Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det dåligt att mina med sin personliga dator?

Permalänk

Är det dåligt att mina med sin personliga dator?

Har hittat en sida där man kan mina för att få spel, och undrar om det är värt att låta datorn stå på och mina när man inte är hemma? T.ex. så har jag nu vart på semester i 2 veckor. Hade det skadat min dator om den stått på hela den tiden och minat?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

@MariusFranzen: Slitaget på datorn lär inte vara superstort (givet att du inte behöver skriva till disk) men frågan är vad din elräkning tycker om att du minar?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

skulle säga så här att cpu klara bra med användning men det som skulle oroa mig är mer gpu för går dom fullt ut och blir bra varm så kommer man förkorta livslängden på dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte det är någon fara men just nu är det inte direkt värt om du inte har gratis el på grund av att värdet på kryptovalutor minskat väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Om du sitter med ett 1080TI eller ett 1070 så går du definitivt lite plus

sitter du på ett 1060 med samsung minne så går du nog också väldigt lite plus.

AMD är svårt i en speldator eftersom du måste modda bios och det funkar sådär sen när du ska spela igen.

Men, riktkursen för oss som minar är väl eth runt 10000 kr istället för dagens 4000. Så vill du spekulera till otroligt låg risk så kan du låta datorn stå igång men för stunden gör du inga pengar.

Kör man en miningrigg är förutsättningarna helt annorlunda eftersom elkostnad per gpu blir lägre

Skrivet av gabriel15:

Jag tror inte det är någon fara men just nu är det inte direkt värt om du inte har gratis el på grund av att värdet på kryptovalutor minskat väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Har hittat en sida där man kan mina för att få spel, och undrar om det är värt att låta datorn stå på och mina när man inte är hemma? T.ex. så har jag nu vart på semester i 2 veckor. Hade det skadat min dator om den stått på hela den tiden och minat?

Man kan nog sammanfatta det med att även om du tjänar in krediter till spel så kommer du troligen att totalt sett gå back när du räknar in vad elen kostar plus att sidan där du får spel naturligtvis vill ha sin del av kakan. Det är nog bättre att faktiskt köpa spelen rakt av istället för att ta dom på avbetalning via elräkningen

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Man kan nog sammanfatta det med att även om du tjänar in krediter till spel så kommer du troligen att totalt sett gå back när du räknar in vad elen kostar plus att sidan där du får spel naturligtvis vill ha sin del av kakan. Det är nog bättre att faktiskt köpa spelen rakt av istället för att ta dom på avbetalning via elräkningen

Tar det mer el att mina än att spela ett krävande spel?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MariusFranzen:

Tar det mer el att mina än att spela ett krävande spel?

Att mina motsvarar typ att spela ett riktigt krävande spel (extremt ungefärligt). Du lär antagligen få lov att minea ganska länge för att tjäna ihop till ett spel. Om du räknar på vad den tiden kostade dig i el, så är risken stor att det kostat mer än om du bara köpt spelet direkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Tar det mer el att mina än att spela ett krävande spel?

Poängen är väl att de pengarna du lägger på elräkningen för brytande av kryptovalutor kan du lika gärna lägga på spelen direkt. Om nu elen ingår i din räkning kan du istället fråga dig varför du bryter krypto åt någon annan, för de vill ju ha sin del av kakan. Om du ändå ska belasta din dator borde du ju rimligen gör det så att du får så stor andel av vinsten som möjligt. Och den slutliga frågan är väl om de ören du tjänar på att bryta krypto är mer värda än det ökade slitaget på din hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Tar det mer el att mina än att spela ett krävande spel?

Skrivet av Sebbepojken:

Poängen är väl att de pengarna du lägger på elräkningen för brytande av kryptovalutor kan du lika gärna lägga på spelen direkt. Om nu elen ingår i din räkning kan du istället fråga dig varför du bryter krypto åt någon annan, för de vill ju ha sin del av kakan. Om du ändå ska belasta din dator borde du ju rimligen gör det så att du får så stor andel av vinsten som möjligt. Och den slutliga frågan är väl om de ören du tjänar på att bryta krypto är mer värda än det ökade slitaget på din hårdvara.

Som sagt (både av mig och här ovan), vad som händer är att du köper spel på avbetalning mot elräkningen. Troligen så kostar elen mer än vad du tjänar i spel, dvs i slutändan är det troligen billigare att köpa spelen direkt.