Hjälp mig att hitta drivrutin till min skärm!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att hitta drivrutin till min skärm!

Har en 120hz Viewsonic vx2268wm som jag funderar på att behålla vid nyköp av stationär dator lite längre fram. Men tyvärr hittar jag ingen drivrutin till denna på Viewsonics hemsida, den verkar inte finnas där alls. Har googlat men är osäker på sidorna som kommer upp om det är virus och sånt istället för drivrutiner.

Någon som vet var jag kan hitta säkra sidor för drivrutinen till skärmen?

Permalänk
Medlem

Du behöver inga speciella drivrutiner för skärmen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver inga speciella drivrutiner för skärmen.

Jag har testat utan och kunde varken ställa in 120hz eller maximal upplösning utan rätt drivrutin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skärmen kanske inte klarar av 120 Hz? Databladet hos Viewsonic anger ingen uppdateringsfrekvens. 1680x1050 anges som max upplösning.
Du kör den väl på DVI-DL kabeln och inte via VGA-kontakten?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Skärmen kanske inte klarar av 120 Hz? Databladet hos Viewsonic anger ingen uppdateringsfrekvens. 1680x1050 anges som max upplösning.
Du kör den väl på DVI-DL kabeln och inte via VGA-kontakten?

Jo så vitt jag vet ska den klara 120 Hz, det är den inställd på. Är inte hemma nu men det är nog dvi-kabeln jag kör på! Vill få tag på drivrutinerna, finns det ingen sida som tillhandahåller det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar den, maila Viewsonic och fråga.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Bildexpert 📺

Det behövs normalt inga drivrutiner till en skärm, utan det som ibland är "drivrutiner" är ofta fil med (.INF tror jag - är ingen windows-expert) som innehåller metadata om skärmen. Detta kan vara ett sätt att hantera skärmar som har felprogrammerad EDID och till exempel inte meddelar rätt signalformat och timings till Windows.

120 Hz på en 9 år gammal skärm lär använda DVI-DL och den vanligaste orsaken till att det inte fungerar med höga frekvenser är för att kabeln inte är DVI-DL-kopplad.

Permalänk
Medlem

@Hillzing:
ViewSonic VX2268wm Drivers Download
Klicka på den andra nerladdnings länken (den under den står AD på)
Du behöver inte vara direkt orolig att det är ett virus, eftersom den inte innehåller någon .exe-fil, visserligen kan kanske .inf-filer innehålla skadlig kod, men de är lätta att inspektera i en textfil hanterare, te.x Notepad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hade själv en VX2268Vm tidigare och använde aldrig någon drivrutin. Däremot är det som tidigare nämnt ett måste med Dual-link dvi samt maxupplösning 1680x1050.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Hillzing:
ViewSonic VX2268wm Drivers Download
Klicka på den andra nerladdnings länken (den under den står AD på)
Du behöver inte vara direkt orolig att det är ett virus, eftersom den inte innehåller någon .exe-fil, visserligen kan kanske .inf-filer innehålla skadlig kod, men de är lätta att inspektera i en textfil hanterare, te.x Notepad.

Tackar, är det den som är på 7.29K i storlek?

Hittade nu. Vilken är det av de fyra filerna man ska använda som slutar på:

".cat"

".ICM"

".inf"

".PNF"

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hade själv en VX2268Vm tidigare och använde aldrig någon drivrutin. Däremot är det som tidigare nämnt ett måste med Dual-link dvi samt maxupplösning 1680x1050.

1. Jag har den stora kontakten inkopplad med skruvar på varsin sida. Är väl DVI?

2. Upplevde du att du hade 120 hz utan drivrutin?

3. Hur håller sig denna skärm med dagens skärmar tycker du? Värt att köpa ny?

Permalänk

Har du verifierat att din kabel faktiskt är en dual link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Har du verifierat att din kabel faktiskt är en dual link?

Japp kollade nu, Dual Link!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hillzing:

1. Jag har den stora kontakten inkopplad med skruvar på varsin sida. Är väl DVI?

2. Upplevde du att du hade 120 hz utan drivrutin?

3. Hur håller sig denna skärm med dagens skärmar tycker du? Värt att köpa ny?

Kan väl bara tillägga något som kan vara värt att tänka på tills nästa gång du vill ställa en fråga.

