Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Surface pro vs ipad pro på elektroteknik

Permalänk
Medlem

Surface pro vs ipad pro på elektroteknik

Hej!

Ska börja elektroteknik och tänkte investera i antingen en surface pro i5 8gb ram eller en iPad pro och undrar om någon som är klar med utbildningen eller går utbildnignen kan rekommendera någon och varför!

MVH student!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Chalmers?

ONT: Ska också börja plugga till hösten men annat program men i vilket fall skulle jag satsa på en surface då jag misstänker att universitet använder program som inte finns till IOS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tänker du läsa någon form av programmering ryker ipaden direkt. Gäller iof inte om du redan har en laptop.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

båda är skit jämfört med en vanlig laptop för skolbruk. Man vill inte sitta och arbeta vid en tablet mer än i nödfall.

Du vill inte sitta och koda utan ett riktigt tangentbord och du vill inte rita kretsar på 9" vilket är där du får ut mest av att ha en dator.

Ta anteckningar mm görs enklast på papper fortfarande. Inget slår att kunna skriva text samt rita simpla diagram/kretsar på några sekunder.

Permalänk
Medlem

@difi: håller inte med alls, jag programmerar/jobbar jäkligt mycket på min surface pro. (sitter med den just nu)
visst den är inte som min stationära men jämfört med mina andra bärbara föredrar jag denna alla dar i veckan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Lime99b: sitter själv en surface pro3, i5 8gig, fungerar ypperligt att arbeta på, tänk på att för att använda den att arbeta på behöver du köpa till tangentbordet,
visst det går göra med touch, men allt blir mycket lättare med tangent bord.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Använd inte mac, det är onödigt mycket strul, all programvara är windows och även om det ibland finns mac versioner eller annars mac alternativ är det mer onödigt jobb och strul.
Dock för anteckningar är papper och penna bättre och för resten en lätt bärbar skulle vara min rekommendation.

Instämmer med tidigare om tangentbord, du måste ha ett annars är det sjukt jobbigt.

Du kommer programmera en hel del trots bara en kurs som officiellt är programmering så är det med i många andra kurser, du kommer även behöva köra en del andra program men inget jätte tungt.

#ElektroteknikStudent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår rätt, du blir väldigt låst med ipad pro och den går ej att programmera på? Så surface pro vinner i längden på elektroteknik? Dock så har jag en stationer pc på studentrummet, men ni rekommenderar ändå surface pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man köper sig en surface pro vilka spec rekommenderar ni till en student?

Om man köper ipad pro vilka spec rekommenderar ni då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lime99b:

Om man köper sig en surface pro vilka spec rekommenderar ni till en student?

Om man köper ipad pro vilka spec rekommenderar ni då?

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du köpa en iPad pro så bör du nog överväga att vänta tills nästkommande version kommer vilket ryktas vara mellan september och november. What's Next for the iPad Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Lime99b:
Jag har gått elektroteknik. Känner ingen som har kunnat använda en iPad som primär arbetsenhet, de fungerar grymt för att ha PDF:er för labbar eller matteboken när man pluggar dock.

Programmen som körs på Chalmers finns oftast som en blandning för Windows och Linux. Detta innebär att man virtualiserar en linux buk för några av programmen och då pajar skalning en på högupplösta skärmar. Således är 1920 x 1080 rekommenderat. Datorn bör alltid vara med så satsa på en liten 12-13"-laptop som alltid får plats i väskan.

Jag kör personligen en X260 från lenovo med extra stort batteri. Att ha egen datorn och kunna sitta vart och när som helst för plugg är en stor fördel dock inget krav. Chalmers har flera datorsalar som tillhandahåller datorer av både Linux och Windows. Vissa gånger kan det vara begränsat med datorer med specifik programvara dock.

Nu vet jag inte vilket Elektrotekniksprogram du skall gå eller vart men:

  • Jag behövde en big-core Intel i U-serien.

  • 8 GB RAM (Mer är en fördel)

  • 1080p, dock helst inte mer, 1440p kanske fungerar när man virtualiserar.

  • 256 GB Lagring.

  • Lång batteritid.

  • Kompakt format.

Notera att inget diskret grafikkort behövs.

En Ipad kan inte användas som en ersättare till en Laptop. Men du måste inte ha en laptop (även om det underlättar).
Om du skall skaffa en Ipad så hade jag satsat på antingen den mest simpla för enbart lite PDF & Webbläsning. Eller en precis så fin som du känner att du har nytta av på fritiden.

Testpiloten Alling pluggar Data och har en X1 Carbon med snarlika specifikationer som min X260.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin