Kan man använda gammalt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Kan man använda gammalt nätaggregat?

Hej

Håller på och rensa lite hemma bland gamla datordelar och undrar om ett gammalt nätaggregat modell chieftec hpc-340-201 atx12v har något liv.
Går det överhuvudtaget att använda idag om man skulle bygga en ny dator? (utan monsterprestanda)

Permalänk
Medlem

Jag hittade en forumtråd där det frågades om den från 2006 där de sa "jag vet att den är ganska gammal...". Så jag skulle nog betrakta den som skrot. Risken för kondensatorpest är för hög:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Sökte på modellnumret och det ser väldigt omodernt ut. Inga PCIe eller SATA-kontakter, och ATX-kontakten till moderkortet ser ut att vara den äldre modellen med färre pinnar än dagens. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om man använder det till en gammal dator, eller en dator byggd av gamla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getared:

Hej

Håller på och rensa lite hemma bland gamla datordelar och undrar om ett gammalt nätaggregat modell chieftec hpc-340-201 atx12v har något liv.
Går det överhuvudtaget att använda idag om man skulle bygga en ny dator? (utan monsterprestanda)

Går att använda gör det nog, men definitivt inget jag skulle rekommendera om du inte bygger en retro-dator.

Förutom risken att kondensatorer har blivit gamla och börjat läcka, så har det där nätagget varken pci-e eller sata strömkontakter.
Dessutom så levererar det merparten av strömmen på 5V ledningarna, medan moderna datorer drar det mesta av strömmen från 12V.

Permalänk
Medlem

Låter som att detta skall få gå till elektronikskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getared:

Hej

Håller på och rensa lite hemma bland gamla datordelar och undrar om ett gammalt nätaggregat modell chieftec hpc-340-201 atx12v har något liv.
Går det överhuvudtaget att använda idag om man skulle bygga en ny dator? (utan monsterprestanda)

släng det!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart skrota det. Risken är att det tar med sig andra komponenter om det är defekt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Är ju inte så det är något värde i ett sånt agg och enda orsaken jag hade sparat ett så gammalt är mer för e.v testning av gamla dator prylar eller så annars så är ett 300kr budget agg bättre val

Nu tror jag inte det är någon jätte fara att köra med gamla agg inte heller billiga då det är rätt ovanligt att sjuta andra delar än agget i scenariot gammalt och slitet agg med kondingar som börjar bli slut så brukar problemet vara att det levererar för lite spänning så datorn inte startar

Har man otur kan man även ta moderkortet om agget pajar men oddset är så pass lågt att det händer så det skulle inte oroa mig nämnvärt och min filosofi är att funkar det kan man använda det men kan vara värt att kolla så kylningen funkar så man inte steker dom p.g.a överhettning men är oftast inte värt det då det finns billiga alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w