Hur mycket RAM kan min dator nyttja? (Vilket är mest värt?)

Permalänk
Avstängd

Hur mycket RAM kan min dator nyttja? (Vilket är mest värt?)

Dom här delarna använder jag (jag vet att dom inte är moderna men dom duger till allt mitt spelande och mitt enda önskemål är att skaffa mer RAM pga att det har en förmåga att ta slut när jag redigerar med film). Nuvarande mängd är 1 x 4GB 1333MHz.

Finns det någon gräns för hur mycket RAM som exempelvis Processorn kan använda?

Asus M5A78L-M LX3
AMD FX-4100
Nvidia GeForce GTX 760
Samsung EVO 850

Anledningen till min första fråga är för att min iMac (tidigare dator) kunde bara hantera 3GB RAM oavsett hur mycket jag satta in.

Min andra fråga är Vilket ram är mest värt för mina delar?
Kan jag nyttja det snabbare minnet 1600MHz istället för 1333MHz?
Finns det någon poäng att köpa "Snygga minnen" eller är alla lika bra?
Exempel på minnen jag tittat på:

Fult minne

Snyggt minne

Om det inte finns någon fysisk gräns så kommer jag köpa 2 x 8 GB

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort stöder:

2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 1866/1600/1333/1066 MHz ECC, Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture

https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A78LM_LX3/specificatio...

Din nuvarande plattform är utdaterad och processorn är klen - det är upp till dig om du vill satsa på den. Svårt att säga om du har nytta av 16GB RAM, det beror på vad du gör med datorn. Jag hade nog uppdaterat till billigast möjliga 8GB (2x4GB) 1600MHz på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

jag har uppgraderat min pc från 8gb till 16gb märkte ingen skillnad, men 8 är nog lagom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Ditt moderkort stöder:

2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 1866/1600/1333/1066 MHz ECC, Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture

https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A78LM_LX3/specificatio...

Din nuvarande plattform är utdaterad och processorn är klen - det är upp till dig om du vill satsa på den. Svårt att säga om du har nytta av 16GB RAM, det beror på vad du gör med datorn. Jag hade nog uppdaterat till billigast möjliga 8GB (2x4GB) 1600MHz på andrahandsmarknaden.

Jag älskar det faktumet att den är utdaterad men fortfarande klarar datorn alla spel jag testat på den.
Fotoredigering har jag inget problem med, endast när jag jobbar med video har jag märkt att det uppstår lite problem.
Problemet är då att minnet tar slut.

Men vad bra att du hittade den informationen åt mig
Det betyder ju att jag faktiskt kan kosta på mig att köpa det snabbare minnet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ali bror:

jag har uppgraderat min pc från 8gb till 16gb märkte ingen skillnad, men 8 är nog lagom

4GB (som jag har nu) är för lite men hur mycket jag faktiskt behöver vet jag inte.
Lutar åt att köpa en 8GB 1600MHz sticka och köra den själv, om jag känner att mer skulle vara kul så kan jag ju köpa en till likadan.

Tack för ditt svar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

4GB (som jag har nu) är för lite men hur mycket jag faktiskt behöver vet jag inte.
Lutar åt att köpa en 8GB 1600MHz sticka och köra den själv, om jag känner att mer skulle vara kul så kan jag ju köpa en till likadan.

Tack för ditt svar också!

8GB kommer funka fint i din burk. Uppgraderade svärmors gamla Athlon II från 2011, från 4GB till 8GB RAM nyligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ett 64-bits operativsystem är en förutsättning för att nyttja mer än 4GB RAM. Om du kör Windows 10 bör det inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får du tag i ett Asus Crosshair Formula-Z så har du ett av de bättre moderkorten du kan få tag i för DDR3 minnen för AMD
Kortet supportar upp till 2400MHz minnen vid överklockning. Jag köpte 32GB (4 x 8GB) Corsair Dominator Platinum och så gott som allt minne går att använda (31,9GB av 32GB) @2133 MHz som minnen är specade till. Fick dock ställa in alla minnesinställningar manuellt

Vet inte om dessa går att få tag i längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ett 64-bits operativsystem är en förutsättning för att nyttja mer än 4GB RAM. Om du kör Windows 10 bör det inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg inte det, uppdaterade en 32bit-Win7 till Win10 och fick då en 32-bits Win10. Så visst kan det bli problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Ett 64-bits operativsystem är en förutsättning för att nyttja mer än 4GB RAM. Om du kör Windows 10 bör det inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du ens min burk kan hantera Windows 10?
Testade 8.1 men då blev datorn seg som sirap så gick ner till Windows 7 igen.

