Intel Core i9-9900K prestandatestas i 3DMark – 25 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Har det någon betydelse om 1 eller 10 hål är öppna?

Ja, det har betydelse för mig i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Har det någon betydelse om 1 eller 10 hål är öppna?
Allt ska vara täppt.

Så du kommer aldrig åka bil innan det är 100% säkert och inte bara 99,9%? Så istället fortsätter du på din motorcykel som är mycket mindre säker.

Ju fler täppta man har, desto mindre chans att attackens metod lyckas på dig.

Permalänk
Medlem

När Intel kontade AMD's 8 core med att släppa en 6 core så var det många som frågade "varför släpper de inte en 8 core". Min tanke då var att de hade issues med 10nm och de behövde ha kvar något att släppa som "nästa generation". Så de släppte 7700K igen med två extra kärnor och sparade möjligheten för att slänga på två kärnor till senare. Nu kommer den, precis vad jag förväntade mig. Efter detta tror jag Intel har rikgitgt dåligt med utrymme att leka med i deras nuvarande arkitektur.

Så "kunde" de släppt denna CPU för ett år sedan? Japp, men de hade kastat bort sin möjlighet att kunna uppvisa någon form av "utveckling" nu. Skall bli spännande att se hur Intel försöker svara när AMD släpper 7nm CPU's. Kommer Intel vara de som, med något de kanske kallar 14nm+++, försöker konkurera med pris istället?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Nu kommer det komma gamla 7700k som I3 budget cpuer för att sedan fylla upp med 6,8,10,12 och så vidare. 9900K är en överlägsen cpu redan när den inte är oc. Men enligt rykten når den 5,5Ghz och då är den helt överlägsen och kommer gå förbi AMDs kommande 2990X 32/64 i många tester.

Känns som intel tok maxar 9900K för att få lite andrum då AMD inte kommer komma i närheten ens med ryzen 3000 serien.

9900K är cpun som satte den nya nivån som kommer gälla en längre tid.

AMD 2990X ca18000kr
Intel 9900K endast 4500kr och troligen är snabbast i minst 80% av normal användandet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

varför jämför du med tester där allt är oc cpu och gpu. (för inte är 5Ghz standard på 2700X eller?)Vad tror du 9900K kommer komma om du oc den och gpu? Exakt minst 20-30 högre resultat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Inget för gamers i dagsläget när spel fortfarande inte utnyttjar 4 kärnor nämnvärt. ännu mindre 6 eller 8.
Save your money Jag tror prestanda är det som håller längst. Varför jag skulle vilja uppdatera i framtiden är pga nya standarder, tex min gamla har bra prestanda men klarar inte 4K, snart kommer säkert nya m.2 hastigheter, nya Wifi standarder, nya PCI express 4.0 och 5.0, nya Skärmanslutningar som är ett måste för nästa gen gaming skärmar Så jag uppdaterar hellre moderkort än CPU

Permalänk
Medlem

Som väntat så får 2700X pisk, men totalpoängen räddas av att 1080Tin den är bundlad med är clockad 240mhz högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Eller ersättare till min 9år gamla I5 750...

Du har mig slagen i processorålder då.. grabben lirar på en i5-760 och den funkar rätt bra. Han får min 7700K när jag är redo att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@sesese: kan ju lova dig att i "normalt" användande kommer du inte märka någon skillnad på dom, eller så kanske normalt användande videoredigering och då kommer AMD smiska rumpa på Intel

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av inquam:

När Intel kontade AMD's 8 core med att släppa en 6 core så var det många som frågade "varför släpper de inte en 8 core". Min tanke då var att de hade issues med 10nm och de behövde ha kvar något att släppa som "nästa generation". Så de släppte 7700K igen med två extra kärnor och sparade möjligheten för att slänga på två kärnor till senare. Nu kommer den, precis vad jag förväntade mig. Efter detta tror jag Intel har rikgitgt dåligt med utrymme att leka med i deras nuvarande arkitektur.

Så "kunde" de släppt denna CPU för ett år sedan? Japp, men de hade kastat bort sin möjlighet att kunna uppvisa någon form av "utveckling" nu. Skall bli spännande att se hur Intel försöker svara när AMD släpper 7nm CPU's. Kommer Intel vara de som, med något de kanske kallar 14nm+++, försöker konkurera med pris istället?

Ska man tro Wiki Chip, och de brukar ha rätt, så är en av nyheterna i Whiskey Lake (9000-serien) att man går till 14 nm+++.

Gör då 14 nm+++ någon skillnad? Vi lär få se när i7-9700K och i9-9900K väl lanseras. Om i7-8565U är någon indikator, som också är Whiskey Lake på 14 nm+++, verkar det som om det 3:e(!) plustecknet ändå ger lite i form av bättre perf/W då i7-8565U ska kunna nå 4,5 GHz (eller kanske till och med 4,6 GHz) med 15 W TDP.

Om man bara tittar på storleken på kretsen är det i alla fall tekniskt möjligt för Intel att stoppa in mer funktioner redan på 14 nm, i7-8700K är trots allt bara 149 mm² (en ökning från 123 mm² p.g.a. två extra kärnor).

Men det lär nog inte hända på 14 nm. i7-8700K var planerad sedan länge, enda Ryzen möjligen gjorde där var att man pushad fram tiden för lansering men den modellen hade funnits länge i Intel roadmap.

8C/16T kommer ~2 år efter att Intel rimligen börjat få rätt bra koll på Ryzen, så modellerna vi ser nu med 8C kan definitivt vara en konsekvens av Ryzen. Tvivlar ändå på att man har något mer, tar trots allt rätt lång tid att validera en x86 design och om man överhuvudtaget tro på 10 nm 2H 2019 lär vi inte se något mer än 8C/16T på S-serien på 14 nm.

Men man ska aldrig säga aldrig här. Venkata “Murthy” Renduchintala har fått väldigt makt tekniksidan hos Intel. Han verkar pusha väldigt hårt för att man ska optimera existerande noder långt mer än Intel gjort tidigare under tick/tock-eran. Har nog gått lite bättre än de flesta gissat på 14 nm, ett problem är ju att de inledande vändorna på 10 nm lär ju ur prestandasynpunkt bli sämre!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Som väntat så får 2700X pisk, men totalpoängen räddas av att 1080Tin den är bundlad med är clockad 240mhz högre.

Även 2700x:en är överklockad så den rättvisa jämförlsen är då att jämföra en överlockad 9900k med denna överlockade 2700x. När de nu kommer.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@sesese: kan ju lova dig att i "normalt" användande kommer du inte märka någon skillnad på dom, eller så kanske normalt användande videoredigering och då kommer AMD smiska rumpa på Intel

Förutom högre fps i spel och så menar du?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av WCH-sopa:

Enligt guru3d så skalar inte timespy med mera än 10 CPU'er. Så 3D mark benchtestet får nog skrivas om lite. Inget fel hos AMD.

Har väldigt dålig koll på exakt vad Time Spy testar, så detta är en helt ärlig fråga: hur kommer det sig då att i9-7980XE kan nå >20000 CPU-poäng? Vet inte hur tillförlitlig deras CPU-specar är, men ser inte ut som det handlar om en överklockad i7-7980XE då detta listas

Processor Intel Core i9-7980XE Processor Reported stock core clock 2,600 MHz Maximum turbo core clock 2,590 MHz

Överklockad i9-7900X (max turbo 5,0 GHz) verkar ligga på upp mot 13562. Så även om i9-7980XE CPUn är överklockad borde resultatet rimligen skala förbi 10C.

Eller? Har som sagt i princip noll koll på vad det är CPU-poängen mäter här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Banco: jo för det normala om man köper denna typ av hårdvara är att man spelar i låga upplösningar?
gpu kommer sätta gränsen långt innan cpu påverkar ett skit för dom som köper cpu:er i denna klass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Banco: jo för det normala om man köper denna typ av hårdvara är att man spelar i låga upplösningar?
gpu kommer sätta gränsen långt innan cpu påverkar ett skit för dom som köper cpu:er i denna klass.

Nej det fel. Låga upplösningar är bara för att visa där GPUn inte är en flaskhals ja men det är relevant skillnad i 1440p också. Se länk.

https://youtu.be/nvCF3OLZlzQ

Genomsnitt ca 7 fps skillnad och upp till typ 20fps i vissa spel. Och skllnaden kommer antagligen vara större med 9900k.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Nog många som kör 1080P och köper den processorklassen. Glöm inte de som kör 144+ Hz. Även i 1440P så gör det som redan nämnts skillnad.

Och glöm heller inte att nya kort från Nvidia är på väg som bör flytta gränsen för GPU-halsen ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Du har mig slagen i processorålder då.. grabben lirar på en i5-760 och den funkar rätt bra. Han får min 7700K när jag är redo att uppgradera.

Har försökt motivera mig själv till ett nytt system en längre tid, men datorn gör det den ska göra bra fortfarande då jag knappt spelar längre.
Blir det spelande så blir det tillsammans med grabben på Wii U.

Permalänk
Medlem

Ville jämföra och försöka räkna ut hastigheten kretsen låg i på ett ungefär bara för att det är skoj.

"Beprövade" resultat (8700K dock utan AVX så vet ej hur detta skulle se ut i verkligheten):
7700K: 4.4GHz turbo på 4 kärnor
8700K: 4.3GHz turbo på 6 kärnor

Från 7700K till 8700K såg man en 52-53% ökning i Time Spy CPU (iaf på de första 3-4 olika sidornas benchmarks som använde Time Spy), om man antar att benchmarken (mest troligt bara fysikmotor i detta fall) skalar linjärt med fler kärnor och turbohastigheten är i det närmaste den samma som 7700K/8700K (och man ignorerar potentiella mindre IPC ändringar) borde hastigheten hamna på prestandaökning delat på kärnökning och multiplicerat med turbo på alla kärnor; dvs 1.25/1.333...*4.3 = ~4.0 GHz (eller 4.2GHz om man räknar 53+25% ökning från 7700K).

Jag skulle leta bättre och mer relevanta källor men utan AC är mitt rum 30-35 grader konstant så det får duga för min del, kanske någon tycker det är intressant.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Skrivet av Banco:

Även 2700x:en är överklockad så den rättvisa jämförlsen är då att jämföra en överlockad 9900k med denna överlockade 2700x. När de nu kommer.

Vad hade ni förväntat er? Man märker ju tydligt på vindarna här att många slåss med näbbar och klor för att "AMD ska vara bättre valet". Nu har Intel gjort stora kliv på en kort tid och då måste man såklart greppa efter alla halmstrå.

Intel kommer fortsätta att vara kungen av gaming.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

@Banco: är nog väldigt mycket beroende på spel, sitter med ett klockat Titan xp och en överklockad 6950X. När jag körde testerna i början var det alltid gpu som var flaskhals. samma sak när jag kör bf4,bf1 (spelar i 1440 165hz)
mitt svar från början, ett påpekande att Intel inte kommer vara 80% bättre i "vanliga sysselsättningarna" som någon påstod.
tror inte ett skit på att någon märker ett fps dropp på 7-20fps när man spelar i så höga frekvenser, då är det annat man märker.
däremot märker man snabbt att cpu flaskar när man videoredigerar vilket är en hyfsat vanlig sysselsättning, (jäkligt stor skillnad att ha 32 trådar vs 20)
kommer absolut gå på amd på kommande byggen, både för server och stationär.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aragon:

däremot märker man snabbt att cpu flaskar när man videoredigerar vilket är en hyfsat vanlig sysselsättning, (jäkligt stor skillnad att ha 32 trådar vs 20)

Är det verkligen något större skillnad idag? Som jag förstått det så skalade videoredigering extremt bra med CPU-kärnor tidigare, så pass att man rekommenderade server-plattformar med dual-socket och liknande.

Men saker som skalar väldigt bra med kärnor är väldigt ofta saker som presterar ännu bättre på en GPU. Just detta har ju sedan en tid hänt för videoredigering, d.v.s. allt mer uppgifter hanteras via GPGPU.

Detta är vad en handlare av arbetsstationer säger om optimalt system för Adobe Premier

"Premiere Pro does a decent job at utilizing multiple CPU cores, but there is a steep drop in performance gain after around 8-10 CPU cores. In the past, using a dual Xeon workstation with multiple CPUs made sense as that was the only way to get more than a handful of CPU cores but today you can hit near maximum performance in Premiere Pro with just a single 10-core Intel CPU. In fact, due to the extra overhead associated with having multiple physical CPUs, a dual Xeon system will be slow in most cases than even a cheaper single CPU workstation."

Och de har även visat detta med tester

Ser inte direkt prisvärt ut att använda något annat än mainstream modellerna längre, nog bättre att lägga det på GPUn.

Verkar inte skala superbra på AMD/Intels HEDT

Sedan tvivlar jag på att videoredigering är något att än en nisch, ungefär lika stort som att använda datorn för vetenskapliga beräkningar, programutveckling, statistisk analys etc. Det finns absolut väldigt många användare inom varje område i absoluta tal, men relativt totala mängden PC som används är varje sådant område på alla sätt en nisch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel kommer vara tvungen att justera priserna på gamla 8,10,12,14 kärninga cpuer när nu deras 9900K 8 kärniga kommer med 5-4,7Ghz 7900X prestera sämre och den kostar "endast" 9600kr idag.

Mer rimligt pris on någon ska köpa är följande.
7980X 7950kr
7960X 5990kr
7900X 3990kr
7820X 2990kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på att 9700K inte har HT när 8700K har...sen 9900...

Permalänk
Medlem

@Yoshman: det beror nog på intresse, dom flesta jag känner videoredigerar på ett eller annat sätt, det är däremot bara 2 som spelar, det jag vill peka på är att man kan inte säga att en sak är mer vanlig än den andra. det man kan säga är dock att det kommer bli vanligare med video redigering (varenda jävel ska ju ha sin egen youtube kanal)

Oja det är en jäkligt stor skillnad, med fler trådar kan jag köra många fler instanser samtidigt, (sparar många timmar)
man vill inte använda gpu för videoredigering/konvertering om man är ute efter bra kvalitet. (stor skillnad på resultatet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Banco: är nog väldigt mycket beroende på spel, sitter med ett klockat Titan xp och en överklockad 6950X. När jag körde testerna i början var det alltid gpu som var flaskhals. samma sak när jag kör bf4,bf1 (spelar i 1440 165hz)
mitt svar från början, ett påpekande att Intel inte kommer vara 80% bättre i "vanliga sysselsättningarna" som någon påstod.
tror inte ett skit på att någon märker ett fps dropp på 7-20fps när man spelar i så höga frekvenser, då är det annat man märker.
kommer absolut gå på amd på kommande byggen, både för server och stationär.

Ja fast just nu pratar du och jag om FPS i spel och du sa att det inte var någon skillnad i högre upplösningar. Vilket det är. Bevisligen. 8700k är en bättre processor för spel idag och 9900k kommer med största sannolikhet vara ännu bättre när den kommer, och som sagt, speciellt när 11xx-serien kommer. Men ja, just Battlefield verkar vara ett av spelen som skillnaden är absolut minst. Men som du ser i de 10 populära han testade så är skillnaden i regel större.

Och om du gör annat och det är bevisligen bättre med AMD-cpuer så är ju det det vettiga valet. Du köper vad som passar dig bäst. Men för spel så är Intel fortfarande på topp och ska du köpa en processor för endast spel som ska räcka några år så är Intel det vettiga valet.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: igen, beror på spel och upplösning.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Stör mig lite på att 9700K inte har HT när 8700K har...sen 9900...

Jag tror att i flertrådat som skalar bra, gcc, blender och annat så lär nog 8700K och 9700K prestera rätt lika i samma frekvens.

Min i3 4360 presterar ungefär 75% av en 4000 series i5 med 4 kärnor i laster som kompilering i linux tex.

Så att gå från 8700K till 9700K tycker jag nog är rätt meningslöst även om vi antar att man kan få en mindre vinst i vissa fall.

Finns laster som gynnas av HT med där trådarna snabbt kan byta data med varan än att skicka det mellan kärnorna.

Ser inte fler kärnor med en tråd som annat än artificiellt kastrera moderna x86 processorer som är så breda internet att man tyvärr inte kan nyttja all potential utan SMT teknologi.

Men intel kanske slår på HT på alla kärnor i nästa generation förutom absolut budget typ i3 eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det verkligen något större skillnad idag? Som jag förstått det så skalade videoredigering extremt bra med CPU-kärnor tidigare, så pass att man rekommenderade server-plattformar med dual-socket och liknande.

Men saker som skalar väldigt bra med kärnor är väldigt ofta saker som presterar ännu bättre på en GPU. Just detta har ju sedan en tid hänt för videoredigering, d.v.s. allt mer uppgifter hanteras via GPGPU.

Detta är vad en handlare av arbetsstationer säger om optimalt system för Adobe Premier

"Premiere Pro does a decent job at utilizing multiple CPU cores, but there is a steep drop in performance gain after around 8-10 CPU cores. In the past, using a dual Xeon workstation with multiple CPUs made sense as that was the only way to get more than a handful of CPU cores but today you can hit near maximum performance in Premiere Pro with just a single 10-core Intel CPU. In fact, due to the extra overhead associated with having multiple physical CPUs, a dual Xeon system will be slow in most cases than even a cheaper single CPU workstation."

Och de har även visat detta med tester
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=43667&width=649
Ser inte direkt prisvärt ut att använda något annat än mainstream modellerna längre, nog bättre att lägga det på GPUn.

Verkar inte skala superbra på AMD/Intels HEDT

Sedan tvivlar jag på att videoredigering är något att än en nisch, ungefär lika stort som att använda datorn för vetenskapliga beräkningar, programutveckling, statistisk analys etc. Det finns absolut väldigt många användare inom varje område i absoluta tal, men relativt totala mängden PC som används är varje sådant område på alla sätt en nisch.

Något som mår bra av CPU trådar är DAWs, dessa fixar oftast i stort sett nära 100% skalning (på CPU) men är extremt opraktiska att köras med GPGPU på grund av hur beroende de är av det "sample" som kom före plus hur bra respektive ljudeffekt kan batchas för att räknas ut över flera trådar

Ett annat område där CPU fungerar bättre är viewport rendering i 3d program där många fortfarande använder OpenGL 1.3 eller motsvarande D3D, detta baseras mest på det faktum att nya standarder är svåra att arbeta med när man kanske ska lägga till individuella trianglar men modellen måste uppdateras och skickas till GPU genom en slö emulering istället för att tvinga bättre prestanda med en kraftigare CPU där man kan spendera mest tid att vara produktiv, sedan när man är klar är GPU självklart det bästa alternativet för att göra den tunga renderingen.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Skrivet av aragon:

@Banco: igen, beror på spel och upplösning.......

Fast du skrev ju att CPUn inte påverkade ett skit?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Fast du skrev ju att CPUn inte påverkade ett skit?

för gemene man inte kommer märka någon skillnad, oavsett om det är i spel,surf.kontor. enda gången man kommer märka skillnad är vid tex konvertering och då är det till amd:s fördel. jo du kanske får enstaka fps högre i vissa spel. kommer du märka det? skulle inte tro så. fast det är klart vissa känner ju att gud rör dom, betyder det att dom verkligen känner det eller är det psykiskt? Betyder det att cpu aldrig gör någon skillnad i spel. absolut inte, men nu talar vi om toppmodeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur