Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

@Petterk: Kanske att TCS löser det. Testade inte den, flyttade istället familjens kalendrar till Google... Minns inte om jag gav kalendern i BlueMail någon större chans eller om jag hade hittat DigiCal före jag fastnade för BlueMail.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Windows Central skriver om det också.

Det ser spännande ut, jag skulle gärna byta ut stationära datorn + mobil mot en vikbar hybrid. Men jag gissar att den ihopvikt blir lite för stor för min smak personligen, och så har vi problemet med Bank-ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Windows Central skriver om det också.

Det ser spännande ut, jag skulle gärna byta ut stationära datorn + mobil mot en vikbar hybrid. Men jag gissar att den ihopvikt blir lite för stor för min smak personligen, och så har vi problemet med Bank-ID.

Blir ju Windows 10 ARM. Så blir väll inte problem med Bank-ID?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Blir ju Windows 10 ARM. Så blir väll inte problem med Bank-ID?

Stödet för W10M försvinner ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stödet för W10M försvinner ju?

Ja, men det här är ju inte frågan om W10M. Utan Windows 10 ARM. Blir spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ja, men det här är ju inte frågan om W10M. Utan Windows 10 ARM. Blir spännande!

Ja, men det är fortfarande en plattform bankid (snart) inte stödjer oavsett om det rör en universal WinRT-app eller Win32-app.

Finns väl ingen vits med en ny mobil enhet med telefoni om du ändå måste bära runt på en Android/iOS smartphone/platta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men det är fortfarande en plattform bankid (snart) inte stödjer oavsett om det rör en universal WinRT-app eller Win32-app.

Finns väl ingen vits med en ny mobil enhet med telefoni om du ändå måste bära runt på en Android/iOS smartphone/platta?

Men!!
Då känns det ju mindre bra med surfplatta eller bärbar dator med arm.
Jag som tolkat att det ska gå att göra nästan allt som vanliga windows 10 kan...

Just nu bär jag iof ändå omkring på två telefoner.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men!!
Då känns det ju mindre bra med surfplatta eller bärbar dator med arm.
Jag som tolkat att det ska gå att göra nästan allt som vanliga windows 10 kan...

Just nu bär jag iof ändå omkring på två telefoner.

https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Har du en bärbar med ARM har du i.o.f.s. också en telefon, så att appen för W10M försvinner spelar väl inte så stor roll. Någon booklet är det fortfarande tveksamt att vi ser i närtid. Har inte sett någon som försökt använda bankid på fil eller kort med de bärbara ARM-baserade Windows-datorerna, men det är ju inget som är lika gångbart som mobilt bankid vilket som. Så för tjänsterna som kräver mobilt bankid, så måste du ju ändå ha en enhet som har mobilt bankid för att kunna använda. Vet inte om binäröversättningen på Windows 10 för ARM ens klarar att köra bankids säkerhetsprogram heller som sagt.

Edit: Windows 10 på ARM är en omogen plattform fortfarande också. Det är ju precis nu med 1804 som Windows på ARM börjat stödja 64-bit, och då menar jag 64-bit ARM, binäröversättning för 64-bit x86 är en bit bort. x86 och x86-64-program (när x86-64-stödet kommer) som kräver någon form av drivrutin fungerar inte på Windows för ARM. Tredjepartsutvecklare har inte börjat portera/bygga 64-bit ARM-appar för Windows on ARM än heller. Kanske något som blir enklare och mer populärt i framtiden, men knappast än. Främst de som skriver UWP-appar som kommer dra nytta av ARM64/AAarch64-stödet också skulle jag tro. Senaste preview-versionen av Visual Studio med insider-versionen av WDK stödjer dock att du skriver drivrutiner för 64-bit ARM redan, och har nu med senaste SDK börjat stödja att du börjar skriva UWP och Win32-appar för 64-bit ARM, även om de inte kan publiceras i affären än. Krävs väl lite mer än nuvarande always connect-enheterna för att folk ska börja skriva program/drivrutiner för dessa däremot.

