Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SWIN:

Häpp, så köpte man något igen från Kina

Ett kretskort för 350:- inklusive "Standard SpeedPAK" - lär vara snabbfrakt av någon sort.

Tyvärr kommer jag nog inte få något annat, än en räkning på 75:- från Postmord, kretskortet kommer nog slängas, med miljoner andra betalda försändelser.

En kul affärsidé hur som helst, varje person som beställer något från utlandet cashar man in 75:- kronor på, sedan slänger man deras paketet.

Glöm inte momsen Herr "livet har allt en guldkant ändå"! Det blir 75+87,50=162,50 SEK, först därefter kastar man ditt paket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Glöm inte momsen Herr "livet har allt en guldkant ändå"! Det blir 75+87,50=162,50 SEK, först därefter kastar man ditt paket

Jättesnällt tack - jag behövde lite uppmuntran...

Jisses vilken tvärbroms man ordnat på all handel med utlandet...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Skrivet av SWIN:

Tyvärr kommer jag nog inte få något annat, än en räkning på 75:- från Postmord, kretskortet kommer nog slängas, med miljoner andra betalda försändelser.

En kul affärsidé hur som helst, varje person som beställer något från utlandet cashar man in 75:- kronor på, sedan slänger man deras paketet.

Jag har fått allt jag betalat Postnord för, men däremot kan det ta lång tid innan Postnord skickar ut en anmodan att betala. Eftersom det jag beställer brukar skickas utan spårningsnummer, kan jag inte heller testa om det går att betala på "moms.postnord.se" innan Postnord talat om vilket UB-nummer de hittat på.

Skrivet av anon910:

det är det jag menar, det stod inget värde på paketet och på den tiden tullen hade hand om detta så skickade de hem ett brev där man efterfrågade kvitto/bet transaktion på varan. nu verkar de ju bara skjuta från höften

Det låter galet. Då överklagar man om de ska ha för mycket, men få lär överklaga om de ska ha för lite. Såg paketet öppet ut, d.v.s. har de tittat efter om det ligger något kvitto i lådan?

Det har alltid varit Postnord som hanterat förtullningen åt Tullverket, men det är möjligt att Postnord tidigare lämnat över försändelser till Tullverket om det inte gått att fastställa försändelsens värde utifrån de uppgifter som finns på försändelsen. Tullverket får, till skillnad från Postnord, öppna försändelser, även om det förstås är enklare att fråga mottagaren.

Permalänk
Inaktiv

paketet var oöppnat. det för ca 17år sedan fick jag brev från tullverket att de vill ha in kvitto på vad jag hade betalat för varan, det hände vid 2 tillfällen. man kunde även på den tiden posta kvittot i förväg så slapp man vänta på att få hem brevet med förfrågan, man tjänade då en vecka .

Sedan dess har jag inte tullat ett enda paket, och har nog gjort ca 15-20 beställningar per år, och när aliexpress slog upp porttarna kunde man lätt lägga 10 best i veckan utan att bekymra sig över tull och moms. numera tar jag via holland, spanien och tyskland för det mesta, lite dyrare men man slipper vänta ett halvår, spanien ca 4dar, hollan likaså, tyskland är av någon anledning liet segare, upp till 2v tar det för det mesta

Permalänk
Skrivet av anon910:

paketet var oöppnat. det för ca 17år sedan fick jag brev från tullverket att de vill ha in kvitto på vad jag hade betalat för varan, det hände vid 2 tillfällen. man kunde även på den tiden posta kvittot i förväg så slapp man vänta på att få hem brevet med förfrågan, man tjänade då en vecka .

Det där låter ju intressant. Jag handlar ibland från en japansk butik som inte förstått att man ska fylla i en CN22-blankett. Hittils har det inneburit att allt gått igenom utan avgifter, men jag vet inte hur det blir i framtiden. Jag kan förstås skicka in ett kvitto, men kvittot är på japanska och jag oroar mig för vad som händer om Postnord inte kan läsa kvitton skrivna på japanska. Frakten tar några månader och en försändelse borde dyka upp i Sverige under denna månad eller nästa månad och jag oroar mig för att Postnord vill ha en auktoriserad översättning av kvittot, vilket kan kosta flera tusen kronor, d.v.s. mångdubbelt mer än värdet på innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skrivet av Johnnymann:
Så är det grönt läge att beställa från Wish nu alltså?
Har inte förstått om avtalet är klart eller om dom bara diskuterar det

När det är klart borde det synas vid betalningstillfället på Wish.

Kan säga att det syns redan nu, när man lägger något i kassan så ökar priset markant, frågan är bara om det är godkänt än eller om man måste traggla sig igenom postnords strul igen?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

hm, testade igen och nu vart det inget påslag, märkligt.
De kanske bara testade funktionen

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv

**slutet på tråden rensat från Offtopic //Mod **

Permalänk
Medlem

Jag saknar fortfarande mängder med paket, beställde elektronikkomponenter som ej går köpa inom EU. Då framförallt logikkretsar, behöver x antal och får köpa från många olika säljare när det gäller sedan länge EOL komponenter... Har kostat mig över ett par tusen extra i avgifter för komponenter som går på hundringar för allt...
Men sen att ett tiotal inte dykt upp ännu är oroande... Då allt beställdes kort innan nya påslaget och jag sitter med kretskort som skall poppuleras.. Sen dyker dem inte upp är det 750kr extra i avgifter som gått rätt ner i toaletten och ett hutlöst långt väntande....

Hade fasen vart bättre för mig att beställa defekta kort för runt 2000kr styck för att få nästan alla komponenter på en gång...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag saknar fortfarande mängder med paket, beställde elektronikkomponenter som ej går köpa inom EU. Då framförallt logikkretsar, behöver x antal och får köpa från många olika säljare när det gäller sedan länge EOL komponenter... Har kostat mig över ett par tusen extra i avgifter för komponenter som går på hundringar för allt...
Men sen att ett tiotal inte dykt upp ännu är oroande... Då allt beställdes kort innan nya påslaget och jag sitter med kretskort som skall poppuleras.. Sen dyker dem inte upp är det 750kr extra i avgifter som gått rätt ner i toaletten och ett hutlöst långt väntande....

PN verkar fortfarande ha enorma logistiska problem. Ska man ge PN kritik för något så är det pga. att man inte tagit tag i detta utan man har tagit och kört ned huvudet i sanden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Verkar i alla fall som att PostNord slipper betala ersättning för att man inte tagit tag i detta tidigare.

https://www.svd.se/postnord-slipper--staten-kan-ha-mist-milja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar i alla fall som att PostNord slipper betala ersättning för att man inte tagit tag i detta tidigare.

https://www.svd.se/postnord-slipper--staten-kan-ha-mist-milja...

Skandalöst. Både från staten för att de inte haft någon som inspekterat att det gått rätt till och för PN som inte får känna konsekvenser av att skita i beslut från Riksdagen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför det är så mycket diskussioner kring detta?!

Antingen är det kids som använt sina glasspengar till att handla från Kina och nu inte har 75:-
Eller så är folk bara jävligt "jobbiga".

Tidigare var denna expeditionsavgift (från postnord) på 125:-, OM paketet inte slank igenom av ren tur. Att det i praktiken var så att små brev/paket med väldigt låga värden gled igenom systemet var förmodligen ett resultat av att det helt enkelt inte var kostnadseffektivt att dra in kostnaderna för dessa brev/paket.

Sen kom "svensson kan handla billig från Kina"-BOOM:en och man insåg att det började röra sig om oerhört stora mängder försändelser. Här någonstans beslutar man att bli mer noggrann och kolla typ alla paket, vilket man skulle gjort tidigare också men slarvat med.

Samtidigt sänker man ju den faktiskt avgiften från 125:- till 75:- för att hantera paketet.

Att folk sedan haft tur då deras paket slunkit igenom tullen utan avgifter tidigare är ju inget man kan belasta postnord för. Jag har betalat de där 125:- många gånger och även om det är trist så är det så det fungerar. Nu för tiden behöver jag ju bara betala 75:- så det är ju positivt!

Summan är då att;
Tidigare var det lotto, 0 eller 125:- (0:- om de missade samt 125:- om de gjorde på rätt sätt).
Nu är det alltid 75:-

Egentligen så det ju helt korrekt att alla importerade paket kontrolleras och beskattas enligt gällande regler, eller hur?

Till alla som är så arga: VARFÖR använder ni inte någon annan speditör än postnord? Kan det vara för att deras avgifter är ännu högre än postnords?

Om ett företag är så jäkla dåligt varför använder ni det då?

Permalänk
Inaktiv

Ja, reglerna har varit såhär i alla år, mer el mindre, jag tullade och momsade Paket redan for 20år sedan från asien, ingen skillnad från idag, Dok så kollades paketen sällan el aldrig, och jag har nog max momsat 4paket på alla dessa år.

Och jag handlar fortfarande utan att betala moms från asien, det finns alltid omvägar att gå.......

Permalänk

Om det är någon som har tips på sätt som funkar att slippa avgiften kan vi ju dela med oss istället

Handlar man flera paket lönar det sig att skicka till dem via mail forwarding företag. T.ex. via Frankrike. Ingen straffavgift, ingen moms. Kostar en slant, men på 3-4 paket är den summan intjänad. Exempel på företag som erbjuder detta: https://www.colisexpat.com/pages/en/

En del säljare skickar med yunexpress. Då tullas det i något EU land och skickas som EU försändelse och kommer sedan direkt i brevlådan. Finns säkert fler knep

Permalänk
Medlem

@karlfrode: Frankrike har moms på postorder från tredje land och speditionsavgifter som är högre än PostNords, skicka till lager i annat land om du vill använda "package forwarders".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Glöm inte momsen Herr "livet har allt en guldkant ändå"! Det blir 75+87,50=162,50 SEK, först därefter kastar man ditt paket

Det blev 121:- i avgift, så betalt via Swish - nu kan man glömma bort det paketet för gott.
Den beställning jag tidigare betalade för över en månad sedan, har inte dykt upp.

Är väl jobbigt att bära ut brev, bättre hysta dom efter cashat in avgiften.

Postmord har hittills tjänat 25 miljoner enbart på 75:- avgiften, men går galet back ekonomiskt ändå.

https://www.breakit.se/artikel/12659/postnord-har-fatt-in-mil...

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/postnord-van...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har uppfattat det som att det även inom Tullverket fanns en sådan etablerad praxis men att man nu inte vill låtsas om detta. Att man sedan inte ingripit tidigare från Tullverkets sida är också suspekt. Om det börjar rotas i den saken, kanske man hittar något och det vill nog inte Tullverket.

Låter bara som en konspirationsteori, har inte Tullverket publicerat felaktig information så finns det inget att hitta och inte ens PostNord påstod innan media börja kritisera dem att det fanns någon sådan praxis, så det kommer du helt enkelt inte hitta. Sen har de givetvis varit medvetna om att grejer gått igenom oförtullade, men det har aldrig funnits något särskilt värde för detta. Att säljarna på andra sidan klotet har haft uppfattningen att det är samma regler till alla EU-länder är något helt annat. De som formellt gjort fel är ju de som tagit emot grejerna, Tullverket har inga medel att straffa en speditör/ombud mer än att upphäva tillstånden i princip och det har de ingen anledning att göra längre. Finns inga böter som straff, eftersom det är deras kunder som smugglat och inte PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, reglerna har varit såhär i alla år, mer el mindre, jag tullade och momsade Paket redan for 20år sedan från asien, ingen skillnad från idag, Dok så kollades paketen sällan el aldrig, och jag har nog max momsat 4paket på alla dessa år.

Så är det ju, har beställt både från diverse länder i Asien och andra länder i 12-13 år och bara stött på "problem" (i form av moms, vilket inte är ett problem alls) ett fåtal gånger. Att det här har blivit en så stor grej är ju för att herr och fru Svensson lyckades upptäcka Wish och liknande sidor några år tillbaka. Det stora problemet för mig är dock att det lägger till såpass mycket extra tid på försändelser (flera dagar till veckor) att det i många fall är bättre att betala ett högre pris inom EU än det är att vänta i de fall Postnord ska blandas in. Väntar på tre försändelser som ska ta vägen förbi Postnord, ett från Kina och två från USA och alla tre sitter fast någonstans i SESTOA-limbo (SESTOA är koden för Stockholm, utrikes, alltså att de har kommit fram till Sverige). Det här är inga lågvärdesförsändelser direkt utan ligger på 500-1000 SEK. För ett år sedan hade jag redan haft dessa.

Men tack vare att ovan nämnda herr och fru Svensson köpte miljontals små paket för 4-100 kronor styck så får jag vänta längre, vilket är surt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Så är det ju, har beställt både från diverse länder i Asien och andra länder i 12-13 år och bara stött på "problem" (i form av moms, vilket inte är ett problem alls) ett fåtal gånger. Att det här har blivit en så stor grej är ju för att herr och fru Svensson lyckades upptäcka Wish och liknande sidor några år tillbaka. Det stora problemet för mig är dock att det lägger till såpass mycket extra tid på försändelser (flera dagar till veckor) att det i många fall är bättre att betala ett högre pris inom EU än det är att vänta i de fall Postnord ska blandas in. Väntar på tre försändelser som ska ta vägen förbi Postnord, ett från Kina och två från USA och alla tre sitter fast någonstans i SESTOA-limbo (SESTOA är koden för Stockholm, utrikes, alltså att de har kommit fram till Sverige). Det här är inga lågvärdesförsändelser direkt utan ligger på 500-1000 SEK. För ett år sedan hade jag redan haft dessa.

Men tack vare att ovan nämnda herr och fru Svensson köpte miljontals små paket för 4-100 kronor styck så får jag vänta längre, vilket är surt.

ja det är ju klart, det är ju bara du som har rätt att beställa grejer från utlandet.. fan ta dom nä men skämt och sido... jag upplever att leveranstiderna varierar sjukt mycket, ena ordern kan komma på en vecka andra kan ta 3 månader... Så när jag beställer från usa/kina så brukar jag räkna med att det tar så lång tid och kan jag inte klara mig utan saken så länge beställer jag från eu

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@MH25: har du bråttom så är det ju bara välja DHL, UPS,FedEx eller liknande...pengar verkar ju inte vara en trång sektor ^^
För övrigt har dom ju redan gått ut med för minst någon månad sedan att paketvolymerna från kina har droppat till typ 1/10....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

ja det är ju klart, det är ju bara du som har rätt att beställa grejer från utlandet.. fan ta dom nä men skämt och sido... jag upplever att leveranstiderna varierar sjukt mycket, ena ordern kan komma på en vecka andra kan ta 3 månader... Så när jag beställer från usa/kina så brukar jag räkna med att det tar så lång tid och kan jag inte klara mig utan saken så länge beställer jag från eu

Nej, det har jag aldrig påstått, jag har inte något emot att herr och fru Svensson köper badankor med blinkande dioder för 2 kronor eller skor för 37,50 på Wish. Jag konstaterar bara att det är ett relativt nytt fenomen och att den explosionen har förändrat sättet som paket hanteras på, till det sämre. Vilket är lite tråkigt när man är van vid hyfsat konsekventa leveranstider, vilket jag har varit de senaste åren. Men jag gör som du, behöver jag något snabbt beställer jag inom EU.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@MH25: har du bråttom så är det ju bara välja DHL, UPS,FedEx eller liknande...pengar verkar ju inte vara en trång sektor ^^
För övrigt har dom ju redan gått ut med för minst någon månad sedan att paketvolymerna från kina har droppat till typ 1/10....

Absolut, och det gör jag också. Där det är möjligt. Tyvärr erbjuder inte alla leverantörer det alternativet.

Ja, och att det har sjunkit är bra, på så många sätt. Dels den rena miljöaspekten och dels för att Postnord kanske kan börja arbeta effektivt. Vilket jag betvivlar, av andra skäl.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv

**tråds rensad fråm OT/trams/otrevligheter/§8/§1 (och svar på dessa: Istället för att svara på "flaimbait"; anmäl inläggen!): vänligen håll en trevlig ton och håll er till ämnet! //mod **

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SWIN:

Det blev 121:- i avgift, så betalt via Swish - nu kan man glömma bort det paketet för gott.
Den beställning jag tidigare betalade för över en månad sedan, har inte dykt upp.

Är väl jobbigt att bära ut brev, bättre hysta dom efter cashat in avgiften.

Postmord har hittills tjänat 25 miljoner enbart på 75:- avgiften, men går galet back ekonomiskt ändå.

https://www.breakit.se/artikel/12659/postnord-har-fatt-in-mil...

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/postnord-van...

Du har min Fullständiga förståelse !
Det är fånigt att man själv ska behöva maila tullverket på: tullverket@tullverket.se för att få betala rätt moms!

Som tur är är det rätt enkelt att maila tullverkat (se adress ovan) och bifoga skärmbild/verifikat på vad du betalat för ordern (kvitto), så fixar tullverket så att du kan få betala momsen som PN missat att betala in! (41,50SEK).

No worries: tullverket fixar så du kan betala in full moms! Bara informera dem om att PN envisas med att dra för lilte moms!

P.S. Å andra sidan kanske det jämnar ut sig med att jag fick betala dubbel moms på mitt senaste paket! PN har ju en ovana att byta trackingid på internationella paket! Jag fick betala moms för bägge trackingID:n (trots att det var samma paket): 931 SEK extra moms! D.S.

Permalänk
Medlem

Ja postnord är verkligen underbara fick själv en avgift på 525kr moms och 75kr i avgift bara där går det ju inte ihop vore momsen så hög borde ju avgiften varit högre.

Nej problem var att de inte kunde räkna rätt när det gällde ukrainsk valuta den riktiga momsen skulle varit på runt 60kr.

Detta försökte postnord lösa med att skicka nya avier med rätt belopp i 29 dagar men något i systemet funkade inte , så de bad mig betala in den felaktiga summan och så skulle jag få en kreditering sagt och gjort jag betalade in då hade jag varit i kontakt med deras chatt 8 ggr.

Några dagar senare får jag ett mail där dom säger att de inte kan godkänna krediteringen utan jag skall vända mig till tullen inget om varför de inte kan godkänna den.

Kontakta postnords chat de säger att krediteringen inte blivit godkänd pga av att de inte kan se att jag betalat något fast går jag in på paketets sida så står det att den är betald .

Jag frågar då varför de skickat vidare paketet om de inte sett att de har fått några pengar då säger de att det blivit ett fel i systemet som skickat vidare mitt paket av misstag.

Jag får då ännu en gång rådet att vända mig till tullen men jag säger att det kan jag ju inte göra om postnord inte ansett sig fått några pengar av mig.
Erbjuder dem en screenshot eller kontrollnummer på kortbetalningen, de är de inte intresserade av jag frågar om jag skall göra en kortreklamation, får svaret om de känns rätt så gör det då och så avslutas chatten med orden tror inte vi kommer fram till någon lösning.

Ringer sen kundtjänst då får jag svaret att pengarna visst finns inne och summan jag betalat in blivit fel och att jag skall bli krediterad återstår väl att se vad som händer

Permalänk
Skrivet av anon257891:

P.S. Å andra sidan kanske det jämnar ut sig med att jag fick betala dubbel moms på mitt senaste paket! PN har ju en ovana att byta trackingid på internationella paket! Jag fick betala moms för bägge trackingID:n (trots att det var samma paket): 931 SEK extra moms! D.S.

Räcker det inte med att bara betala ena räkningen om det kommer två stycken, en per kolli-id? Det där måste förstås gå att reklamera så att du får tillbaka extramomsen och extraavgiften.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande:

Räcker det inte med att bara betala ena räkningen om det kommer två stycken, en per kolli-id? Det där måste förstås gå att reklamera så att du får tillbaka extramomsen och extraavgiften.

Jo, självklart har jag kontaktakt PN för att få Tull-ID, och sen vidarebefodrat dito till tullverket på: omprovning@tullverket.se , no worries! Å andra sidan kunde inte PNs kundtjänst se att det var samma paket (med två olika tracking ID), när ombudet pratade med dem vid utlämningstillfället.

Så... Vem vem vågar chansa på att INTE betala "extra" moms när man står vid utlämningen och ser sitt paket? Jag menar det har varit "försvunnet" i två månader... om jag inte betalar (lägger ut kosing) så kommer ju garanterat PN slarva bort och/eller skicka tillbaka paketet!

Hade det varit en "standardprodukt" så kanske jag hade, eventuelt, vågat chansa, men detta paketet beställde jag för 1 år sedan (specialtillverkat): inte sugen på att det "försvinner" i PNs admin/slarv.

Permalänk
Avstängd

En lustig detalj är att PM inte har något som helst ansvar för paketen dom transporterar.

Ett paket som slängs, stjäls, tappas bort, eller bara försvinner är inget som man kan få ersättning för från PM.

Trots bildbevis att paketet faktiskt en gång varit i PM's ömma vård, är det avsändaren eller säljaren som man skall kontakta för att få ersättning, när PM fipplat bort paketet.

Det har varit debatt i många år vad vi skall göra av kärnavfallet från våra reaktorer.
En mycket enkel lösning är att skicka det med PM, då kommer det garanterat att försvinna helt spårlöst.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

@SWIN: Är upp till avsändaren att försäkra och sen reklamera det som försvinner, du som kund hos säljaren kan ju via de flesta plattformar eller betalleverantörer reklamera och få pengarna tillbaka vilket som. Är ju inte mottagaren som är kund hos PostNord, mer än att du betalar för importdeklarationen då. Är självklart samma sak hos alla speditörer, man kan bara ingå i avtal med någon man ingår i avtal med.