Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Macbook Pro 2018, problemet var värre än vad man trodde.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2018, problemet var värre än vad man trodde.

Helt sjukt alltså. Alla som har följt med har ju förstått att datorn throttlar till förbannelse så fort den får en belastning, men spekulationerna har hela tiden varit att det handlat om att kylningen inte är tillräcklig, att kylpastan kanske var av sämre kvalité eller att fläktkurvan var för låg.

Tydligen är det snarare ett problem med VRM som inte är speccade för att ge tillräcklig ström till processorn.

Utöver det är det samma pissdåliga tangentbord och att de har tagit bort möjligheten att kunna köra data recovery då porten för att läsa ur data från den lödda SSDn är borttagen... Apple måste ju knarka.

Permalänk
Avstängd

Tydligen är det ett problem med att apples kunder inte bryr sig ett skit.

De vill ha dyrare och smalare datorer varje år och det är just detta de får.

Tråkigt för de som jobbar på en sådan dator och slarvar med backup

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att invänta Apple-boysens argument: "Men det är ju bara en laptop, vill man göra något seriöst arbete så jobbar man på en stationär".

Men vem riktar sig denna datorn till? Den heter Pro och Apple marknadsför den som en workstation där man kan redigera film mm.

Det är ett skämt att man få en felande produkt för 30 lakan och Apple inte ens erkänner problemet. Undrar verkligen hur de hanterar sina företagskunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tydligen är det ett problem med att apples kunder inte bryr sig ett skit.

De vill ha dyrare och smalare datorer varje år och det är just detta de får.

Tråkigt för de som jobbar på en sådan dator och slarvar med backup

Är man indoktrinerade i en kult så är det svårt att inse att de blir serverade bajs på en blommig tallrik år ut och år in då de blir intalade att de får oxfilé.

Jag är inte anti Mac, jag har en äldre själv utöver stationär spelpc och PC laptop men jag föredrar att använda macen för att sitta och slösurfa på om jag reser eller sitter i soffan och inte orkar gå till skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Så otroligt dåligt gjort av Apple, hur kan de ens komma på tanken att sälja en dator i detta skick? Och hur gick den möjligtvis igenom deras quality control?

Som det ser ut nu så får jag behålla min MB Pro 15" från 2015 ett bra tag till.

Skrivet av Baxtex:

Men vem riktar sig denna datorn till? Den heter Pro och Apple marknadsför den som en workstation där man kan redigera film mm.

Det är ett skämt att man få en felande produkt för 30 lakan och Apple inte ens erkänner problemet. Undrar verkligen hur de hanterar sina företagskunder.

Det kommer bli intressant att se vilket ramaskri detta kommer att orsaka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Är man indoktrinerade i en kult så är det svårt att inse att de blir serverade bajs på en blommig tallrik år ut och år in då de blir intalade att de får oxfilé.

Jag är inte anti Mac, jag har en äldre själv utöver stationär spelpc och PC laptop men jag föredrar att använda macen för att sitta och slösurfa på om jag reser eller sitter i soffan och inte orkar gå till skrivbordet.

Värre är det med kulten som förlorar allt förnuft så fort Apple är på tapeten.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Förstod inte riktigt vad du menade där

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alltså, jag fattar inte hur man kan tappa bollen så här totalt. Det är, by far, världens största Tech-bolag. De har hur många ingenjörer som helst och antagligen några av de bästa testsviterna i världen.

Oavsett vad man tycker om priserna på Apples datorer, bara thunderboltportar eller tangentbordet. Vart i ledet godkänner man detta? Vem säger, "det är lugnt, vi släpper en dator som går alldeles för varmt och där VRM'en är för dålig för att ge ström till CPU'n".

Jag menar, de är ju inte efterblivna, någon har ju byggt detta jävla moderkortet. Hur sjutton godkänner man detta? Någon hög chef måste ju få se testerna innan man släpper datorn.

Sitter själv men en MacBook pro från 2013. Känner att det är dags att börja uppgradera. Det är min arbetsdator och där vill jag ha Mac. Svårt att inte kolla på X1 carbon eller Dell XPS i dessa lägen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Apple har precis släppt en fix för problemet: https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-macbook-pro-throttl...

Permalänk
Medlem

Jo, det var det som nämndes i den videon jag länkade till

Trist att man måste modifiera och bryta garantin för att få en dator som faktiskt någorlunda kan prestera som det är tänkt.

Nu är det ju så att i9an faktiskt presterar lite bättre än i7an men de båda underpresterar mot vad de kan göra och det är trist.

Tyvärr så verkar det som att även XPSen throttlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Den där fixen kommer troligen inte göra ett skit. Med tanke på temperaturerna som uppmätts även vid throttling så kommer en fix som gör att den stoppar throttling bara att elda upp chip och vrm...

Permalänk
Medlem

Ptja, ett enkelt exempel är den typiska tjurskiten om Apple-kulten istället för att se på problemen på ett nyktert och balanserat sätt.

Beträffande den faktiska problemet är det i varje fall tämligen uppenbart att det inte går att slänga in en i9;a i en tunn laptop och få den att prestera optimalt. Det är inte heller rimligt att förvänta sig, från någon tillverkare. Nu förefaller det dock som MBP;n med i9 ändå presterar sämre än vad man kan förvänta sig, i varje fall i vissa sammanhangm och det är självklart inte bra.

I fråga om reddit-användarens test öppnar det dock för en möjlighet att Apple kan fixa problemet med mjukvara. De kommer förstås inte ifrån att det är en ultratunn laptop men det verkar i varje fall som att strömförsörjningen går att optimera så att den presterar betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Enligt MSI så kan I9 CPU:n dra så mycket som 150W vid full last så det när vara problem i alla tunna datorer.
https://www.msi.com/blog/why-8th-gen-core-i9-i7-and-i5-are-re...

Permalänk
Medlem

Än en gång berättar icke-Apple användarna vad de faktiska användarna tycker. Classic.

Som Apple användare, samt anställd hos en Apple Premium Reseller som lockar till sig alla dessa "sektmedlemmar", kan jag meddela att jag inte hört en enda som inte varit bestört över detta faktum, samt hävdat annat än att Apple totalt tappat bollen i det här fallet. Jag har inte heller hört en enda som lovprisar att de gör datorerna/telefonerna/surfplattorna tunnare och tunnare, istället för att fokusera på exempelvis bättre batteritid.

Sluta spä på illussionen om att kundbasen utgörs av hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår, för det är inte sant. Vad som dock är sant är att kundbasen uppfattar användarupplevelsen, trots nackdelarna, som bättre än vad alternativen erbjuder - åtminstone historiskt och i de flesta fallen. Precis som icke-kunderna gör med de produkter som de väljer att köpa och använda.

Kram.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Än en gång berättar icke-Apple användarna vad de faktiska användarna tycker. Classic.

Som Apple användare, samt anställd hos en Apple Premium Reseller som lockar till sig alla dessa "sektmedlemmar", kan jag meddela att jag inte hört en enda som inte varit bestört över detta faktum, samt hävdat att Apple totalt tappat bollen i det här fallet. Jag har inte heller hört en enda som lovprisar att de gör datorerna/telefonerna/surfplattorna tunnare och tunnare, istället för att fokusera på exempelvis bättre batteritid.

Sluta spä på illussionen om att kundbasen utgörs av hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår, för det är inte sant. Vad som dock är sant är att kundbasen uppfattar användarupplevelsen, trots nackdelarna, som bättre än vad alternativen erbjuder - åtminstone historiskt och i de flesta fallen. Precis som icke-kunderna gör med de produkter som de väljer att köpa och använda.

Kram.

Problemet är att är sant, Apple fanbasen köper allt som Apple säljer..oavsett brister.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Nej.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att är sant, Apple fanbasen köper allt som Apple säljer..oavsett brister.

Fann du den sanningen här?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, ett enkelt exempel är den typiska tjurskiten om Apple-kulten istället för att se på problemen på ett nyktert och balanserat sätt.

Beträffande den faktiska problemet är det i varje fall tämligen uppenbart att det inte går att slänga in en i9;a i en tunn laptop och få den att prestera optimalt. Det är inte heller rimligt att förvänta sig, från någon tillverkare. Nu förefaller det dock som MBP;n med i9 ändå presterar sämre än vad man kan förvänta sig, i varje fall i vissa sammanhangm och det är självklart inte bra.

I fråga om reddit-användarens test öppnar det dock för en möjlighet att Apple kan fixa problemet med mjukvara. De kommer förstås inte ifrån att det är en ultratunn laptop men det verkar i varje fall som att strömförsörjningen går att optimera så att den presterar betydligt bättre.

Vet inte om du inte har någon aning om vad felet egentligen är för den där "fixen" som reddit killen beskrev är en begränsning av power draw så att den inte når upp i de nivåer som tas ut. Problemet är att maskinen är felbyggd. Intel specificerar vrm för X watt och kylning som behövs för det. Apple bygger en dator som inte klarar specifikationerna... Apple har med andra ord tagit en processor som datorn inte klarar av.

Skrivet av Gorian:

Än en gång berättar icke-Apple användarna vad de faktiska användarna tycker. Classic.

Som Apple användare, samt anställd hos en Apple Premium Reseller som lockar till sig alla dessa "sektmedlemmar", kan jag meddela att jag inte hört en enda som inte varit bestört över detta faktum, samt hävdat att Apple totalt tappat bollen i det här fallet. Jag har inte heller hört en enda som lovprisar att de gör datorerna/telefonerna/surfplattorna tunnare och tunnare, istället för att fokusera på exempelvis bättre batteritid.

Sluta spä på illussionen om att kundbasen utgörs av hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår, för det är inte sant. Vad som dock är sant är att kundbasen uppfattar användarupplevelsen, trots nackdelarna, som bättre än vad alternativen erbjuder - åtminstone historiskt och i de flesta fallen. Precis som icke-kunderna gör med de produkter som de väljer att köpa och använda.

Kram.

En stor del av Apples kundbas ÄR hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår. Jag har flera Apple produkter så jag har all rätt att klaga thank you very much......

Problemet är att majoriteten användare av Apple produkter inte är tillräckligt medvetna om tekniken vilket gör att de inte faktiskt uppfattar att datorn de nyss köpt egentligen är sämre än förra årets modell utan litar blint på det apaple säger om X bättre prestanda mot förra året bla bla...

Apple har tappat bollen så många gånger nu så det känns nästan taskigt att poängtera alla fel de gör. Tangentbordet är ju bara löjligt när de på fullaste allvar i början tycker att det inte är något fel på deras konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vet inte om du inte har någon aning om vad felet egentligen är för den där "fixen" som reddit killen beskrev är en begränsning av power draw så att den inte når upp i de nivåer som tas ut. Problemet är att maskinen är felbyggd. Intel specificerar vrm för X watt och kylning som behövs för det. Apple bygger en dator som inte klarar specifikationerna... Apple har med andra ord tagit en processor som datorn inte klarar av.

Definiera "felbyggd" och "en processor som datorn inte klarar av".
Intel specar samma TDP för i9 som för i7. Under hög belastning har dock i9 högre effektuttag, vilket tydligen skapar problem. Lösning: Anpassa effektuttaget utifrån vad kylningen faktiskt klarar.

Jag vet inte hur detta gör problemet värre än vad man trodde.

Apple har just släppt en fix.
https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-macbook-pro-throttl...

Enligt dem själva beror problemet på följande:

"While there were many theories as to what was causing the throttling, Apple has discovered that there was a missing digital key in the firmware that impacted the thermal management system, driving down clock speeds under heavy thermal loads. This is what has been addressed in today's update."

Citat:

En stor del av Apples kundbas ÄR hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår. Jag har flera Apple produkter så jag har all rätt att klaga thank you very much......

Problemet är att majoriteten användare av Apple produkter inte är tillräckligt medvetna om tekniken vilket gör att de inte faktiskt uppfattar att datorn de nyss köpt egentligen är sämre än förra årets modell utan litar blint på det apaple säger om X bättre prestanda mot förra året bla bla...

Apple har tappat bollen så många gånger nu så det känns nästan taskigt att poängtera alla fel de gör. Tangentbordet är ju bara löjligt när de på fullaste allvar i början tycker att det inte är något fel på deras konstruktion.

Att du har flera Apple-produkter förändrar inte det faktum att du tjurskiter och, lite sådär zombieaktigt, okritiskt regurgiterar vad massan av Apple-hatare säger. Inte nog med det, utan det är även helt osakligt och förstör seriösa diskussioner om hårdvara.

Permalänk
Avstängd

Apples kunder vill ha en dator som fungerar och en macbook för 30 000kr som överhettas och låter som en dammsugare utklassar fortfarande varje PC som finns att köpa på marknaden.

Man slipper all bloatware och windows update mitt i sina youtbube klipp och normala människor är riktigt trötta på teknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Definiera "felbyggd" och "en processor som datorn inte klarar av".
Intel specar samma TDP för i9 som för i7. Under hög belastning har dock i9 högre effektuttag, vilket tydligen skapar problem. Lösning: Anpassa effektuttaget utifrån vad kylningen faktiskt klarar.

Jag vet inte hur detta gör problemet värre än vad man trodde.

Apple har just släppt en fix.
https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-macbook-pro-throttl...

Enligt dem själva beror problemet på följande:

"While there were many theories as to what was causing the throttling, Apple has discovered that there was a missing digital key in the firmware that impacted the thermal management system, driving down clock speeds under heavy thermal loads. This is what has been addressed in today's update."

Att du har flera Apple-produkter förändrar inte det faktum att du tjurskiter och, lite sådär zombieaktigt, okritiskt regurgiterar vad massan av Apple-hatare säger. Inte nog med det, utan det är även helt osakligt och förstör seriösa diskussioner om hårdvara.

Kan du förklara för mig vad det är du tycker att jag bullshittar om och okritiskt återberättar applehatares utsagor? Jag tror inte du har någon aning om vad du pratar om faktiskt. Jag poängterade som så många andra att datorn inte fungerar som den borde. Jag länkade till en video där personen som är ett erkänt proffs när det gäller teknik och Apple pratar om datorn och går igenom en reddittråd där man faktiskt uppmärksammat ett stort problem som inte bara går att lösa med en mjukvarufix. Och försök inte att påstå något om att Rossmann inte är ett Proffs med stort P.

Den är felbyggd på så sätt att de sägs ha använt VRM som inte är specificerade att klara den last som Intel specificerar ska användas för den processorn de har satt i. Det leder till att VRM överhettas när de pressas. Vi får se hur Apples "lösning" ser ut när den väl testas oberoende. Personligen tror jag det handlar om att strypa processorn så den inte når upp i de laster som får den att gå ner utan den hålls nere hela tiden istället.

Det spelar ingen roll vad man säger eller på vilket sätt man säger det, man får inte säga något negativt om Apple i vissas ögon. Det är som att man svär i kyrkan eller nåt... Som att Apple är en ofelbar Gud som man ska hylla och tillbe.

Jag tycker om en del av deras produkter och jag tycker mindre om vissa av deras produkter. Jag har all rätt att klaga när de gör fel och på sistone så gör de tamejfan fel gång på gång... Tjejen har en av de senare MBP modellerna på sitt jobb och dess tangentbord är kaputt och enligt utsago så måste de bråka med dem för att det ska lösas.

Permalänk
Inaktiv

Jag har använd fler riktiga pro laptops (30 -40 000kr) och jag är lite besviken på de alla, detta till den grad att jag bara köper enkla laptops privat. Apples Pro är dock namnet en konsumentdator med kvalite och upplevelse därefter.

Det som nu har visat sig tycker jag är riktigt dåligt och alla prousers hade blivit upprörda, att vissa inte bryr sig säger snarare mer om dem än om själva datorn.

Nå jag tror såklart att oavsett tillverkare så kan de ej gör en kompakt laptop med den aktuella cpun bra, så man har lite sig själv att skylla. Jag ser det lite som de portabla mp3 spelare med minihdd som såldes i början av 2000 talet, visst skitcoolt med många GB utrymme. Men vad förvånande att en hdd inte gillar en joggingtur? Man kan i det fall som nu med Apple klaga på tillverkaren.

De flesta Apple användare kommer såklart inte bry sig då de inte i närheten kommer köpa en macbook pro med denna cpu. Troligen säljs väl den allra billigaste och enklaste modellen bäst.

*edit*
Ett snabbt sätt att se om en produkt är Pro eller konsument är att se att om produkten främst säljs i konsumentbutiker med priser angivna i moms och majoriteten av användarna är konsumenter, så är det nog en konsumentversion man har köpt trots det står pro i namnet.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att Apple rent utsagt ljuger för oss.

När man klickar in på Macbook Pro så möts man av tre rader med väldigt stora bokstäver.

Mer kraftfull
Mer kapabell
Mer proffsig

DET är tyvärr ren bs.

Johan86c: Jag tror nog mer personer än vad man tror kommer välja till i9an då det är 4000 kr för något som på pappret ser väldigt mycket bättre ut.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Vet inte om du inte har någon aning om vad felet egentligen är för den där "fixen" som reddit killen beskrev är en begränsning av power draw så att den inte når upp i de nivåer som tas ut. Problemet är att maskinen är felbyggd. Intel specificerar vrm för X watt och kylning som behövs för det. Apple bygger en dator som inte klarar specifikationerna... Apple har med andra ord tagit en processor som datorn inte klarar av.
En stor del av Apples kundbas ÄR hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår. Jag har flera Apple produkter så jag har all rätt att klaga thank you very much......

Problemet är att majoriteten användare av Apple produkter inte är tillräckligt medvetna om tekniken vilket gör att de inte faktiskt uppfattar att datorn de nyss köpt egentligen är sämre än förra årets modell utan litar blint på det apaple säger om X bättre prestanda mot förra året bla bla...

Apple har tappat bollen så många gånger nu så det känns nästan taskigt att poängtera alla fel de gör. Tangentbordet är ju bara löjligt när de på fullaste allvar i början tycker att det inte är något fel på deras konstruktion.

Så mycket skitsnack i den här tråden. Intel har bokstavligen sagt att de är helt okej med att OEM:s sätter egna gränser för värme/throttling. https://www.extremetech.com/computing/273917-cpu-throttling

Vänta och se om fixen löser problemet, annars kan ni klaga vidare...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

En stor del av Apples kundbas ÄR hjärndöda zombies som köper allt med hull och hår. Jag har flera Apple produkter så jag har all rätt att klaga thank you very much......

Problemet är att majoriteten användare av Apple produkter inte är tillräckligt medvetna om tekniken vilket gör att de inte faktiskt uppfattar att datorn de nyss köpt egentligen är sämre än förra årets modell utan litar blint på det apaple säger om X bättre prestanda mot förra året bla bla...

Bara för att du har Apple-produkter så betyder inte det att du har rätt att idiotförklara alla andra som inte tycker som dig! Att klaga på ett företag som gjort en dålig produkt, självklart, ser inget konstigt med det. Problemet kommer när man hoppar på andra och berättar hur dumma i huvudet dem är. Alla tycker olika, är det inte dags att inse det?

Dave2D har kollat in fixen och konstaterat att datorn nu presterar mycket bättre än tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=UTguywiC9aw

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Tjejen har en av de senare MBP modellerna på sitt jobb och dess tangentbord är kaputt och enligt utsago så måste de bråka med dem för att det ska lösas.

Det är inga problem att få tangentbord utbytt om det beror på det här med "stuck keys"-problemet. Apple har lagt extended warranty på detta och den gäller i fyra från och med inköpsdatum.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=UTguywiC9aw

Det verkar ju som att den senaste patchen åtgärdade en del av problemen David Lee hade i sin grundvideo nu dock. Den är ju, i de allra flesta testerna, betydligt snabbare än gamla I7'an nu.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

https://www.youtube.com/watch?v=UTguywiC9aw

Det verkar ju som att den senaste patchen åtgärdade en del av problemen David Lee hade i sin grundvideo nu dock. Den är ju, i de allra flesta testerna, betydligt snabbare än gamla I7'an nu.

Klockrent! Hoppas fler lägger ut lite längre post-patch videos för att testa dem lite djupare för att se att den inte viker sig igen

Om VRM problemen som visade sig stämmer dock så finns det ju en stor risk att personer som har kontinuerlig tung belastning dagarna i ända kommer att bränna sina VRM. Hoppas att så inte är fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag menar, de är ju inte efterblivna, någon har ju byggt detta jävla moderkortet. Hur sjutton godkänner man detta? Någon hög chef måste ju få se testerna innan man släpper datorn.

Exakt det här jag alltid frågar mig i liknande fall. Hur lyckas man bygga något som ändå är såpass "mästerverk" som det ändå är, men sen faila så miserabelt på något som borde ha varit trivialt (i detta fall köra långvariga lasttester)?

Mycket trist bara, jag var ju glad över att dom äntligen lyckats få till 32GB ram.