Mina tankar om Final Fantasy: A new empire och in-game transaktioner

Permalänk
Medlem

Mina tankar om Final Fantasy: A new empire och in-game transaktioner

Jag har nyligen lämnat ett spel som heter Final Fantasy: A new empire some innefattar liknande erbjudande till spelare som vi kunde se på under sweclockers nyheter igår med fortnite. Jag spelade detta under en två månaders tid och kom ganska tidigt i kontakt med en hardcore guild och det var totalt sinnessjukt hur mycket pengar den här guilden la ned på detta spelet.

Varje gång någon handlade ett "pack" så fick alla andra medlemmar i guilden en "gift" och jag har sett i runda svängar 50,000-60,000 euro spenderas under denna två månaders perioden. Detta är bara en guild på 100 spelare (max 100 per guild) inne i en realm.

Spelet i sig är väl helt okej om det inte vore för dessa packs man köper som adderar resurser och "perks" som i sin tur levlar upp dig snabbare och erbjuder bättre försvar och attack mot andra spelare osv.

Just detta spelet är med tanke på packsen ett pay-to-win koncept, där spelare beredda att köpa fler packs också blir övermäktiga. Jag har även sett många spelare lämna precis som jag gjorde för att det var ingen mening att fortsätta.

Jag tänker tanken och undrar hur detta spelet hade fungerat om det inte gick att köpa sig denna virtuella spelar makt. Jag kom rätt långt på egen hand och var stundvis lite stolt över vad jag hade åstadkommit utan att köpa mig upp i pyramiden.

Hur som helst, säga vad man vill om mig, men spelet är en money trap av värsta kaliber, ett företag som livnär sig på att suga ut spelare och erbjuder inte mycket stimulans att försöka växa utan dessa s.k. packs.

Jag har inte haft några stora förluster och endast betalat för 2 starter packs som kostat 5 euro respektive 20 euro. Alla packs efter dessa två kostar 99 euro om dom inte har en försäljning och då går dom för ca 84 euro eller mindre packs 54 euro.

Jag tror inte att dessa pengar heller kommer till gagn för för spel industrin vilket gör att jag tycker ännu mindre om utvecklingen vi ser. Jag ser ingen annan väg än att pengarna går i fickor till styrelser och höjdare på företaget. När detta spelet har mjölkat så mycket som kan mjölkas utvecklar man något liknande koncept i en annan värld.

Någon annan som har liknande tankar som mig?

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på alla mobilspel jag någonsin spelat. (Vilket inte är SÅ många, men ändå...)
Pay2win med olika lootbox/rng-moment och oändlig grind om man inte slantar irl pengar.

De som ligger i toppen (om det finns en sådan) är de som lägger tusentals euro. :/

Googlade titeln och verkar som att detta också är ett mobilspel? Jag undviker egentligen mobilspel pga detta, känns som en förlorad plattform tyvärr... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii: Det är ett mobil spel korrekt, konstigt jag inte fick med det i original posten. Precis som du nämner, dom spelare i toppen har alla utan undantag spenderat mycket pengar för att komma upp till den nivån. Jag pratade lite med några av dom under en tid och för att öka en level från till exempel 46 till 47 kan det kosta så mycket som €1000 alltså ca 10 packs. Ju högre level ju mer kostar det att nå nästa. I vår realm när jag lämnade så var den högsta 47. Jag kan bara undra vad det kommer att kosta att nå upp till 50 från 49 då 30 40 50 osv är allra svårast i fråga om resurser, detta beror på att när spelare når en 0 nivå så öppnas nya trupper och research upp.