Jag har köpt allt jag vill ha, vad köpa nu?

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt allt jag vill ha, vad köpa nu?

Den här tråden handlar om filosofi, om det inte är något som intresserar dig så kan du lugnt scrolla vidare till något troligare.

Jag har släckt min ångest genom att som så många andra köpa mig bort från den.
Nu har jag nått vägs ände, kan sitta helt desperat och googla efter nya saker som jag inte ännu äger bara för att gå en känsla av vad det är som saknas i mitt liv och åter kunna ha ett mål till vad som ska göra min lycka total.
Det finns inget mer!
Inget som jag kan köpa för pengar kan längre ge mig lycka.
Jag har allt jag någonsin velat ha.

Satt med en inredningskatalog och försökte se om det inte var så att min bostad skulle bli bättre om jag skaffade 2 extra hyllor, eller kanske byta till en annan byrå i vardagsrummet, insåg i samma stund att det inte skulle påverka min situation alls.

Har funderat på att hyra ett förråd och ställa dit alla mina ägodelar, sen flytta tillbaka saker en i taget och verkligen känna efter vilka ägodelar som jag inte klarar mig utan.

Tänk er att blåsa ut hela lägenheten, skruva ner alla hyllor och alla tavlor, kvar ska det bara vara en helt tom och anonym lägenhet.
Känn efter, vilka ägodelar måste jag ha för att mitt lif ska kunna fungera (för att jag ska kunna fortsätta mitt liv med jobb och träningen osv.

1. Några köksredskap måste nog vara kvar så att matlagningen kan fungera.
2. Kläder givetvis, fast inte en hel garderob.
3. Sängen, är den nödvändig?
4. Badrumsartiklar måste finnas kvar, absolut inte alla men några känns viktiga.
5. Städutrustning! Dammsugare, disksaker något mer kanske
6. forts...

Känns som det aldrig kommer ta slut, varje punkt skapar tankar på fler punkter, för varje sak jag lägger tillbaka skapas begäret att om den här saken behövs då kommer jag även behöva den och den och den...

"Sweclockers, forumet för folk som gillar att köpa saker"
Jag skulle behöva ett forum för folk som inte vill köpa något mer utan som snarare borde göra sig av med saker.
Rekommendationer mottaget tacksamt

Har du eller någon du känner gått igenom det här stadiet och funnit en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Det är alltid roligt med nya grejer och det är en härlig känsla av att vänta på paket. Personligen unnar jag mig lite saker då och då som kanske inte är ett måste att ha men är najs.

Jag försöker dock hålla mig undan från spontana köp, om jag hittar något jag vill köpa tar det mig oftast en vecka innan jag trycker på köp knappen på så sätt undviker jag iaf vissa onödiga köp.

Personligen har jag fått upp intresset av att investera mina pengar mer och mer och jag kan nu få samma glädje av att stoppa in pengarna på börsen som att köpa en pryl för samma värde och försöker nu hitta balansen mellan att investera och spendera.

Permalänk
Avstängd

Du kanske skulle fundera på att hjälpa andra istället för att spendera dina pengar på saker till dig själv som bara tillfälligt dämpar ångesten.

Permalänk

hur gammal är du och hur ser ditt liv ut i övrigt? vart bor du? flytta till hus något som kan räknas med inom tio år?

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt lite i samma banor och jag har minskat saker i köket. Som ungkarl utan diskmaskin så hade jag förut 10+ tallrikar och 20+ set med bestick. Problemet var att jag inte diskade förens allt var smutsigt vilket gjorde disken jobbigt och jag fick ångest över att ha massa smutsdisk. Nu har jag lagt undan allt förutom 2 tallrikar och 3 set med bestick och det har blivit betydligt bättre. Nu är disken nästan alltid ren och jag slipper ångesten. Jag har allt kvar för när det kommer gäster men det är undaplockat så det är jobbigare att hämta en till tallrik än att diska en. Gjort samma sak med stekpannor och kastruller. Istället för 3 stekpannor och 5 kastruller så har jag nu endast 1 bra stekpanna och 1 liten & 1 stor kastrull tillgänglig.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem

Börja med en hobby istället, oavsett om det är golf,cykling eller bilsport så kommer du hitta nya saker att spendera pengar på.

Förshoppningsvis träffa andra likasinnande och komma lite hemifrån också

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Det bästa tipset jag kan ge är att läsa lite om minimalism.
Finns även en, inte så dålig, dokumentär om ämnet på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt3810760/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackmackan:

hur gammal är du och hur ser ditt liv ut i övrigt? vart bor du? flytta till hus något som kan räknas med inom tio år?

Typ 30, kontorsjobb, Lägenhet i Stockholm, att flytta till hus känns väldigt avlägset, svårt att se mig själv i V-V-V-Livet.

Permalänk
Skrivet av WorriedElk:

Det bästa tipset jag kan ge är att läsa lite om minimalism.
Finns även en, inte så dålig, dokumentär om ämnet på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt3810760/

vill backa upp det här med att kolla om du kanske kan påbörja ett ordentligt sparande för något, eller skjut varenda spänn in i ett vettigt företag och jobba dig själv ner till benmärgen lagom till 65, svårt att spendera pengar på jobbet.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag lider lite utav samma "problem".

Det är större och mer vanligt än man kan tro idag, då vi lever i materialism och trots att Sverige tillhör ett utav världens bästa länder att leva i - är nästan 10% utav oss deprimerade och äter antidepressiva läkemedel.

Förra året skrevs det ut strax över 800.000 recepet för antidepressiva och grunden i detta handlar till synes mycket om jämförelse. Vi jämför med grannarna, vännerna och även ovännerna. Vi ser saker på sociala medier som en bekant (eller kanske även obekant på andra sidan jorden) köpt och vi känner begäret utav att ha samma sak. Vi hör om när andra reser 2-3 ggr per år och känner "då vill man ju inte vara sämre!"

Kortfattat så köper vi oss status och tillfredställelse (i alla fall för stunden) och detta är ett skadligt beteende.

Personligen har jag lagt in en spärr (rent psykologiskt) att inte köpa saker efter midnatt då dessa inköp ofta är meningslösa och ogenomtänkta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goga_fett:

Börja med en hobby istället, oavsett om det är golf,cykling eller bilsport så kommer du hitta nya saker att spendera pengar på.

Förshoppningsvis träffa andra likasinnande och komma lite hemifrån också

Pysslar redan med sporten Styrkelyft, där dessvärre alla saker redan finns (på klubben) så man behöver bara betala för medlemskap själv.
Min andra hobby Fotografering har jag redan köpt allt jag ville ha, nu tittar jag lite sporadiskt på nya modeller men inser att det inte kommer göra mig bättre.

Tack för svar

Permalänk

@Jopp<3: vad vill du ha ut av livet då? om du vill ha tips på att ändra ditt beteende måste även folket som svarar veta vad moroten är

Permalänk
Medlem

Det kan verka vara ett något kontroversiellt förslag, men googla rätt på The Unabomber Manifesto och läs det. Författaren må vara en sociopat av rang, men han hade många väldigt bra poänger angående de bakomliggande orsakerna för den där sortens beteenden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

Börja på gymmet. Spendera pengarna på en bra pt. Lär dig tekniken grundligt. Bygg en starkare kropp och ett starkare sinne. Med det kommer förmågan att leva långsiktigt, snarare än att kortsiktiga dämpa ångest med meningslösa prylar.

Permalänk
Medlem

Skönt. Det är nu du är i nivån då du börjar köpa dyra saker som semesterhus (ett utomlands, ett i Norden), en finare lägenhet, fastigheter som investering, båt, andrabil (sportbil), exklusiva märken på allt du använder i vardagslivet (ljudsystem för >100k, kyl&frys etc). När du har köpt allt du vill ha där kommer du börja med Iron Man eller något annat intresse man kan lägga mycket tid och pengar på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackmackan:

@Jopp<3: vad vill du ha ut av livet då? om du vill ha tips på att ändra ditt beteende måste även folket som svarar veta vad moroten är

Vad är meningen med livet?
Önskar jag visste det svaret!
Douglas Adams försökte förklara det ganska bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Börja på gymmet. Spendera pengarna på en bra pt. Lär dig tekniken grundligt. Bygg en starkare kropp och ett starkare sinne. Med det kommer förmågan att leva långsiktigt, snarare än att kortsiktiga dämpa ångest med meningslösa prylar.

Om jag inte redan tränade Styrkelyft så hade ditt svar varit väldigt givande!
Men jag skickar absolut vidare ditt råd till någon som ännu inte börjat träna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Att handla materiella ting för att känna sig glad är ett tecken på att man bär en emotionell obalans i sitt system som men försöker fly från. Det kommer inte att lyckas i längden att fly från smärtan utan den kommer alltid att vinna förr eller senare. Tar du tag i det ny eller springer vidare och flyr i åratal tills du inte kan fly längre och väggen kommer avgör du själv.

Andra lösningar andra gör för att fly är att skaffa nya intressen, bilar att meka med, motorcykelkort, husbil, ut och resa, supa skallen av sig varje helg... Slagsmål. bli extremt sportintresserad... Religiös fanatiker. Flyktvägarna finns nästan i all oändlighet men det går aldrig att fly för evigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jopp<3: Träna mer! Och bättre!

Jag är knappast experten på området men det är många grundläggande fel som syns där ute på gymmen. Det är ett livslångt lärande. Har man pengar att bränna är en (eller flera för den delen) skickliga instruktörer en bra väg att gå.

Permalänk
Medlem

Inse att livet är meningslöst och mänsklighetens existens är även den meningslös och kommer bara vara en liten prick i historian efter vi dött ut. Det spelar alltså mer eller mindre ingen roll vad man gör här i livet ändå så sluta jaga någon mening. Gör istället det du känner för att göra oberoende av om du tror det kommer göra dig lycklig eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Jopp<3: Träna mer! Och bättre!

Jag är knappast experten på området men det är många grundläggande fel som syns där ute på gymmen. Det är ett livslångt lärande. Har man pengar att bränna är en (eller flera för den delen) skickliga instruktörer en bra väg att gå.

Rent träningsmässigt så var det bästa för mig att skippa kommersiella gym och börja på en lokal klubb istället. Rekommenderar det till alla som vill bli bättre på själva sporten

Permalänk
Medlem

Resa - där kan du lätt spendera för mycket pengar...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Låter som du behöver en dos filosofi, kan rekommendera att läsa lite om Stoicism. Finns mycket tänkvärt att läsa av Epiktetos, Socrates, Aurelius med flera. Plato skrev också mycket som håller än idag och i alla fall för mig har det hjälpt att läsa mycket av de gamla grekerna. De hade fasen koll på grundläggande saker som vi alla borde lära oss av.

Permalänk
Medlem

Som min far en gång sa:

Spendera pengar på upplevelser, inte prylar.

Ut och res, spara ihop pengar till en större lägenhet/hus, lägg pengar på en intressant aktivitet med kompisar, investera pengarna i något intressant företag o.s.v.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag var också som du och köpte massa prylar och spel men sen hittade jag en GF och började resa med henne. Nu känner jag inte längre behovet av att köpa prylar framförallt eftersom det kostar att resa och jag inte har så mycket pengar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror att relationer till andra människor kan generera betydligt mycket mer lycka än någon pryl du kan köpa. Och med relation så syftar jag inte bara till parrelation utan även vänskapsrelationer osv.

Pengar är bra och ha som trygghet och prylar köper man efter vad man har för behov.
Jag brukar själv sälja iväg prylar som jag inte längre använder, men jag tror inte att minimalism i sig genererar lycka. Bygg upp relationer till andra människor istället och var aktiv och rör på dig, det triggar endorfiner och annat som får dig att må bra.

Och vill du ha tips på vad du kan spendera dina pengar, så köp upplevelser, resor eller bjud vänner på mat. Hoppa fallskärm, då kan jag garantera att du känner dig levande.

Permalänk
Medlem

Snacka om lyxproblem! Det verkar som att pengar inte är ditt stora problem. Därför tänker jag spåna lite utan att tänka på kostnader.

Jag tycker att du verkar ha en intressant idé själv. Hyr ett förråd och Hiva ut så mycket som möjligt. Visst går det att bygga på med fler och fler saker "som man behöver" men egentligen finns det åtminstone några ganska tydliga gränser.

Nödvändiga för ett "fungerande liv":
Säng och sängkläder.
Köksattiraljer:Två kastruller, en stekpanna och en ugnsform. Ett par tre tallrikar, ett par tre glas, ett par tre bestickset (kniv, gaffel, sked).
Möbler: Sittplats med bord.
Toalettartiklar: Tandborste, rakapparat eller rakhyvel och raklödder. Ett par par tre badlakan och ett par tre handdukar. Nagelsax.
Nöje: En dator.
Kläder: Minst tre uppsättningar av det du använder i jobbet. Träningskläder? En uppsättning "finkläder" som du kan ha om du ska ut på helgen.

Det här är vad jag kommer på på rak arm och du lär snart märka ifall något är omöjligt att göra utan något mer än ovanstående. Notera att jag har bortsett från förbrukningsvaror som mat, kryddor, tvål, diskmedel, toapapper och så vidare.

Ett annat sätt är att gå från andra hållet. Plocka ut saker du tror att du klarar dig utan och lägg i ett förråd. Börja med sånt du inte har använt på ett år. Fortsätt om du vill med rena prydnader. Fortsätt att plocka bort ett par saker i veckan till dess att ditt liv blir märkbart krångligare.

En bra tanke att ha i bakhuvudet är den att bara för att något är "häftigt", "snyggt", "roligt" eller något annat adjektiv behöver man inte äga det. Det är helt okej att se någon annan ha en riktigt snygg bil utan att själv ha en likadan.

En annan sak är att börja handla med något. I och med att du gillar att köpa prylar kanske du kan skaffa dig eller om du redan har något/några intresseområden och börja handla med det. Försök att köpa billigt och sälja dyrt. Vissa handlar med antikviteter andra med andra samlarsaker och så vidare.

Du kan börja bygga saker, eller hitta någon annan kreativ hobby som måleri, skrivande, dans, musik.

Upplev! Spendera pengarna på upplevelser istället för saker. Res, hoppa fallskärm, gå på whiskyprovning, klättra i berg, börja segla eller vad som helst som innebär en aktivitet.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Prylar har du i två år, fem år, kanske vissa grejer i upp till 7-8 år. Sedan är det ingenting mer med det.

Hade man lagt samma pengar i en indexfond har man x+100%. efter ~10-12 år.

Dessutom, orka ha hela lägenheten full av grejer. Fixa vad du behöver, spara resten eller res om du gillar det. Förra generationer älskade att få sina hem att se ut som secondhandbutiker, fulla av grejer, med två åkgräsklippare i garaget. Men det är inte ditåt vi går. Förbered på värre tider, frigör dig från ting. Om du inte behöver pengarna, jobba mindre och spendera mer tid på relationer. Mina 50c.

Permalänk

@Jopp<3: Du låter lite som en jag hörde på P1 (för övrigt bästa radiokanalen) som hade ett liknande liv som du, bra jobb, dyra prylar men att det fattades honom något. Det han gjorde var att sälja allt han ägde, köpa en husbil, säga upp sig och sen enbart jobba frilans inom reklambranschen där han varit aktiv i innan. På en bra månad drog han in 6-7 tusen. Han hade aldrig varit lyckligare än nu.

Lycka är det vi alla strävar efter och den tar sig olika form. Själv är jag särbo i ett hus på landet och börjar närma mig 35 år, har ingen stress med att passa in i mallen vad gällande att bli sambo och skaffa barn. Jag värderar min egentid högt och vill kunna ha möjligheten att spontant hitta på grejer, som att ta hojen ner i Europa en vecka eller två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Tycker killen i videon har bra förslag:

https://www.youtube.com/watch?v=IvE84AGMWpE

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET