Intel Core i9-9900K prestandatestas i 3DMark – 25 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Medlem

Kriget mellan AMD och Intel här inne är ungefär som Israel–Palestina-konflikten. Både underhållande och skrämmande på samma gång. Tycker vi kan gå på det vi själva tycker om bäst, så blir alla glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att det är exakt samma processor som 9900K, eventuellt med en något lägre binning, och att det skulle skilja för lite mellan dem för att kunna sälja båda parallellt?

Sen ska man inte glömma att två trådar med HT på en kärna inte motsvarar vad två kärnor har för kapacitet inom samma arkitektur/klockfrekvens.

Det skiljer ju sig i väldigt mycket i cachen, det borde väl spela en stor roll i prestationen hos processorn också? Blir allt sugen på att uppgradera när det kommer men budgeten får hålla sig!

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

man gör nog rätt i att vänta med att köpa cpu. Dels pga alla hål som uppstått på senaste tiden, Spectre etc. Men även för att AMD kan komma bra ikapp med sin 10nm.
Men främst så ska alla hål vara tilltäppta innan man köper ny CPU.

Verkar ju nästan som att AMD kan t.o.m leapfrogga Intel och släppa 10nm (deras så-kallade 7nm) före Intel med ett antal månader. Frågan är bara om de kommer att prestera likvärdigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Verkar ju nästan som att AMD kan t.o.m leapfrogga Intel och släppa 10nm (deras så-kallade 7nm) före Intel med ett antal månader. Frågan är bara om de kommer att prestera likvärdigt.

Ja dem är påväg i rätt spår. Det känns som kriget är i bättre fas för amd

Men som någon sa innan angående Spectre, det har väl hållt på ända sedan Haswell processorerna (4770k osv)? Det är ett bra tag dem haft hål i produktionen och då även problem med meltdown. Meltdown går väl att förbi gå genom bios update/win update men spectre är väl svårare att ta sig förbi?

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk
Medlem

Verkar bli en dyr höst om 9900K kommer och blir vettig samtidigt som Nvidia släpper 1180, då får nog min 7700K och mitt 1080 pensioneras. Att allt skall komma samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpoFPS:

Det skiljer ju sig i väldigt mycket i cachen, det borde väl spela en stor roll i prestationen hos processorn också?

Hmm, jag har inte tillräcklig koll på när och hur det påverkar prestandan med större cacheminne på respektive nivå, men @Yoshman kanske kan förklara på ett begripligt sätt?

Skrivet av ”LimpoFPS”:

Blir allt sugen på att uppgradera när det kommer men budgeten får hålla sig!

Tja, man får ju bara ett begränsat antal varv runt solen, så det är lika bra att köpa den CPU som gör dig lycklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att det är exakt samma processor som 9900K, eventuellt med en något lägre binning, och att det skulle skilja för lite mellan dem för att kunna sälja båda parallellt?

Sen ska man inte glömma att två trådar med HT på en kärna inte motsvarar vad två kärnor har för kapacitet inom samma arkitektur/klockfrekvens.

Det är marginell skillnad på två äkta och 1+HT, iaf under de användningsområden vi har. Spelande belastar aldrig alla kärnor 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Det var inte poängen heller, utan att 8c/8t de facto tekniskt är bättre än 4c/8t, hur marginellt det än vara må.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Som väntat så får 2700X pisk, men totalpoängen räddas av att 1080Tin den är bundlad med är clockad 240mhz högre.

Skrivet av sesese:

varför jämför du med tester där allt är oc cpu och gpu. (för inte är 5Ghz standard på 2700X eller?)Vad tror du 9900K kommer komma om du oc den och gpu? Exakt minst 20-30 högre resultat.

Ni får väl själv ta och extrapolera vilken typ av prestanda du kan få ut med överklockning själva, i skolan lär man sig att kontrollera sina källor och dubbelkolla allt, inte bara läsa rubriken och häva ut sig första magkänsla.

GPU poängen är helt icke relevanta i detta fallet då vi jämför CPU, eller hur? Du får jämföra CPU poäng.

4c8t - I7-7700k @ 5-5.2 med snabbt ram gör mellan 6200-7000 i CPU score.
6c12t - 8700k @4.7 med "okej" ram gör ca 8400
8c16t @ 4.7 med "okej" ram gör ca 10700

så en i9-9900k @ 5.2ghz på alla kärnor med snabbt ram bör göra ca 14000 CPU score i 3dmark Time Spy.

Kommer en i9-9900k klara av att köra i 5.2 full load eller kommer den throttla? Hur mycket ström kommer den dra? Vilken kylning behöver du för detta?

Den är fortfarande baserad på samma arkitektur. Så IPC förblir därmed oförändrad.

Kommer det vara en bra CPU? Ja.
Är det något speciellt? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Ni får väl själv ta och extrapolera vilken typ av prestanda du kan få ut med överklockning själva, i skolan lär man sig att kontrollera sina källor och dubbelkolla allt, inte bara läsa rubriken och häva ut sig första magkänsla.

GPU poängen är helt icke relevanta i detta fallet då vi jämför CPU, eller hur? Du får jämföra CPU poäng.

4c8t - I7-7700k @ 5-5.2 med snabbt ram gör mellan 6200-7000 i CPU score.
6c12t - 8700k @4.7 med "okej" ram gör ca 8400
8c16t @ 4.7 med "okej" ram gör ca 10700

så en i9-9900k @ 5.2ghz på alla kärnor med snabbt ram bör göra ca 14000 CPU score i 3dmark Time Spy.

Kommer en i9-9900k klara av att köra i 5.2 full load eller kommer den throttla? Hur mycket ström kommer den dra? Vilken kylning behöver du för detta?

Den är fortfarande baserad på samma arkitektur. Så IPC förblir därmed oförändrad.

Kommer det vara en bra CPU? Ja.
Är det något speciellt? Nej.

Förstår inte vart du vill komma? Utifrån den knapphändiga info som finns så verkar 9900K vara en starkare processor än 2700X på alla plan. Vi undrar fortfarande varför du vill jämföra en stock 9900K mot en maxöverklockad 2700X med ett starkt OCat grafikkort. Den jämförelsen är ju inte relevant förrän vi ser överklockningsresultat för 9900K att jämföra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Dem8n: Det var inte poängen heller, utan att 8c/8t de facto tekniskt är bättre än 4c/8t, hur marginellt det än vara må.

6c/12t är snabbare än än 8c/8t sen finns även 8c/16t. Vet inte vart du fick 4/8 ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

6c/12t är snabbare än än 8c/8t sen finns även 8c/16t. Vet inte vart du fick 4/8 ifrån.

Vi kollar vad jag skrev först:

Citat:

Sen ska man inte glömma att två trådar med HT på en kärna inte motsvarar vad två kärnor har för kapacitet inom samma arkitektur/klockfrekvens.

Är det enklare att förstå vad jag menar om jag skriver KÄRNOR > TRÅDAR samt att jag tog någon relevant core/thread-konfiguration för att för att illustrera att en åttakärnig alltid kommer att vara snabbare än en fyrkärnig, oavsett om båda har åtta trådar?

EDIT: Inte menat att verka arg eller oförskämd här, vi hade nog mest olika förväntningar om vad som menades med vad.

Det du skriver är naturligtvis helt korrekt, varför i7-8086K sannolikt kommer ligga mellan 9700K och 9900K prestandamässigt, men det var inte det jag var ute och for efter initialt.

Permalänk
Medlem

@Chrisj:
Ja du, vad kan jag försöka försöka få fram med mina inlägg. läs om igen är du snäll.

Skrivet av Chrisj:

Som väntat så får 2700X pisk, men totalpoängen räddas av att 1080Tin den är bundlad med är clockad 240mhz högre.

Åter igen...Grafikpoängen är helt irrelevant i sammanhanget och påverkar inte resultatet av CPU SCORE.

Skrivet av Strikez:

GPU poängen är helt icke relevanta i detta fallet då vi jämför CPU, eller hur? Du får jämföra CPU poäng.

Kommer det vara en bra CPU? Ja.
Är det något speciellt? Nej.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dem8n:

6c/12t är snabbare än än 8c/8t sen finns även 8c/16t. Vet inte vart du fick 4/8 ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

6C/12T kommer garanterat vara mer energieffektivt och är billigare att tillverka, men 8C/8T kommer vara snabbare.

Finns en del applikationer där SMT inte alls är användbart. Nu har man ändå kommit så långt med att förfina SMT att man ytterst sällan ser fall där SMT minskar prestanda, men finns några enstaka sådana.

T.ex. kan välskrivna matrisbibliotek (som extremt väl utnyttja AVX+FMA) utan problem dra full nytta av beräkningsenheterna med endast en CPU-tråd per kärna. Ofta får man samma prestanda även med SMT, men om flaskhalsen är minnesbandbredd kan SMT faktiskt sänka prestanda då varje CPU-trådarna måste samsas om CPU-cache och blir ju bara hälften så mycket cache per kärna med två CPU-trådar.

Spel är ett annat exempel där man kan se (marginell) försämring i prestanda förutsatt att man har fler kärnor än spelmotor kan göra något vettig med. Vi ser det t.ex. hos Far Cry 5 där 6C/6T presterar bättre än 6C/12T.

Så om man bara bryr sig om spelprestanda är 6C/6T och än mer 8C/8T klart vettigt. Men skulle personligen inte välja en CPU utan SMT då tekniken är guld värd i t.ex. I/O-intensiva fall som använder många kärnor, där kan SMT ge i nivå med dubbla antalet CPU-kärnor. Detta skalar inte perfekt med CPU-kärnor, så flaskhalsen är inte rå beräkningskapacitet utan flaskhalsen är att CPU-trådarna ofta för operationer med hög latens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

@Chrisj:
Ja du, vad kan jag försöka försöka få fram med mina inlägg. läs om igen är du snäll.

Åter igen...Grafikpoängen är helt irrelevant i sammanhanget och påverkar inte resultatet av CPU SCORE.

Jag har läst ditt inlägg och du är inte sammanhängande. Läs igen hjälper inte. Speciellt ditt första inlägg stod det ju bara "jämfört med 2700X" och inget mer. Det tolkades som att du menade på att 2700X är bättre. 9900K tycks dock vara en markant starkare CPU än 2700X. Bra så?

Därtill verkar det ju inte bara vara jag som är lite fundersam över ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

-

Så om man bara bryr sig om spelprestanda är 6C/6T och än mer 8C/8T klart vettigt. Men skulle personligen inte välja en CPU utan SMT då tekniken är guld värd i t.ex. I/O-intensiva fall som använder många kärnor, där kan SMT ge i nivå med dubbla antalet CPU-kärnor. Detta skalar inte perfekt med CPU-kärnor, så flaskhalsen är inte rå beräkningskapacitet utan flaskhalsen är att CPU-trådarna ofta för operationer med hög latens.

Kan du komma med expempel på sådana I/O intensiva fall? Har svårt att komma på hur de skulle påverka mig och gissar att jag missar något.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrisj:

Kan du komma med expempel på sådana I/O intensiva fall? Har svårt att komma på hur de skulle påverka mig och gissar att jag missar något.

De jag kan komma på är rätt irrelevanta för desktop.

Serverlaster som endera hanterar väldigt många samtida session och gör relativt lite beräkning per transaktion är ett exempel. Där är SMT fördelaktigt då flera CPU-trådar kommer behöva kommunicera med samma I/O-enheter -> krävs något form av lås för att serialisera HW-access -> är klart billigare/snabbare att göra mellan två trådar på samma fysiska CPU-kärna än mellan CPU-trådar från olika kärnor. Olika former av cache-lösningar för webb-servers är ett exempel.

Ett annat fall är att man fortfarande utför relativt lite beräkningar per I/O-transaktion, men mängden data som hanteras är så pass stort att det inte effektivt kan cachas (väldigt vanligt i t.ex. databaser). I detta läge är flaskhalsen latens mot RAM, två trådar på samma kärnan kan då utföra lika mycket jobb som två trådar från olika CPU-kärnor då flaskhalsen hela tiden är svarstider mot RAM. Dessa fall har extremt låg "IPC" och high-end CPUer med feta beräkningsenheter får väldigt lång nyttjandegrad.

På desktop är rent generellt värdet av SMT mindre än på servers. Där handlar det mer om att SMT i genomsnitt ändå ger ökad beräkningskraft motsvarande 20-30 % av en "riktig" kärna.

Jag gillar t.ex. SMT då det kapar kompileringstider i fall när man bygger om allt (så väldigt många filer att processa) med ~30 %. Riktiga kärnor ser dock betydligt bättre utdelning än 30 %, men är inte riktigt perfekt skalning p.g.a. att det normalt finns vissa delar i processen som är hyfsat seriell (t.ex. länkning).

För spel ser vi ju rätt liten effekt redan vid 4C/4T, räknar man bort effekten från att 4C/8T modellerna normalt är högre klockade handlar det om 0-10 % i de flesta spel, ju fler kärnor ju mer avtar effekten (och finns som sagt fall där 6C/6T är marginellt snabbare än 6C/12T, lär bli fler sådana fall för 8C/8T vs 8C/16T).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

9900K tycks dock vara en markant starkare CPU än 2700X. Bra så?

Därtill verkar det ju inte bara vara jag som är lite fundersam över ditt inlägg.

Markant är väl att ta i, något starkare över lag skulle jag dock kunna hålla med om. Men mycket högre överklockningspotential.

Att folk är fundersamma över mitt inlägg spelar mig mindre roll. Jag blev tyvärr avstängd och kunde därmed inte förtydliga något efter min första kommentar.

Anledning till avstängning: Länka en sweclockersnyhet och ordet "fniss"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Markant är väl att ta i, något starkare över lag skulle jag dock kunna hålla med om. Men mycket högre överklockningspotential.

Att folk är fundersamma över mitt inlägg spelar mig mindre roll. Jag blev tyvärr avstängd och kunde därmed inte förtydliga något efter min första kommentar.

Anledning till avstängning: Länka en sweclockersnyhet och ordet "fniss"

Det är totalförbud mot fniss här, man ska inte ha kul bli glad eller bli road av nyheterna, du har väl läst reglerna?😉

Det beror väl på vad du ska köra på processorn, ska du spela titta inte ens på HT, det är pengar i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Tydligen är det nedsättande/elakt att fnissa åt folk som kallar sig datavetare och sprider felaktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

@Dem8n: Tydligen är det nedsättande/elakt att fnissa åt folk som kallar sig datavetare och sprider felaktig information.

Ja, det kan inte vara lätt att driva ett forum där användarna ofta kan mer.
Avstängningarna känns som att de missbrukas en hel del på det här forumet tyvärr, tydligen är vi som sponsrar genom att genomlida reklamen inte värda så mycket var för sig. Men det brukar slå tillbaka, se bara till att blockera reklamen. 😉

Skickades från m.sweclockers.com