Permalänk

Ny plugg/gaming dator

Hej!

Min stationära har gått sönder och behöver nu en ny dator som är stilren men med bra prestanda. Ska användas till högskolan för CAD-program samt lite gaming, typ PUBG.

Jag har spanat in 2 som jag passar men jag har ett litet dilemma. Den som jag är intresserad av är 15.6" och det känns som en rätt skön storlek för att kunna ha med sig i skolan. Men finns en annan dator för endast 1.5k mer men som har betydligt bättre prestanda som är 17". Det känns dock som att 17 kan vara bökigt att ha med sig, vad tycker ni?

https://www.inet.se/produkt/1961628/acer-aspire-nitro-i5-8gb-... 15.6"

https://www.inet.se/produkt/1962474/acer-aspire-7-a717-i7-16g... 17"

Permalänk
Medlem

@chillkatt: 17 tum är inte lätt att hantera. Min först alaptop var en 17 tummare. Den var riktigt stor, tung och klumpig. Jag har använt både 15, 15 och 13 tummare och jag tycker 15 är det bästa om du både vill kunna jobba och kanske spela lite spel.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@chillkatt: 17 tum är inte lätt att hantera. Min först alaptop var en 17 tummare. Den var riktigt stor, tung och klumpig. Jag har använt både 15, 15 och 13 tummare och jag tycker 15 är det bästa om du både vill kunna jobba och kanske spela lite spel.

Okej tack för svaret! Det skaver lite att det endast är 256 GB SSD på dessa 15", men det kanske är värt för att slippa bära runt på 17"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@chillkatt: Det får du själv avgöra. Men du kan ju skaffa en lätt extern H-disk till datorn

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@chillkatt: Det får du själv avgöra. Men du kan ju skaffa en lätt extern H-disk till datorn

Sant! Jag antar att det går att spela från en extern H-disk? De som påverkas negativt är väl isf endast laddningstider i spelet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@chillkatt: Det kommer funka

Permalänk
Medlem

Även om 15" är lättare än 17" tycker jag fortfarande av erfarenhet att det är för stort och tungt om man skall släpa till universitetet fram och tillbaka. I synnerhet inte när det också lär slinka ner andra saker i väskan som t.ex. matlåda, böcker och kanske även träningskläder. Den du länkade väger trots allt 2.6 kg.
Det finns ju idag laptops på 14" som har måtten av 13" och väger in på under 2 kg. Kolla t.ex. ASUS Zenbook-serie eller Huawei Matebook X (Pro-versionen kommer snart!) som är utrustade med Geforce MX150. Nu presterar ett MX150 inte lika bra som ett 1060 (PUGB kanske blir tveksamt) men jag tycker man skall ha vikt och storlek i beaktande om man faktiskt tänker bära datorn mycket tillsammans med annat.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Om du orkar släpa på 17" aren röstar jag på den. Själv läser jag på yrkeshögskola och har en 15,6" och tycker den är på gränsen när man sitter i CAD. Har klasskompisar som har asus zenbook 13". Visst dom väger i stort sett ingenting och är sjukt smidiga men ska man sitta en stund klagar dom ganska snabbt på liten skärm.

Så har du inget problem med vikt & klumpighet på datorn röstar jag för stor skärm. Är ju även ganska mycket skönare om du spelar endel.

Men men smaken är som baken. Det bästa vore om du kunde låna dator av någon och prova hur det känns med liten vs stor.
Ev köra en fuling å prova datorn i 30 dagar då det är öppet köp. Iaf vet jag att netonnet och Elgiganten kör med det

Edit: såg att tråden var en månad gammal så du kanske redan hunnit köpa

Skickades från m.sweclockers.com