Intel Core i9-9900K prestandatestas i 3DMark – 25 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

varför jämför du med tester där allt är oc cpu och gpu. (för inte är 5Ghz standard på 2700X eller?)Vad tror du 9900K kommer komma om du oc den och gpu? Exakt minst 20-30 högre resultat.

Vad mer såg du i spåkulan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Vad hade ni förväntat er? Man märker ju tydligt på vindarna här att många slåss med näbbar och klor för att "AMD ska vara bättre valet". Nu har Intel gjort stora kliv på en kort tid och då måste man såklart greppa efter alla halmstrå.

Intel kommer fortsätta att vara kungen av gaming.

Nu tjongar du sten i glashus här kan man ju tycka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jajo men som gamer hur stor nytta har man av 16trådar?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så istället för att köpa en CPU med bara några hål täppta, så ska man sitta kvar på sin gamla CPU med alla hål öppna?

Skrivet av tumvanten:

Har det någon betydelse om 1 eller 10 hål är öppna?
Allt ska vara täppt.

Skrivet av joakim99:

Ja, det har betydelse för mig i varje fall.

Skrivet av ajp_anton:

Så du kommer aldrig åka bil innan det är 100% säkert och inte bara 99,9%? Så istället fortsätter du på din motorcykel som är mycket mindre säker.

Ju fler täppta man har, desto mindre chans att attackens metod lyckas på dig.

Vad är det för "öppna hål" ni svamlar om?
Hela poängen är ju att man lika gärna kan vänta tills alla hål är täppta i hårdvaran.
Tills dess kan man sitta på gammalt och täppa till i mjukvaran.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Vad hade ni förväntat er? Man märker ju tydligt på vindarna här att många slåss med näbbar och klor för att "AMD ska vara bättre valet". Nu har Intel gjort stora kliv på en kort tid och då måste man såklart greppa efter alla halmstrå.

Intel kommer fortsätta att vara kungen av gaming.

AMDs fanboys tycks vara väldigt dedikerade. Såg senaste idag på deras subreddit hur de går i taket över att någon skämtat om att AMDs användare är mer priskänsliga än Intels. Vilket torde vara ett etablerat faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Banco: är nog väldigt mycket beroende på spel, sitter med ett klockat Titan xp och en överklockad 6950X. När jag körde testerna i början var det alltid gpu som var flaskhals. samma sak när jag kör bf4,bf1 (spelar i 1440 165hz)
mitt svar från början, ett påpekande att Intel inte kommer vara 80% bättre i "vanliga sysselsättningarna" som någon påstod.
tror inte ett skit på att någon märker ett fps dropp på 7-20fps när man spelar i så höga frekvenser, då är det annat man märker.
däremot märker man snabbt att cpu flaskar när man videoredigerar vilket är en hyfsat vanlig sysselsättning, (jäkligt stor skillnad att ha 32 trådar vs 20)
kommer absolut gå på amd på kommande byggen, både för server och stationär.

Nu sade han i och för sig att Intel kommer vara bättre i 80% av de vanliga sysselsättningarna, inte 80% bättre. Det känns som att det är så det ser ut idag också då Intel har en rätt bekväm ledning i enkeltrådat.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Ice Lake? Skulle inte det bli nästa i7:a med 8 kärnor?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Vad hände med Ice Lake? Skulle inte det bli nästa i7:a med 8 kärnor?

Sjön töade i värmen och lämnade bara en distikt smak av Whisky efter sig...

https://www.sweclockers.com/nyhet/26054-intel-ar-fast-pa-14-n...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aragon:

@Yoshman: det beror nog på intresse, dom flesta jag känner videoredigerar på ett eller annat sätt, det är däremot bara 2 som spelar, det jag vill peka på är att man kan inte säga att en sak är mer vanlig än den andra. det man kan säga är dock att det kommer bli vanligare med video redigering (varenda jävel ska ju ha sin egen youtube kanal)

Oja det är en jäkligt stor skillnad, med fler trådar kan jag köra många fler instanser samtidigt, (sparar många timmar)
man vill inte använda gpu för videoredigering/konvertering om man är ute efter bra kvalitet. (stor skillnad på resultatet)

Angående det sista, tror du blandar ihop "fixed-function" kretsar med GPGPU. Ja, om man använder QuickSync eller NVENC så har man rätt begränsade möjligheter till att anpassa inställningarna så där kan det bli skillnad i kvalité mot att använda CPU.

Men det blir precis lika bra resultat med GPGPU som med CPU om de använder samma algoritm. Båda följer IEEE 754. Och använder man heltal blir det ju uppenbart samma resultat.

Om man kör en renderfarm på sin desktop så håller jag helt med; det skalar till väldigt många kärnor. Men i det läget lär man rätt snabbt bli RAM-begränsad och se väsentligt bättre resultat om man väljer en multi-socket servermaskin.

Ska man jobba interaktivt med ett filmklipp: redan toppmodellerna av mainstream CPUer + en bra GPU presterar extremt nära och i flera fall bättre än HEDT.

Edit: det som blir bättre på mainstream är interaktiva operationer, detta då sådana nästan aldrig skalar förbi mer än någon enstaka tråd. Så enda som spelar roll där är enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Något som mår bra av CPU trådar är DAWs, dessa fixar oftast i stort sett nära 100% skalning (på CPU) men är extremt opraktiska att köras med GPGPU på grund av hur beroende de är av det "sample" som kom före plus hur bra respektive ljudeffekt kan batchas för att räknas ut över flera trådar

Ett annat område där CPU fungerar bättre är viewport rendering i 3d program där många fortfarande använder OpenGL 1.3 eller motsvarande D3D, detta baseras mest på det faktum att nya standarder är svåra att arbeta med när man kanske ska lägga till individuella trianglar men modellen måste uppdateras och skickas till GPU genom en slö emulering istället för att tvinga bättre prestanda med en kraftigare CPU där man kan spendera mest tid att vara produktiv, sedan när man är klar är GPU självklart det bästa alternativet för att göra den tunga renderingen.

Vad jag sett skalar DAW extremt bra med kärnor, fast med brasklappen att latensen måste vara riktigt låg.

Sådana laster lämpar sig sällan väl för GPGPU, men resultaten visar också att det inte heller fungerar bra ihop med NUMA. Det skalar super på S-serien, på Ryzen och på E/X-serierna. Men det skalar inte bra på multisocket Xeon och inte heller bra på ThreadRipper (som rent logiskt är identiskt med ett dual-socket system).

Viewport exemplet du nämner är ju precis som alla interaktiva laster, det skalar i princip inte alls över kärnor. Enda som betyder något är hög enkeltrådprestanda och lägsta möjliga I/O latens. Dessa laster fungerar helt värdelöst på GPGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Inget för gamers i dagsläget när spel fortfarande inte utnyttjar 4 kärnor nämnvärt. ännu mindre 6 eller 8.
Save your money Jag tror prestanda är det som håller längst. Varför jag skulle vilja uppdatera i framtiden är pga nya standarder, tex min gamla har bra prestanda men klarar inte 4K, snart kommer säkert nya m.2 hastigheter, nya Wifi standarder, nya PCI express 4.0 och 5.0, nya Skärmanslutningar som är ett måste för nästa gen gaming skärmar Så jag uppdaterar hellre moderkort än CPU

Där håller jag inte med. 6 och 8 trådar börjar användas på allvar nu och kommer antagligen gå upp mer.

Om du inte känner till det så har man nått frekvensgränsen för länge sen.

2008 hade vi intel Pentium D i 3.6GHz i 65nm
2011 Släpptes Sandy Bridge med 4 cores +HT i 3.4GHz. (Tack vare att den gick att överklocka bra kunde jag köra mitt ex i 4.7GHz)
2017 AMDs ryzen 7 har då kommit med 8 kärnor +SMT men klarar inte mycket över 4GHz
Med 9900K ska man då alltså äntligen komma upp till samma frekvens som min överklockade 2600K klarade. (ja sen är det självklart mycket annat som ändrats IPC, Nya instruktioner, fixar för sårbarheter m.m.)

Med Ryzen 7 1800x släpper AMD en CPU som kostar hälften av intels 6900K (1000USD) och presterar bättre.
Och Ryzen 1800x slog även i7-6950K som kostade ca 15000kr.
Personligen var jag besviken att Ryzen inte gick att köra snabbare annars är det en riktigt bra CPU och AMD tvingar ner Intels priser. Förväntar mig inga mirakel med Zen2.

Nu sägs 9900K kosta ca 5000kr (det hade den inte gjort utan AMD Ryzen kan jag säga er)

9900K verkar bli en grym CPU som många entusiaster antagligen kommer köpa. (ärligt talat lite sugen själv)
Tror tyvärr AMD kommer ha svårt att konkurrera än med fler kärnor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Bara för att man även spelar på datorn så betyder det inte att man kan köra lite tyngre laster, trenden går just emot att tekniska folk behöver ha detta.
Läs själva, där de nämner molnet som jag alltid brukar prata om:
https://businesstech.idg.se/allt-fler-valjer-arbetsstation-is...

När denna 8 core kommer och om den blir så bra och billig som folk tror så är denna eller AMD motsvarighet en väldigt bra processor för datorer för runt 20 000kr. Men det beror lite på vad man har datorn till, är det mer cpu last prioritera cpu, grafik prioritera gpu, musik prio.. ljudkort etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArtMan:

Sitter fortfarande med 2500k.

Även om 9900k blir snabb så är det lite utanför min budget då jag antar att den kommer kosta över 4500kr. Utöver det så blir den nog rätt så varm. 9700k är inte intressant pga 8 trådar och lägre L3-cashe.

Känns som man vill vänta på Ryzen 2 men samtidigt så vet vi inte hur dessa kommer prestera, hur varma de blir eller när de egentligen dyker upp. Kanske blir försenade...

Intel lär ju inte heller komma med krympt tillverkningsprocess på ett bra tag så...blir nog att sitta kvar med 2500k till nästa år :). Nuvarande Ryzen är bra men når inte riktigt hela vägen tycker jag. Vill ha lite bättre prestanda i spel, även om jag inte spelar mycket.

Jag sitter på en Haswell i3 och jag har varit lite sugen på att uppgradera (även om den gör allt jag vill med bravur,
vilket betyder Stellaris, Dwarf Fortress, CK2 och EU4) men priset på minnet håller mig tillbaks. Varit sugen på en Ryzen 1600/2600 sedan de kom, helt ok moderkort kostar inte så mycket med jag kan inte svälja att betala 2000kr för 16GB RAM då mina nuvarande DDR3-stickor kostade 600kr, för 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag sett skalar DAW extremt bra med kärnor, fast med brasklappen att latensen måste vara riktigt låg.

Sådana laster lämpar sig sällan väl för GPGPU, men resultaten visar också att det inte heller fungerar bra ihop med NUMA. Det skalar super på S-serien, på Ryzen och på E/X-serierna. Men det skalar inte bra på multisocket Xeon och inte heller bra på ThreadRipper (som rent logiskt är identiskt med ett dual-socket system).

Bra poäng, tänkte inte på det. Kollade på denna review och det verkar helt bero på vilken last man kör på processorn, för parallella instanser av vanliga VSTi-er (typ instrument) drar 7900X och 1950X jämt skägg, men när ett VSTi skapar polyfona noter (då latens är det enda viktiga om man inte har extremt stora buffrar) presterar 1950X inte mycket bättre än en 1800X. Det enda exemplet jag kan komma på att man behöver 100+ noter/röster samtidigt är när man vill simulera körer eller dylikt.

Citat:

Viewport exemplet du nämner är ju precis som alla interaktiva laster, det skalar i princip inte alls över kärnor. Enda som betyder något är hög enkeltrådprestanda och lägsta möjliga I/O latens. Dessa laster fungerar helt värdelöst på GPGPU.

Du har rätt i att varje enskilt objekt mår bra av enkeltrådad prestanda, men kom också ihåg att flera av dessa objekt ska ritas upp, så om du gör någon form av arbete med flera modeller kommer du ändå ha fördel med fler kärnor (lite jobbigt att sätta upp men nödvändigt för att få någon prestanda ur programmet).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Nu tjongar du sten i glashus här kan man ju tycka.

Tjongar jag sten i glashus när man jämför en överklockad 2700X och ett överklockat 1080ti mot en stock cpu och gpu?

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Det här kanske blir en värdig uppgradering från min i7 2600k? Dubbelt så många kärnor och trådar, samt så lär den överklocka till 5 GHz jämfört med 4,5 GHz för min i7 2600k. Hoppas bara att Intel inte snålar och kör med kylpasta istället för fastlödd värmespridare som på min gamla i7 2600k.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Lanseringen av Intel Core 9000-serien närmar sig med stormsteg och nu hittar prestandasiffror för flaggskeppet Core i9 9900K ut i databasen för 3DMark Time Spy.

Läs hela artikeln här

Ni låter förvånade över att prestandan skalas nästan linjärt. Det var länge sedan nyheten om QPI kom, det var med Intel Core. Nu kan även AMD använda QPI-tekniken, därav den jämna striden mellan dem igen.

Permalänk

Alla dessa "jag väntar,väntar,väntar" lika kul i varje nylanseringstråd :')

Menmen, kul att AMD drog igång Intel på riktigt. Synd att man han slå till på sista 4 kärniga i7 Kaby-Lake, aja skulle ha väntat

Någon som vet hur länge moderkort z3xx beräknas att finnas med? Tänkte när Ryzens Am4 skulle finnas i 4 år, intels z270 fanns bara i ett(?!) och nu z300 i alla fall två till. Tänkte om dem kom på att det var smart att stödja samma moderkort i några år som AMD

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Alla dessa "jag väntar,väntar,väntar" lika kul i varje nylanseringstråd :')

Menmen, kul att AMD drog igång Intel på riktigt. Synd att man han slå till på sista 4 kärniga i7 Kaby-Lake, aja skulle ha väntat

Någon som vet hur länge moderkort z3xx beräknas att finnas med? Tänkte när Ryzens Am4 skulle finnas i 4 år, intels z270 fanns bara i ett(?!) och nu z300 i alla fall två till. Tänkte om dem kom på att det var smart att stödja samma moderkort i några år som AMD

Väntan på det nya är ju halva glädjen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Har inte klickat mig vidare på nån nyhet gällande Intel på länge här på Sweclockers, men när det väl hände så är det första jag ser är hur folk som försöker likställa en kommande HEDT Threadripper CPU med 32 kärnor, med en ny intel CPU med 8 kärnor...

Sedan försöker andra personer allt stolsera med att intel banne mig kommer ha högre FPS och "endast" kommer kosta 4500 kr jämfört med hur AMD kommer ta nästan 20000 kr...

Vad har hänt med mitt kära Sweclockers?

Nån som har förslag på ett annat forum (kanske engelskspråkigt) som lyckas hålla en rimlig nivå av fanboy-ism? Eller ingen alls?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför har dem skippat HT på 9700k? Känns väl meningslöst att köpa en upplåst processor som man gärna vill överklocka utan hyperthreading? ;p

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Overclock.net är hyfsat seriöst, bra diskussioner : ) Jag håller med dig, nivån är sanslöst låg tyvärr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpoFPS:

Varför har dem skippat HT på 9700k? Känns väl meningslöst att köpa en upplåst processor som man gärna vill överklocka utan hyperthreading? ;p

Segmentering såklart. Samma anledning som 8600K saknar HT. I och med överklockning tillåts och det är samma arkitektur på samma process så är det svårt att få till mycket annan segmentering än att plocka bort HT och/eller OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Gambit_2K: Overclock.net är hyfsat seriöst, bra diskussioner : ) Jag håller med dig, nivån är sanslöst låg tyvärr.

Mvh

Tack!

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Segmentering såklart. Samma anledning som 8600K saknar HT. I och med överklockning tillåts och det är samma arkitektur på samma process så är det svårt att få till mycket annan segmentering än att plocka bort HT och/eller OC.

Det känns ju onödigt när dem kört HT på många av deras andra processorer som varit 4 kärniga och 6 kärniga.
Men då syftar du på exekveringarna att de ska köras på varje tråd självständigt eller?

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Handlar bara om att kunna sälja defekta wafers istället för att kassera dem inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Handlar bara om att kunna sälja defekta wafers istället för att kassera dem inget annat.

HT tar bara några procent av kislets area, cache tar majoriteten så att dom slår av HT pga defekter ser jag som osannolikt.
Faktum är att HT aka SMT är bland det effektivaste sett till prestanda per area enhet eller prestanda per watt så att slå av det är definitivt inget men igenligen vill, så segmentering är enda syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har inte klickat mig vidare på nån nyhet gällande Intel på länge här på Sweclockers, men när det väl hände så är det första jag ser är hur folk som försöker likställa en kommande HEDT Threadripper CPU med 32 kärnor, med en ny intel CPU med 8 kärnor...

Sedan försöker andra personer allt stolsera med att intel banne mig kommer ha högre FPS och "endast" kommer kosta 4500 kr jämfört med hur AMD kommer ta nästan 20000 kr...

Vad har hänt med mitt kära Sweclockers?

Nån som har förslag på ett annat forum (kanske engelskspråkigt) som lyckas hålla en rimlig nivå av fanboy-ism? Eller ingen alls?

Vart såg du det? Nyfiken på att förstå hur de tänkte där.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Låter som att jag får ta och uppgradera min 7700k till en 9900k då, undra hur bra den kommer OCa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpoFPS:

Därför att det är exakt samma processor som 9900K, eventuellt med en något lägre binning, och att det skulle skilja för lite mellan dem för att kunna sälja båda parallellt?

Sen ska man inte glömma att två trådar med HT på en kärna inte motsvarar vad två kärnor har för kapacitet inom samma arkitektur/klockfrekvens.