Fel på Samsung NVME disk?

Permalänk
Inaktiv

Fel på Samsung NVME disk?

Jag har value "1" på "Media and Data Integrity Errors" i SMART-värdena.

Det enda jag hittar på det är:

Media Errors: Contains the number of occurrences where the controller detected an unrecovered data integrity
error. Errors such as uncorrectable ECC, CRC checksum failure or LBA tag mismatch are included in this field.

Är det något fel på min disk? Jag körde diskkontroll på den via Windows men den hittade inget.

Permalänk
Medlem

Du har mest troligt en död sektor på din disk men du har ju 5 års garanti på NVME disken så du borde kunna skapa en RMA hos samsung ifall du inte gjort extrema saker på disken som skrivit tonvis av data eller något annat som är utöver det vanliga.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/support/wa...

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patrikf1:

Du har mest troligt en död sektor på din disk men du har ju 5 års garanti på NVME disken så du borde kunna skapa en RMA hos samsung ifall du inte gjort extrema saker på disken som skrivit tonvis av data eller något annat som är utöver det vanliga.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/support/wa...

Hur vet du att det är en död sektor? Det är ju inte en vanlig hårddisk vi pratar om här.

Har kollat med Offline CHDSK och HDTune. De hittade inga bad sectors. Vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet du att det är en död sektor? Det är ju inte en vanlig hårddisk vi pratar om här.

Har kollat med Offline CHDSK och HDTune. De hittade inga bad sectors. Vad är fel?

Vilket operativsystem kör du på? Har du kollat så du har alla viktiga drivrutiner för disken?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag har value "1" på "Media and Data Integrity Errors" i SMART-värdena.

Det enda jag hittar på det är:

Media Errors: Contains the number of occurrences where the controller detected an unrecovered data integrity
error. Errors such as uncorrectable ECC, CRC checksum failure or LBA tag mismatch are included in this field.

Är det något fel på min disk? Jag körde diskkontroll på den via Windows men den hittade inget.

Tolkar jag felbeskrivningen korrekt är det ett mjukt fel i ett block och inget hårdvarufel i själva NVME-enheten. Har du upplevt några problem själv till att börja med?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tolkar jag felbeskrivningen korrekt är det ett mjukt fel i ett block och inget hårdvarufel i själva NVME-enheten. Har du upplevt några problem själv till att börja med?

Inga problem har jag märkt. Kan ha tillkommit när jag uppgraderade firmware på den men är inte säker. Kör Windows 10 och senaste nvme drivisan från Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Markeringen kan var för fel som inträffat men inte aktuell nu (dvs. överskrivet igen utan fel etc.)

Tokiga saker kan hända vid strömavbrott/hård nedstängning med tex dra ut nätsladden etc. då konsument-SSD inte har batteri/kondensator-backup för att spara ned den nyaste data utan där handlar det mer om att inte försätta sig i ett ej startbar läge med att ofta det nyaste skrivna data som ännu inte skrivits ned på NAND - offras och så kanske det vara några sektorer som bara fick halva skrivtiden gentemot den tänkta och datat där är osäkert - och efteråt i nästa start upptäcktes vara osäkert och där ger ditt felmarkering.

Just spänningspåslag och plötslig oförberedd spänningsfrånfall är alltid knepigt i sådana här utrustningar - hur mycket än tillverkarna försöker förutse tänkbara händelseförlopp så finns det alltid fönster där det inte går som tänkt och det finns saker att städa upp vid nästa strömpåslag.