Plockat ihop inköpslista - tips på förbättringar?

Permalänk
Medlem

Plockat ihop inköpslista - tips på förbättringar?

Hej.

Jag vill köpa en ny dator och jag vill bygga ihop den själv.
Detta har jag plockat ihop på Inet och vad tycker ni?
Vad har jag gjort för fel?

Jag har dubbla grafikkort och 2 st SSD diskar för att köra dessa som raid och D-disk.
C-disk är M2-kortet.

Den kommer att kosta lite, så jag vill gärna veta vad ni tycker.

§3.1 /Mod
Permalänk
Medlem

Varför dubbla 1070?

Vad ska du ha datorn till? beroende på vad du ska göra kan ju en Ryzen passa bättre.

Permalänk
Medlem

Varför den CPUn? Varför inte bara köra 8700K?

Sen är det bättre att köpa ett 1080Ti än dubbla 1070. Idag är SLI-stöd inte så utbrett i spel.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Dubbla 1070 = pengar i sjön. Som Daskedennis säger så är det bättre med ett 1080ti istället

Sen vill du bygga ihop den själv men du har lagt in montering av inet i kundvagnen?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aphds:

Hej.

Jag vill köpa en ny dator och jag vill bygga ihop den själv.
Detta har jag plockat ihop på Inet och vad tycker ni?
Vad har jag gjort för fel?

http://i64.tinypic.com/179z7n.png

Jag har dubbla grafikkort och 2 st SSD diskar för att köra dessa som raid och D-disk.
C-disk är M2-kortet.

Den kommer att kosta lite, så jag vill gärna veta vad ni tycker.

Skrivet av gonace:

Varför dubbla 1070?

Funderar på samma sak.
Ett bra 1080TI kanske inte benchar bättre men kommer att vara betydligt bättre (och billigare!) i de flesta spelen.
Och att RAID'a SSD'er är ju ganska så menlöst.
Köp en större m.2 disk så dina spel/program får plats där istället och nöj dig med en 2.5" SSD.

Och snåla INTE på CPU kylaren.
8086K är precis som 8700K svårkyld, så handla kvalitet på en gång så slipper du göra det senare.
Personligen så gillar jag "be quiet!" och Noctua's större varianter.

Permalänk
Medlem

Håller med 8700k är i princip identisk med "8086 anniversary", bara dyrare.
Speciellt om du gör klockinställningarna själv.

Och skit i SLI, det är bara huvudvärk ibland.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

1 st 1080Ti skulle jag ta istället.
Onödigt dyr CPU.
Funderar även på hårdiskarna, konstig kombo. Lägger man så mycket på samma disc är det jobbigt att allt går förlorat vid en krash.
en system, en gaming (1 TB), 2 st 500 gigare för annat skulle jag valt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@aphds:
Det mesta har nämnts redan.
- Grafikkort, välj 1080ti såvida du inte har skäl för dubbla kort.
- Processor, välj 8700k och spara de pengarna
- Processorfläkt, välj en bättre (den funkar väl, men inte i en 30.000kr setup
- Hårddisk, behövs ssd i raid? Fungerar inte vanliga mekaniska? Det är ju en del pengar det handlar om.
- Chassi. Om du endå skall spendera stort kan du ju välja årets modell R6 istället?

Lycka till!

Permalänk

Kör en 1080TI, 8700K och skippa RAID, med 2 diskar kan du bara köra RAID0 vilket inte ger nått tillbaka i form av prestanda förrutom att du kommer förlora diskutrymme, Skapa en storagePool istället med diskarna där du slår ihop dom till en virtuell disk.

Vem behöver en DVD läsare/Brännade nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aphds:

Hej.

Jag vill köpa en ny dator och jag vill bygga ihop den själv.
Detta har jag plockat ihop på Inet och vad tycker ni?
Vad har jag gjort för fel?

http://i64.tinypic.com/179z7n.png

Jag har dubbla grafikkort och 2 st SSD diskar för att köra dessa som raid och D-disk.
C-disk är M2-kortet.

Den kommer att kosta lite, så jag vill gärna veta vad ni tycker.

Argumentera för dina val så brukar det lösa sig.

Här kommer ett par funderingar.
Om du ska bygga den själv, varför betalar du Inet för att montera och testa den åt dig?
Varför väljer du Fractal Design R5 istället för R6?
Använd rabattkoden FDSOMMAR så får du 20% på allt på Inet
Vilken poäng finns det med SSD RAID? Du sparar på sin höjd ett par hundratals millisekunder per uppstartat program. Är det någon specifik anledning du ens funderar på saken?
Jag rekommenderar att du kör med 16GB RAM-moduler istället för 8GB, men det är om du planerar att köra 64GB innan du skrotar burken.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Misstaget är väl helt klart att köpa två st 1070.
Inom kort kommer ett gtx 1180 som kommer vara ljusår goare än att ha två gamla kort hostandes mellan varandra över en SLI-koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Varför dubbla 1070?

Vad ska du ha datorn till? beroende på vad du ska göra kan ju en Ryzen passa bättre.

Skrivet av daskedennis:

Varför den CPUn? Varför inte bara köra 8700K?

Sen är det bättre att köpa ett 1080Ti än dubbla 1070. Idag är SLI-stöd inte så utbrett i spel.

Skrivet av Svensktiger:

Funderar på samma sak.
Ett bra 1080TI kanske inte benchar bättre men kommer att vara betydligt bättre (och billigare!) i de flesta spelen.
Och att RAID'a SSD'er är ju ganska så menlöst.
Köp en större m.2 disk så dina spel/program får plats där istället och nöj dig med en 2.5" SSD.

Och snåla INTE på CPU kylaren.
8086K är precis som 8700K svårkyld, så handla kvalitet på en gång så slipper du göra det senare.
Personligen så gillar jag "be quiet!" och Noctua's större varianter.

Tack för svaren.

Jag tillhör den lite äldre generationen, då SLI hade betydelse.
Jag har inte tänkt på detta, men visst jag kan ta ett GTX1080 ti istället.

Att jag raidar är också en gammal kvar leva.
Jag kan ta en större SSD disk istället.

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Argumentera för dina val så brukar det lösa sig.

Här kommer ett par funderingar.
Om du ska bygga den själv, varför betalar du Inet för att montera och testa den åt dig?
Varför väljer du Fractal Design R5 istället för R6?
Använd rabattkoden FDSOMMAR så får du 20% på allt på Inet
Vilken poäng finns det med SSD RAID? Du sparar på sin höjd ett par hundratals millisekunder per uppstartat program. Är det någon specifik anledning du ens funderar på saken?
Jag rekommenderar att du kör med 16GB RAM-moduler istället för 8GB, men det är om du planerar att köra 64GB innan du skrotar burken.

Monteringen av INET la jag in detta med vindens hastighet, så det ska bort.

Permalänk

Här har du en kundvagn som jag satte ihop till en polare som ville ha en speldator under 30 000kr.
Be Quiet chassit är SUPER (jag har den själv) och den kommer med flera högkvalitets tysta chassifläktar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11628399/

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla respons.

Är denna bättre??

https://www.inet.se/produkt/b1015296/datorbygge

Permalänk
Avstängd

@aphds: Snabbare ram är att rekommendera, 3000mhz+ helst

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

@aphds: Ja den är bättre. Kontrollera så att CPU-kylaren får plats över minnesmodulerna. Fläkten brukar sticka ut över dem så man behvöer lågprofilsmoduler. Väldigt bra CPU-kylare, minst lika bra som sluten vattenkylning, utan risk för läckage

Sen är ju frågan om du behöver 2TB SSD lagring osv, men det är upp till var och en och det lägger jag ingen värdering i.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du köper 2x16 RAM istället för 4x8. Det går i teorin att klocka högre (jag har dock ingen egen praktisk erfarenhet av skillnaden) men framför allt så är det två saker mindre som kan krångla!

Sen undrar jag vad du ska med en DVD-brännare till? Jag har inte haft någon form av skivläsare på 10 år nu och har klarat mig utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ta en titt på den kundvagn jag la till i tråden.
Du kan ändra till en Strix 1080TI om du vill men där har du en bra setup.
Sen kan jag tycka att 2TB SSD är overkill men du bestämmer själv :).

Något som är väldigt viktigt att komma ihåg med nvme diskar är att montera i rätt port på moderkortet samt att ställa in den korrekt i BIOS annars får du galet dåligt prestanda o det kan även hacka/frysa i OS o spel ger typ 10 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kasta inte pengar i sjön, TS! Här är två prisvärda alternativ:
Ryzen 2600X, GTX 1080 Ti, 500 GB
15 760 Kr

Ryzen 2700X, GTX 1080 Ti, 1TB
18 725 Kr

Permalänk
Medlem

@aphds:

Ta det här uppgraderingspaketet istället så spara du en slant:
https://www.inet.se/produkt/v100780/uppgraderingspaket-intel-...
Ingen RGB-belysning på det moderkortet om man jämför med Z370-H som du valde, men eftersom du inte ska ha ett fönsterchassi spelar det ingen roll. Z370-A är bättre i övrigt.
https://www.asus.com/se/Product-Compare/?products=iyrqvsPylXR...

Kan rekommendera den här CPU-kylaren istället:
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4
I samma klass, rea just nu. Snällare mot höga ramminnen också.

Du hade valt NH-D15 med AM4-kittet förresten vilket inte behövs.

Välj snabbare ram, minst 3000Mhz och hellre 2 stickor istället för 4.

Nya 970 EVO 500GB är nedsatt just nu:
https://www.inet.se/produkt/4300792/samsung-970-evo-500gb

Behöver du verkligen PRO-versionen av Win 10?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Är du redo att lägga så mcket pengar på en stationär gamingdator känns det som du skulle vänta åtminstone till i augusti/september ifall nvidia släpper 11xx serien (tänkte bara på alla som köpte gtx980ti just innan gtx1080 kom ut).

Sen kanske en amd ryzen threadripper eller nånting i den klassen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du bygga själv så välj fullversionen av Windows, inte OEM. Annars har du åtgärdat det jag tänkte anmärka på. Ser dock inte poängen med 32GB minne för en spelmaskin.

Jag har också justerat rubriken åt dig enligt §3.1 i forumets regler.

Permalänk
Medlem

Tackar för all respons.

Jag fick en hel del att tänka på, men det är bara positivt.

Jag kommer att behandla denna tråden som avslutad.

(I alla fall för egen del)