Nybörjare, Sony a6000 bra som förstakamera?

Permalänk
Medlem

Nybörjare, Sony a6000 bra som förstakamera?

Hejsan!

Har på senare tid börjat intressera mig för foto och är nu sugen på att köpa min första kamera. Just nu lutar det åt att det blir en Sony a6000 efter att ha läst lite reviews osv. Det verkar som en bra förstakamera att lära sig med och att den är så liten och lätt att ta med lockar mig.

Nu undrar jag om det finns någon annan kamera inom samma prisklass ni skulle rekommendera istället? a6000 är ju ifrån 2014 så det känns som det borde finnas något annat som är bättre som är i samma budget och storlek?

Om jag ska köpa a6000 har jag kollat på ett paket med kameran och ett 16-50 mm objektiv. Är det en bra start eller är det smartare att köpa kamerahuset och ett annat objektiv separat?

Permalänk
Medlem

Det finns eg inte några dåliga kameror idag. Visst finns det skillnader mellan olika modeller men de flesta aktuella kameror är bra. Att en kamera är några år gammal är inte något att fundera så mycket över. Utvecklingen har planat ut en del de senare åren. Visst, nyare kameror är snabbare och och har ibland lite flashigare funktioner men många sådana saker är inte så viktiga "på riktigt" annat än för vissa specifika typer av foto. Vad gäller upplösning och bildkvalitet osv så har det inte hänt så förtvivlat mycket. Särskilt inte med Sonys sensorer som redan 2014 var riktigt bra. Hos Canon har det hänt mer sedan 2014 och nu är man NÄSTAN ikapp.

En nackdel med Sony E och särskilt så med APS-C-sensor som i tex A6000, A6300 osv är att det inte finns så jättemycket objektiv och Sony verkar främst satsa på objektiv för "fullframe" (A7- och A9-serien).
Så hurvida det är en bra kamera att satsa på beror väl lite på vad man tänker sig att fotografera och vad man har för eventuella planer på att skaffa fler objektiv. Nu går det ju iofs att använda objektiv för andra fattningar med adapter men det blir ju inte riktigt som att använda objektiv gjorda för Sony E.
Samma sak gäller eg Canon som inte heller visar att man verkligen satsar på sina spegellösa kameror. De har funnits på marknaden ett bra tag nu men det finns bara en handfull ljussvaga objektiv budgetobjektiv.

Man ska även tänka på att litenheten på själva kamerahuset till stor del försvinner när man använder andra objektiv än pannkaksobjektiven som tex 16-50-kitobjektivet.

16-50:n är ärligt "sådär" och lite beroende på hur kräsen man är och vad man fotar så kan detta påverka olika mycket såklart. Ffa så är det ju så att den aldrig blir riktigt skarp i hörnen av bilden, även när man bländar ner. Speciellt illa är det på 16mm. En kräsen landskapsfotograf skulle ha svårt för det men någon som mer fotograferar vardagen, portätt eller liknande blir inte så påverkad av det för att man oftast använda längre brännvidder och att hörnskärpan inte är lika viktig.
Ska man ha någon annan normalzoom så finns det ju inte heller så himla mycket att välja (som inte kostar mer än kameran) så så jag tycker det är vettigt att köpa med kitobjektivet och ta det därifrån.

Tänker du dig att du kommer att bygga upp en arsenal av objektiv och tillbehör och släpa med dig en väska med sådan när du är ute och fotar eller tror du att du kommer att ha ett objektiv och använda det?
Anledningen att jag ställer frågan är att det KAN vara ett vettigare alternativ att skaffa en avancerad kompaktkamera istället. Sony RX100 MkIII eller Panasonic LX100 ligger i samma prisklass men har avsevärt bättre objektiv än 16-50:n både sett till ren bildkvalitet och att de är ljusstarkare och därmed kompenserar för att dessa kameror har mindre sensor.

Permalänk
Medlem

Har en A6000 hängandes under min hexacopter.. tråkigt nog har den stått överst i hyllan i några år nu. I stort sett oanvänd..
Lite kuriosa är att den klarade av två krascher, när en ESC la av och gav full gas på en propeller.
Lagade drönaren och kraschade igen under provflygningen. Så verkar hållbara..

En nackdel är att batterierna inte håller så länge, så kan vara bra med extrabatteri.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns eg inte några dåliga kameror idag. Visst finns det skillnader mellan olika modeller men de flesta aktuella kameror är bra. Att en kamera är några år gammal är inte något att fundera så mycket över. Utvecklingen har planat ut en del de senare åren. Visst, nyare kameror är snabbare och och har ibland lite flashigare funktioner men många sådana saker är inte så viktiga "på riktigt" annat än för vissa specifika typer av foto. Vad gäller upplösning och bildkvalitet osv så har det inte hänt så förtvivlat mycket. Särskilt inte med Sonys sensorer som redan 2014 var riktigt bra. Hos Canon har det hänt mer sedan 2014 och nu är man NÄSTAN ikapp.

En nackdel med Sony E och särskilt så med APS-C-sensor som i tex A6000, A6300 osv är att det inte finns så jättemycket objektiv och Sony verkar främst satsa på objektiv för "fullframe" (A7- och A9-serien).
Så hurvida det är en bra kamera att satsa på beror väl lite på vad man tänker sig att fotografera och vad man har för eventuella planer på att skaffa fler objektiv. Nu går det ju iofs att använda objektiv för andra fattningar med adapter men det blir ju inte riktigt som att använda objektiv gjorda för Sony E.
Samma sak gäller eg Canon som inte heller visar att man verkligen satsar på sina spegellösa kameror. De har funnits på marknaden ett bra tag nu men det finns bara en handfull ljussvaga objektiv budgetobjektiv.

Man ska även tänka på att litenheten på själva kamerahuset till stor del försvinner när man använder andra objektiv än pannkaksobjektiven som tex 16-50-kitobjektivet.

16-50:n är ärligt "sådär" och lite beroende på hur kräsen man är och vad man fotar så kan detta påverka olika mycket såklart. Ffa så är det ju så att den aldrig blir riktigt skarp i hörnen av bilden, även när man bländar ner. Speciellt illa är det på 16mm. En kräsen landskapsfotograf skulle ha svårt för det men någon som mer fotograferar vardagen, portätt eller liknande blir inte så påverkad av det för att man oftast använda längre brännvidder och att hörnskärpan inte är lika viktig.
Ska man ha någon annan normalzoom så finns det ju inte heller så himla mycket att välja (som inte kostar mer än kameran) så så jag tycker det är vettigt att köpa med kitobjektivet och ta det därifrån.

Tänker du dig att du kommer att bygga upp en arsenal av objektiv och tillbehör och släpa med dig en väska med sådan när du är ute och fotar eller tror du att du kommer att ha ett objektiv och använda det?
Anledningen att jag ställer frågan är att det KAN vara ett vettigare alternativ att skaffa en avancerad kompaktkamera istället. Sony RX100 MkIII eller Panasonic LX100 ligger i samma prisklass men har avsevärt bättre objektiv än 16-50:n både sett till ren bildkvalitet och att de är ljusstarkare och därmed kompenserar för att dessa kameror har mindre sensor.

Tack för svar!

Antagligen kommer jag inte köpa fler objektiv på ett tag, jag vill lära mig inställningarna och grunderna i fotografering och sedan eventuellt köpa fler objektiv när jag känner att det behövs. Jag antar att jag hade klarat mig bra med 16-50 objektivet till en början eftersom jag är ny och knappast kommer märka av de detaljerna som en rutinerad fotograf hade gjort.

Permalänk

@Voxine: Jag är en nybörjare också och köpte just en A6000 själv och kan säga att det helt klart är en skit bra kamera för nybörjare. Dock så har jag lite fel med just den jag har... Annars är den skit bra som sagt. Tar bra bilder, Rätt snabb auto fokus, etc. Har haft den i snart 1 år och älskar den. Jag lär mig sakta men säkert med ISO, Aperture, och det. Jag tycker att du ska köpa den!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk

@Voxine

Jag skulle säga att A6000 är en bra nybörjarkamera.

* Den är liten och kompakt - Vilket gör att man lättare får med sig kameran vilket leder till att man faktiskt använder kameran.

* Den har en liveview som visar sina inställningar live vilket gör att det är en bonus för den som är ny på att fotografera. Vilket gör att man förstår vad det är man gör när man gör sina ändringar.

Nackdelen är som ovanstående säger, batteritiden är lite sisådär och att objektiven är rätt dyra.

Själv har jag haft A6300 och nu A6500 och är toppen nöjd!

Permalänk

Jämförelse Canon EOS M50, Sony a6000 and Fujifilm X-T100

Permalänk
Geeks Gaming

Kan säga att jag köpte en Sony A6000 och funderade flera gånger mellan olika modeller. Bästa tipset jag kan ge dig är att faktiskt testa att hålla kameran i en butik, var det som gjorde att jag slog till, den låg bra i handen och menyer och inställningar var helt okej att hantera. Sånt spelar också roll och är svårt att se när man kollar på prisjakt.
mina foton till artiklar är helt tagna med Sony A6000, vill du ha något exempel är det bara att hojta!
Vet att redaktionen kör med en Sony A7000 för sina videor och artiklar på mässor, de videor från Nordsken 2018 filmades med Sony A7000.

Har faktiskt spelat in en film med den handhållen och med inbyggda mikrofonen, helt okej, även om det blir skakigt när man inte är van.

https://photos.app.goo.gl/d3u51TBCMsD8wFfq6

Detta är A6000 med 16-50 objektiv.