Permalänk
Medlem

Köpråd - Gaming PC Låg Budget

Tjena! Skulle vilja ha lite hjälp om vilka delar man ska köpa till en grym gaming dator för ungefär 5500-7000kr (Skulle vara nice om den inte gick över 6500~ dock).

Lirade innan på en 5-6 år gammal PC med delar som folk idag kallar för skräp (GTX 670, 8gb ddr3 RAM, en i5 med 3.1GHz, osv). Själv så tyckte jag ändå att den klarade av nyare spel relativt bra, men nyligen så fick den slut på liv och nu blir det dags för en ny.

Jag har redan skärmar, mus, tangentbord, osv, så allt jag behöver är bara en dator.

Skulle föredra att ha en EVGA 1050ti SSC i datorn samt 8gb DDR4 RAM, resten kan ni slänga in själva! (Har ni bra builds med andra GPUs och RAM så var vänlig att visa mig dom med) Tar både förslag på pre-byggda datorer samt egen-byggda datorer. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Tror inte det moderkortet funkar ihop med processorn

"Processorerna går endast att använda med moderkort utrustade med chipset från 300-serien."

Permalänk
Medlem

Det blev lite svårt att pricka budgeten. Kundkorgen ovanför har flera brister. Dels är inte moderkortet kompatibelt med 8000 serien utan 7000. Där behöver vi ett 370 Gen II chipset. Sedan är det 1x8GB RAM modul vilket innebär att du kommer köra single channel. Det är ingen katastrof, men det ger en mindre negativ prestandapåverkan. Det finns även en tredjeparts CPU kylare, när det ingår en med processorn. Den lär inte vinna några priser men håller priset nere några kronor.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Miss av mig, detta kanske ser lite bättre ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 839 kr hos Komplett)
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1050 Ti 4GB StormX (1 790 kr hos Dustin)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass - Black/Red - Chassi - Miditower - Svart (499 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B360M Pro-VDH (599 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 8GB (990 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 240GB 2.5" SATA (SA400S37/240G) (549 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX650 650W 80 Plus GOLD (799 kr hos Komplett)
Summa: 7 065 kr

Ett alternativ tänk på att frakten hos Dustin gör paket 59 kr dyrare men är ett bra paket i grunden gäller till 8/7 då vissa erbjudanden går ut då.

Ifall du vill hamna under 6500 är det bara att byta i5 8400 till i3 8100

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davvera:

Tjena! Skulle vilja ha lite hjälp om vilka delar man ska köpa till en grym gaming dator för ungefär 5500-7000kr (Skulle vara nice om den inte gick över 6500~ dock).

Lirade innan på en 5-6 år gammal PC med delar som folk idag kallar för skräp (GTX 670, 8gb ddr3 RAM, en i5 med 3.1GHz, osv). Själv så tyckte jag ändå att den klarade av nyare spel relativt bra, men nyligen så fick den slut på liv och nu blir det dags för en ny.

Jag har redan skärmar, mus, tangentbord, osv, så allt jag behöver är bara en dator.

Skulle föredra att ha en EVGA 1050ti SSC i datorn samt 8gb DDR4 RAM, resten kan ni slänga in själva! (Har ni bra builds med andra GPUs och RAM så var vänlig att visa mig dom med) Tar både förslag på pre-byggda datorer samt egen-byggda datorer. Tack på förhand!

Blir ju ärligt talat inte så stor förändring med ett 1050Ti .. Satsa på ett 1060 istället.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Har hört från några att Ryzen 2200G är grym för gaming, är det sant eller ska man köra på en i3 8100 istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davvera:

Tack för svaren! Har hört från några att Ryzen 2200G är grym för gaming, är det sant eller ska man köra på en i3 8100 istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså jag tror du får komma ned på jorden lite .. 2200G är inte "grym". Du får heller inte en "grym" gamingdator för 5500-7000kr - utan i bästa fall en ganska medioker dator.

Jag skulle istället köpa begagnat, alt. köra på detta nedanför. Allt annat är knappt någon förbättring hårdvarumässigt. Visst, det kanske kan flyta på bättre pga optimeringar mot nyare saker - men inte för att det är "kraftfullare saker" om du förstår vad jag menar.

