Permalänk

Får inte HDCP att fungera

Av någon anledning fungerar inte HDCP på min skärm, en Acer XF270HUA. Enligt återförsäljare ska den ha stöd för HDCP, men jag får det inte att fungera med varken HDMI (2.0) eller DP.

Grafikkort: Radeon RX Vega 56
OS: Windows 10

En potentiell lösning jag hittade på Google är installera om Media Feature Pack, men för mig löste inte det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Av någon anledning fungerar inte HDCP på min skärm, en Acer XF270HUA. Enligt återförsäljare ska den ha stöd för HDCP, men jag får det inte att fungera med varken HDMI (2.0) eller DP.

Grafikkort: Radeon RX Vega 56
OS: Windows 10

En potentiell lösning jag hittade på Google är installera om Media Feature Pack, men för mig löste inte det problemet.

Kan inte hitta någon stans att den skärmen är HDCP kompatibel.
Fråga återförsäljaren var han fått uppgifterna ifrån.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hockey Stick: HDCP är en funktion på kretsnivå. Så gott som alla licensierade produkter med HDMI-anslutning avsedda för att visa eller skicka upphovsrättskyddat material ska hantera HDCP. De få gången produkterna med HDMI saknar kapacitet för HDCP är produkter likt HDMI-till-VGA-omvandlare och liknande produkter där man inte kan använda HDCP.

Det är alltså väldigt få datorskärmar försedda med HDMI som helt saknar HDCP. I princip alla skärmar som är byggda enligt licensen för HDMI hanterar HDCP.

Detta hindra dock inte att det blir fel och att själva processen med att acka HDCP-handskakningar kan misslyckas i flera scenarion. Det finns också versioner av HDCP och källan kan kräva en nyare version än vad skärmen hanterar, till exempel kräver UHD och HDR-källor (likt Netflix 4K) att HDCP 2.2 hanteras. Detta finns sällan på reguljära datorskärmar, skulle ha svårt att se att XF270HUA hanterar HDCP 2.2 till exempel.

Så frågan är vad menar du med "Får inte HDCP att fungera"? Är det en dialogruta någonstans som säger detta? Vad är det du försöker uppnå?

Permalänk

@Laxpudding: Jag försöker kolla på HBO som använder sig av HDCP då bilden är tydligt lågupplöst. När jag kollar skärmens specifikationer i Radeon-inställningarna så står det att HDCP är inaktiverat. Under fliken "åsidosätt" kan man växla HDCP av och på. Jag har provat båda lägen men det löser inget.

Jag stötte redan på problemet med min gamla skärm, en Dell U2412M som stöder HDCP över DVI. Det var dock efter att jag skaffade mitt nuvarande grafikkort (Vega 56 som sagt) som jag fick problem med HDCP. Hur sent problemet uppstod vet jag dock inte då jag inte återaktiverade mitt HBO-abonnemang förrän flera månader efter inköpet. Då den skärmen inte har en HDMI ingång samt att mitt nya grafikkort inte har en DVI-utgång så trodde jag att det kanske var min lösning att köra HDMI via DVI-adapter som ställde till det. Provade då med displayport istället som inte heller löste saken.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hockey Stick: HDCP kan inaktiveras (och ska inaktiveras) ifall du har någon enhet i kedjan som inte är HDCP-kapabel eller följer än äldre version än vad källan kräver. Till exempel en skärm som är ansluten via VGA eller någon form av aktiv omvandlare på vägen - även om den skärmen inte används för att visa själva bilden.

Kan också vara ett specifikt problem med U2412M, till exempel att den inte hanterar HDCP över DP, att DP är inaktiverat i skärmen på något sätt.

En dator adderar också extra lager i den här kedjean där codecs och mjukvara (webbläsaren i ditt fall, kanske?) också måste arbeta med rätt protokoll för att det ska fungera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Hockey Stick: Kan också vara ett specifikt problem med U2412M, till exempel att den inte hanterar HDCP över DP, att DP är inaktiverat i skärmen på något sätt.

En dator adderar också extra lager i den här kedjean där codecs och mjukvara (webbläsaren i ditt fall, kanske?) också måste arbeta med rätt protokoll för att det ska fungera.

Fast den skärmen hanterade ju HDCP över DVI med mitt gamla grafikkort. Jag antog bara att den inte kunde hantera det över just HDMI via DVI-adapter på mitt nya grafikkort.

Min nya skärm har ju dock en HDMI-ingång så utöver kabeln finns det ingen annan hårdvara i kedjan så att säga. Mina misstankar riktas just nu mot drivrutiner och grafikkortet. Radeon-mjukvaran indikerar ju att HDCP är inaktiverat, men vad det är som inaktiverar den har jag ingen aning om ännu.

Finns det annan videorelaterad mjukvara/drivrutin som kan ha en påverkan på HDCP? Något som går att ominstallera eller eventuellt ta bort? Jag har redan provat att installera om drivrutinen till grafikkortet.