Gammal HDD fryser emellanåt i spel

Permalänk
Medlem

Gammal HDD fryser emellanåt i spel

Som titeln lyder, min trogna (och nu ungefär 7 år gamla) HDD har börjat frysa i spel emellanåt. Det varar bara en sekund men händer rätt så ofta, en gång var tredje minut eller så.

Jag har använt flera program för att kolla hälsan på den och alla program tycker den funkar finfint, så då undrar jag om det ens finns något jag kan göra åt det eller om den börjat ge upp?

Permalänk
Medlem

Nu är den ju bra gammal men hur vet du att det är den som är problemet, vad gör du när du upplever problemet och vad är det som händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte har defragmenterat den på länge (visserligen gör Windows detta automatiskt med viss tids mellanrum), så prova att göra det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Nu är den ju bra gammal men hur vet du att det är den som är problemet, vad gör du när du upplever problemet och vad är det som händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Händer bara grejer som ligger på HDDn. Så fort jag flyttar dessa grejer från den så försvinner problemen. Åldern bara solidfierar att det är HDDn.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Det har hänt att diskar gått sönder dagar efter att de bett om hjälp i forumet och program sagt att disken var OK.

För att utesluta andra disk relaterade fel så flyttar du allt och tar bort alla partitioner på disken innan du formaterar den. Det har fixat konstiga fel med tex diskar med Windows på när det inte räckte att bara formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Öppna en mapp / höger klicka på dator / Hantera / Diskhanteraren /

Där ser du disken på 2-3 ställen och man får upp olika alternativ beroende på vilken man höger klickar på. Använd den nedre halvan av diskhanterar fönstret. Längst ned på ramen ser du vad färgerna betyder. Den ska bli svart när du tagit bort. Blir någon annan färg gör du det igen tills den blir svart innan du formaterar disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Cranzle: Det har hänt att diskar gått sönder dagar efter att de bett om hjälp i forumet och program sagt att disken var OK.

För att utesluta andra disk relaterade fel så flyttar du allt och tar bort alla partitioner på disken innan du formaterar den. Det har fixat konstiga fel med tex diskar med Windows på när det inte räckte att bara formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Öppna en mapp / höger klicka på dator / Hantera / Diskhanteraren /

Där ser du disken på 2-3 ställen och man får upp olika alternativ beroende på vilken man höger klickar på. Använd den nedre halvan av diskhanterar fönstret. Längst ned på ramen ser du vad färgerna betyder. Den ska bli svart när du tagit bort. Blir någon annan färg gör du det igen tills den blir svart innan du formaterar disken.

Har gjort detta innan, bara lite jobbigt att flytta allt då disken är väldigt seg på att kopiera data men det är väl värt ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Har gjort detta innan, bara lite jobbigt att flytta allt då disken är väldigt seg på att kopiera data men det är väl värt ett försök!

Väldigt seg på kopiering säger du... har du kollat så disken inte ramlat över i PIO mode eller nåt sånt? Kan tänka mig att det skulle kunna ge de "fryssymptom" du beskriver också.

Prova även att byta SATA-kabel, eller åtminstone rycka ur och sätta tillbaks den gamla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Väldigt seg på kopiering säger du... har du kollat så disken inte ramlat över i PIO mode eller nåt sånt? Kan tänka mig att det skulle kunna ge de "fryssymptom" du beskriver också.

Prova även att byta SATA-kabel, eller åtminstone rycka ur och sätta tillbaks den gamla.

Hur kollar jag om den är i detta PIO mode då? Ingen aning vad det är.

Permalänk

Köp en ny istället. 7 år är gammalt flr en HD.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Om du inte gjort det så kan du använda t.ex. HD Tune för att benchmarka disken och se hur den faktiskt presterar. Om du kör en benchmark och lägger upp en bild här så kan vi direkt säga om disken presterar som den ska eller inte.

Permalänk
Medlem

HDn kan vara skakig ändå, hade en gammal Seagate som kört hårt i många år som enligt SMART var OK men byte av HD fixade en del konstiga stalls och väntetider "automagiskt".

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

PIO-mode står för "Processor In-Out-mode"

PIO-mode var den gamla sättet att transportera data mellan disk och minne på PATA-tiden och även tidigare ST506/ST522-gränssnitten i MS-dos och senare windows ända till lite senare NT-versionerna.

Man kom nämligen på att det gick fortare att skyffla data med att läsa en IO-port på WD8003-kortet och lägga det i RAM-minne med processorn än att använda den redan då befintliga DMA-systemet - sedan ansågs DMA vara krångligt att hantera och krävde skillz av programmerarna för att få det att fungera felfritt i alla lägen, så det smet MS ifrån.

Det ironiska är att man alltid har använt DMA vid all hantering av floppydisk, även senare när man kördet tape-streamers via floppykontroller då det hade varit okörbart annars...

De olika PIO-moderna var hårt kopplade till Intels olika processor-generationer och hur fort sagda maskininstruktion orkade jobba.

Var allt frid och fröjd med detta - nej, och de som stötte på problem först var modem-användarna, det var så att den här PIO-mode körande när det skulle läsa och skriva mot disk hade väldigt hög prioritet - långt över prioritet för UART (seriesnöret till modemet) vilket gjorde att man började tappa tecken så fort det var disk-access.

Vid 1200/2400 Baud märktes det inte så mycket men vid 9600 Baud och högre så började det bli besvärande och man tvingades att stoppa in felhantering i olika överföringsprotokoll för att inte få trasiga texter och filer vid överföring.

När farten var 14400-baud och högre så började overheaden vara för stor och trots trixande med parameter i de olika terminalprogrammen för att försöka klara av de slumpmässigt förekommande disk-läsning och skrivning (i DOS så kunde man fortfarande styra mycket själv - ja förutom när data kommer utifrån modemen precis när som helst då...) och man tvingades att använda buffrade UART - dvs. att kretsen själv kunde spara först 2-3 tecken, senare 8 och tom. 16 tecken i en intern buffer för att överleva PIO-skrivningarna till diskarna.

Det som definitivt avlivade PIO-användningen och bokstavligen tvingade MS att införa DMA även på hårddisk-hanteringen - var CD och senare DVD-brännarna - trots att senare brännare hade under-run och under-buffer protection så var det jäkligt besvärligt med dataleveransen och hög risk för misslyckade CD/DVD-skivor så länge man körde PIO-mode, både mot HD och CD-brännaren i sig.

Skulle tro att just detta var orsaken till varför CD/DVD-skivor inte kunde anses riktigt pålitliga då många inte efterkontrollerade/verifierade att skivorna var OK, och senare för sent upptäckte att de inte var det... pga. att man envisades i alla win9x versioner att köra i PIO-mode och DMA-användning var 3'-parts rutiner...

(som parantes så körde linux på DMA mot diskarna redan från börja - men hade fall-back till PIO-mode då det faktiskt fanns diskar som inte hanterade DMA särskilt bra eller buggfritt - tillverkarna av hårddiskarna verifierade inte sina system eftersom 'ingen använde DMA ändå'.

De som hade SCSI-brännare klarade sig bättre då Adaptec mfl. såg till att använda DMA i sina drivrutiner mot sina diskkontroller-kort.

Slutligen PIO-mode är idag en överföringsprotokoll som inte används i disk-sammanhang - men det är en 'fall back' funktion som den tar till om DMA-systemet av någon anledning inte fungerar eller någon drivrutin som inte längre gör jobbet och helt plötsligt drar dataöverföringen väldigt mycket CPU och det hackar och har sig i alla andra program medans överföringen körs - då denna del har väldigt hög prioritet och processorn är närmast tvärlåst för att kunna göra något annat under tiden som denna kör PIO-överföringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Cranzle: Om du inte gjort det så kan du använda t.ex. HD Tune för att benchmarka disken och se hur den faktiskt presterar. Om du kör en benchmark och lägger upp en bild här så kan vi direkt säga om disken presterar som den ska eller inte.

Har för mig jag testade med CrystalDiskMark, dock när jag öppnade programmet nu igen kan jag inte välja HDD:n (den håller på och formateras i skrivande stund dock), vet inte om det beror på det eller om programmet inte stödjer det vilket dock hade varit konstigt. Men om jag minns rätt testade jag HDD:n i det programmet och den presterade då helt ok. Men sist jag körde testet då så hade jag inte några problem med den, vilket jag har nu. Är nog hög tid att testa igen så fort formateringen är klar.

Skrivet av hobcopter1:

Köp en ny istället. 7 år är gammalt flr en HD.

Jo jag tänkte faktiskt det, överväger att göra det oavsett vad som händer med min HDD. Inte bara för utrymmes skull (vi vet ju hur mycket spel tar nu för tiden) så jag kan köpa 2TB utan också för det är en bra och billig investering. Min nuvarande HDD har förmodligen inte länge kvar innan det ger upp helt och jag kan lika gärna vara beredd när det händer. 500 för en 2TB HDD som varar i 5+ år känns riktigt värt ju, även om jag inte använder så mycket!

@xaargs Det var en välskriven kort uppsats haha, man lär sig nåt nytt var dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Testade med CrystalDiskMark eller vilket program det nu var, och eftersom SSD:erna visade normala siffror litade jag på programmet, och sist jag kollade presterade HDD:n helt ok. Kanske dags att köra ett test igen dock, detta problemet hade jag inte när jag sist testade den.

HD Tune är bättre på att visa problem än CrystalDiskMark, eftersom CrystalDiskMark bara ger genomsnittssiffror medan HD Tune visar en graf av prestandan över hela disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HD Tune är bättre på att visa problem än CrystalDiskMark, eftersom CrystalDiskMark bara ger genomsnittssiffror medan HD Tune visar en graf av prestandan över hela disken.

Ok, jag laddar ner och testar så fort jag formaterat disken!

På en sidnot om formateringen, den har varit på en halvtimme nu och har bara kommit 55%. Det är en 1TB 7200RPM HDD. Jag tickade av Snabbformatering, tänkte att jag kan lika väl göra en väl utförd formatering. Känns dock som att en timme är lite länge? Jag har inte formaterat en så stor disk utan snabbformaterings-funktionen så jag vet inte om det är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ok, jag laddar ner och testar så fort jag formaterat disken!

På en sidnot om formateringen, den har varit på en halvtimme nu och har bara kommit 55%. Det är en 1TB 7200RPM HDD. Jag tickade av Snabbformatering, tänkte att jag kan lika väl göra en väl utförd formatering. Känns dock som att en timme är lite länge? Jag har inte formaterat en så stor disk utan snabbformaterings-funktionen så jag vet inte om det är normalt?

Det beror på en del grejer, framförallt hur frisk disken är, kolla gärna bad sectors / reallocated före/efter formatering, om du sparade den infon.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det beror på en del grejer, framförallt hur frisk disken är, kolla gärna bad sectors / reallocated före/efter formatering, om du sparade den infon.

Glömde spara de värdena, får se hur det ser ut efteråt. Den har ännu bara kommit 92%, så formateringen kommer att ha tagit över 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

På en sidnot om formateringen, den har varit på en halvtimme nu och har bara kommit 55%. Det är en 1TB 7200RPM HDD. Jag tickade av Snabbformatering, tänkte att jag kan lika väl göra en väl utförd formatering. Känns dock som att en timme är lite länge? Jag har inte formaterat en så stor disk utan snabbformaterings-funktionen så jag vet inte om det är normalt?

Om du gör en full formatering så skannas disken efter trasiga sektorer, vilket tar lång tid. Som jämförelse tar en 1TB disk med en genomsnittlig läshastighet på 100MB/s ungefär 167 minuter att läsa hela disken, så 2-3 timmar låter helt normalt.

Permalänk
Medlem

Skall man skriva över samtliga sektorer som tex vid en formatering så tar det lång tid - det är mycket data som skall flyttas.

Om disken startar med 100-120 MB/s (typisk hastighet för en 2.5" disk och även för gamla 3.5"-diskar) i början av formateringen så kommer hastigheten vara halverad när den når slutet av disken.

Därför tar det typ 30% längre tid än uträkningen ger med kapacitet delat på hur många MB/s baserad på farten man ser i början på formateringen.

Varför det går långsammare när man närma sig slutet av disken beror på att läsdiametern är mindre nära centrum och färre sektorer för att upprätthålla samma bit-densitet per yta - samma som DVD som läses med konstant varvtal, men skillnaden att hårddiskar börja från ytterkant och inåt medans optomedia börjar från centrum och utåt.

Permalänk
Medlem

Kan ju ha varit något strömsparläge igång också. Typ att HDDn var inställd till att varva ner efter några minuter. Då brukar det bli ett frysningsmoment innan den kommer igång igen.

Det är ju även typiskt fenomen som går under radarn vid benchmarks eller andra tester.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har nu kört HD Tune på HDD:n efter formateringen, här är resultatet (ser rätt så bra ut tror jag?):

Startade även en Error scan, den tar ju ett tag så jag uppdaterar här sen när den är färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan ju ha varit något strömsparläge igång också. Typ att HDDn var inställd till att varva ner efter några minuter. Då brukar det bli ett frysningsmoment innan den kommer igång igen.

Det är ju även typiskt fenomen som går under radarn vid benchmarks eller andra tester.

Bra poäng, hade en HD som krånglade när jag ställt in den att varva ner i Windows lite väl aggressivt, ställde upp det med 10 minuter och den började fungera normalt igen.

Annars ser väl testerna rätt normala ut, så kör den ett tag till och se hur den beter sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Har nu kört HD Tune på HDD:n efter formateringen, här är resultatet (ser rätt så bra ut tror jag?):

Du har bara kört fil-testet med en fil på 500MB, så det säger inte så mycket. Kör det vanliga testet som kör över hela disken istället (första fliken, "Benchmark").

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har bara kört fil-testet med en fil på 500MB, så det säger inte så mycket. Kör det vanliga testet som kör över hela disken istället (första fliken, "Benchmark").

Ah, såg det nu när du påpekade det! Kan nämna att jag körde Error scan testet och den hittade inga fel i någon sektor, så det är väl alltid nåt.

Och såhär ser då den riktiga bencmarken ut:

Ser rätt så bra ut tycker jag ändå, finner ni några fel från dessa värden tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ser rätt så bra ut tycker jag ändå, finner ni några fel från dessa värden tro?

Nej, det där ser ju helt normalt ut. Har du testat hur den fungerar sen du formaterade den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det där ser ju helt normalt ut. Har du testat hur den fungerar sen du formaterade den?

Ska göra det idag, hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Och såhär ser då den riktiga bencmarken ut:

https://i.imgur.com/ffaVuKn.png

Ser rätt så bra ut tycker jag ändå, finner ni några fel från dessa värden tro?

nej, det ser helt normalt ut.

Dock, problemet med dessa program är att den inte läser igenom varenda sektor utan tar bara stripes med viss täthet över diskytan (annars skulle det ta lika länge som när du formaterade - typ 2-3 timmar testtid i ditt fall) - så har man små stråk med problem så kan de missas (i form att man tappar hastigheten ordentligt)

En ny snurrdisk skulle förvisso öka både överförings-hastigheten och lagringsstorleken - finns ingen anledning att köpa en för liten disk om man tänker köpa nytt. Dom lite större diskarna är idag uppemot 190 MB/s i början för 5400 RPM medans den genomsnittliga söktiden har inte ändrats så mycket.

Söktiden är också starkt beroende av varvtalet och en 5900 rpm 3.5"-disk ligger på ca 14.3 ms ( Seagate archive disk 8TB) medans 8TB desktopdisk på 5400 RPM är på ca 17.3 ms.

(som jämförelse en 2.5" 10 krpm SAS-disk 300 GB ligger på 4 ms genomsnittlig söktid och en 15 krpm på ca 3.2 ms.)

Skall man ha riktigt snabb söktid så är det förstås SSD-disk som gäller men de är fortfarande för dyra för att lagra stora volymer med data i bulk utan bör istället användas som systemdisk och 'working sets' av program/spel som drar nytta av snabba diskar.

SSD behöver också motioneras med skrivningar med några hela diskvolymer per år för att behålla sin hastighet - annars kan de bli långsamma - i vissa fall betydligt långsammare i skriv/lästakt än snurrddiskar efter någon eller ett par år (har sett själv så lågt som 30MB/s).