Ledsen, men så ligger det till.

PS. För att svara på din fråga är 2200G ungefär hälften så snabb som 1050Ti - som alltså presterar ungefär som ditt nuvarande grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Alltså jag tror du får komma ned på jorden lite .. 2200G är inte "grym". Du får heller inte en "grym" gamingdator för 5500-7000kr - utan i bästa fall en ganska medioker dator.

Jag skulle istället köpa begagnat, alt. köra på detta nedanför. Allt annat är knappt någon förbättring hårdvarumässigt. Visst, det kanske kan flyta på bättre pga optimeringar mot nyare saker - men inte för att det är "kraftfullare saker" om du förstår vad jag menar.

https://komponentkoll.se/bild/hhzjg.png

Ledsen, men så ligger det till.

PS. För att svara på din fråga är 2200G ungefär hälften så snabb som 1050Ti - som alltså presterar ungefär som ditt nuvarande grafikkort.

Skit i Ryzen grejen haha, var bara ett missförstånd. Samt så skulle jag också vilja säga att jag inte bryr mig om delarna är t.ex mer kraftfulla och bättre optimerade eller kanske mindre kraftfulla men tillräckligt bra optimerade för att kunna få ut mer prestanda och lira nyare och mer krävande spel. Sålänge man kan köra på högre grafik och/eller ha högre fps så spelar det ju inte riktigt någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davvera:

Skit i Ryzen grejen haha, var bara ett missförstånd. Samt så skulle jag också vilja säga att jag inte bryr mig om delarna är t.ex mer kraftfulla och bättre optimerade eller kanske mindre kraftfulla men tillräckligt bra optimerade för att kunna få ut mer prestanda och lira nyare och mer krävande spel. Sålänge man kan köra på högre grafik och/eller ha högre fps så spelar det ju inte riktigt någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Det förstår jag att du inte gör! Men alltså i spel som du får 60fps idag kanske du får 65-68fps ifall du byter. Personligen tycker jag inte det är värt 6,5-7TKR för en så liten förbättring. Då hade jag hellre köpt begagnat och fått en betydligt bättre dator eller lagt till 3-400kr för att få en mer märkbar förbättring.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det förstår jag att du inte gör! Men alltså i spel som du får 60fps idag kanske du får 65-68fps ifall du byter. Personligen tycker jag inte det är värt 6,5-7TKR för en så liten förbättring. Då hade jag hellre köpt begagnat och fått en betydligt bättre dator eller lagt till 3-400kr för att få en mer märkbar förbättring.

Det är ju delvis sant att det inte blir någon stor förbättring, fast om man går i gymnasiet och lever på studiebidrag så blir det svårt att spara till mer :p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket av din gamla dator har dött? Känns som några delar säkert skulle kunna återanvändas (om du inte redan slängt allt dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hur mycket av din gamla dator har dött? Känns som några delar säkert skulle kunna återanvändas (om du inte redan slängt allt dvs).

Asså det ända problemet är att skärmarna inte får någon signal, och att den crashar om man kör på hög resolution (Måste lira på 1600x900 :/ ). Satt o googlade och provade lite allt möjligt fast har fortfarande samma problem med signal grejen.

Den klarade ju spel bra dock, lirade fortnite på 100-144 fps med low på allt förutom anti aliasing (high), view distance (epic) och shadows (medium). Fast när en polare köpte en prebuilt dator med fx 6300, ddr3 ram och 1050 ti och satt på 200+ fps så kände jag att det var dags för en liten uppgradering haha.

Pallar heller inte ta ut grejer från gamla och sätta i nya då de med högst sannolikhet också ge upp. Plus att delarna i den är ganska out-dated

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Davvera: hmm, låter mest som ett problem med grafikkortet då, men förstår om det känns lite riskabelt att riskera någon komponent bara för att testa. Jag tipsar dig däremot att försöka hitta något väldigt billigt kort och kanske testa om problemet ligger på ditt nuvarande grafikkort.

Annars skulle jag väl försöka köpa begagnat eller sparat, jag studerar själv så förstår att det kan va svårt att få ihop mer.

Lycka till!