Lyssna på de svaren du får
Folk tar sin fritid för att hjälpa, lyssna då på svaren

1.
https://cdn3.centrecom.com.au/images/upload/0019535_0.jpeg

2.
Skärmar, som sagts 3 gånger i tråden redan - använder inga drivrutiner.
De kan däremot använda färgprofiler.

3.
Den håller inte alls på något vis, den är en relik.
Konstigt nog så snålar folk ofta på skärmar till datorer.
De kan lägga 20 papp på en dator, 3000 kr på tangentbord och mus, 2000kr på en mikrofon men skärmen? "finns det något under 1500 tro?"

Skärmen är den som visar resultatet av vad allt annat kostat, man bör lägga pengar på dessa i mitt tycke ^^

Inte heller köper man väl begagnade repade glasögon om synen är dålig ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan väl bara tillägga något som kan vara värt att tänka på tills nästa gång du vill ställa en fråga.

Lyssna på de svaren du får
Folk tar sin fritid för att hjälpa, lyssna då på svaren

1.
https://cdn3.centrecom.com.au/images/upload/0019535_0.jpeg

2.
Skärmar, som sagts 3 gånger i tråden redan - använder inga drivrutiner.
De kan däremot använda färgprofiler.

3.
Den håller inte alls på något vis, den är en relik.
Konstigt nog så snålar folk ofta på skärmar till datorer.
De kan lägga 20 papp på en dator, 3000 kr på tangentbord och mus, 2000kr på en mikrofon men skärmen? "finns det något under 1500 tro?"

Skärmen är den som visar resultatet av vad allt annat kostat, man bör lägga pengar på dessa i mitt tycke ^^

Inte heller köper man väl begagnade repade glasögon om synen är dålig ^^

Okej, tack för svaren och förlåt, ska försöka läsa bättre om det är nått jag nu missat!

Hehe min skärm är alltså en relik, skulle vara intressant med ny skärm då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

1. Jag har den stora kontakten inkopplad med skruvar på varsin sida. Är väl DVI?

2. Upplevde du att du hade 120 hz utan drivrutin?

3. Hur håller sig denna skärm med dagens skärmar tycker du? Värt att köpa ny?

Hehe jadu, det var 7 år sen jag hade den men:

1. Ja det är DVI men alla DVI är inte dual-link, dock kan ju din kabel vara trasig också om det har funkat tidigare. (såg att du dubbelkollat att det var DL)

2. Ja det var 120hz

3. Beror väl på hur du själv känner, det är en gammal skärm. Den har låg upplösning och vad jag mins det så har den inte led-belysning heller. Så den billigaste nuvarande 144hz-skärmen lär ju vara bättre.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Hittade nu. Vilken är det av de fyra filerna man ska använda som slutar på:

Det är .inf-filen.
Men det är inget som man "kör", utan man installerar via enhetshanteraren.
Dubbel klicka på skärmen där, och välj driver tabben sedan "Update Driver" i fönstret som ploppar up så väljer du "Browse my computer for driver software" i "Search for drivers in this location", pekar du på mappen där du har packat upp zip-filen, så bör installationen skötas automatiskt.

Dock som nämnt i tråden, en skärm behöver egentligen inte en drivrutin, utan det enda som händer är att märke & modell kommer att synas i enhetshanteraren, samt att vilka upplösningar skärmen stödjer blir inställda i "display settings"

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är .inf-filen.
Men det är inget som man "kör", utan man installerar via enhetshanteraren.
Dubbel klicka på skärmen där, och välj driver tabben sedan "Update Driver" i fönstret som ploppar up så väljer du "Browse my computer for driver software" i "Search for drivers in this location", pekar du på mappen där du har packat upp zip-filen, så bör installationen skötas automatiskt.

Dock som nämnt i tråden, en skärm behöver egentligen inte en drivrutin, utan det enda som händer är att märke & modell kommer att synas i enhetshanteraren, samt att vilka upplösningar skärmen stödjer blir inställda i "display settings"

Bra, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hehe jadu, det var 7 år sen jag hade den men:

1. Ja det är DVI men alla DVI är inte dual-link, dock kan ju din kabel vara trasig också om det har funkat tidigare. (såg att du dubbelkollat att det var DL)

2. Ja det var 120hz

3. Beror väl på hur du själv känner, det är en gammal skärm. Den har låg upplösning och vad jag mins det så har den inte led-belysning heller. Så den billigaste nuvarande 144hz-skärmen lär ju vara bättre.

Okej tack, det kanske lutar att man köper helt ny skärm istället då när det dagas för datorköp