Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajobal:

Ser ju bra ut, skall precis börja bygga själv, med liknande utrustning. Har valt ett AsRock Z270 Mini-ITX/Ac.

Som du säger, det finns mycket bra hjälp på Tonymacx86.com, men även på hackintosher.com.

Väntar på moderkortet, sen skall det byggas

/H

Sweet! Återkom gärna med uppdatering - vad som funkade och inte, och lite sånt.
Varför valde du just det moderkortet? Fungerar nätverkskortet/bluetooth straight-out-the-box på det?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Sweet! Återkom gärna med uppdatering - vad som funkade och inte, och lite sånt.
Varför valde du just det moderkortet? Fungerar nätverkskortet/bluetooth straight-out-the-box på det?

Mitt beslut om AsRock mobo kommer ifrån:
http://hackintosher.com/blog/best-motherboard-brand-hackintos...

och det finns ju på TonyMac's lista med. Modernt och kompatibelt, det finns ett antal guider att bygga hackintosh med det.

Hackintosher har oxå en bra guide för att installera High Sierra från scratch.

Skall köra dual boot med Windows på en egen disk, det blir nog att börja med det. Sen börjar det riktigt intressanta.

/H

Permalänk
Medlem

@hajobal: Alright. Såg dock att han pratar om H270 i bloggposten, och inte Z270? Men precis som du säger så finns Z270 med i listan över kompatibla mobon. Enligt någon tråd på Tony behöver man trixa med en adapter och ett separat nätverkskort för att få det att funka bra. Posten var dock från februari 2017, så det kanske har ändrats sedan dess.

Som sagt, återkom gärna

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@hajobal: Alright. Såg dock att han pratar om H270 i bloggposten, och inte Z270? Men precis som du säger så finns Z270 med i listan över kompatibla mobon. Enligt någon tråd på Tony behöver man trixa med en adapter och ett separat nätverkskort för att få det att funka bra. Posten var dock från februari 2017, så det kanske har ändrats sedan dess.

Som sagt, återkom gärna

phew, har byggt ihop riggen ikväll och kör nu Windows på den. Korrekt det inbyggda Intel WIFI funkar inte om du vill göra en Hackintosh av det. (Konstigt att det inte är löst....) Jag har satt i ett Broadcom kort istället Broadcom BCM94352Z som med lite fix skall tydligen funka. Pilligt var det, men kortet funkar nu under Windows 10 iaf.

hepp

Permalänk
Medlem

@Gorian: Har du funderat på ett AMD-kort? Polaris och Vega har nativt stöd i macos och verkar ge mer konsekvent prestanda än nVidia-kort, då många program med GPU-acceleration är specifikt skrivna för att nyttja AMDs grafikkort.

Kör själv ett RX 480 som haft nativt stöd sedan 10.12.5 och det funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

@hajobal: Jag förstår inte, vart sätter man i kortet? Ser ingen port på bilder över kortet ^^

@Khers: Det har jag inte funderat över. Har varit borta från hårdvaru-svängen i många år, och såg att GTX 1070 och -80 var de mest populära och omtalade nu, så satsade på det. Hur håller AMD korten jämförelsevis i benchmark? Tanken är att göra det grafiktunga i Windows, men det skadar ju inte att utnyttja prestandan även i MacOS, istället för att överlåta allt till CPUn.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@hajobal: Jag förstår inte, vart sätter man i kortet? Ser ingen port på bilder över kortet ^^

@Khers: Det har jag inte funderat över. Har varit borta från hårdvaru-svängen i många år, och såg att GTX 1070 och -80 var de mest populära och omtalade nu, så satsade på det. Hur håller AMD korten jämförelsevis i benchmark? Tanken är att göra det grafiktunga i Windows, men det skadar ju inte att utnyttja prestandan även i MacOS, istället för att överlåta allt till CPUn.

@Gorian: wifi-kortet sitter inuti den lilla metallboxen. Det finns två skrivar på undersidan mobo, för att få loss boxen. på den boxen finns en liten "lucka" man kan ta bort och då ser man själva wifi/bt-kortet. det sitter med en liten skruv och ännu mindre kontakter. Dessa kontakter drar du loss försiktigt. kopplar på dem på nya kortet och skruvar fast. med lite tålamod och försiktighet så går det bra

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jag vet inte om jag är rätt person att svara då jag själv inte är speciellt insatt i hårdvarusvängen, men, om jag inte missminner mig förhåller sig AMDs kort till nVidias ungefär enligt följande: RX 580 ~ 1060, Vega 56 ~ 1070Ti och Vega 64 ~ 1080.

Själv valde jag AMD för det var det enda grafikkortet av nuvarande generation som fungerade när jag byggde min hackmac, men hade jag byggt idag hade jag nog ändå valt AMD, just på grund av att det verkar funka bättre med macos än nVidias drivrutiner samt att fler program är skrivna för att dra nytta av AMDs arkitektur.

Ämnar du inte använda något program som drar nytta av GPU-acceleration i macos är det dock hugget som stucket, men AMDs kort är generellt törstigare vilket ligger dem i fatet.

Permalänk
Medlem

Coolt! är uppe och snurrar med High Sierra på mitt Hackintosh-bygge
Ett USB-minne skapat mha UniBeast, men fortsatte efter installationen med hackintoshers.com guide för High Sierra installation. Fick lägga till några kext för mitt BCM94352Z, utöver de som kommer med hackintoshers.com EFI. FakePCIID verkade behövas oxå. Wifi, Ethernet, Ljud, BT, iCloud &AppleStore funkar. Graphic-Glitchar verkar vara borta med. Kvar är få igång iMessage/Facetime.

Permalänk
Medlem

@hajobal: Sweet, tack för update!
Du dualbootar med Windows, va? Dyker Windows-installationen upp automatiskt i bootmenyn, eller hur lägger man till den?

@Khers: Låter ju som att ett Vega 56 är ett bättre alternativ än ett 1070 då, sett till pris och prestanda

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Idag har jag det så att Windows ligger på en egen SSD, och MacOS på en annan. i BIOS defaultar till Windows, vill jag boota MacOS, håller jag nere F11 för att välja boot-disk (UEFI: Samsung 960 EVO nvme). funkar felfritt så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajobal:

@Gorian: Idag har jag det så att Windows ligger på en egen SSD, och MacOS på en annan. i BIOS defaultar till Windows, vill jag boota MacOS, håller jag nere F11 för att välja boot-disk (UEFI: Samsung 960 EVO nvme). funkar felfritt så här långt.

Det är så jag vill ha det, kan du gå in på lite närmare hur du gjorde? När jag försökte installera High Sierra så fick jag errors om GPT osv, läste någon tråd om att koppla ur alla andra diskar men inte orkat göra det ännu så testade med oldbios och kunde inte lista ut det heller

Alla mina delar ska enligt tonymac vara kompatibla med osx

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

Du ska endast ha den disk du ska installera OS X på inkopplad tills allt är klart med drivrutiner mm för din hårdvara. När installationen är klar och du kan boota in i OS X normalt, kan du koppla in Windows disken och eventuella övriga diskar igen. På Asus moderkort trycker man på F8 tangenten vid uppstart och får då upp Boot Menu där du kan välja vilken disk du vill starta från (Windows eller OS X).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du ska endast ha den disk du ska installera OS X på inkopplad tills allt är klart med drivrutiner mm för din hårdvara. När installationen är klar och du kan boota in i OS X normalt, kan du koppla in Windows disken och eventuella övriga diskar igen. På Asus moderkort trycker man på F8 tangenten vid uppstart och får då upp Boot Menu där du kan välja vilken disk du vill starta från (Windows eller OS X).

Efter installationen föredrar jag själv att ha en EFI-partition med Clover och boota Windows därifrån (tror det kräver ominstallation av Windows dock). Om man är lagd åt det hållet går det även att boota Linux den vägen.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Är rätt säker på att jag inte ominstallerade Windows för att få in den i Clover-menyn. Jag fick dock lägga till en mapp under EFI som heter Windows. Finns guider på TonyMacX86 om hur man gör.

EDIT: Typ denna kanske.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@DasIch: Är rätt säker på att jag inte ominstallerade Windows för att få in den i Clover-menyn. Jag fick dock lägga till en mapp under EFI som heter Windows. Finns guider på TonyMacX86 om hur man gör.

EDIT: Typ denna kanske.

//G

Trevligt. Jag har dock för mig du dels kommer ha kvar EFI-partitionen på Windows-disken och dels kan få lite stök när Windows uppdateras. Det kanske går att fixa med något diskhanteringssystem. Var ett tag sen jag höll på med det så jag minns inte så noga.

Permalänk
Medlem

Ni som kan, har precis forska i detta med Hackintosh. Funkar det till min dator tro? Har man tillgång till allt precis som på en ”vanlig” Mac?

Finns det nån enkel download att finns där allt är inkluderat o bara starta om datorn för att blåsa rent o sen installera detta? Inte nödvändigt med dual boot

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Funkar det till min dator tro?

Gå in på följande sida och leta efter dina komponenter: https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha...

Skrivet av N_Micke:

Har man tillgång till allt precis som på en ”vanlig” Mac?

Ja.

Skrivet av N_Micke:

Finns det nån enkel download att finns där allt är inkluderat o bara starta om datorn för att blåsa rent o sen installera detta?

Mnjae, inte direkt. Läs installationsguiderna på sidan jag länkade ovan. Själva installationen av operativet är enkelt. Det är efterföljande konfigurationer/drivrutiner som kan vara klurigt.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Det är enklaste att pröva på wm workstation. Virtual maskin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Gå in på följande sida och leta efter dina komponenter: https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha...
Ja.

Mnjae, inte direkt. Läs installationsguiderna på sidan jag länkade ovan. Själva installationen av operativet är enkelt. Det är efterföljande konfigurationer/drivrutiner som kan vara klurigt.

Skrivet av sali2003:

Det är enklaste att pröva på wm workstation. Virtual maskin

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaren.

Verkar spännande men vet inte hur mycket jag känner för att krångla. Enda jag använder datorn till nu för tiden är ju surf så inte direkt värt att köpa en ny Mac bara för det heller.

Hur funkar det med uppdateringar till OS X när dem kommer, bara man får snurr på det från start så flyter det på sen eller?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Letar du efter något enkelt som inte kräver mycket arbete är du fel ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Letar du efter något enkelt som inte kräver mycket arbete är du fel ute.

Ja jag har börjat inse det ju mer jag kollar, inte riktigt det intresset längre för datorer utan nu ska allt ”bara funka” 😀

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

@N_Micke: Om det "bara ska funka" och du vill köra MacOS så blir det till att köpa en Mac, eller att aldrig uppdatera.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: o köpa en surfdator för 10k kommer inte hända 😂

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

En hackintosh är billig om du anser att din tid är gratis :).

Själv har jag köpt mac ett längre tag och lagt bokstavligt talat 0 minuter på strulande saker (hårdvara, drivrutiner, OS-buggar och liknande) senaste 10 åren. Dyrt, men värt det när det är ett arbetsredskap och att lägga flera timmar på strul kostar ofta mer än mellanskillnaden mellan en mac och pc.

Testade att bygga en hackintosh. Kul hobbyprojekt, men rätt mycket fix. Mycket googlande, några saker var lite instabila, fick välja väldigt exakt hårdvara för att det skulle fungera, pajjar vid varje uppdatering osv. Funkar som sagt ok om man inte uppdaterar, men för mycket jobb för annat än hobbyanvändning imo.

Slutade för min del med att jag installerade Linux. Väldigt likt macOS på många sätt (vissa saker bättre och vissa sämre, men betydligt bättre än windows iaf), lättare att customizea som man vill ha det, betydligt bättre hårdvarusupport, samt väldigt lärorikt. Jag kör fortfarande mac på jobbet däremot, men kommer förmodligen att gå över till en linuxlaptop där med snart.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att jobba i varje fall semi-professionellt med en Hackintosh. Det beror lite på vilka krav jag skulle ha. Mycket fungerar mycket bra. Vissa saker fungerar sisådär och ett fåtal saker funkar dåligt.

Mitt standard-OS numera är macOS. Det vardagliga användandet av datorn är inga som helst problem och jag föredrar hur macOS fungerar. Vissa saker fungerar dessutom bättre än t.ex. Windows eller LInux. Musik med Logic är t.ex. så mycket bättre än något annat. Final Cut är underbart att jobba med. Photoshop suger dock Ardennerballe om du inte har rätt hårdvara.

Uppdateringarna behöver inte vara svåra. Har du gjort saker rätt från början är det oftast smärtfritt. Om du inte gjort saker rätt kommer systemet att krascha.

Bara för att något fungerar behöver det inte heller vara bra. Jag skulle exempelvis tro att de flesta som kör Hackintosh inte har en jävla aning om hur deras USB-portar fungerar. Och har du ingen aning om det riskerar du korrupt data om du frekvent använder USB-minnen. Att fixa det kan i värsta fall vara svårt på riktigt.

Att över huvud taget få ACPI att fungera korrekt kan kräva en hel del handpåläggning. Om du har tur har någon annan redan löst skiten, eller så kan du kanske få hjälp, men annars är det bara att lära sig skiten själv.

De flesta som kör Hackintosh låter bli.

Även om allting fungerar som det ska kan du dock få problem. Just nu kan du exempelvis glömma att köra Mojave med nVidia. Det finns inga drivrutiner än. High Sierra fungerar visserligen bra men det är också där du är fast, fram tills det finns fungerande drivrutiner. Ingen vet när dessa kommer.

I vilket fall... Hackintosh utan att lägga en massa tid på att bara samla info är att be om problem. När du väl har bra koll på läget står du ändå inför en massa problem. Fungerar skiten så är det dock ett fantastiskt operativsystem, och det är fullt möjligt att köra det i perioder av att allt bara fungerar. Typ ett år i stöten i varje fall. Kanske längre.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Uppdateringarna behöver inte vara svåra. Har du gjort saker rätt från början är det oftast smärtfritt. Om du inte gjort saker rätt kommer systemet att krascha.

När du säger göra saker rätt, menar du att göra en vanilla install och att unvika att låta multibeast installera kexts automatiskt? Är det något mer här som är bra att veta inför att göra en hackintosh "the right way"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixwemmel:

När du säger göra saker rätt, menar du att göra en vanilla install och att unvika att låta multibeast installera kexts automatiskt? Är det något mer här som är bra att veta inför att göra en hackintosh "the right way"?

Jag vet inte hur multibeast gör mer än att den kan installera onödiga kextar. Tycker det är ett onödigt verktyg och med tanke på att tonymacx rider på andras arbete är jag inte alls sugen på att använda mig av hans verktyg.
Installationen är inte särskilt svår. Gör en USB-sticka du kan boota ifrån, med de kextar du behöver. Installera från den. Dra ur sticka när du är klar, installera Clover och använd nåt verktyg som KextHelper för att installera kextarna. Sen kopiera dem till clover/kexts/other.
Uppdateringarna har en tendens att skriva över /system/library/extensions och /library/extensions, dit kextarna installeras. Har du dem däremot i clover/kexts/other kommer de laddas ändå. Finns dock lite olika varianter och olika åsikter om vad som funkar bäst, så ett tips är att läsa på och bilda dig en egen uppfattning.

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar radeon grafik som fungerar bättre med majove

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk

@DasIch: Förlåt för sent svar men tack för ditt svar. Det gav mig en tydligare bild av de grundläggande stegen.