Permalänk
Medlem

Och nu slängde slack in W10M handduken också... Suck jag gillade verkligen min 950 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Och nu slängde slack in W10M handduken också... Suck jag gillade verkligen min 950 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Såg också det. Men appen är ju kvar, går att ladda ner från Store osv. De kommer bara inte lägga mer tid på den, så den funkar tills Slack eller MS gör någon API-ändring.

Permalänk
Medlem

Någon annan som börjat få anslutningsproblem med Swish i Win10M?

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Någon annan som börjat få anslutningsproblem med Swish i Win10M?

Japp! Sök efter Swish i store, så ser du att det finns två appar. Ladda ner "Swish Betallösning", så kan du använda Swish igen.

Min fru hade samma problem (och lösning) med ios, så det är inte bara vi den här gången!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Japp! Sök efter Swish i store, så ser du att det finns två appar. Ladda ner "Swish Betallösning", så kan du använda Swish igen.

Min fru hade samma problem (och lösning) med ios, så det är inte bara vi den här gången!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack😊 det funkar med nya appen

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det skrevs ju lite om Android & ios tidigare. Jag har primärt kört med Win telefoner sedan ca 2006-2008, både privat & jobb. Produkter från Qtek, HTC, Samsung, Nokia, Microsoft. Har i nuvarande drift L735, L830, L930, L950 med W10M.

Nu när det aviserades att BankID ska försvinna, så måste jag kolla på annat. Fick i jobbet en iPhone 8 Plus vid årsskiftet. Har aldrig haft en apple produkt tidigare "i egen ägo". Stabil & säker produkt, men totalt inlåst av apple (så klagar folk på Microsoft...) Har försökt Microsoftifera den så mycket det går med alla tillgängliga MS appar. Edge finns dock ännu inte tillgänglig här i SWE. Men apple tillåter ju inte att sätta standard appar, utan tvingar en till deras egna bjäfs. Dock en oinspirerande produkt för min del. Förstår inte statushajpen kring denna produkt.

Android har jag inte haft någon egen sedan SE Xperia X8 runt 2010. Hade den enbart som reserv & ligger fortfarande kvar i en låda. Men funderade på att kolla in Andriod igen. Är ju lite rörigare samt osäkrare OS än W10M & iOS. Handlade nu i kampanjtider på mig Motorola moto x4 4+64GB. En mellanklass mobil, som ger en solid känsla av en betydligt dyrare produkt. Oreo 8.0 var ett snäpp upp i strukturen, mot tidigare versioner. Mer anpassningsbart än iOS & även W10M. Jag lade direkt in "Launcher 10", https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nfwebdev.la... , samt alla MS appar.
Därmed blev Android en "Hybrid W10M". "Tänker knappt" på att det är en Android, åtminstone inte vid första blicken. Launcher 10 är verkligen rekommendabel om man vill bibehålla W10M känslan. Jag gillar verkligen W10M GUI med dess tiles & alfabets meny. Launcher 10 är gratis, men vill man ha Live Tiles så får man köpa till det som "in app purchase". I viss mån är denna Launcher 10 t.o.m. mer anpassningsbar än MS egna Metro W10M GUI.

För att få över alla befintliga SMS & MMS från W10M till Android så laddade jag ner & gjorde jag backup via Microsofts "contacts+message backup" (Den hamnar under "Settings/Extras")
https://www.microsoft.com/sv-se/p/contacts-message-backup/9nb...
Denna kan även backa kontakter & sen får man importera som vCard i android. Men jag hade redan mina kontakter i gmail sedan tidigare, så det behövdes inte.

Kopierade över den backupade katalog & fil -strukturen från W10M till Android via USB-kabel, mellanlandade i dator.

Köpte denna app för 16kr, som importerar SMS & MMS.
"Import SMS from Windows Phone PRO"
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.smsbackup.l...
Finns även som gratis icke PRO, men importerar då bara SMS.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.smsbackup.l...

Men detta fick jag till en grund att utgå ifrån utan att behövt looosa allt för mycket av historiken. Bilderna finns i OneDrive & de nytagna fotona laddas även upp dit.

Ska nu under semestertid köra med denna moto x4 & se om det är något att ha. Saknar L950 & dess kamera som fortfarande är kalasbra. Men BankID är ju behövligt som svensk medborgare & jag vill testa av andra plattformar innan det stängs ner, så man inte blir ståendes.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Fortsätter MS att släppa bug fixes och säkerhetsuppdateringar till W10M eller är det HELT dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Fortsätter MS att släppa bug fixes och säkerhetsuppdateringar till W10M eller är det HELT dött?

Det kommer uppdateringar varje månad (vid varje "patch Tuesday").

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av doomas:

Det kommer uppdateringar varje månad (vid varje "patch Tuesday").

Skickades från m.sweclockers.com

Gott att höra. Men hur är det med BankID och Swish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Gott att höra. Men hur är det med BankID och Swish?

De funkar precis som vanligt.
Men Bank-ID gick nyligen ut med att man släpper support för Win10M fr.o.m. 2019-01-01. Jag gissar att det i praktiken kommer döda Windows phone/mobile i Sverige. Man kan iofs fråga sig varför de inte gjort en komplett UWP-app (desktop, mobil, AR osv) av Bank-ID, då hade det kanske överlevt längre.

Permalänk
Medlem

@frav: Först och främst, android är i sig inte osäkrare än w10m eller ios, det beror på hur "dum" man är när man använder telefonen.
Android har _möjligheten_ att installera appar från okända källor, tar man inte denna möjligheten eller inte installerar random skumma appar från okända utvecklare i playstore så är det helt säkert. Det gäller bara att använda hjärnan lite.

Ang. import av kontakter; Android kan importera/exportera kontakter native om du har dem i .vcf-format i kontakter-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Först och främst, android är i sig inte osäkrare än w10m eller ios, det beror på hur "dum" man är när man använder telefonen.

Jobbar du med det professionellt? Kan inte helt hålla med dig där i ditt statement. Nu ser jag det dock mycket i synvinkel från enterprise miljö med tusentals devices & inte som enskild hemmaanvändare med en lur.
Mycket baseras på tillverkarna & utvecklarna. Samt inte minst de "utvecklarna" som skapar skadlig kod av olika slag.
Att användare kan klassas som mer eller mindre kunniga, det måste alla tillverkare & utvecklare vara medvetna om. Även om slutanvändaren "aldrig har gjort något" & "det bara blev så". Merparten av användarna är okunniga till mycket okunniga om IT. Man knappar, klickar & blundar...
Finns även en anledning till att Samsung tagit fram KNOX. Men de tillverkarna som levererar android-produkter, som håller med kontinuerliga säkerhetsuppdateringar för att mota olle i grind, de ligger dock bra till. Men hur många av tillverkarna gör detta? Där av ios, W10M & därefter andriod på denna skala. Dock har andriod blivit bättre över tid. Nu börjar väl även Andriod Enterprise ta sig ur "beta träsket". Det är dock inte detta ämne, som denna tråd handlar om.

Skrivet av ojz0r:

Ang. import av kontakter; Android kan importera/exportera kontakter native om du har dem i .vcf-format i kontakter-appen.

Visst e det så, vCard kan Android importera utan något tillägg. Skrev inget annat, men bra att du förtydligade.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

@frav: Förlåt, ja jag menade som privat användare och inte enterprise.
Men det jag beskrev är ju egentligen ett genomgående tema med allt; Även en petskyddad kap kan såga av ditt finger om du ger dig fan på det - frågan är hur petskyddad man kan göra den utan att dess funktion börjar begränsas. iOS och WP/WM har valt att permanent stänga av sideloading av appar medans Android tillåter att man ändrar den default avstängda tredjepartslåsningen.

Ang. kontaktimport: Jag blev osäker på om du hade hittat den funktionen, det var bara menat som ett tips för att slippa en extra app bara pga det

Permalänk
Medlem

Nu har morsan bytt till Nokia 3.1 och Android 8/Oreo. Bra storlek på telefonen från en Lumia 735. Får se när polaren som varit die-hard med Nokia Lumia 930 byter, han lär väl snarare byta till iOS/iPhone från jobbet.

Morsan gillade inte kalendern i Outlook-appen, kanske blir att testa alternativ. Hon kör kalendern via Microsoft-kontot/mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu har morsan bytt till Nokia 3.1 och Android 8/Oreo. Bra storlek på telefonen från en Lumia 735. Får se när polaren som varit die-hard med Nokia Lumia 930 byter, han lär väl snarare byta till iOS/iPhone från jobbet.

Morsan gillade inte kalendern i Outlook-appen, kanske blir att testa alternativ. Hon kör kalendern via Microsoft-kontot/mailen.

Går att använda andra konton i Googles app. Jag blandar exchange och Gmail i den och ser då allt i samma kalender.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Går att använda andra konton i Googles app. Jag blandar exchange och Gmail i den och ser då allt i samma kalender.

Google Calendar kan inte använda Outlook.com, inte nativt utan att synka med tredjepartstjänst. Outlook.com har inte EAS, inte nu längre och kan inte heller dela kalendern som ICS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu har morsan bytt till Nokia 3.1 och Android 8/Oreo. Bra storlek på telefonen från en Lumia 735. Får se när polaren som varit die-hard med Nokia Lumia 930 byter, han lär väl snarare byta till iOS/iPhone från jobbet.

Morsan gillade inte kalendern i Outlook-appen, kanske blir att testa alternativ. Hon kör kalendern via Microsoft-kontot/mailen.

Känner igen det där, märkte samma när jag hjälpte min far att byta till en 6.1, funderat på att byta till IOS i hopp om att det är smidigare för Android är inte direkt något lyft funktionsmässigt jämfört med W10M. Märkligt hur det blev så här att mängder av mobila OS dör ut trots att haft väldigt fin funktionalitet. Att App-Gap ledde till att det numera knappt finns något att välja på är himla galet.

Kalendern i Outlook för Android är verkligen bedrövlig i jämförelse med W10M. Hur kan det ens vara så att en kalender för Windows 10 inte går att synka ordentligt till de två mobila OS-alternativ som lever kvar? Hur galet är inte detta, eller fungerar det på iOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Känner igen det där, märkte samma när jag hjälpte min far att byta till en 6.1, funderat på att byta till IOS i hopp om att det är smidigare för Android är inte direkt något lyft funktionsmässigt jämfört med W10M. Märkligt hur det blev så här att mängder av mobila OS dör ut trots att haft väldigt fin funktionalitet. Att App-Gap ledde till att det numera knappt finns något att välja på är himla galet.

Kalendern i Outlook för Android är verkligen bedrövlig i jämförelse med W10M. Hur kan det ens vara så att en kalender för Windows 10 inte går att synka ordentligt till de två mobila OS-alternativ som lever kvar? Hur galet är inte detta, eller fungerar det på iOS?

iOS inbyggda kalender-app stödjer Outlook.com.

Sen att Outlook-appen själv inte är trevligare är ju helt Microsofts förtjänst/fel.

Permalänk
Medlem

Såg inlägget en bit upp från @frav om Launcher10 och har nu testat lägga in det till farsan som blev väldigt nöjd.

Finns tyvärr ingen Tile för kalenderdelen av Outlook men det går ju att lägga in en Widget för Outlook Agenda. Det blir rätt bra eftersom Launcher10 skapar en Tile runt om Widgeten. Drog ned storleken på Widgeten till den vanliga breda varianten från W10M så nu ser hans startskärm nästan exakt likadan ut som på W10M. Han slipper dessutom hålla reda på alla nya svepgester eftersom telefonen nu fungerar ungefär som den gamla med W10M. Gav även mig nytt hopp inför det egna bytet.

Stötte på ett problem där det inte gick att lägga till en kontakt till Startskärmen, Launcher10 sa att den redan fanns, vilket den inte gjorde. Provade till slut att radera kontakten helt från telefonen och lägga in den på nytt och då fungerade det, märkligt eftersom det gick att lägga till andra kontakter till Startskärmen utan problem.

Permalänk
Medlem

Så surt att bankID försvinner, har en Android som jobblur, så fortsätter ha min Windows lur privat... Har använt både Android och iOS via jobbet och tycker fortfarande W10 är klart bäst, jäkla appar..