Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Permalänk
Medlem

Vi har en gammal Retro AC som använts flitigt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Köpte en "portabel" AC häromdagen. Det bästa jag köpt på länge! Vi har den i sovrummet så att vi alltid har ett rum som är svalt och så att vi kan sova svalt. Rekommenderas!

Jag skriver "portabel" då den vägen 33 kg, står på hjul och har en slang som leds ut genom fönstret.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma sak här
Köpte dock min förra året och var på väg att sälja den i våras.Som tur var så behöll jag den.
klippte till en stor kartong och skar ut ett hål för slangen.Hela fönstret är täckt.Bor på 2 a våningen så ingen kan ta sig in där utan stege.Nackdelen är att det är lite väl mörkt inne nu
Kyler min lilla 1 a ner till 20 grader

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: smart lösning med kartongen! Att den blockerar solstrålar har ju sina fördelar också även om det kanske inte vinner några inredningspriser

Permalänk
Medlem

Haft två fönster helt öppna nu två nätter i rad samt en golvfläkt som cirkulerat luften på lägsta effekt. Riktigt svalt och skönt. Just nu har jag 22 grader där jag sitter i stället för 27 grader "normalt" den här tiden på dygnet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

For upp till Kiruna, bara normal sommar här (20-25 grader) skönt. Har testat Midnattsolsturen, träna kondition i slalombacken och sen blir det en tur till fjällen för lite vandring typ Silverfallet, Trollsjön, Tornehamn.

Vi tänkte avsluta med att kolla in Narvik, behövs inget fiskekort där så jag tog med fiskeprylarna.

Hoppas värmeböljan har gått ner till vanlig sommar när det blir dags att fara hem till Umeå igen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Enklaste är en 12v dc plugg från t ex gammal router eller annat, som du klipper av kontakten och löder dit en 4 pin molex på. Så har jag gjort, och sen molex till 3 pins fläktkontakter.

Måste testas! Har massa Corsair och Noctua fläktar som jag tänkt sätta på ventilerna. Men hade nog hellre använt 12 v batterier som strömkälla. Tänkt att sätta på ventilationsrören och sätta på att blåsa ut fukt/värme.

Sitter ute nu. Liten vinpust i skuggan och skönt men vid 15-16 tiden har jag ingen skugga längre och det ska bli 31 grader idag. Helt tyst ute då ingen orkar starta en traktor och arbeta i denna värme. Inga bilar som kör på vägen. Känns nästan som stjärnklart-böckerna av Lars Wilderäng man kan lyssna på i sommarvärmen om man ha någon boktjänst.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Haft två fönster helt öppna nu två nätter i rad samt en golvfläkt som cirkulerat luften på lägsta effekt. Riktigt svalt och skönt. Just nu har jag 22 grader där jag sitter i stället för 27 grader "normalt" den här tiden på dygnet.

Vilka fönster är det? Har du ett slags korsdrag genom hemmet och golvfläkten hjälper till att förflytta luften så att det är mer kalluft i hemmet än varmluft? Det låter som en mycket bra effekt: 5 grader. Bara det lilla i denna värme gör ju sjuk skillnad. Sitter med 28-30 grader just nu i vardagsrummet. Typ i sovrummet äré väl kanske 24-25 något men blir ändå "klibbigt" i sängen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vilka fönster är det? Har du ett slags korsdrag genom hemmet och golvfläkten hjälper till att förflytta luften så att det är mer kalluft i hemmet än varmluft? Det låter som en mycket bra effekt: 5 grader. Bara det lilla i denna värme gör ju sjuk skillnad. Sitter med 28-30 grader just nu i vardagsrummet. Typ i sovrummet äré väl kanske 24-25 något men blir ändå "klibbigt" i sängen.

Påp andra våningen i ett 1½-plans hus. Ena gavel fönstret och ett mindre fönster i mittenrummet. Öppnade fönstren runt 22-tiden och hade fläkten att suga ut luft på full effekt ur det det gavelrum som hade fönstret uppe (som är på skuggsidan). Hade då även uppe gavelfönstret i det andra gavelrummet där jag sover. år och lägger mig runt 1 och satte då fläkten på lägsta effekt samt stängde fönstret i mitt sovrum. Det blir ner mot 15 grader som lägst ute om nätterna här nu så det kyler rätt bra och man vädrar hela natten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam

För de som har hundar, har själv ingen hund men jag tror att ett sådan här fylld med vatten vore ganska populär.

https://www.biltema.se/fritid/leksaker/utomhusleksaker/sandla...

OBS!

Undvik detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blev helt tokig på värmen när jag skulle gå och lägga mig igår natt, slutade med att jag beställde följande.
https://www.amazon.de/gp/product/B00GWJLAT8/ref=oh_aui_detail...

Tog expressfrakt och ska komma på fredag, får hoppas att dom håller det dom lovat. Har för närvarande 31 grader inomhus med öppna fönster + fläkt och 28 grader utomhus kl 22

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

@alatan: verkar vara i stort sett den jag köpte fast lite kraftfullare. Amazon.de leverade min 1 dag innan utlovat med expressfrakt så din lär förhoppningsvis komma innan helgen. Kom bara ihåg att den antagligen behöver stå upprätt 24 timmar innan användning (om den inte fraktas upprätt vilket jag starkt betvivlar) annars kan kompressorn ta skada.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av alatan:

Blev helt tokig på värmen när jag skulle gå och lägga mig igår natt, slutade med att jag beställde följande.
https://www.amazon.de/gp/product/B00GWJLAT8/ref=oh_aui_detail...

Tog expressfrakt och ska komma på fredag, får hoppas att dom håller det dom lovat. Har för närvarande 31 grader inomhus med öppna fönster + fläkt och 28 grader utomhus kl 22

Verkar inte så farligt dyrt, trots allt,

Skrivet av Funiculus:

@alatan: verkar vara i stort sett den jag köpte fast lite kraftfullare. Amazon.de leverade min 1 dag innan utlovat med expressfrakt så din lär förhoppningsvis komma innan helgen. Kom bara ihåg att den antagligen behöver stå upprätt 24 timmar innan användning (om den inte fraktas upprätt vilket jag starkt betvivlar) annars kan kompressorn ta skada.

Bra tips, man vill nog gärna köra igång med en gång, men bra om man kan hålla sig.
Orsaken tror jag är att smörjmedlet i systemet skall hinna rinna ned till rätt plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sover med fläkt som går fram och tillbaka från topp till tå...låter förjävligt men sover bättre med oljudet än att det är varmt och utan oväsen.

Funderar på att göra en hemmagjord AC, har en liten USB fläkt, har kylklampar nu behöver jag bara hitta någon form utav låda med lock så ska vi nog kunna fixa detta bara man får ner temperaturen några grader så blir jag glad.

Permalänk

kör takfläkt i sovrummet och vardagsrummet, går ju inte vara där på kvällarna annars xD

Skulle behövt en fläkt i dattarummet också men det får bli senare projekt.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Vände på fläkten som jag haft så här innan det blev 31 grader.

Var tvungen att få fläkt på mig själv eftersom jag skulle sitta och redigera film hela eftermiddagen (ville inte vistas utomhus i superhettan även om jag har skugga till 15).

Men mitt Nvida GTX 1080 lade av ibland pga värmen. Satte grafikkortsfläkten på fulla muggar men någon timma klarade den av sedan omstart.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har bara en liten bordsfläkt men skulle vilja köpa något större.

Verkar som att alla fläktar i hela Skåne är slut.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Den upplevda värmen kommer förmodligen att vara ungefär densamma iom att entalpin i luften är densamma, men den absoluta temperaturen kommer att minska.

Jag har funderat en del och just nu håller jag på att klura ihop en inomhus/utomhusenhet av diverse vattenkylningskomponenter.

På balkongen ute kommer jag då bygga en låda med en fläkt och någon form av vattenspruta, typ moddad form av denna: https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/elektriska-fargs...

som sprayar luften med vatten, den kalla luften trycks genom en radiator som kyler den. Sen så pumpas det svala vattnet genom lite slang in där jag har en till radiator och fläkt.

Så jag hoppas att jag får tag i en tillräckligt stor radiator utomhus och att min 240mm radiator inomhus räcker till.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Kör ghetto, 1st USB fläkt och en låda för 30kr på Classe

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.de/Klimager%C3%A4t-01799-Dolceclima-Entfeu...

Har denna en sedvanlig slang som ska ut genom fönster?

Permalänk
Avstängd

AC. Fungerar alla gånger, kräver minimalt med underhåll och ansträngning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

AC. Fungerar alla gånger, kräver minimalt med underhåll och ansträngning.

Japp... har en i sovrummet... men skulle fan behöva en i V-rummet också... vilken av dessa skulle ni valt till ett v-rum som är 4*6m2, cirka 2.40 högt i tak?? Och som man kan få veckan som kommmer?

https://www.amazon.de/Mobile-Klimageraete/b/ref=dp_bc_4?ie=UT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

https://www.amazon.de/Klimager%C3%A4t-01799-Dolceclima-Entfeu...

Har denna en sedvanlig slang som ska ut genom fönster?

Är det en äkta AC har maskinen en slang för att få ut värmen. Fysikens och kemins grundläggande lagar kräver detta.

Min tyska är inte särskilt bra, men jag uppfattar följande text som att du får med en slang på 1.5 meter:
GELIEFERTES ZUBEHÖR
1-Schlauch in einer Länge von 1.5 m
2-Luftleitungsverschluss für Fenster
3-Flansch zur Montage an Maueroder Glaswänden (nurfür Versionen, bei denen dies vorgesehen ist)
4-Flanschverschluss (nurfür Versionen, bei denen dies vorgesehen ist)
5-Saugkopf für Fenster
6-Bedienungs-und Wartungsanleitung
7-Fernbedienun

Intressant att modellen på 9.000 BTU är billigare än den på 8.000. Du kan alltså kyla rummet snabbare för 400 kronor mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Är det en äkta AC har maskinen en slang för att få ut värmen. Fysikens och kemins grundläggande lagar kräver detta.

Min tyska är inte särskilt bra, men jag uppfattar följande text som att du får med en slang på 1.5 meter:
GELIEFERTES ZUBEHÖR
1-Schlauch in einer Länge von 1.5 m
2-Luftleitungsverschluss für Fenster
3-Flansch zur Montage an Maueroder Glaswänden (nurfür Versionen, bei denen dies vorgesehen ist)
4-Flanschverschluss (nurfür Versionen, bei denen dies vorgesehen ist)
5-Saugkopf für Fenster
6-Bedienungs-und Wartungsanleitung
7-Fernbedienun

Intressant att modellen på 9.000 BTU är billigare än den på 8.000. Du kan alltså kyla rummet snabbare för 400 kronor mindre.

Ja... tänkte på det med... men högre ljudnivå... men "samma " ljudnivå som vi har i sovrummet... helt acceptabelt om det nu är så

Permalänk
Medlem

Nödlösning nu när solen skiner på hela huset och det är 31 grader i skuggan utomhus. Köpte solskydden på Biltema och lika lätt att montera med vatten och skrapa dit som med ett skärmskydd på mobilen. Också lätta att ta bort senare under hösten.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Blev helt tokig på värmen när jag skulle gå och lägga mig igår natt, slutade med att jag beställde följande.
https://www.amazon.de/gp/product/B00GWJLAT8/ref=oh_aui_detail...

Tog expressfrakt och ska komma på fredag, får hoppas att dom håller det dom lovat. Har för närvarande 31 grader inomhus med öppna fönster + fläkt och 28 grader utomhus kl 22

Hur gick det, kom den idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Blev helt tokig på värmen när jag skulle gå och lägga mig igår natt, slutade med att jag beställde följande.
https://www.amazon.de/gp/product/B00GWJLAT8/ref=oh_aui_detail...

Tog expressfrakt och ska komma på fredag, får hoppas att dom håller det dom lovat. Har för närvarande 31 grader inomhus med öppna fönster + fläkt och 28 grader utomhus kl 22

Kom den?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Hur gick det, kom den idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Trevlig:

Japp, den stod på gården när jag kom hem från jobbet. Skickades igår eftermiddag enligt amazon så jag är mycket nöjd med leveranstiden. Däremot var paketeringen under all kritik, kan vara det värsta jag sett/fått. Det fanns inte ens någon botten på paketet. Dessutom stod den helt öppet på gården så vem som helst hade kunnat knalla in och stulit den. (Finns många ställen att enkelt gömma den bakom). Men som tur är verkar innehållet och ACn vara hel, inga synliga fel. Ska låta den stå 24h innan jag testar den, som rekommenderats i tråden.

Bilder, precis som jag fick det.

Dold text
Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag löste hela "slangen ut genom fönstret utan glipa" på detta vis!

På bilden tejpade jag först fast slangen med maskeringstejp, som dessvärre släppte direkt. Gick ner i källarn och hämtade silvertejpen och voila!

Lägenheten är alltså en lägenhet med självdrag, byggd på 90 talet, och där slangen blåsen ut luften är egentligen ett intag!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Jejk0b: Du kommer blåsa baklänges i det rummet av den stora frysanläggningen
Ett tips är att inte, som jag gjorde med värmepumpen, sätta på tex 19-20 grader för då får du mögel. 22-23 grader är lagom.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Jejk0b: Du kommer blåsa baklänges i det rummet av den stora frysanläggningen
Ett tips är att inte, som jag gjorde med värmepumpen, sätta på tex 19-20 grader för då får du mögel. 22-23 grader är lagom.

Fukt och värme bidrar till mögel, så det låter som det skulle vara något fel på din värmepump, för den ska väl avfukta luften?

Jag har ställt min AC på 16 grader nu och det växer inga mögelsvampar här, däremot gurglar det friskt i ACn när den förångar vatten som avskiljts från luften.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT