Permalänk
Medlem

Innan älskade jag glass och kunde käka flera liter i veckan. Vid ca 20-års ålder blev jag laktosintolerant. Utbudet är mycket mindre och tråkigare när man måste ha laktosfritt och inte pallar käka glassen på toaletten...

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanLW:

Är det någon som har tips på bra kaffeglass? Älskade Ben & Jerry's coffe coffe Buzz buzz buzz innan den togs bort.
Annars är en favorit GB Strawberry White

Lidl's dessertglass Tiramisu för 18,90:- kan vara värd att prova.

edit: Märke: Gelatelli. Ser ut som GB's carte D'or/Signature några inlägg nedanför.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Lythelius: tack för tipset! Ska testas!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions

GB:s Crema di Mascarpone är sommarens favorit, nyligen upptäckt och fruktansvärt god.
https://www.gb.se/produkter/gb-signature-selection-crema-di-m...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WijK:

Innan älskade jag glass och kunde käka flera liter i veckan. Vid ca 20-års ålder blev jag laktosintolerant. Utbudet är mycket mindre och tråkigare när man måste ha laktosfritt och inte pallar käka glassen på toaletten...

Jag åt https://www.siaglass.se/sv/vara-glassar/butik/laktosfri-gradd... förra veckan eftersom en bekant har samma problem som du. Inte särskilt spännande som smak betraktat men ändå väldigt gräddig (som jag gillar) och naturligt smakande glass.

Funkar inte https://www.apotea.se/lactrase-kapslar-10-st eller motsvarande?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den som dök upp i huvudet var Lakritspuck.

Men finns mycket andra godingar som fortfarande gör det svårt att bestämma sig när jag numera relativt sällan står vid GB's glassfrys.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanLW:

Är det någon som har tips på bra kaffeglass? Älskade Ben & Jerry's coffe coffe Buzz buzz buzz innan den togs bort.
Annars är en favorit GB Strawberry White

Lidl har en kaffeglass som inte alls är dum!
Denna veckan är det dessutom rea, 20:- för 1 liter premium kaffeglass:
https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=11677

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Lidl's dessertglass Tiramisu för 18,90:- kan vara värd att prova.

edit: Märke: Gelatelli. Ser ut som GB's carte D'or/Signature några inlägg nedanför.

Skrivet av flukke:

Lidl har en kaffeglass som inte alls är dum!
Denna veckan är det dessutom rea, 20:- för 1 liter premium kaffeglass:
https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=11677

Måste förbi Lidl i veckan nu känner jag! Tack för input om detta

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Lidl har en kaffeglass som inte alls är dum!
Denna veckan är det dessutom rea, 20:- för 1 liter premium kaffeglass:
https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=11677

Lidl har bra sortiment på glass överlag tycker jag även om det inte alltid är kända märken som GB.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lakritspuck!

De hade små varianter i nostalgipack för kanske 15 år sedan... sen borta i ett par år. Nu har de haft dem i de runda paketen på lokala ICA, men de har börjat köpa in den horribla Daim Lakrits istället.

När de blandat ut lakrits i själva glassen så att den får den där gråtonen, brukar det bli för beskt och inte så gott. Jag vill ha god vaniljglass med lakritsrippel och bitar i som det är i just Lakritspuck.

Klings Lakrits funkar i dessertpaketformen, men är också lite beskare i smaken.

Jag brukar köpa på mig två såna här paket ifall jag råkar hitta någon som fortfarande har dem!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Lidl har bra sortiment på glass överlag tycker jag även om det inte alltid är kända märken som GB.

Helt klart!
Sjukt goda magnum kopior i 8 pack som även är väldigt prisvärda såhär i sommarvärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Helt klart!
Sjukt goda magnum kopior i 8 pack som även är väldigt prisvärda såhär i sommarvärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med deras kopia på Magnum White har jag i frysen as we speak.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag åt https://www.siaglass.se/sv/vara-glassar/butik/laktosfri-gradd... förra veckan eftersom en bekant har samma problem som du. Inte särskilt spännande som smak betraktat men ändå väldigt gräddig (som jag gillar) och naturligt smakande glass.

Funkar inte https://www.apotea.se/lactrase-kapslar-10-st eller motsvarande?

Jag gillar chokladglass över allt annat och det är lite svårare att hitta goda laktosfria sådana. Laktaspiller från apoteket fungera för mig om jag bara ska äta nån sås eller dylikt med laktos i. Ska jag kränga 1l glass så är det tyvärr helkört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Är egentligen ingen större glassfantast, men när jag blir sugen vill jag ha något som är riktigt bra.
För någon månad sen hittade jag vad som nog är den godaste glass jag någonsin ätit:
3 Vänners Blåbär/Kardemumma

Det enda som kommer i närheten är nog italiensk pistageglass vid Lago di Garda

Permalänk
Medlem

Mjukglassbuffé på Pizza Hut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag gillar chokladglass över allt annat och det är lite svårare att hitta goda laktosfria sådana. Laktaspiller från apoteket fungera för mig om jag bara ska äta nån sås eller dylikt med laktos i. Ska jag kränga 1l glass så är det tyvärr helkört.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova xylaktas. Den förändrade mitt liv. Den bygger upp en bakteriekultur som tar hand om laktosen istället för att ge enzym. Efter några år på xylaktas(prolaktas hette det tidigare) så har jag kunnat sluta ta tabletter och ändå äta laktos i hyfsat stora mängder.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det där är en gammal favorit, eller gammal... Vet inte hur länge den funnits. Men ska stanna till nu och köpa en låda, tack för påminnelsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Valfri vanilj/choklad i tvålitersförpackning och en matsked...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Har sett mängder med recept på Facebook och överallt där de använder kondenserad mjölk och det ser alltid så gott ut, så när jag för en tid sedan var i affären och råkade snubbla på en burk så köpte jag hem den för att utforska.

Satte mig och googlade och hittade ett recept på glass med kondenserad mjölk så gav det ett försök nu i veckan och herrej***ar vad gott det blev! Smaksatte med kakao men tänker prova färska blåbär nästa gång.

Här kommer receptet:

1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Blanda kondenserad mjölk och smaksättning (vispa inte, rör bara samma ingredienserna). Vispa grädden fluffig och rör sedan samman alltsammans i en bunke. Häll över i en brödform (eller annan lämplig form) och frys minst 6 timmar.

Klart! Så enkelt men grymt gott och riktigt härlig konsistens.

// Peter

Kan tillägga att jag nu även hunnit köra samma recept två svängar till och gjort såväl smultron- som blåbärsglass. Imorgon tänker jag även köra en fjärde sats med mörk bakchoklad som jag har över i skafferiet. Fortfarande oslagbart gott! =d

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Måste jag välja en glass så blir det alltid GB sandwich, har redan smällt i mig ett 6-pack denna semester
Annars är nog mjukglass med nötkross go to glassen i strut.
Kan rekommendera en tripp till SNÖ på kvarnholmen för er i Stockholm, dyrt men även SM-mästare i glass (var där förra året, 2 kulor 50-55kr i strut) men satans djävla gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myhybris:

THe one and only Hemglass glassbåt

https://www.hemglass.se/media/1101/glassbat_2.png?quality=50

Om nu den d*ävla chaffören slutade hoppa över oss lite då och då så hade dom sålt bra mycket mer

Kan inte annat än hålla med och är modellen som alltid varit favorit sen man var liten knodd och farfar köpte dom åt mig och är lika goda än i dag och är få saker håller så många år och roliga är att det även är min 4 årings favoritglass så ska fan börja klassa dom som familjeklenod

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nocco Caribbean, Carnival & Cola är najs Synd att dom är så dyra dock.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Favoriten för mig är klassisk mjukglass med lite strössel på.
Annars köps det en hel del sandwich och/eller glassbåtar (Eller båtglassar som mina ungar sa när de var små )

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

POP 74

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Måste säga att ICA basics strutar 8st för 15kr är goda. Fungerar hur bra som helst.
Men favvon är klart piggelin.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Geeks Gaming

Vill ni ha riktig glass? Then Otto is the way to go

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Nu är det SIAs Kaktus Citrus sorbet, Lemoncurd och Eko Kokos som är favoriter

Tyckte Sias "Kaktus, citrus sorbet" smakade som ett kemiskt-beskt krock mellan smakerna.

Kokos måste testas dock!

Permalänk
Medlem

För en som inte tål något längre så är GB Choice en gudagåva. Den är otroligt god. <3

Permalänk
Entusiast

Nu när det har varit så attackvarmt så har jag knarkat hemgjord isglass. Köpte IKEAs Utspädd i våras innan värmen kom plus ett par flaskor saft. Det var nog det bästa köpet på IKEA någonsin och då ser min lägenhet ut som en IKEA-katalog.

Blanda stark saft, häll i en matsked glukossirap, rör om och frys i ett par timmar. Körde även med aloe vera dryck vilket också fungerade bra.

Glukossirapen är en rätt viktig del för glukosen ändrar kristallbildningen så det blir många små kristaller vilket ger den mycket bättre konsistens.

När det gäller köpeglass snubblade jag över glassbilen utanför för ett par veckor sedan och tänkte att jag var tvungen att kolla. Slutade med att jag kom hem med ett paket lakritsbåtar.

Lakritsglass med lakritssås och lakritsöverdrag i lakritsvåffla. Nästan för bra för att vara sant.

Fick även mina föräldrars gamla glassmaskin för ett tag sedan och kom fram till att världens enklaste hemgjorda glass är ett paket söt fruktyoghurt typ yogi eller liknande som man bara häller ner i maskinen. Instant yoghurtglass!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Prova xylaktas. Den förändrade mitt liv. Den bygger upp en bakteriekultur som tar hand om laktosen istället för att ge enzym. Efter några år på xylaktas(prolaktas hette det tidigare) så har jag kunnat sluta ta tabletter och ändå äta laktos i hyfsat stora mängder.

Visste inte att det fanns ett preparat som hjälper långsiktigt. Tack för tipset, kan absolut vara värt att testas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"