Permalänk

ny cpu men vilken

funderar på att byta ut min i7 6700k mot en amd
men vilken ska man välja
ryzen 5 2600x eller 7 2700x??
jag ska mest ha burken till spel,
vilken ska man välja?? märker jag stor skillnad på dom??

Permalänk
Medlem

Varför ska du byta om det främst är till spel? Vad tänker du att du ska vinna på bytet?

Permalänk

vet att jag kanske inte vinner så mycket i prestanda men jag skulle vilja ha en mindre burk,
så hade tänkt köpa ett itx chassi.
är det inte lika att byta ut allt eller är det bättre att köpa ett itx moderkort till min nuvarande cpu??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av little_fraz:

men vilken ska man välja

Skrivet av little_fraz:

vet att jag kanske inte vinner så mycket i prestanda men jag skulle vilja ha en mindre burk,
så hade tänkt köpa ett itx chassi.
är det inte lika att byta ut allt eller är det bättre att köpa ett itx moderkort till min nuvarande cpu??

Du kommer faktiskt få sämre prestanda i just spel om du byter till någon av dessa två. Och med tanke på de så är de rent praktiskt isf både billigare och mer logiskt att isf köpa ett nytt moderkort och låda i ITX.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Till spelande kan du bra behålla din nuvarande 6700K. Den är förmodligen bättre än någon nuvarande AMD-processor för spelande. Ska du byta till ett mindre moderkort så är det Z170 och Z270 som gäller för din processor. Z370 osv. fungerar inte med din processor.

EDIT: Kan dock vara svårt att hitta ett nytt Z170/Z270 mITX moderkort verkar det som. Så frågan du behöver ställa dig är "Måste jag ha en mindre dator?".

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

EDIT: Kan dock vara svårt att hitta ett nytt Z170/Z270 mITX moderkort verkar det som. Så frågan du behöver ställa dig är "Måste jag ha en mindre dator?".

Vill inte hålla med dig där. Utbudet av ITX moderkort har aldrig varit bra, men flera av modellerna med Z170 och Z270 kretsar finns att köpa ännu, och finns i lager.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Men prestandan blir inte mycke sämre eller??
Fast känns ju ändå surt att lägga ut pengar om det är så, får fundera en stund på det isåfall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av little_fraz:

men vilken ska man välja

Jag hade nog avvaktat lite med att uppgradera i och med att 9700 och 9900 snart lanseras. Annars är 8700K lite av en sidogradering men du får 2 extra kärnor, ypperlig single core hastighet (4,7ghz) och 4,5Ghz över alla kärnor i stock.

Permalänk
Medlem

@little_fraz: Ska du bara spela finns i princip ingen anledning att byta ut din CPU i dagsläget. Är det bara en mindre dator du vill ha så är det bara o köpa nytt moderkort och chassi. Fråga dig själv först om det är värt ett par tusen för att få en mindre låda. Finns även en hög risk att ditt nuvarande grafikkort inte går in i en itx burk.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

@little_fraz: Ska du bara spela finns i princip ingen anledning att byta ut din CPU i dagsläget. Är det bara en mindre dator du vill ha så är det bara o köpa nytt moderkort och chassi. Fråga dig själv först om det är värt ett par tusen för att få en mindre låda. Finns även en hög risk att ditt nuvarande grafikkort inte går in i en itx burk.

Är väl inte bara spel men i huvudsak iaf,

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

Är väl inte bara spel men i huvudsak iaf,

Köp en Ryzen om du vill och kan men 6700k duger än idag. 😉
Har själv några Ryzen processorer och några nyare i7or bland annat 6700k.😋
Gör du mer än bara spel så kan du ju köpa en Ryzen eller vänta på Intels nästa alternativ köpa 8700k. 🤔
Men din 6700k duger bra till spel men fler kärnor är att föredra 😁
Edit : 6700k får högre fps än Ryzen om den klockas, i alla fall vad jag märkt på mina datorer men skillnaden är inget jag har brytt mig om eftersom jag bara spelar 😁

Permalänk

Jag kanske kan sälja det jag har idag
Vad ör en 6700k och ett asus z170 PRO värt ungefär??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av little_fraz:

Jag kanske kan sälja det jag har idag
Vad ör en 6700k och ett asus z170 PRO värt ungefär??

Skramlade ihop cirka 2600 för processorn och moderkort här på marknaden när jag sålde mitt

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill byta processor och moderkort i maskinen med syftet att göra datorn mindre och dra mindre ström i en dator som är främst inriktad på spel, så bör du även kolla på Intel i5-8400. Det är en bättre spelprocessor än det som finns i Ryzen-serien, och har lägre strömförbrukning än en 6700K i stock / överklockad.

Fast då kan du egentligen lika gärna underklocka och undervolta din 6700K för att få ner värmen snarare än att köpa en ny processor... då behöver du bara ett nytt moderkort.

Permalänk

@pv2b: ok tackar ska se om jag hittar nåt beggat moderkort kanske
har ni nåt bra tips på ett m-itx chassi där ett asus gtx 1080 strix får plats??

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

@Ragnarok: ja prestandan i spel blir inte bättre men tycker inte den blir så mycke sämre heller utan ganska lika,
byter jag moderkort och cpu nu så är det bara köpa en ny cpu vid nästa uppgradering förhoppningsvis,
känns som att den blir en uppgradering iaf vid ett byte

Permalänk

8700k easy

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att bara köpa till detta moderkort om du vill byta ner dig i storlek. Det är ett av de bästa mITX och har bra andrahandsvärde samt finns nu ganska billigt från ÅF.
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-MAXIMUS-VIII-IMPACT-Mod...
Antar att du har 2x8GB RAM, eftersom mITX bara har 2 slots kan du inte använda allt om du har 4 stickor.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Vill inte hålla med dig där. Utbudet av ITX moderkort har aldrig varit bra, men flera av modellerna med Z170 och Z270 kretsar finns att köpa ännu, och finns i lager.

Ok. Jag kollade bara på Inet och de hade inga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av little_fraz:

@Ragnarok: ja prestandan i spel blir inte bättre men tycker inte den blir så mycke sämre heller utan ganska lika,
byter jag moderkort och cpu nu så är det bara köpa en ny cpu vid nästa uppgradering förhoppningsvis,

Tycker det känns tveksamt. Om du vill ha en mindre låda så köp ett nytt moderkort och nytt chassi och fortsätt ha bättre spelprestanda än AMD har hittills. Tveksamt att köpa en Ryzen plus moderkort eftersom Ryzen har sämre spelprestanda än du har med din nuvarande processor och tveksamt eftersom vi inte vet vet om framtida AMD-processorer kommer att fungera med dagens moderkort och tveksamt eftersom vi inte vet om framtida AMD-processorer kommer att matcha framtida Intel-processorer när det gäller spelprestanda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av little_fraz:

För att summera lite av de råd du redan fått från mig och andra här samt de användningsområde du har för din dator så blir de såhär. En R7 2700X blir ingen uppgradering alls, snarare en nedgradering.

Fördelar
1: Fler kärnor, men till vilken nytta?
2: Ev möjlighet att byta till nyare processor vid nästa generation.

Nackdelar
1: Du kommer få sämre prestanda oavsett om du kör den i stock eller överklockar den jämfört med din nuvarande processor. Både R7 2700X och i7-6700K kan överklockas.
2: Din nya dator kommer dra mer ström än din gamla.
3: Säg att du köper processor, moderkort och 16GB minne så har du bränt ungefär 7 tusen spänn på en plattform som för ändamålet är sämre än nuvarande plattform.
4: Sämre I/O prestanda.

Misstolka mig rätt nu. Jag är inte emot AMD över huvud taget. Min åsikt i denna tråd är helt baserad på vad denna tråd handlar. I många andra fall så kan jag rekommendera AMD för Intel, men i denna tråd så ser jag AMD som endast ett dåligt köp för de givna ändamålet.

Rättstavning
Visa signatur

Permalänk

@HC-8315: ja tackar blir ett nytt moderkort ist och låda som passar till mit gtx1080

Permalänk
Skrivet av FZL:

Hade rekommenderat att bara köpa till detta moderkort om du vill byta ner dig i storlek. Det är ett av de bästa mITX och har bra andrahandsvärde samt finns nu ganska billigt från ÅF.
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-MAXIMUS-VIII-IMPACT-Mod...
Antar att du har 2x8GB RAM, eftersom mITX bara har 2 slots kan du inte använda allt om du har 4 stickor.

får nog bli detta moderkort
nån som vet om en Noctua NH-D15 passar på detta moderkort eller måste jag köpa ny kylare också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av little_fraz:

får nog bli detta moderkort
nån som vet om en Noctua NH-D15 passar på detta moderkort eller måste jag köpa ny kylare också

På noctuas hemsida ser du vilja kort kylaren passar 😊

Permalänk

8700k ska du välja

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk

@needthatgaming: blir att behålla min nuvarande 6700k, kanske delida den och klocka så gott det går
Nytt moderkort ska inhandlas och en Fractal design Core 599 burk tror jag

Permalänk
Medlem

Skulle vänta 6 månader för att se på kommande AMD CPUer som kommer i 7nm där man pratar om halvering av kylbehovet vilket underlätta när du ska bygga nytt i litet format. Men vill du lägga pengar på moderkort till din gamla cpu med endast 4 kärnor där du max vinner ca 10% på oc så är det ditt val. Problemet med CPUer med endast 4 kärnor till spel är att lägsta värdarna bli så låga så att man störs på det även om snitt hastigheten är ok.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Skulle vänta 6 månader för att se på kommande AMD CPUer som kommer i 7nm där man pratar om halvering av kylbehovet vilket underlätta när du ska bygga nytt i litet format. Men vill du lägga pengar på moderkort till din gamla cpu med endast 4 kärnor där du max vinner ca 10% på oc så är det ditt val. Problemet med CPUer med endast 4 kärnor till spel är att lägsta värdarna bli så låga så att man störs på det även om snitt hastigheten är ok.

Finns ingen anledning att vänta egentligen. För de ändamål hans dator används till är processorn han har riktigt bra. och de är redan konstaterat att de är billigare att byta moderkort än att bygga ett helt nytt system. Du får läsa tråden i sin helhet så at du faktiskt förstår vad tanken med detta var istället för att komma in i tråden med saker som faktiskt är ganska irrelevant i just denna tråd!

Visa signatur