Permalänk
Medlem

Virus!

Jag har fått något som har med Chrome att göra. Jag får hela tiden upp meddelande att Avast har blockerat detta hot. Se bild på:

http://forumbilder.se/H6U00/screenshot-20180531124051

Jag har kört scanning med Avast, Malwarebytes Antimalware, Trend Micro Housecall antivirus och Super Antispyware och ingen hittar något. Jag har även kört Ccleaner.
Jag har sökt på nätet efter "JS:ScriptIP-inf [Trj]" men inte hittat något användbart.
Jag har även uppdaterat Java för jag såg något tips om det.
Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem

Försöka att gå in till Chrome extensions och se om det finns nånting där som inte borde vara där. Om det finns, radera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Försöka att gå in till Chrome extensions och se om det finns nånting där som inte borde vara där. Om det finns, radera det

Ok har gjort det nu men kan inte se något som inte borde vara där och som inte har varit där innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ok har gjort det nu men kan inte se något som inte borde vara där och som inte har varit där innan...

Okay. Provat ominstallerat Chrome?

Permalänk
Medlem

Om inget annat hjälper kan Du ju radera hela katalogen och sedan installera Chrome på nytt. Kom bara ihåg att spara/exportera bokmärkena så det blir bekvämt att återställa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Okay. Provat ominstallerat Chrome?

Nej får kanske göra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Om inget annat hjälper kan Du ju radera hela katalogen och sedan installera Chrome på nytt. Kom bara ihåg att spara/exportera bokmärkena så det blir bekvämt att återställa dom.

Ja det var ju det där med bokmärken, hur man sparar dom. I Internet Explorer var det ju så himla enkelt men här kan jag inte se hur man exporterar/sparar dom. Kan bara se hur man importerar från andra webläsare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ja det var ju det där med bokmärken, hur man sparar dom. I Internet Explorer var det ju så himla enkelt men här kan jag inte se hur man exporterar/sparar dom. Kan bara se hur man importerar från andra webläsare...

tryck ctrl+shift+o för att få upp bookmark manager, sedan kan du välja export bookmarks från menyn uppe till höger, det är även där du sedan importerar dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

tryck ctrl+shift+o för att få upp bookmark manager, sedan kan du välja export bookmarks från menyn uppe till höger, det är även där du sedan importerar dem igen.

Jepp jag hittade det precis innan ditt inlägg kom

Permalänk
Medlem

Utifrån bilden du länkade till borde du koncentrera dig på att söka efter botemedel på "urldelivery.com". Verkar finnas en hel del diskussioner och guider hur man tar bort detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag har fått något som har med Chrome att göra. Jag får hela tiden upp meddelande att Avast har blockerat detta hot. Se bild på:

http://forumbilder.se/H6U00/screenshot-20180531124051

Jag har kört scanning med Avast, Malwarebytes Antimalware, Trend Micro Housecall antivirus och Super Antispyware och ingen hittar något. Jag har även kört Ccleaner.
Jag har sökt på nätet efter "JS:ScriptIP-inf [Trj]" men inte hittat något användbart.
Jag har även uppdaterat Java för jag såg något tips om det.
Någon som har en idé?

Har du någon hemsida uppe som du brukar ha uppe när avast skriker?

JS är java script och inget som är direkt farligt, dock kan skriptet i sig vara skadligt.

Vad har hänt nu efter ominstallation av Chrome?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Har du någon hemsida uppe som du brukar ha uppe när avast skriker?

JS är java script och inget som är direkt farligt, dock kan skriptet i sig vara skadligt.

Vad har hänt nu efter ominstallation av Chrome?

Nej ingen speciell hemsida, rutan poppar upp lite när som helst.
Jag har kört Adwcleaner nu, såg ett tips om den som kan vara bra här. Den hittade lite som den tog bort, ska kolla om problemet kvarstår innan jag installerar om Chrome.

Permalänk
Medlem

@stjo57: Hoppas att det löser sig! Tänk också på att inte ha flera anti-virusprogram igång på din dator. Kan störa varandra.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Utifrån bilden du länkade till borde du koncentrera dig på att söka efter botemedel på "urldelivery.com". Verkar finnas en hel del diskussioner och guider hur man tar bort detta.

Tack...!
Jag hittade några tips där. Installerade bl.a. Adwcleaner. Körde det en gång plus rensning av det som hittades, då minskade varningarna men försvann inte helt.
Tog då bort några program som EVENTUELLT skulle kunna ha med problemet att göra.
Körde sen ADWcleaner igen och rensning.
Nu verkar det vara borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Har du någon hemsida uppe som du brukar ha uppe när avast skriker?

JS är java script och inget som är direkt farligt, dock kan skriptet i sig vara skadligt.

Vad har hänt nu efter ominstallation av Chrome?

Jag trodde det var borta men det kom tillbaka.
Det hjälpte INTE att installera om Chrome....

Permalänk
Medlem

problemet är väl med Chrome att den installerar det du hade innan om du har syncen igång så problemet kommer återkomma så länge du syncar in det som är problemet.

Testa CCleaner och adawaremalwarebyte.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

problemet är väl med Chrome att den installerar det du hade innan om du har syncen igång så problemet kommer återkomma så länge du syncar in det som är problemet.

Testa CCleaner och adawaremalwarebyte.

Ccleaner har jag kört innan, nu även Adaware men problemet är fortfarande kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ccleaner har jag kört innan, nu även Adaware men problemet är fortfarande kvar...

Installera om Windows. Det är det bästa man kan göra när något sådant händer.

Också en anledning till att skaffa en Virtuell maskin, även för normala konsumenter (är för tekniskt just nu, ser helst att det kommer i framtiden) men det är en onödig tangent för dig

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Installera om Windows. Det är det bästa man kan göra när något sådant händer.

Också en anledning till att skaffa en Virtuell maskin, även för normala konsumenter (är för tekniskt just nu, ser helst att det kommer i framtiden) men det är en onödig tangent för dig

Ja får nog installera om...
Men är det inte konstigt att Avast gång efter gång stoppar detta men inte hittar någon när man kör en scanning? Tänker jag fel? Det är alltså något som inte ligger på datorn?

Permalänk
Medlem

Innan du följer råd om att installera om Windows, så skulle du kunna följa denna guiden -> https://malwaretips.com/blogs/remove-www-urldelivery-com-watc... som nämner något liknande (urldelivery.com) där det i första steget (innan man kör adwcleaner, malwarebytes och hitman pro) handlar om att ta bort oönskad malware via avinstallalation (kontrollpanelen). Finns en lista där på oönskade program du kan titta efter.

Eftersom du har kvar det efter ominstallation av Chrome, är det stor chans att det hänger ihop med någon tredjeparts adware som installerats (typ sådant man ibland får med "gratis" när man installerar program).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Innan du följer råd om att installera om Windows, så skulle du kunna följa denna guiden -> https://malwaretips.com/blogs/remove-www-urldelivery-com-watc... som nämner något liknande (urldelivery.com) där det i första steget (innan man kör adwcleaner, malwarebytes och hitman pro) handlar om att ta bort oönskad malware via avinstallalation (kontrollpanelen). Finns en lista där på oönskade program du kan titta efter.

Eftersom du har kvar det efter ominstallation av Chrome, är det stor chans att det hänger ihop med någon tredjeparts adware som installerats (typ sådant man ibland får med "gratis" när man installerar program).

Jag har hittat en hel drös med sådana guider, har testat mycket av det som står i vissa guider, andra guider är obegripliga. Den här hade jag testat allt med utom programmet HitmanPro. Körde det nu men det hittade inget.

Permalänk
Medlem

Har du avinstallerat nyligen installerade program (innan du körde scanningen)? Borde titta närmre på de program som installerats ungefär vid tidpunkten som problemet började.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Har du avinstallerat nyligen installerade program (innan du körde scanningen)? Borde titta närmre på de program som installerats ungefär vid tidpunkten som problemet började.

Satt precis och gjorde det när du skrev detta. Jag har gallrat lite innan en gång men gallrade ut lite fler program nu. Allt som verkade den minsta misstänksamt tog jag bort. Får kolla om det fortsätter nu...

Permalänk
Medlem

Som åva skrivit så kan det vara ett program som har instalerats och inte ett virus eller mailwer derekt. Så hitta ett bra program (typ iobit uninstaller (använder jag)) som kan söka efter kvarvarande filer efter en avinstallation och som även kan tvinga en. Och sedan kan det vara bra att kanske göra alla "sökningar" och så i felsäkert läge, kanske kan komma upp mer skräp då och datorn har ju då troligen inte låtit skräpet starta häller förhoppningsvis så då kan/hinner de kaske inte "reparera" sig skälv under tiden.
Hoppas du får bort det och Lycka till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Som åva skrivit så kan det vara ett program som har instalerats och inte ett virus eller mailwer derekt. Så hitta ett bra program (typ iobit uninstaller (använder jag)) som kan söka efter kvarvarande filer efter en avinstallation och som även kan tvinga en. Och sedan kan det vara bra att kanske göra alla "sökningar" i felsäkert läge, kanske kan komma upp mer skräp då och datorn har ju då troligen inte låtit skräpet starta häller förhoppningsvis så då kan/hinner de kaske inte "reparera" sig skälv under tiden.
Hoppas du får bort det och Lycka till

Jag kör också med Iobit Uninstaller.
Ok tack för tips...

Permalänk
Medlem

Felsäkert läge är inte helt fel (missade visst att nämna det) . Kör på det, sen avinstallera de programmen som ser misstänksamma ut. Är ju bra om den applikationen (lobit Uninstaller) även fixar registret (dvs tar bort registernycklar för dessa program) och annat, så att det inte återkommer (eller som "Mega-Dark" påpekade, "Reparerar sig själv") nästa gång du startar datorn i normalt läge.

PS! Att rota runt i registret bör ju göras med försiktighet dock, så du inte tar bort något viktigt av misstag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Felsäkert läge är inte helt fel (missade visst att nämna det) . Kör på det, sen avinstallera de programmen som ser misstänksamma ut. Är ju bra om den applikationen (lobit Uninstaller) även fixar registret (dvs tar bort registernycklar för dessa program) och annat, så att det inte återkommer (eller som "Mega-Dark" påpekade, "Reparerar sig själv") nästa gång du startar datorn i normalt läge.

PS! Att rota runt i registret bör ju göras med försiktighet dock, så du inte tar bort något viktigt av misstag.

Jo jag har varit då och då i Registret och känner till riskerna.
Ang Iobit Uninstaller så låter jag alltid programmet ta bort registernycklar när jag avinstallerar program.

Nu har jag avinstallerat ytterligare program och jag har har även kört några scanningar i Felsäkert läge men utan resultat. Mitt antivirusprogram Avast gick dock inte att köra i det läget.
Efter allt detta så gick datorn i 5-6 timmar utan att varningsmeddelandet kom upp (det brukar komma hela tiden annars). Sedan var datorn avstängd några timmar och när jag sen satte igång den igen så kom problemet tillbaka igen....

Permalänk
Medlem

@stjo57:
Nu har jag TVÅ gånger om installerat om Windows och då menar jag installationer som rensar det mesta men likväl så får jag upp dessa meddelanden från anitivirusprogrammet Avast.
Jag fattar inte vad mer jag kan göra...

Permalänk
Medlem

En ren Windowsinstallation borde fixa biffen. Då rensar man allt, inte bara det mesta.

Permalänk
Medlem

@stjo57:

Det finns en inställning i Chrome som heter "Skydda dig själv och enheten från farliga webbplatser". Jag stängde av den och nu verkar det har slutat.