Köpt begagnad bil (1 år gammal) från bilföretag. Tidigare ägare spillt kaffe på GPS/radio

Permalänk
Medlem

Köpt begagnad bil (1 år gammal) från bilföretag. Tidigare ägare spillt kaffe på GPS/radio

Hej!

Bilden verkar inte gå att länka, visar här: https://ibb.co/mzO4to

Jag köpte bilen för 2 veckor sedan och har precis anlitat ett företag för ljudinstallation, de märkte att någon spillt kaffe på radion/GPSen igår, den fungerar dock just nu, och jag misstänker att den antingen kan fungera hela bilens livstid, eller gå sönder när som helst? Bilföretaget hävdar att jag inte kan reklamera något som fungerar (det kan jag förstå, men att det just handlar om elektricitet i det här fallet som kan föra ett eget liv...).

Om jag som kund har ett ansvar att inspektera bilen vid köp kan jag också köpa, men jag tvivlar på att man ska behöva öppna upp hela radion för att räknas som "normal inspektion"?

Ska jag låta det vara i hopp om att ingenting händer? Slutsteg och annat installerat, vad är risken att detta pajar? Om det gör så täcker väl någon försäkring detta? Helförsäkringen på bilen?

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Det känns som om man aldrig ska köpa bil från bilfirma efter de senaste trådarna jag läst här alltså..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

En spontan tanke är att bilfirman antagligen inte visste om det där heller.

För en kan väl anta att när det spilldes, så har den som spillde torkat upp det och således tagit bort alla spår av spillet.

Och jag har väldigt svårt att tro att bilfirmor öppnar upp sådär om de inte har anledning att misstänka något.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

En spontan tanke är att bilfirman antagligen inte visste om det där heller.

För en kan väl anta att när det spilldes, så har den som spillde torkat upp det och således tagit bort alla spår av spillet.

Och jag har väldigt svårt att tro att bilfirmor öppnar upp sådär om de inte har anledning att misstänka något.

Jag håller med dig, och så är det garanterat. Frågan är bara vad jag kan göra åt det, eller ska jag låta någonting ske först och sedan betala självrisker med hjälp av, vad jag tror, bilens helförsäkring? Bilfirman har inget ansvar, om man säger så?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som om man aldrig ska köpa bil från bilfirma efter de senaste trådarna jag läst här alltså..

Hur tror du det låter när man köper av privatpersoner då?

Permalänk
Medlem

Här har du info om vad som gäller i ditt fall.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Jag hade krävt att de ger prisavdrag eller rättar felet (byta ut radio/GPS) alternativt skriva separat garanti på 5 år på just den komponenten.

Permalänk
Medlem

Säkert gubbarna från rekondfirman som tagit med kaffet in i bilen och sedan råkat spilla när de vevat runt med dammsugaren. Fungerar det så fungerar det, men får du problem i framtiden har du alltid ett svar på tal?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Här har du info om vad som gäller i ditt fall.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Jag hade krävt att de ger prisavdrag eller rättar felet (byta ut radio/GPS) alternativt skriva separat garanti på 5 år på just den komponenten.

Tack för svar! Fungerar ju just nu, jag vill bara inte att någonting kommer gå sönder av det som är inkopplat i radion pga kaffet heller. :/ Och i och med att de kommer hävda att det fungerar, vilket det gör just nu. Jag har tydligen möjlighet att reklamera inom 3 år, och min helförsäkring täcker alla "olyckor inuti kupén" för en självrisk av 1 600kr, känns lite sådär att jag ska betala den kostnaden dock. Men återigen, den fungerar ju fortfarande.

Skrivet av r0ad:

Säkert gubbarna från rekondfirman som tagit med kaffet in i bilen och sedan råkat spilla när de vevat runt med dammsugaren. Fungerar det så fungerar det, men får du problem i framtiden har du alltid ett svar på tal?

Tvivlar på det, det första de gjorde var att ringa mig och ta kort på det, och har varit hos dem flera gånger innan och vill påpeka att de är väldigt seriösa.

Mitt problem är bara det att, den fungerar just nu. Hade varit lättare om den var sönder.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@lossah: Med tanke på att det antagligen hände för flera månader sedan kommer det inte hända någonting då fukten redan torkat ut. Om något skulle inträffa borde det redan ha skett med knastrande ljud / död kanal eller liknande. Att den skulle bli strömförande eller börja brinna pga kaffet borde redan ha inträffat och ljudfirman borde redan ha råkat ut för det då dom har skyldighet att funktionstesta sådant vid ommonteringar.

Det skulle kunna inträffa att kretskortet dör lite tidigare pga av ett latent jordfel men det tar antagligen bara med sig radion. Annars borde en säkerhetsbrytare redan gått. Skulle felet ligga kvar så skulle säkerhetsbrytaren gå igen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag tror inte din försäkring skulle täcka något eftersom olyckan hände innan bilen var i din ägo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@lossah: Med tanke på att det antagligen hände för flera månader sedan kommer det inte hända någonting då fukten redan torkat ut. Om något skulle inträffa borde det redan ha skett med knastrande ljud / död kanal eller liknande. Att den skulle bli strömförande eller börja brinna pga kaffet borde redan ha inträffat och ljudfirman borde redan ha råkat ut för det då dom har skyldighet att funktionstesta sådant vid ommonteringar.

Det skulle kunna inträffa att kretskortet dör lite tidigare pga av ett latent jordfel men det tar antagligen bara med sig radion. Annars borde en säkerhetsbrytare redan gått. Skulle felet ligga kvar så skulle säkerhetsbrytaren gå igen.

Tack! Känns lite lugnare då.

Skrivet av donfalcon:

Jag tror inte din försäkring skulle täcka något eftersom olyckan hände innan bilen var i din ägo.

Sant, däremot hamnar jag lite emellan då. Men jag får anta att ingenting kommer hända gissar jag. Alternativt så ska jag försöka kräva 5 års garanti på just den delen som du skrev.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det skall alltid finnas en varudeklaration när man som bilfirma säljer en bil. Om det inte står något om det spillda kaffet där så ska du kunna gå tillbaka till handlaren och hitta en lösning om ersättning, oftast i form av prisavdrag eller reparation av radion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Hur tror du det låter när man köper av privatpersoner då?

Att något är sämre ursäktar inte något annat dåligt.

Bilfirmor borde vara seriösare än såhär.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att något är sämre ursäktar inte något annat dåligt.

Bilfirmor borde vara seriösare än såhär.

Så vitt jag vet så har han inte ens pratat med firman om problemet än, så vi vet inte hur "seriösa" de är än.

Sen så finns det såklart rötägg såväl privat som bland firmor, men det är sällan man hör något om de som funkar bra eftersom människor är snabbare på att klaga än att berömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att något är sämre ursäktar inte något annat dåligt.

Bilfirmor borde vara seriösare än såhär.

Då får man gå till en MRF-ansluten

Tror du att en bilfirma demonterar en bil i molekyler för att hitta fel?
Det hade synts på priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WorriedElk:

Det skall alltid finnas en varudeklaration när man som bilfirma säljer en bil. Om det inte står något om det spillda kaffet där så ska du kunna gå tillbaka till handlaren och hitta en lösning om ersättning, oftast i form av prisavdrag eller reparation av radion.

Jo, fast det är ju inget fel hur man än ser på det. Det finns lite kladd, vilket inte är ovanligt i en begagnad bil, och kladdet är osynligt under normal användning. Hade enheten inte klarat av spillet så hade den slutat fungera mer eller mindre direkt, då hade det förstås varit ett fel, men den fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast det är ju inget fel hur man än ser på det. Det finns lite kladd, vilket inte är ovanligt i en begagnad bil, och kladdet är osynligt under normal användning. Hade enheten inte klarat av spillet så hade den slutat fungera mer eller mindre direkt, då hade det förstås varit ett fel, men den fungerar som den ska.

Helt sant, men det är också så att elektronik inte mår bra av att ha utsatts för vätska och det kan leda till att vissa delar börjar ärga vilket i sin tur resulterar i att de slutar fungera.

Jag har själv jobbat som bilförsäljare och jag hade utan tvekan försökt hitta en lösning med kunden om det upptäcktes så snabbt att någon spillt kaffe i hela stereon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Det skall alltid finnas en varudeklaration när man som bilfirma säljer en bil. Om det inte står något om det spillda kaffet där så ska du kunna gå tillbaka till handlaren och hitta en lösning om ersättning, oftast i form av prisavdrag eller reparation av radion.

Varudeklaration får man inte överallt kan jag intyga

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Eftersom du har bilen hos en firma som sysslar med ljudinstallation i bilar (antar jag) så kanske de har den bästa kollen på om det behövs göras något eller inte, speciellt när de tagit ur radio/GPS enheten och kan kolla hur det ser ut inuti.
Fungerar det så fungerar det, och då kan det vara dumt att byta något som egentligen är fullt funktionsdugligt. Å andra sidan kanske livslängden förkortas, men det kanske mer blir nästa ägares problem än ditt.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår ej. Hur menar du att detta är en reklamation?
En farhåga du har är att detta spillda kaffe plötsligt skadar elektroniken. Det ser torrt ut just nu och hade vätskan skadat elektroniken så skulle du ha provkört en bil utan radio/gps. Men den fungerar.

Hur menar du att det spillda kaffet ska störa elektroniken så sent efteråt? Har aldrig varit med om eller hört något liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WorriedElk:

Helt sant, men det är också så att elektronik inte mår bra av att ha utsatts för vätska och det kan leda till att vissa delar börjar ärga vilket i sin tur resulterar i att de slutar fungera.

Jag har själv jobbat som bilförsäljare och jag hade utan tvekan försökt hitta en lösning med kunden om det upptäcktes så snabbt att någon spillt kaffe i hela stereon.

Jo, det är ju väldigt snällt och hedervärt av dig, men det är inget lagkrav eller så och jag tror inte många bilhandlare skulle agera på det sättet. Att byta en stereo, som dessutom fungerar, skulle äta upp en hyfsat stor del av vinsten för försäljningen. Samma sak kan ju ha hänt på vilken bil som helst utan att det hade upptäckts då ytterst få plockar ut radion och hade de plockat ut enheten och torkat lite på utsidan så hade det i princip varit omöjligt att upptäcka.

Sen är elektronik tåligare än vad många tror, och bilelektronik än mer så. Jag spillde exempelvis kaffe i min Thinkpad för typ åtta år sedan, jag torkade av den och lät den torka ut ordentligt och den funkar fortfarande helt utan problem.

Permalänk
Sötast

"Bilföretaget hävdar att jag inte kan reklamera något som fungerar"

Typ som ett sprucket motorblock då? Bilen funkar ju.... just nu..... typ...?

Detta borde gå under dolt fel eller något? Skadat är det oavsett hur man vrider och vänder på det, och inget DU bör ha ansvar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju väldigt snällt och hedervärt av dig, men det är inget lagkrav eller så och jag tror inte många bilhandlare skulle agera på det sättet. Att byta en stereo, som dessutom fungerar, skulle äta upp en hyfsat stor del av vinsten för försäljningen. Samma sak kan ju ha hänt på vilken bil som helst utan att det hade upptäckts då ytterst få plockar ut radion och hade de plockat ut enheten och torkat lite på utsidan så hade det i princip varit omöjligt att upptäcka.

Sen är elektronik tåligare än vad många tror, och bilelektronik än mer så. Jag spillde exempelvis kaffe i min Thinkpad för typ åtta år sedan, jag torkade av den och lät den torka ut ordentligt och den funkar fortfarande helt utan problem.

Handlar inte så mycket om att jag är hedervärdig eller snäll utan snarare att vi, på den firman jag jobbade, såg värdet i att våra kunder är nöjda. Sen kanske man inte alltid byter saker rakt av för minsta lilla, men att försöka hitta en lösning ihop med kunden där båda parter är nöjda är väldigt viktigt för att ett företag skall gå bra under en lång tid.

Sen om bilfirman som TS handlat av tänker likadant vet jag såklart inte. Allt för många är tyvärr bara ute efter snabba pengar och struntar i sitt rykte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WorriedElk:

Handlar inte så mycket om att jag är hedervärdig eller snäll utan snarare att vi, på den firman jag jobbade, såg värdet i att våra kunder är nöjda. Sen kanske man inte alltid byter saker rakt av för minsta lilla, men att försöka hitta en lösning ihop med kunden där båda parter är nöjda är väldigt viktigt för att ett företag skall gå bra under en lång tid.

Sen om bilfirman som TS handlat av tänker likadant vet jag såklart inte. Allt för många är tyvärr bara ute efter snabba pengar och struntar i sitt rykte.

Jag kan hålla med dig om det du skriver. Det är dock ingenting fel på mjuk eller hårdvaran i dagsläget. Hade jag varit företaget så hade jag inte sett detta som en reklamation. Men...Jag hade förmodligen tagit in den i mån av tid, för att rengöra det så snyggt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Det skall alltid finnas en varudeklaration när man som bilfirma säljer en bil. Om det inte står något om det spillda kaffet där så ska du kunna gå tillbaka till handlaren och hitta en lösning om ersättning, oftast i form av prisavdrag eller reparation av radion.

Skrivet av Mieriola:

Eftersom du har bilen hos en firma som sysslar med ljudinstallation i bilar (antar jag) så kanske de har den bästa kollen på om det behövs göras något eller inte, speciellt när de tagit ur radio/GPS enheten och kan kolla hur det ser ut inuti.
Fungerar det så fungerar det, och då kan det vara dumt att byta något som egentligen är fullt funktionsdugligt. Å andra sidan kanske livslängden förkortas, men det kanske mer blir nästa ägares problem än ditt.

Tack! Jag ska ej köpa deras "den fungerar, när den INTE gör det så får du reklamera" antar jag. Varför jag är så nojig är just för att det är elektricitet. Men återigen, hade inte företaget sagt att det är kaffe spillt, så hade jag ju inte märkt något.

Han sa i stil med "oj, här har vi en kaffefläck, ringer kunden direkt och nämner så att kund vet att det inte är vi", han nämnde att "man vet aldrig med elektricitet, det kan komma ett fel om 2 år eller hända något imorgon, eller inget alls.

Skrivet av anon131444:

Jag förstår ej. Hur menar du att detta är en reklamation?
En farhåga du har är att detta spillda kaffe plötsligt skadar elektroniken. Det ser torrt ut just nu och hade vätskan skadat elektroniken så skulle du ha provkört en bil utan radio/gps. Men den fungerar.

Hur menar du att det spillda kaffet ska störa elektroniken så sent efteråt? Har aldrig varit med om eller hört något liknande.

För att "jag vet" att elektricitet och kaffe inte är bästa kompisar, och saker och ting kan gå sönder lång tid efteråt. Då tänkte jag mer att, jag köpte bilen för 2 veckor sedan och någon har spillt kaffe på elektricitet. Känns inte riktigt säkert. Bilen är en 2017 dessutom.

Hade en kompis som precis köpt en dator, begagnad, på blocket. När han byggde datorn så hade han spillt cola på ovansidan av chassit. Den fungerade jättebra, i ett halvår ungefär. Dagen efter när kompisen fått hem datorn, så slutade den fungera och det har konstaterats att moderkortet är sönder, så det måste bytas. Han har lämnat in den till två olika datorföretag som sa att någon spillt någonting på den.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Då får man gå till en MRF-ansluten

Tror du att en bilfirma demonterar en bil i molekyler för att hitta fel?
Det hade synts på priset.

Självklart inte. Men den som säljer bilen lär ju ta ansvar för det? Är väl ännu mindre köparens ansvar att kolla om någon hällt kaffe i bilen.

Så om du köper något begagnat som någon säger fungerar och sen slutar det fungera för ett dolt fel så tänkte du bara acceptera det?

Kaffespillet lär ju dock inte skapa problem såhär långt i efterhand.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

@lossah Du kanske kan leta efter en beggad som ljudkillarna kan installera om du är orolig?

T. ex. http://returbilen.se/category.html?category_id=945&anl=5
eller https://www.bildelsbasen.se/ och sök där efter din bilmodell alt. på reg.nr.

edit: för snabb på avtryckarn.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Det såg inte ut att vara så mycket kaffe, är det någon som öppnat radion och kollat om det verkligen runnit kaffe på elektroniken? eller bara ovanpå?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

@lossah Du kanske kan leta efter en beggad som ljudkillarna kan installera om du är orolig?

T. ex. http://returbilen.se/category.html?category_id=945&anl=5
eller https://www.bildelsbasen.se/ och sök där efter din bilmodell alt. på reg.nr.

edit: för snabb på avtryckarn.

Menar du en begagnad radio/GPS? En ny kostar omkring 7,5k. Finns säkert begagnade för omkring 2,5-3k, men inte ett dugg sugen på att slänga de pengarna. :/ Jag ska se vad han är villig att erbjuda, fick inte prata med just den säljaren jag köpte bilen av utan en kollega, han är tydligen tillbaka från semester den 6e.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det såg inte ut att vara så mycket kaffe, är det någon som öppnat radion och kollat om det verkligen runnit kaffe på elektroniken? eller bara ovanpå?

Oj, missat ditt svar. Jag tycker det ser hyfsat mycket ut faktiskt, man ser ju på bilden att det runnit igenom hålen. Men det är ingen som skruvat isär den just och kollat vad som hamnat var.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A