Permalänk
Avstängd

@AMD-FX:
Du tycker att jag borde byta moderkort?
Eller missförstod jag dig nu?

Permalänk
Avstängd

Du kan mer minne men över 8gb så är det onödig uppgradering och är få scenarior som faktiskt använder över 8gb och beror helt på vad man gör men 8gb vill man helst ha i.a.f och ska man upp en nivå får man nästan en bättre beg dator för samma pengar

Din dator klarar windows 10 men sitter man med äldre versioner kan man ha 32 bitars versioner som inte kan hantera mer än 4gb minne så kan vara värt att kolla att du inte sitter med win 7 32 bitars t.e.x då kan datorn inte använda allt minne

Skulle säga det inte är värt att kosta på datorn nått speciellt alls men 1 x 4 gb till helst beg är det värt att stoppa i den och ska du ha den för video edit och vill ha lite mer ummf i datorn så kan man klocka cpu´n lite om man har kylning som orkar med det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Tror du ens min burk kan hantera Windows 10?
Testade 8.1 men då blev datorn seg som sirap så gick ner till Windows 7 igen.

Windows 10 har gått lite bättre än både 7 och framförallt 8 på några av de äldre datorerna jag uppgraderat hemma och på jobbet.
Har kört in det på gamla tidterminaler för instämpling, gamla laptops m.m. utan problem, så länge man har 4GB minne åtminstone.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Du kan mer minne men över 8gb så är det onödig uppgradering och är få scenarior som faktiskt använder över 8gb och beror helt på vad man gör men 8gb vill man helst ha i.a.f och ska man upp en nivå får man nästan en bättre beg dator för samma pengar

Din dator klarar windows 10 men sitter man med äldre versioner kan man ha 32 bitars versioner som inte kan hantera mer än 4gb minne så kan vara värt att kolla att du inte sitter med win 7 32 bitars t.e.x då kan datorn inte använda allt minne

Skulle säga det inte är värt att kosta på datorn nått speciellt alls men 1 x 4 gb till helst beg är det värt att stoppa i den och ska du ha den för video edit och vill ha lite mer ummf i datorn så kan man klocka cpu´n lite om man har kylning som orkar med det

Jag vet att jag har 64 bit Windows 7
Köpte en sticka a 8GB (den billigaste efter att kollat ungefär 10 olika test).
Den levereras idag.
Ska testa med lite redigering ikväll och se om jag använder upp allt eller om 8GB räcker och blir över.

Är ganska osäker på om jag ska testa Windows 10, jag har det på min Thinkpad och är inte överförtjust om man säger så, Med programmet "Classig s(c?)hell" s¨f¨r jag det iallafall att se hyfsat snyggt ut Men fortfarande är starmenyn väldigt ful trots mycket moddning. Som jag nämnde Över så blev min stationära dator seg av Win 8.1 s¨jag gick tillbaka till win 7, känns rimligtvis som att win 10 borde vara ännu lite tyngre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Windows 10 har gått lite bättre än både 7 och framförallt 8 på några av de äldre datorerna jag uppgraderat hemma och på jobbet.
Har kört in det på gamla tidterminaler för instämpling, gamla laptops m.m. utan problem, så länge man har 4GB minne åtminstone.

Spännande
Jag har mest hört negativa saker av folk som uppgraderat till windows 10, men det kanske bara är så att dom som klagar är dom som hörs mest.

Vad är det primärt som just DU tycker är bättre i Win 10 jämfört med Win 7?
Jag har svårt att se vad som kunde göras bättre då jag ser sjuan som det optimala OSet so far.
Ungefär lika bra som OSX 10.5.8 var (Sista OSet som Apple gjorde ordenligt och innan dom satsade på Mode framför funktion )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@AMD-FX:
Du tycker att jag borde byta moderkort?
Eller missförstod jag dig nu?

Vill du ha mer minne som funkar, men det moderkortet verkar vara svårt att få tag i dessa Ryzen tider när jag kollade. Kanske på begagnad marknaden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vill du ha mer minne som funkar, men det moderkortet verkar vara svårt att få tag i dessa Ryzen tider när jag kollade. Kanske på begagnad marknaden

Jag tror jag klarar mig med mina Max 16GB tack ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

Jag vet att jag har 64 bit Windows 7
Köpte en sticka a 8GB (den billigaste efter att kollat ungefär 10 olika test).
Den levereras idag.
Ska testa med lite redigering ikväll och se om jag använder upp allt eller om 8GB räcker och blir över.

Är ganska osäker på om jag ska testa Windows 10, jag har det på min Thinkpad och är inte överförtjust om man säger så, Med programmet "Classig s(c?)hell" s¨f¨r jag det iallafall att se hyfsat snyggt ut Men fortfarande är starmenyn väldigt ful trots mycket moddning. Som jag nämnde Över så blev min stationära dator seg av Win 8.1 s¨jag gick tillbaka till win 7, känns rimligtvis som att win 10 borde vara ännu lite tyngre...

Kör du 7an och är nöjd med den så var det skitsamma vilket operativsystem man kör egentligen och är inte så jag skulle köpa en 10 licens för en gammal dator om jag har 7an som är 64 bit Men 10an är lättdragen och skulle säga den är i identisk med 7an och båda funkar bra även på äldre hårdvara och kan köras även på äldre datorer som är mycket äldre än den du sitter med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Spännande
Jag har mest hört negativa saker av folk som uppgraderat till windows 10, men det kanske bara är så att dom som klagar är dom som hörs mest.

Vad är det primärt som just DU tycker är bättre i Win 10 jämfört med Win 7?
Jag har svårt att se vad som kunde göras bättre då jag ser sjuan som det optimala OSet so far.
Ungefär lika bra som OSX 10.5.8 var (Sista OSet som Apple gjorde ordenligt och innan dom satsade på Mode framför funktion )

Hmm, det brukar väl inte vara så lätt att se alla förbättringar som görs "under skalet" så att säga, men det är väl lite bättre prestanda i spel, lite bättre minneshantering m.m. Bättre stöd för multipla skärmar också.

Jag tycker att det är mer ordnat med alla inställningar i en lista som man varit van vid i Linux och Android, än alla separata fönster i gamla kontrollpanelen. Det saknas fortfarande några av inställningarna i det nya utseendet, men det mesta har flyttats över nu i alla fall.

Det enda jag saknar med Windows 7 numera egentligen är väl utseendet på fönster, knappar m.m. alltså Aero och liknande teman helt enkelt, men nu när det finns "dark mode" och de har börjat lägga till lite "smoked glass"-utseende på status-fönstret och start-menyn så tycker jag det ser ok ut iaf.

Startmenyn är annorlunda, men går att få ungefär samma funktionalitet på som i 7an. Jag kör iofs ClassicShell som start-meny och gjorde så även på Windows 7, eftersom det finns fler teman och inställningar till det, så för min del blev det ingen skillnad alls just i det avseendet.

De största fördelarna är väl just allt som skett i själva systemet antar jag. När man gör nytt kan man ju optimera, så jag antar att en nyare version av samma OS har massor av små förbättringar här och var rent systemmässigt, även om man som användare mest reagerar på utseende i menyer och inställningar m.m. såklart.

Det går ju för övrigt fortfarande att uppgradera till 10 gratis om man har ett aktiverat Windows 7. Det har jag gjort på flera jobb-PCs och alla datorer hemma. Bara att köra in media creation tool och använda dess upgrade-funktion.

EDIT: Jag tycker att det går att få ClassicShell väldigt snyggt. Man kan ju få det exakt som Windows 7 om man vill det, men jag föredrar Smoked Glass

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jopp<3:

Jag vet att jag har 64 bit Windows 7
Köpte en sticka a 8GB (den billigaste efter att kollat ungefär 10 olika test).
Den levereras idag.
Ska testa med lite redigering ikväll och se om jag använder upp allt eller om 8GB räcker och blir över.

Är ganska osäker på om jag ska testa Windows 10, jag har det på min Thinkpad och är inte överförtjust om man säger så, Med programmet "Classig s(c?)hell" s¨f¨r jag det iallafall att se hyfsat snyggt ut Men fortfarande är starmenyn väldigt ful trots mycket moddning. Som jag nämnde Över så blev min stationära dator seg av Win 8.1 s¨jag gick tillbaka till win 7, känns rimligtvis som att win 10 borde vara ännu lite tyngre...

Om du har en sticka på 4 GB, bör du väl få 12 GB, 4+8 GB.
Låt oss höra om hur det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Om du har en sticka på 4 GB, bör du väl få 12 GB, 4+8 GB.
Låt oss höra om hur det går.

Testade att köra in den nya sticka igår, allt verkar bra hittills.
Kollade i resursövervakaren och kan se allt minne där
Om 8GB räcker (vilket jag vet tidiagst ikväll) finns det då någon poäng att ha 4GB stickan också?
Eller blir det bara så att den dram onödig ström och skapar extra värme?

Alltså finns det någon poäng med att ha mer minne installerat än man behöver?

Permalänk
Avstängd

@blackeagle: Vad snygg du har fått din startmeny! Jag har ett par olika startmenyalternativ med ClassicShell men ingen av dom ser ut som Windows 7. Borde visserligen starta en annan tråd om det (eller om det finns redan trådar om Moddning av starmenyn redan) så att jag inte går helt off topic i den här tråden!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jopp<3:

Testade att köra in den nya sticka igår, allt verkar bra hittills.
Kollade i resursövervakaren och kan se allt minne där
Om 8GB räcker (vilket jag vet tidiagst ikväll) finns det då någon poäng att ha 4GB stickan också?
Eller blir det bara så att den dram onödig ström och skapar extra värme?

Alltså finns det någon poäng med att ha mer minne installerat än man behöver?

Det minne som inte används av program kan användas för att lagra de mest använda filerna i minnet.
Titta i aktivitetshanteraren efter "cashelagrat" minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Om du kör en 8 GB sticka så kör du ju redan nu single channel för minnet. Att sätta i 4 GB stickan gör det inte sämre såvida inte "timings" är jättedåliga på den äldre stickan.

Som med det mesta - testa att sätta i den. Funkar din video redigering bättre med 12 än 8 GB minne behåll den. Tappar du prestanda i något annat - ta bort.

Tror inte att forumet kan säga något annat med given info

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Testade att köra in den nya sticka igår, allt verkar bra hittills.
Kollade i resursövervakaren och kan se allt minne där
Om 8GB räcker (vilket jag vet tidiagst ikväll) finns det då någon poäng att ha 4GB stickan också?
Eller blir det bara så att den dram onödig ström och skapar extra värme?

Alltså finns det någon poäng med att ha mer minne installerat än man behöver?

Det är en poäng med att ha två minneskretsar i datorn.
Så stoppa i din 4a också.

Med dubbla minnen så kan processorn läsa från båda samtidigt.
Med två olika storlekar kan moderkortet eventuellt använda hälften av minnet att läsa/skriva samtidigt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@blackeagle: Vad snygg du har fått din startmeny! Jag har ett par olika startmenyalternativ med ClassicShell men ingen av dom ser ut som Windows 7. Borde visserligen starta en annan tråd om det (eller om det finns redan trådar om Moddning av starmenyn redan) så att jag inte går helt off topic i den här tråden!

Jag kör Start Menu Style "Classic with two columns" och Select Skin "Smoked Glass", men om jag istället väljer "Windows 7 Style" och tar Select Skin "Windows Aero" så tycker jag det ser ut som det gjorde på mina gamla Windows 7 i alla fall

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

@Jopp<3: Om du kör en 8 GB sticka så kör du ju redan nu single channel för minnet. Att sätta i 4 GB stickan gör det inte sämre såvida inte "timings" är jättedåliga på den äldre stickan.

Som med det mesta - testa att sätta i den. Funkar din video redigering bättre med 12 än 8 GB minne behåll den. Tappar du prestanda i något annat - ta bort.

Tror inte att forumet kan säga något annat med given info

Nu har jag försökt pressa mina minnen hela kvällen
Ingen av mina processer lyckas använda mer än 5,94GB så 8GB borde räcka bra.
Men orkar inte ta ut dom igen så låter båda sitta där dom sitter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jopp<3:

Nu har jag försökt pressa mina minnen hela kvällen
Ingen av mina processer lyckas använda mer än 5,94GB så 8GB borde räcka bra.
Men orkar inte ta ut dom igen så låter båda sitta där dom sitter

Ja varför inte, det gör inget att ha mer minne än man behöver.
Man bör alltid ha lite marginal, tar minnet slut blir det hemskt.

Kollade du hur mycket cachelagrat du fick?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ja varför inte, det gör inget att ha mer minne än man behöver.
Man bör alltid ha lite marginal, tar minnet slut blir det hemskt.


http://forumbilder.se/H7GE2/2018-07-20.png
Kollade du hur mycket cachelagrat du fick?

Hahaha 64GB, ÄR det en Server eller jobbar du med 3D?

När 5,94GB användes så var drygt 5GB Ledigt och ytterligare drygt 5GB stod under cachelagrat.

Känns lite skumt eftersom det totalt blir 16GB och min totala mängd bara är 12GB.

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

Hahaha 64GB, ÄR det en Server eller jobbar du med 3D?

När 5,94GB användes så var drygt 5GB Ledigt och ytterligare drygt 5GB stod under cachelagrat.

Känns lite skumt eftersom det totalt blir 16GB och min totala mängd bara är 12GB.

NU beror det vad man kör i bakgrunden också, men ett dåligt optimerat spel räckte inte 8GB. Så kör med 16GB och köra med två minnen är rekommenderat (annars halveras hastigheten på minnet). Det heter ju dual channel av en orsak, dyrare plattformar har även Quad-channel (alltså fyra kanaler så du behöver fyra minnen, annars sänks prestandan till hälften ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar