Permalänk
Medlem

Ny till ultra widescreen.

Haj,
Har kört med en 24" i 1080p under många år och funderar på ett rejält lyft när 1180 och i9 9900k korten släpps,
och det har landat på en Alienware 34: AW3418DW

Men vad bör man tänka på som ny användare när det kommer till widescreens med 21:9 aspect ratio? Finns det många spel idag och framtida, som supporta denna skalan?
Tänker på Anthem/Lost Ark och lite World of Warcraft Classic.

Hur upplevde ni era första widescreens samt välvda skärmar?
Värt pengarna?

Tack för synpunkterna!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Avstängd

Finns många dedikerade sidor, listor, reddit grupper osv osv för ultrawide. Eftersom wow supportar det har ja svårt att tro att classic som är flera år bort inte gör det. Dom flesta AAA spel kan duräkna med att dom stödjer det. Äldre/indie osv är det värre med. Men som sagt kolla någon av alla hundra UW sidor på nätet.

Upplevelsen var ögonöppnande. Battlefront 2 var der första jag spelade och holy crap. Exakt så är pc menat att spelas. Man går inte tillbaka till något annat efter uw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

I mitt tycke är det värt varenda krona med ultrawide. Witcher 3 blev ett helt nytt spel, likaså alla andra spel. Av alla mina ca 400 spel på datorn så är det en väldigt liten procent som inte har något stöd alls för 21:9. De flesta spel har delvist stöd. Cutscenes, HUD, menyer osv. brukar oftast vara låsta till 16:9. Men det är inget som stör i det stora hela många gånger.

Anthem tror jag kommer ha fullt stöd. Battlefield 4 har enbart en sak som inte fungerar och det är laddningstiderna. Då är det 16:9 och man ser bara halva chatten. Annars är allt som det ska.

Borde själv göra en komplett lista på spel jag äger som stödjer 21:9 formatet och de som inte gör det. Kanske göra en lista med screenshots och lite annat.

Permalänk
Medlem

har ägt en ASUS 34" ROG Swift PG348Q G-Sync IPS Curved

Spelar du *Seriöst*, exempel; du spelar overwatch, cs:go eller andra krävande FPS spel hög nivå.
så kan du glömma den här skärmen.

blev sugen och köpte skärmen begagnad, jag hade skärmen i ca ett år och det tog typ 3månader (ca 8h+ per dag) innan jag vant mig med den skärmen, att se hela skärmen i FPS spel det är inte lätt.
jag hade problem att jag inte såg på kanterna, man fick tunnelseende.

jag kan tänka mig det är bra för MMO spel, jag spelade då och nuvarande bara runescape, och i det fallet kunde jag multitaska bättre med fler karaktärer/konto öppna i samma skärm som var skönt.
att spela med ett konto i det spelet är inte riktigt anpassat och det blir inte bättre med den skärmen.

så den skärmen är bra till typ MMO/Bilspel ? casual spel?
har gått över till ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync nu och trivs mycket bättre. slutade att jag köpte en till 27" 2560x1440p då det strulade att jag det som main och andra skärm som 1080p.
är riktigt nöjd just nu.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Bra val av skärm!
Jag älskar UW och kommer aldrig gå tillbaka till något annat heller. Alla spel ser bättre ut och känns bättre. En del spel som är mer tävlingsinriktade skapar artificiella problem för UW för att de tycker att det är en fördel att se mer åt sidorna. Så tex vet jag att iaf förut så skar Overwatch bort en del av din skärm och zoomade in på något sätt så att det faktiskt var sämre att spela på UW. Så sånt är väldigt tråkigt men annars var jag förvånad över hur pass bra nästan alla spel klarade av UW. Men ska du spela liknande spel på hög nivå så rekommenderar de väl typ en 24" 240hz skärm eller liknande för att minska responstiden, vad jag har förstått iaf. Och det låter ju skittråkigt i alla andra spel. Lösningen kanske är att ha två skärmar då.

Personligen tyckte jag inte att det var nå problem att spela OW på UW men jag var aldrig särskilt högt rankad i och för sig. Problemet i många spel är väl att få upp fpsen högt då det blir mycket data att pusha ut.

I Pubg var jag högt rankad vad det nu egentligen betyder, och där tyckte jag mig få en viss fördel genom att se mer åt sidorna. Vet inte om det stämmer men.

Hur som, UW gör alla spel bättre och snyggare, och jag ser bara problem med OW och liknande spel ifall du tänker att du ska vara väldigt seriös i de spelen. Toppnivå.

Jag känner precis som Ind1437 att det är precis så här spel är menade att spela.

Så spelar du bara competitive fps så borde du köpa en annan skärm. Spelar du en blandning av spel så är det här den absolut den bästa skärmen att köpa. Det är min åsikt i alla fall.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

UW är helt underbart! När jag först skaffade min kändes det väl inte så värst speciellt egentligen, men det p.g.a. det kändes bara helt naturligt. Att gå tillbaka till 16:9 var "hemskt", det kändes onaturligt på något vis, särskilt i MMOs.

De spel jag spelat som mest med UW är;
Overwatch
PUBG
Destiny 2
Final Fantasy XIV
och hittills har det bara varit svinhärligt. Känner till problemen med UW i Overwatch men har personligen inte haft några som helst svårigheter att spela med det.

Jag hade dock inte rekommenderat något under 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Kul att höra så mycket positivt!
Men är det vanligt att IPS paneler lider av bleeding och andra konstigheter?
Såg en comparison video mellan 34 predatorn och denna, och svaret var att alienware vanligtvis aldrig har några problem.

Köper man en skärm för 11 tusen så vill man ju helst undvika sådant.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Jag kör 35" 21:9 på min racingsimulator. Sitter ungefär 40-50cm från skärmen och tycker att 2000R kurvatur är ganska tråkigt. Din är 1900R så lite mer välvd. Om det är något du bryr dig om så kolla demo på andra skärmar i den specifikationen för att få en bättre bild av vad du vill ha för kurvatur på din skärm.
Tyvärr har jag aldrig använt varken 21:9 eller välvda skärmar till skrivbordet (än så länge ) så kan tyvärr inte bidra med någon info där.

Permalänk
Inaktiv

Ultrawide är fantastiskt fint inte bara i spel utan allmän datoranvändning. Så mycket mer skrivbordsyta, surfa med två browserfönster i bredd, lång timeline vid redigering av film etc.
Inlevelsen i spel ökar enormt och ger även där stora möjligheter att placera UI ute i kanterna etc. Välvningen av skärmen är inget du tänker på efter någon timme framför den.

Men så finns det då fortfarande populära spel som ej stödjer ultrawide. Fallout 4, Overwatch, Fortnite etc. saknar stöd för detta och där känns det verkligen fel. Sedan tillkommer alla de QC problem skärmarna har. Har haft hem 4st X34'or tills jag gav upp. Det handlar om 2st skärmar som bara stod och blinkade när man startade spel, en med horribel glow/bleed samt en med sne/skadad fot.
Till detta kommer de skyhöga priserna på skärmarna.

Jag har gått och suktat efter LG's nya 34GK950G som nu verkar vara på gång. Ryktades först vara en native 120Hz panel men har nu "nedgraderats" till samma gamla 100Hz panel som sitter i X34P samt AW3418DW. Det är dock ännu oklart vilken panel det faktiskt blir.
Vad som är intressant med den förutom designen är att den kommer med LG's Nano IPS teknik vilket ska ge betydligt bättre färger.

https://www.lg.com/hk_en/monitor/lg-34GK950G

Jag har dock upptäckt en ännu bättre skärm på gång. Freesync varianten av samma modell kommer gå i 144Hz(!) och har redan börjat dyka upp på förbokning i butiker runtom i världen:

Permalänk
Medlem

inte stött på ett spel än där 3440x1440 inte funkat

Permalänk
Medlem

Vad gäller tävlingsaktiga spel som CS och Dota 2 så kör jag 2560x1440 istället för 3440x1440, lätt att ställa in i inställningarna lite snabbt.

Permalänk
Medlem

UW är trevligt, speciellt i Windows tycker jag. I spel är det inte så enorm skillnad tycker jag, men man vänjer sig fort vid det och så känns 16:9 ”smalt”, precis som 4:3 känns smalt på 16:9.

Skrivet av Arccai:

Kul att höra så mycket positivt!
Men är det vanligt att IPS paneler lider av bleeding och andra konstigheter?
Såg en comparison video mellan 34 predatorn och denna, och svaret var att alienware vanligtvis aldrig har några problem.

Köper man en skärm för 11 tusen så vill man ju helst undvika sådant.

IPS glow och BLB är ett lotteri kort sagt. Stör du dig på det kan du returnera skärmen och få en ny och hoppas det är bättre på den. Du får nog räkna med att det alltid är lite i hörnen, jag tror jag aldrig sett en som är helt mörk i hörnen.
Med det sagt hade jag ändå valt en IPS med blb/glow över en TN alla dagar i veckan. TN har riktigt tråkiga och gråa färger.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Kan inte längre redigera mitt inlägg men Fortnite har tydligen 21:9 stöd sedan årsskiftet så får ta bort det från listan över nackdelar då