TimeShift - System Restore eller Time Machine, men för Linux!

Permalänk
Medlem

TimeShift - System Restore eller Time Machine, men för Linux!

TimeShift är inte direkt en nyhet, men om någon missat det så rekommenderar jag varmt att installera och börja använda! Sedan jag uppdaterade till Ubuntu 18.04 har TimeShift blivit något av min favorit i arbetet med att fixa till min installation. Jag vågar experimentera mycket mer och behöver inte installera om från början när jag gör bort mig. Jag återställer bara senaste TimeShift-snapshot om något krånglar.

http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html

TimeShift tar snapshots av / men som standard inte av /home (annat än av en del dolda filer i användarmappar, går att ändra). Det innebär att man kan experimentera med tillägg, alternativa skrivbordsgränssnitt och annat och om något krånglar så kan man mycket snabbt återställa.

TimeShift lagrar som standard sina snapshot i /timeshift, så man bör se till att / har minst sisådär 2/3 ledigt utrymme kvar på / innan första snapshot. Det går också fint att skapa en särskild partition bara för /timeshift eller att lägga alla snapshot på ett USB-minne. Jag har mina snapshot för min laptop på ett SDXC-kort. Funkar fint, även det blir lite långsammare än på SSD eller USB.

TimeShift använder rsync för att skapa snapshot av /. Det innebär att det första snapshot du tar kräver lika mycket plats som hela / (exklusive det mesta av /home om det är på samma partition), men efterföljande snapshot "återanvänder" ej ändrade filer så bara ändrade filer behöver lagras på nytt. Detta sker "smart" på filsystemsnivå så att det går fint att radera gamla snapshots utan att nya snapshots som använder samma filer påverkas.

BackInTime använder också rsync och skapar liknande snapshot för att säkerhetskopiera, men fungerar nog bättre för /home.

TimeShift är standard i Linux Mint, och kommer nog att bli standard i fler Linux-varianter med tiden.

Om du gör en ny Linux-installation, installera även TimeShift! Och gör det så fort som möjligt, så slipper du installera om från början eller leka detektiv om något krånglar medan du petar på den nya installationen för att få den som den skall vara.

Hade felaktigt skrivit "SnapShot" istf "TimeShift" på ett ställe.
Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Coolt

Själv kör jag på ett manuellt rsync-script och sköter snapshottandet på servern som tar emot backupen. Än mer tack för att du skapade den här tråden, för det visade sig att jag missat att uppdatera en ssh-nyckel på servern, så jag hade inte tagit några backuper på flera månader!!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Lätt hänt att automatiska säkerhetskopior slutar fungera. Klart otäckt...

Jag kör TimeShift bara manuellt, i samband med att jag uppdaterar eller petar, men det går att automatisera vid boot eller fasta intervall.

En kul grej med TimeShift är att det kan användas för att återställa totalt.

Du kan göra ett snapshot (och gärna även säkerhetskopiera /home om det skrivs över) och sedan installera någon annan Linux-variant för att testa. Sedan är det bara att installera TimeShift på den nya Linux-varianten och återställa senaste snapshot och du är tillbaka. Boot-manager, EFI och allt är tillbaka som det var...

Du kan till och med flytta dina snapshots till en annan dator med liknande partitionering och återställa med TimeShift där, och få en identisk kopia av det ursprungliga systemet som bootar fint. /home kan behöva hanteras separat.

Visa signatur

Linux och Android