanslöst att folk lägger tio tusentals kronor på drönare när man i princip knappt får använda dem. men återigen, vi har olika preferenser. möjligt att jag som tidigare fallskärmshoppare tycker att 120m (eller 500m) är löjligt.

Hade hellre sett att jag fått utnyttja drönarens maximala höjd. Men det lär ju aldrig någonsin ske.
Nu menar jag inte att jag varenda gång jag flyger vill upp till 5000m höjd. Men vill fan ta mig inte att någon lag ska hindra mig om jag får för mig att flyga högt upp för att få till någon schysst video eller helt enkelt bara se utsikten.

Men antar att det är så det blir när det finns idioter som inte kan tänka och gör idiotiska saker med drönarna som tvingar fram lagar.

jaja, nu "sparade" jag ju iaf 20 tusen på att inte köpa drönare och goggles.

goggles är för övrigt sjukt kul att folk köper för typ 5000:- om man ändå måste flyga så att man har drönaren inom uppsikt och max 120m höjd.

Jag hänger på forum och facebookgrupper med drönarflygare från hela världen. Folk kan högljutt ha olika åsikter om allt möjligt, regler, bestämmelser osv och hurvida andra ska lägga sig i hur de flyger sin egen drönare. Men jag tror aldrig jag har sett någon klaga på maxhöjden 500m faktiskt, förutom på de där Youtube-klippen där de tänjer på gränserna bara för att. Flyger man högre upp så ser det ju mest ut som google maps. Det är nog inte den dealbreaker som du tänker dig innan du har provat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har DJI någon drönare som man kan racea med?
Eller köra freestyle framförallt. Gillar idén att köra runt från normalt till inverted och göra loopar osv.

Eller är det andra varumärken man får vända sig till för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Har DJI någon drönare som man kan racea med?
Eller köra freestyle framförallt. Gillar idén att köra runt från normalt till inverted och göra loopar osv.

Eller är det andra varumärken man får vända sig till för detta?

DJI fokuserar på drönare som man filmar/fotar med.. inga racingmaskiner med andra ord.
Gav ett par länkar längre upp, som du kan kolla upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir ju faktiskt lite sugen på att köpa en..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, kanske något sådant jag ska göra också. dvs köpa två olika. Vilken rekommenderar du för dedikerad flyg/race-maskin?

Som länkas här ovan så finns det en del att köpa i Sverige. Man kan dock komma billigare undan om man köper t ex via Banggood, även med postavgifter. Än billigare om man ger sig på att bygga själv (inte så svårt, finns bra videos på YouTube och fördelen med att bygga själv är att det är lätt att fixa när nåt går sönder). Det finns en del färdiga paket med drönare, radio och glasögon som är helt ok. Vanligtvis följer det med ett batteri men du behöver Lipo-laddare också och troligen ytterligare batterier.

Numera bygger jag bara själv men min första var Eachine X200 som numera ersatts av x220. Finns med radio som paket:

https://www.banggood.com/Eachine-Wizard-X220S-FPV-Racer-Omnib...

Helt ok FPV-glasögon:

https://www.banggood.com/Eachine-EV100-720540-5_8G-72CH-FPV-G...

Extra batterier har jag köpt hos Kullagergrossisten som brukar har bra priser.

Laddare: https://www.banggood.com/Wholesale-IMAX-B6-Digital-RC-Lipo-Ni...

Tips är också att beställa extra propellrar då de går i ganska snabb takt i början. t ex:
https://www.banggood.com/1-Pair-DYS-5042-5-Inch-3-Blade-Prope...

Har man aldrig flugit FPV och vill ha nåt att lära sig med utan att riskera att köra sönder alltför mycket så kan man passa på att beställa en sån här ock köra med i början:

https://www.banggood.com/Eachine-E013-Micro-FPV-Racing-Quadco...

Videoguide med lista på delar för eget bygge, den jag använde mig av när jag byggde min första quad:
https://www.youtube.com/watch?v=Avp8MurmeEY&t=517s

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

@DaBone: Bytte mobil eftersom One Plus är hopplöst med DJI-prylar. Nytt batteri i min gamla Nexus 6P och allt funkar plugh and play. Men...

Stoppade i Nexusen och startade från ett brunnslock med järnhantag. Flög en stund men 50 meter bor och på 100 m höjd kom nog fjärrkontrollen/Drönaren på att den inte kände igen mobilen så signal lost. Kom tillbaka men drönaren ville landa på brunnslockets kant och järnhantag. Tog tag i drönaren när han stod och tvekade över sin landningsplats men den gick fasen i mig inte dra ner. Tog i som attan men drönaren stod blixt stilla i luften. Men svinga bort den gick men den kom tillbaka och landade med propellerna intrasslade i järnhandtaget och vände sig sedan för att skala lite på brunnslocket för att slutligen lägga sig på rygg på marken.

Gjorde sedan en riktig pairing med mobilen och sedan kunde jag flyga två tjugominuters pass som om inget innan hade hänt. Mavic Air är nog rätt så tåliga apparater.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@DaBone: Bytte mobil eftersom One Plus är hopplöst med DJI-prylar. Nytt batteri i min gamla Nexus 6P och allt funkar plugh and play. Men...

Stoppade i Nexusen och startade från ett brunnslock med järnhantag. Flög en stund men 50 meter bor och på 100 m höjd kom nog fjärrkontrollen/Drönaren på att den inte kände igen mobilen så signal lost. Kom tillbaka men drönaren ville landa på brunnslockets kant och järnhantag. Tog tag i drönaren när han stod och tvekade över sin landningsplats men den gick fasen i mig inte dra ner. Tog i som attan men drönaren stod blixt stilla i luften. Men svinga bort den gick men den kom tillbaka och landade med propellerna intrasslade i järnhandtaget och vände sig sedan för att skala lite på brunnslocket för att slutligen lägga sig på rygg på marken.

https://preview.ibb.co/bv0eyJ/IMG_20180602_213646.jpg

Gjorde sedan en riktig pairing med mobilen och sedan kunde jag flyga två tjugominuters pass som om inget innan hade hänt. Mavic Air är nog rätt så tåliga apparater.

Låter som en bra nybörjar drönare.. Eller en som man bara vill leka och testa gränserna med. Har svårt att "leka" med min Inspire 2, då jag inte gärna vill krascha den.

Håll dig dock borta från brunnslock och järnstrukturer, då de kan sabba kompassens kalibrering och du får en fly-away på köpet.

Visa signatur

Permalänk

Fick nyss av en slump reda på att Dji hade "waypoints".

Kan jag själv välja höjd från olika punkter osv? Exempelvis 10m höjd från punkt a till punkt b och sedan 15m från punkt b till punkt c?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nej, men det är ju fortfarande 120m över mark som gäller, så om det är roligare uppe i bergen eller inte kan ju bara du avgöra..
Sen kan du ju också räkna med att du inte får flyga i nationalparker, som t.ex. vid Kebnekaise.

Kebnekaise ligger inte i någon nationalpark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kebnekaise ligger inte i någon nationalpark.

Du verkar ha rätt. Men sveriges nationalparks-plan var tidigare, att ta med även Kebnekaise.. så tog för givet att det blivit så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har börjat flyga min Mavic Pro mer seriöst och älskar den för varje gång jag kör.
Övertalade polarn att köpa Mavic Air med Fly more combo under pågående rean.

Edit: Polarn sa att rean tog slut igår.

Permalänk
Medlem

En video för den som är sugen på att bygga sin egen race-drönare..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GauntMan:

Som länkas här ovan så finns det en del att köpa i Sverige. Man kan dock komma billigare undan om man köper t ex via Banggood, även med postavgifter. Än billigare om man ger sig på att bygga själv (inte så svårt, finns bra videos på YouTube och fördelen med att bygga själv är att det är lätt att fixa när nåt går sönder). Det finns en del färdiga paket med drönare, radio och glasögon som är helt ok. Vanligtvis följer det med ett batteri men du behöver Lipo-laddare också och troligen ytterligare batterier.

Numera bygger jag bara själv men min första var Eachine X200 som numera ersatts av x220. Finns med radio som paket:

https://www.banggood.com/Eachine-Wizard-X220S-FPV-Racer-Omnib...

Helt ok FPV-glasögon:

https://www.banggood.com/Eachine-EV100-720540-5_8G-72CH-FPV-G...

Extra batterier har jag köpt hos Kullagergrossisten som brukar har bra priser.

Laddare: https://www.banggood.com/Wholesale-IMAX-B6-Digital-RC-Lipo-Ni...

Tips är också att beställa extra propellrar då de går i ganska snabb takt i början. t ex:
https://www.banggood.com/1-Pair-DYS-5042-5-Inch-3-Blade-Prope...

Har man aldrig flugit FPV och vill ha nåt att lära sig med utan att riskera att köra sönder alltför mycket så kan man passa på att beställa en sån här ock köra med i början:

https://www.banggood.com/Eachine-E013-Micro-FPV-Racing-Quadco...

Videoguide med lista på delar för eget bygge, den jag använde mig av när jag byggde min första quad:
https://www.youtube.com/watch?v=Avp8MurmeEY&t=517s

Tack för länkarna och tipsen på vad man kan köpa!

Skrivet av DaBone:

En video för den som är sugen på att bygga sin egen race-drönare..

https://www.youtube.com/watch?v=TOfY590X4OY

Tack för den där länken. Riktigt bra, tydlig och pedagogisk. Funkar fint för mig.

Jag tror jag lever i fel årtioende. Eller är för kräsen

Jag vill ha en drone som..
skjuter fina bilder och videos (DJI)
har 1080p med goggles (DJI)
kan användas för freestyle (random racing drone)
har runt 30min flygtid, gärna mer (DJI)
Lång räckvidd (DJI/Ocusync)
Låg input lag till goggles (RF)
Slippa skruva och pilla ihop allt själv (DJI)

Och har alla funktioner och safety-features som DJI (Mavic Air) har, om man väljer att använda dem. Med möjlighet att stänga av allt. Beroende på om man ska köra video/foto eller freestyle.

+ säkert en massa fler saker som jag missat nu.

Permalänk
Medlem

Köpa Mavic eller Pro

Hej,
Funderar på att köpa en Mavic eller en Pro, men hört att i alal fall Mavic har en räckvidd på typ 200-300m i Sverige? Att den går in i nåt EC mode som sätter begränsningar? Är det någon som vet om det är sant? Känns ju ovärt isf? Är det samma för Pro? Eller finns det hack så man kan komma runt det?